Wybór ciśnienia w oponach rolniczych jest wbrew powszechnemu przekonaniu niezwykle istotny, ponieważ może mieć znaczący wpływ na jakość pracy i żywotność ogumienia, a także na globalną rentowność gospodarstwa. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach bywa przyczyną ich szybszej degradacji, nadmiernego zużycia paliwa i zmniejszenia wydajności pracy. W dłuższej perspektywie czasu może to być obciążeniem finansowym dla gospodarstwa. W niniejszym artykule podsumowujemy zatem dla ciebie 11 najważniejszych kwestii, związanych z zarządzaniem ciśnieniem w oponach rolniczych.
Domyślasz się zapewne, iż opony są drugim po paliwie najdroższym elementem wyposażenia ciągnika. Natomiast nieprawidłowa regulacja ciśnienia może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia, nadmiernego zużycia paliwa i zmniejszenia wydajności pracy. Innymi słowy, może cię drogo kosztować.
Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i dostosowywać je do obciążenia i prędkości roboczej.
Wraz ze wzrostem prędkości jazdy guma w oponie nagrzewa się, przez co mięknie, a tym samym traci odporność na ścieranie przez asfalt.
Jeśli często jeździsz ze zbyt niskim ciśnieniem na drodze, opony poddawane są deformacjom, które nie mogą być kompensowane przez ciśnienie. Przez to stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów i hamowania będzie niewystarczająca, a zużycie gumy szybko wzrośnie. Ich żywotność może skrócić się średnio o 25%.
Mocno napompowana opona ma większe tendencje do zapadania się w podłoże.
Pamiętaj, że każdy kolejny centymetr zagłębienia się koła pod poziomem gleby zwiększa zużycie paliwa o 10%.
Przy wysokim ciśnieniu powietrza w kole powierzchnia styku klocków bieżnika z podłożem zmniejszy się, przez co siła trakcyjna nie zostanie w pełni wykorzystana, a poślizg opony wzrośnie.
Siłą rzeczy, wykonanie pracy zajmie ci więcej czasu, a przez to opony, które będą musiały pracować dłużej, mocniej się zużyją.
Wartość ciśnienia powietrza w oponach rolniczych jest bezpośrednio powiązana z przenoszonym przez nie obciążeniem i z prędkością, z jaką pracujesz.
Wyobraź sobie na przykład, że potrzebujesz użyć dużych i ciężkich narzędzi do pracy na większym obszarze. Aby uniknąć nadmiernego zagęszczenia gleby mocno napompowanymi oponami, powinieneś w tej sytuacji zmniejszyć prędkość roboczą.
Szybka jazda męczy oponę, dlatego jadąc drogą należy zwiększyć ciśnienie. Zmniejszysz dzięki temu powierzchnię styku bieżnika z nawierzchnią, a tym samym ograniczysz opory toczenia. Z tego samego powodu zaleca się również zmniejszenie obciążenia zaczepu na drodze.
Chcąc chronić glebę, która jest twoim najcenniejszym kapitałem, i nie dopuścić do jej nadmiernego ubicia, decydujesz się zapewne na pracę przy niskim ciśnieniu. Jednak, aby jednocześnie uniknąć przeciążania opon, będziesz musiał zmniejszyć także prędkość jazdy.
Nie ma uniwersalnego wzoru na optymalne ciśnienie w oponach ciągnika, ponieważ zależy ono od wielu czynników, w tym rodzaju gleby, wykonywanej pracy, przewożonego ładunku, prędkości jazdy i technologii wykonania opon.
Ogólnie rzecz biorąc, ciśnienie powinno być wystarczająco wysokie, aby utrzymać ładunek bez powodowania przeciążeń karkasu opony, a z drugiej strony wystarczająco niskie, aby zapewnić dobrą trakcję i zminimalizować zagęszczenie gleby podczas pracy w polu.
Zadaniem powietrza, znajdującego się w oponie, jest kompensacja jej obciążenia, ciśnienie zatem powinno być ustawione odpowiednio do wagi narzędzia. Na ścianie bocznej opony znajduje się indeks nośności, będący optimum zalecanym przez producenta.
Co ważne, jest on oparty na określonym indeksie prędkości. Możesz zatem zmieniać ciśnienie, manipulując prędkością lub obciążeniem.
Im częściej uda ci się pracować z ciśnieniem powietrza dostosowanym do obciążenia, tym dłużej posłuży ci ogumienie.
Z zasady nie zaleca się przekraczania nominalnych wartości ciśnienia w oponach ciągnikowych, ponieważ zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia.
Jednakże w niektórych przypadkach taki zabieg może okazać się mimo wszystko bardzo przydatny.
Warto pamiętać, iż przekroczenie określonego przez producenta ciśnienia jest zalecane wyłącznie przy bezdeszczowej pogodzie i dobrze wysuszonej ziemi.
Nośność gruntu powinna być optymalna, aby wyższy poziom ciśnienia powietrza w oponach nie ubił zbytnio gleby.
Jeżeli twój ciągnik nie jest wyposażony w dodatkowy kompresor, to niestety wyjeżdżając na drogę po pracy z niskim ciśnieniem na polu, nie będziesz w stanie zwiększyć ciśnienia.
Jednakże technologia opon niskociśnieniowych VF pozwoli ci na to, aby od czasu do czasu wyjechać na drogę przy ciśnieniu 0,8 bara, nie uszkadzając przy tym karkasu opony. Został on specjalnie zaprojektowany tak, aby był w stanie wytrzymywać tego rodzaju przeciążenia, oczywiście pod warunkiem przestrzegania limitów producenta dotyczących obciążenia i ciśnienia.
Technologia VF spowalnia proces zużywania się ogumienia i obniża tempo spalania paliwa przy jednoczesnej maksymalizacji osiągów.
Praca z bardzo niskim ciśnieniem w oponach rolniczych umożliwi ci między innymi zwiększenie ilości plonów. Ponadto, średnie ciśnienie w oponach na poziomie 0,8 bara zminimalizuje ubicie gleby, poprawi trakcję i zmniejszy zużycie paliwa, z czego na pewno ucieszy się twój portfel. Niezwykle ważne jest jednak to, aby pracować z oponami specjalnie projektowanymi do tego rodzaju zastosowań.
Radykalne obniżenie ciśnienia w standardowych oponach nie tylko nie zrekompensuje obciążenia, ale w dodatku szybko zniszczy strukturę ogumienia.
Niskociśnieniowe opony VF zostały stworzone z myślą o zwiększeniu osiągów ciągnika. Zwykłe opony nie są na tyle wytrzymałe ani na tyle elastyczne, aby sprostać wysokim wymaganiom pracy, dlatego też musisz stale utrzymywać w nich ciśnienie powyżej 1,2 bara (uwzględniając przy tym współczynniki obciążenia i prędkości odpowiadające rozmiarowi ogumienia).
Opony VF mają za to karkas o wysokiej odporności, który może pracować bez problemu przy bardzo niskim ciśnieniu. Natomiast ich ściany boczne zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić ogumieniu znacznie większą elastyczność bez utraty wytrzymałości i odporności.
Oprócz umożliwienia ci pracy przy niskim ciśnieniu, opony VF mają też inne zalety:
Wybór pomiędzy prostym systemem monitorowania ciśnienia a kompletnym systemem zdalnego pompowania zależy od twoich potrzeb i budżetu. Oba systemy mają tę zaletę, że są w stanie kontrolować ciśnienie, potencjalnie zmniejszając zużycie ogumienia i paliwa.
Kompletny system zdalnego pompowania jest idealny, ponieważ umożliwia regulację ciśnienia w oponach bezpośrednio z kabiny, rzecz jasna w zależności od warunków pracy. Możliwość regulacji ciśnienia powietrza w czasie rzeczywistym oznacza, że zawsze będziesz miał optymalną przyczepność i trakcję. W rezultacie zwiększa to twoją produktywność i znacznie wydłuża żywotność ogumienia.
Wybór opon niskociśnieniowych na żniwa to dobry pomysł, ponieważ pomogą ci one zminimalizować ugniatanie gleby, poprawić trakcję i zmniejszyć zużycie paliwa. Opony Bridgestone VT-Combine CFO umożliwiają pracę przy niskim ciśnieniu pomimo dużego obciążenia.
Zostały one pomyślane tak, aby były odporne na obciążenia cykliczne i zdolne do pracy przy ciśnieniu od 1,2 bara do 2,4 bara. Powierzchnia styku z podłożem takiej opony jest większa, dzięki czemu nacisk koła zostaje równomiernie rozprowadzony na glebie, mniej ją przy tym ubijając.
Nasze felgi Tank Air Wheel to rewolucyjne urządzenie, które umożliwia niemal natychmiastowe zwiększenie ciśnienia w oponach.
Jest ono szczególnie przydatne podczas przejazdów z drogi na pole i odwrotnie. Felgi Tank Air Wheel oferują ci wyjątkowo krótki czas pompowania dzięki wbudowanemu, samodzielnemu kompresorowi, który nie wymaga dodatkowej instalacji w ciągniku.
Zbiornik w obręczy zawiera kilkadziesiąt litrów powietrza pod ciśnieniem 6 barów, które jest wtryskiwane do opony w czasie krótszym niż minuta.
PODSUMOWANIE
Zwrócenie uwagi na ciśnienie w oponach ciągnika jest kluczem do maksymalizacji osiągów i wydłużenia żywotności sprzętu rolniczego.
Umiejętnie manipulując ciśnieniem, obciążeniem i prędkością oraz wybierając odpowiednie opony do swojej pracy, można zoptymalizować wydajność sprzętu i poczynić znaczne oszczędności.
Amiętaj, że sprawne zarządzanie ciśnieniem w oponach zaczyna się od regularnej kontroli i każdorazowego dostosowania parametrów ciśnienia do warunków pracy.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: