Pomimo iż teoretycznie nie jest to zalecane, istnieje wiele sytuacji, w których warto zwiększyć ciśnienie w oponach ciągnika powyżej limitu, aby usprawnić bieżące prace lub ochronić opony przed przeciążeniem. Ułatwia to bowiem pracę z cięższymi narzędziami, z ładowaczem czołowym lub na pochyłym terenie przy suchej pogodzie.
W czasie żniw natomiast wyższe ciśnienie powietrza w oponach oznacza zmniejszenie ilości przejazdów do przesypu dzięki możliwości ich dodatkowego obciążenia.
Inaczej mówiąc, w niektórych przypadkach zwiększenie ciśnienia powietrza naprawdę się opłaca.
Dzisiaj producenci opon stawiają przede wszystkim na możliwość obniżania ciśnienia w oponach z myślą o ochronie gleby i uniknięciu jej nadmiernego zagęszczenia, które mogłoby zmniejszać ilość spodziewanych plonów. Pomysł zwiększenia ciśnienia powietrza może zatem wydawać się zły, ponieważ da nam to efekt przeciwny do zamierzonego.
Jednak w niektórych specyficznych przypadkach i w określonych granicach zwiększenie ciśnienia poza zalecenia podane na oponie (indeks prędkości i nośności, od których zależy maksymalne ciśnienie) może okazać się korzystne z ekonomicznego punktu widzenia.
Chcąc rekompensować obciążenie wywierane na opony ciągnika, zazwyczaj w pierwszej kolejności zwiększa się ciśnienie powietrza.
Jest to zrozumiałe, ale taki zabieg jest korzystny pod względem wydajności pracy tylko wtedy, gdy warunki pogodowe były bezdeszczowe przez dłuższy czas, a gleba wyschła na tyle, aby móc utrzymać dodatkowy ciężar i wyższy poziom ciśnienia bez uszczerbku dla swojej struktury.
Na przykład: po letnich zbiorach zdarza ci się pracować z szerokim głęboszem. Wymaga to niewielkiej siły trakcyjnej, a zwiększając ciśnienie, będziesz mógł pracować z większą prędkością.
W takim przypadku z wyższym ciśnieniem i z dużym narzędziem będziesz mógł pracować szybciej, oszczędzając cenny czas.
Do prac w obejściu gospodarstwa można wyposażyć ciągnik w ładowacz czołowy, łyżkę lub widły, chcąc na przykład transportować paszę lub oczyścić stodołę.
Obciążenie przenoszone na przednią oś na pewno będzie wtedy spore, tak jak dzieje się to podczas załadunku paszy lub składowania słomy na wysokości. Wtedy też przyda ci się zwiększenie ciśnienia powietrza z przodu ciągnika.
W takim przypadku możesz śmiało zwiększyć ciśnienie, ponieważ prędkość jest bliska zeru, dzięki czemu wytrzymałość opon na obciążenie będzie znacznie lepsza.
Jeżeli twoje pola mają silne nachylenie, ważne jest, abyś zwiększył odpowiednio ciśnienie powietrza, umożliwiając w ten sposób oponom przenoszenie obciążenia, które będzie się rozkładać w specyficzny sposób.
Oczywiście na takich polach należy pracować tylko przy suchej lub bardzo suchej pogodzie, aby uniknąć ubijania gleby z powodu wzrostu ciśnienia w oponach.
W takim wypadku zdecydowanie zaleca się zwiększanie ciśnienia, aby uniknąć przypadkowego wypadnięcia opony z felgi (a co za tym idzie, konieczności wymiany kompletu opon) i niepotrzebnych kosztów, które zniwelowałyby wszystkie korzyści płynące z pracy przy niskim ciśnieniu.
Podczas żniw praca z załadowanym kombajnem jest z pewnością tym momentem, w którym naprawdę warto zwrócić uwagę na poziom ciśnienia w ogumieniu.
Jeśli nie masz odpowiednich opon lub jeśli nie mają one umiejętnie ustawionego ciśnienia, nie będziesz w stanie napełnić zbiornika i będziesz musiał częściej jeździć w tę i z powrotem w celu przesypania ziarna.
Jeśli chcesz uniknąć przestoju podczas żniw, wybierz taką oponę, która pozwoli ci na zwiększenie ciśnienia, a tym samym na pełne załadowanie zbiornika. Pamiętaj jednak o zmniejszeniu prędkości jazdy.
Widoczne na oponie indeksy prędkości i nośności są tak naprawdę zaleceniami producenta, określającymi limity, w ramach których można pracować z oponą bez obaw w każdych warunkach.
Jeśli te indeksy zostały umiejętnie ustalone, możliwe jest zwiększenie ciśnienia poza zakres we wszystkich opisanych powyżej sytuacjach, jednak w większości przypadków będzie to wymagało zmniejszenia prędkości.
Jeśli przez zbyt duże obciążenie opona, która nie jest przeznaczona do danego użytku, zostanie zbyt mocno rozpłaszczona na podłożu, to jej wewnętrzna struktura ulegnie degradacji i dość szybko przestanie się ona nadawać do pracy, więc będziesz musiał ją wymienić.
Jeżeli parametry twojego ogumienia na to pozwalają, to w podobnej sytuacji zwiększając ciśnienie powyżej limitu, zrekompensujesz obciążenie i jednocześnie zachowasz sprzęt w dobrym stanie.
Opony VX-TRACTOR firmy Bridgestone należą do kategorii opon wykonanych w technologii standardowej. Są jednak wzmocnione w oparciu o solidny karkas, co zapewnia im bardzo wysoką nośność.
Na przykład pewne rozmiary, takie jak 520/70 R38, mają 3 warstwy opasania karkasu i 6 warstw bieżnika:
Opona ta została zaprojektowana do pracy w szerokim zakresie ciśnienia, od 0,6 bara do 2,4 bara, czyli znacznie wyższym niż większość standardowych opon (które osiągają średnio maksymalnie 1,6 bara).
To ogumienie oferuje ci też wyjątkową możliwość pracy z dodatkowym obciążeniem i ciśnieniem nawet do 3 barów przy prędkości 10 km/h. Możesz je dzięki temu zastosować do wielu zadań wykonywanych z ładowaczem czołowym.
Technologia VF jest wykorzystywana w projektowaniu opon przeznaczonych do pracy przy niskim ciśnieniu i ochrony ziemi przed zagęszczeniem. Przydaje się to zwłaszcza podczas pracy w mokrych warunkach, gdy ziemia jest luźna lub gdy potrzebujesz momentu obrotowego, z którym nie ubijesz zbytnio gleby.
Te opony są w stanie wytrzymywać spore obciążenia, pracując z niskim ciśnieniem i jednocześnie poruszać się z nim tak samo na drodze i na polu bez ryzyka uszkodzenia karkasu. Jednak pamiętaj, że w razie potrzeby możesz je ze spokojem dopompować.
W czasie żniw czas to pieniądz. Jeśli używasz ciągnika do transportu, dobrym pomysłem może być zwiększenie ciśnienia w oponach VF, aby zaoszczędzić czas.
Na przykład opona VT-TRACTOR pracuje w zakresie ciśnienia od 0,6 bara do 1,6 bara. Do transportu drogowego z przyczepami podczas żniw możesz mimo to dopompować ją do 2 barów przy założeniu, że nie przekroczysz prędkości 70 km/h.
Stosowanie wyższego ciśnienia w oponach ciągnika ma największy sens podczas żniw, dzięki czemu możesz kontynuować pracę, napełniając zbiornik do maksymalnego poziomu.
Jeśli jakość standardowych opon na to pozwala, nie bój się pracować z ciśnieniem wyższym o 25% niż zalecane, aby zrekompensować obciążenie związane z cyklicznym napełnianiem zbiornika.
Ale to nie wszystko: opony z serii VT-Combine CFO, wykonane w technologii IF lub VF mogą być używane do zwiększenia maksymalnego obciążenia cyklicznego przy prędkości jazdy do 15 km/h bez konieczności zwiększania ciśnienia powietrza, co jest korzystne zarówno dla ciebie, jak i dla gleby twoich pól.
Chcąc dodatkowo obciążyć opony bez ryzyka ich uszkodzenia, należy spełnić określone warunki użytkowania:
Jedna opona VT-Combine w rozmiarze 900/60 R32 CFO przy ciśnieniu 2,4 bara może utrzymać 8000 kg przy prędkości do 40 km/h.
Jednak w przypadku obciążenia cyklicznego (kiedy waga zbiornika stopniowo rośnie) ta sama opona 900/60 R32 CFO VT-Combine, nadal pod ciśnieniem 2,4 bara, pozwala zwiększyć obciążenie do 1 375 kg na oponę pod warunkiem zmniejszenia prędkości do 10 lub 15 km/h.
Niektóre z modeli opon nie przewidują przekraczania limitów ciśnienia wskazanych na ścianie bocznej.
Przed dopompowaniem warto zatem upewnić się, że producent ogumienia zezwala na dodatkowe obciążenie opon, ponieważ wewnętrzna technologia opony czy też odporność karkasu nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Wybór ogumienia marki takiej jak Bridgestone, która zintegrowała w swoich oponach wysoki poziom technologii, jest gwarancją sukcesu wszystkich prac, nawet tych wykonywanych w trudnych warunkach.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: