Opony VX-TRACTOR pozwalają ci na dodatkowe obciążenie i wyższe ciśnienie

Kiedy przekroczenie limitu ciśnienia w oponach ciągnikowych jest możliwe

Pomimo iż teoretycznie nie jest to zalecane, istnieje wiele sytuacji, w których warto zwiększyć ciśnienie w oponach ciągnika powyżej limitu, aby usprawnić bieżące prace lub ochronić opony przed przeciążeniem. Ułatwia to bowiem pracę z cięższymi narzędziami, z ładowaczem czołowym lub na pochyłym terenie przy suchej pogodzie.
W czasie żniw natomiast wyższe ciśnienie powietrza w oponach oznacza zmniejszenie ilości przejazdów do przesypu dzięki możliwości ich dodatkowego obciążenia.
Inaczej mówiąc, w niektórych przypadkach zwiększenie ciśnienia powietrza naprawdę się opłaca.
 

W naszym artykule znajdziesz przykłady konkretnych sytuacji, w których możesz zwiększyć ciśnienie ponad limit (rzecz jasna w granicach rozsądku) bez ryzyka uszkodzenia opon.

W jakich sytuacjach opłaca się zwiększyć ciśnienie?

Dzisiaj producenci opon stawiają przede wszystkim na możliwość obniżania ciśnienia w oponach z myślą o ochronie gleby i uniknięciu jej nadmiernego zagęszczenia, które mogłoby zmniejszać ilość spodziewanych plonów. Pomysł zwiększenia ciśnienia powietrza może zatem wydawać się zły, ponieważ da nam to efekt przeciwny do zamierzonego.

Jednak w niektórych specyficznych przypadkach i w określonych granicach zwiększenie ciśnienia poza zalecenia podane na oponie (indeks prędkości i nośności, od których zależy maksymalne ciśnienie) może okazać się korzystne z ekonomicznego punktu widzenia.

Oto sytuacje, w których warto rozważyć dopompowanie opon:

Kiedy chcesz pracować z szerszym i cięższym narzędziem

Chcąc rekompensować obciążenie wywierane na opony ciągnika, zazwyczaj w pierwszej kolejności zwiększa się ciśnienie powietrza.

Jest to zrozumiałe, ale taki zabieg jest korzystny pod względem wydajności pracy tylko wtedy, gdy warunki pogodowe były bezdeszczowe przez dłuższy czas, a gleba wyschła na tyle, aby móc utrzymać dodatkowy ciężar i wyższy poziom ciśnienia bez uszczerbku dla swojej struktury.

Na przykład: po letnich zbiorach zdarza ci się pracować z szerokim głęboszem. Wymaga to niewielkiej siły trakcyjnej, a zwiększając ciśnienie, będziesz mógł pracować z większą prędkością.

W takim przypadku z wyższym ciśnieniem i z dużym narzędziem będziesz mógł pracować szybciej, oszczędzając cenny czas.


Praca z ładowaczem czołowym na twardym podłożu

Do prac w obejściu gospodarstwa można wyposażyć ciągnik w ładowacz czołowy, łyżkę lub widły, chcąc na przykład transportować paszę lub oczyścić stodołę.

Obciążenie przenoszone na przednią oś na pewno będzie wtedy spore, tak jak dzieje się to podczas załadunku paszy lub składowania słomy na wysokości. Wtedy też przyda ci się zwiększenie ciśnienia powietrza z przodu ciągnika.

W takim przypadku możesz śmiało zwiększyć ciśnienie, ponieważ prędkość jest bliska zeru, dzięki czemu wytrzymałość opon na obciążenie będzie znacznie lepsza.

Zwiększenie ciśnienia w oponach podczas pracy z ładowaczem czołowym na twardej glebie
Zwiększenie ciśnienia w oponach podczas
pracy z ładowaczem czołowym na twardej glebie

Praca przy suchej pogodzie na pochyłym terenie

Jeżeli twoje pola mają silne nachylenie, ważne jest, abyś zwiększył odpowiednio ciśnienie powietrza, umożliwiając w ten sposób oponom przenoszenie obciążenia, które będzie się rozkładać w specyficzny sposób.

Oczywiście na takich polach należy pracować tylko przy suchej lub bardzo suchej pogodzie, aby uniknąć ubijania gleby z powodu wzrostu ciśnienia w oponach.

W takim wypadku zdecydowanie zaleca się zwiększanie ciśnienia, aby uniknąć przypadkowego wypadnięcia opony z felgi (a co za tym idzie, konieczności wymiany kompletu opon) i niepotrzebnych kosztów, które zniwelowałyby wszystkie korzyści płynące z pracy przy niskim ciśnieniu.

Warto zwiększyć ciśnienie podczas pracy na zboczach
Warto zwiększyć ciśnienie podczas pracy na zboczach

Podczas żniw zwiększ ciśnienie wtedy, kiedy musisz mocno obciążyć opony

Podczas żniw praca z załadowanym kombajnem jest z pewnością tym momentem, w którym naprawdę warto zwrócić uwagę na poziom ciśnienia w ogumieniu.

Jeśli nie masz odpowiednich opon lub jeśli nie mają one umiejętnie ustawionego ciśnienia, nie będziesz w stanie napełnić zbiornika i będziesz musiał częściej jeździć w tę i z powrotem w celu przesypania ziarna.

Jeśli chcesz uniknąć przestoju podczas żniw, wybierz taką oponę, która pozwoli ci na zwiększenie ciśnienia, a tym samym na pełne załadowanie zbiornika. Pamiętaj jednak o zmniejszeniu prędkości jazdy.

Wyższe ciśnienie to możliwość całkowitego napełnienia zbiornika
Wyższe ciśnienie to możliwość całkowitego napełnienia zbiornika

 

1. Większe ciśnienie powietrza przy niskiej prędkości jazdy z oponami w wersji standard

Widoczne na oponie indeksy prędkości i nośności są tak naprawdę zaleceniami producenta, określającymi limity, w ramach których można pracować z oponą bez obaw w każdych warunkach.

Jeśli te indeksy zostały umiejętnie ustalone, możliwe jest zwiększenie ciśnienia poza zakres we wszystkich opisanych powyżej sytuacjach, jednak w większości przypadków będzie to wymagało zmniejszenia prędkości.

Ciśnienie pozwala zrekompensować obciążenie

Jeśli przez zbyt duże obciążenie opona, która nie jest przeznaczona do danego użytku, zostanie zbyt mocno rozpłaszczona na podłożu, to jej wewnętrzna struktura ulegnie degradacji i dość szybko przestanie się ona nadawać do pracy, więc będziesz musiał ją wymienić.

Jeżeli parametry twojego ogumienia na to pozwalają, to w podobnej sytuacji zwiększając ciśnienie powyżej limitu, zrekompensujesz obciążenie i jednocześnie zachowasz sprzęt w dobrym stanie.

Niektóre ze standardowych modeli opon zostały zaprojektowane tak, aby móc pracować z większym obciążeniem i ciśnieniem

Opony VX-TRACTOR firmy Bridgestone należą do kategorii opon wykonanych w technologii standardowej. Są jednak wzmocnione w oparciu o solidny karkas, co zapewnia im bardzo wysoką nośność.

Na przykład pewne rozmiary, takie jak 520/70 R38, mają 3 warstwy opasania karkasu i 6 warstw bieżnika:

Opona VX-TRACTOR = Dodatkowa nośność i trwałość
Opona VX-TRACTOR: wzmocniony karkas zdolny
do pracy z dużym obciążeniem i ciśnieniem

 

Opona ta została zaprojektowana do pracy w szerokim zakresie ciśnienia, od 0,6 bara do 2,4 bara, czyli znacznie wyższym niż większość standardowych opon (które osiągają średnio maksymalnie 1,6 bara).

To ogumienie oferuje ci też wyjątkową możliwość pracy z dodatkowym obciążeniem i ciśnieniem nawet do 3 barów przy prędkości 10 km/h. Możesz je dzięki temu zastosować do wielu zadań wykonywanych z ładowaczem czołowym.

 

2. Niektóre technologie opon cechują się większą wytrzymałością

Technologia VF jest wykorzystywana w projektowaniu opon przeznaczonych do pracy przy niskim ciśnieniu i ochrony ziemi przed zagęszczeniem. Przydaje się to zwłaszcza podczas pracy w mokrych warunkach, gdy ziemia jest luźna lub gdy potrzebujesz momentu obrotowego, z którym nie ubijesz zbytnio gleby.

Te opony są w stanie wytrzymywać spore obciążenia, pracując z niskim ciśnieniem i jednocześnie poruszać się z nim tak samo na drodze i na polu bez ryzyka uszkodzenia karkasu. Jednak pamiętaj, że w razie potrzeby możesz je ze spokojem dopompować.

Także opony wykonane w technologii VF mogą pracować z wysokim ciśnieniem

W czasie żniw czas to pieniądz. Jeśli używasz ciągnika do transportu, dobrym pomysłem może być zwiększenie ciśnienia w oponach VF, aby zaoszczędzić czas.

Na przykład opona VT-TRACTOR pracuje w zakresie ciśnienia od 0,6 bara do 1,6 bara. Do transportu drogowego z przyczepami podczas żniw możesz mimo to dopompować ją do 2 barów przy założeniu, że nie przekroczysz prędkości 70 km/h.

Wysokie ciśnienie na drodze ograniczy opór toczenia opony, znacznie wydłużając jej żywotność i zmniejszając zużycie paliwa.
W dodatku, jeśli podjeżdżasz pod kombajn do przesypu na skraj pola, nie musisz się martwić, że wysokie ciśnienie w oponach ciągnika uszkodzi glebę.
Podjeżdżaj tylko na skraj pola, aby uniknąć ubicia gleby ciągnikiem z mocno napompowanymi oponami
Podjeżdżaj tylko na skraj pola,
aby uniknąć ubicia gleby ciągnikiem z mocno napompowanymi oponami

 

3. Wysokie ciśnienie w oponach przeznaczonych do pracy cyklicznej

Stosowanie wyższego ciśnienia w oponach ciągnika ma największy sens podczas żniw, dzięki czemu możesz kontynuować pracę, napełniając zbiornik do maksymalnego poziomu.

Jeśli jakość standardowych opon na to pozwala, nie bój się pracować z ciśnieniem wyższym o 25% niż zalecane, aby zrekompensować obciążenie związane z cyklicznym napełnianiem zbiornika.

Chcąc dopompować opony przy użytkowaniu cyklicznym, należy utrzymywać prędkość roboczą między 10 a 15 km/h. Wzrost nośności opon przy wysokim ciśnieniu daje ci to, że możesz pracować w sposób ciągły bez zatrzymywania ciągnika, nawet wtedy, kiedy nie jesteś w stanie przesypywać ziarna na bieżąco.

 

Dzięki technologii CFO IF VF zwiększysz nośność opon bez zwiększania ich ciśnienia

Ale to nie wszystko: opony z serii VT-Combine CFO, wykonane w technologii IF lub VF mogą być używane do zwiększenia maksymalnego obciążenia cyklicznego przy prędkości jazdy do 15 km/h bez konieczności zwiększania ciśnienia powietrza, co jest korzystne zarówno dla ciebie, jak i dla gleby twoich pól.

schemat maksymalnego obciążenia standardowych opon lub CFO

Chcąc dodatkowo obciążyć opony bez ryzyka ich uszkodzenia, należy spełnić określone warunki użytkowania:

  • Nie należy pracować na zboczach o nachyleniu większym niż 20%
  • Należy poruszać się z maksymalną prędkością 15 km/h
  • Nie należy pokonywać na raz więcej niż 1,5 km z maksymalnym obciążeniem
Schemat opon żniwnych z maksymalnym obciążeniem
O wiele większe możliwe obciążenie opon IF i VF CFO
przy tym samym ciśnieniu powietrza

PRZYKŁAD - VT-Combine 900/60 R32 CFO - 2,4 bara

Jedna opona VT-Combine w rozmiarze 900/60 R32 CFO przy ciśnieniu 2,4 bara może utrzymać 8000 kg przy prędkości do 40 km/h.

Jednak w przypadku obciążenia cyklicznego (kiedy waga zbiornika stopniowo rośnie) ta sama opona 900/60 R32 CFO VT-Combine, nadal pod ciśnieniem 2,4 bara, pozwala zwiększyć obciążenie do 1 375 kg na oponę pod warunkiem zmniejszenia prędkości do 10 lub 15 km/h.


 

4. Uwaga, nie wszystkie opony pozwalają na przekroczenie limitu ciśnienia podanego na ścianie bocznej

Niektóre z modeli opon nie przewidują przekraczania limitów ciśnienia wskazanych na ścianie bocznej.

Przed dopompowaniem warto zatem upewnić się, że producent ogumienia zezwala na dodatkowe obciążenie opon, ponieważ wewnętrzna technologia opony czy też odporność karkasu nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Wybór ogumienia marki takiej jak Bridgestone, która zintegrowała w swoich oponach wysoki poziom technologii, jest gwarancją sukcesu wszystkich prac, nawet tych wykonywanych w trudnych warunkach.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *