Wszyscy wiemy, że aby skompensować ciężar narzędzi, należy zwiększyć ciśnienie w oponach. Natomiast to, jaki jest związek prędkości jazdy z nośnością i ciśnieniem w oponach, nie jest już wcale oczywiste. Mimo to nie da się zaprzeczyć, iż nośność, prędkość i ciśnienie pozostają ze sobą w ścisłej zależności. Dlatego też, aby uzyskać najlepsze osiągi ogumienia, warto zadbać o wszystkie te parametry naraz. Jeśli umiejętnie ustawisz te trzy parametry względem siebie, na pewno zauważysz znaczną poprawę w zakresie produktywności pracy, a zwłaszcza mniejszy poślizg, lepszą nośność i trakcję, wolniejsze zużycie opon, a także unikniesz zbytniego ubicia gleby...
Jeśli zmieniasz wartość jednego z omawianych tutaj parametrów, intuicyjnie kompensujesz go, żonglując pozostałymi dwoma. Rzecz jasna, ustawiasz wszystko według tego parametru, który uznajesz za priorytetowy dla twojego gospodarstwa lub dla danego rodzaju pracy: wybierasz mniejsze ciśnienie, aby chronić glebę, większą prędkość, aby zaoszczędzić czas, lub większe obciążenie, kiedy chcesz popracować z cięższymi narzędziami. Tego rodzaju ustawienia pozwalają ci wykorzystywać jak najlepiej możliwości opon rolniczych.
W zależności od modelu każda opona rolnicza ma swoje charakterystyczne właściwości techniczne. Branie tego faktu pod uwagę na pewno przedłuży żywotność ogumienia, ale także pozwoli ci chronić glebę.
Chcąc poprawić wydajność swojej pracy, zdecydowanie warto przestrzegać zaleceń producenta, a zwłaszcza indeksu nośności, indeksu prędkości i maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia dla danego modelu opony.
Idealne dostosowanie względem siebie nośności, prędkości i ciśnienia pozwala na czerpanie optymalnych korzyści z posiadanych opon:
Kiedy musimy obciążyć zaczep, zwiększamy ciśnienie w oponach do momentu wyrównania przez nie ciężaru narzędzi. Niestety, wysokie ciśnienie powietrza powoduje zapadanie się opony w glebę, co zwiększa opory toczenia i powoduje nadmierny poślizg, zwłaszcza w mokrych warunkach. Nikła elastyczność mocno napompowanej opony zmniejsza z kolei jej zdolność do samooczyszczania się i sprzyja przez to gromadzeniu się ziemi między klockami bieżnika, co dodatkowo potęguje efekt poślizgu.
Unikanie przeciążania opon, ustawienie optymalnego ciśnienia dla danego ładunku i utrzymanie zalecanej prędkości dla wybranego obciążenia i ciśnienia zmniejszy opory toczenia i niepożądany efekt poślizgu. Znalezienie najlepszej równowagi pomiędzy nośnością, ciśnieniem i prędkością pomoże również zapobiec przedwczesnemu zużyciu opon.
W trakcie pracy w polu, zwłaszcza w mokrych warunkach, zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach powoduje, iż klocki bieżnika nie mają wystarczającej powierzchni styku z podłożem, przez co nie są w stanie zapewnić właściwej trakcji.
Pragnąć zoptymalizować siłę trakcyjną całego zaczepu, należy wybrać opony dobrej jakości, które pozwalają na zmniejszenie ciśnienia przy jednoczesnym zachowaniu pożądanego obciążenia i prędkości. Odpowiednie ustawienia parametrów sprawią, że wystarczająca ilość klocków bieżnika będzie znajdować się w kontakcie z podłożem w tym samym czasie, pracując jednocześnie na korzyść siły trakcyjnej.
Ubicie gleby jest jednym z głównych czynników zmniejszających ilość plonów. Może być ono płytkie lub głębokie, zwłascza gdy obciążenie osi jest zbyt duże lub gdy ciśnienie powietrza zostanie nieumiejętnie ustawione.
Jeśli zależy ci na zmniejszeniu zagęszczenia gleby, to największą uwagę powinieneś zwrócić na redukcję ciśnienia i obciążenia. Najlepszy sposób na zachowanie gleby w dobrym stanie to takie ustawienie ciśnienia, które będzie idealnie dostosowane do obciążenia w połączeniu z kontrolą prędkości.
Na zmniejszenie zużycia paliwa w twoim gospodarstwie wpływają właśnie omawiane w niniejszym artykule elementy: ciśnienie w oponach, obciążenie i prędkość jazdy.
Stosunek obciążenia zaczepu do ciśnienia i prędkości może się zmieniać i być różny w zależności od przyjętych priorytetów, zawsze zachowuj jednak odpowiednią równowagę między tymi trzema parametrami.
Istnieje kilka prawidłowych ustawień w zależności od tego, czy chcesz przewozić więcej ładunków, jeździć szybciej czy skuteczniej chronić glebę.
Jeśli chcesz zwiększyć nośność zaczepu, na przykład dlatego, że twoje narzędzia są duże i ciężkie, ale nie chcesz zbytnio zwiększać ciśnienia w oponach, aby nie uszkodzić gleby, możesz z powodzeniem żonglować wszystkimi trzema parametrami jednocześnie.
Jeśli obciążenie jest zbyt duże, można je zrekompensować, zwiększając ciśnienie powietrza, aby odciążyć oponę, jednak odbędzie się to kosztem większego ubicia gleby. Możesz także zrekompensować obciążenie, zwiększając ciśnienie tylko nieznacznie, dzięki czemu oszczędzisz twoją glebę, ale za to znacznie zmniejszając prędkość jazdy.
Pozwoli ci to na utrzymanie gleby w dobrym stanie pomimo używania ciężkich narzędzi, ale oczywiście będziesz musiał znacznie zwolnić.
Jeśli musisz zwiększyć prędkość jazdy na trasie, ponieważ się spieszysz, powinieneś albo zwiększyć ciśnienie powietrza, albo zmniejszyć obciążenie, zdejmując całe narzędzie lub jego elementy.
Na drodze można dać pierwszeństwo prędkości, by szybko dotrzeć na pole, zwiększając w tym celu ciśnienie. Pamiętaj przy tym, że zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu jest szkodliwe dla gleby podczas prac polowych.
Jakość gleby na twoich polach ma kluczowe znaczenie dla poprawy lub utrzymania ilości zbieranych plonów na wysokim poziomie.
W praktyce obniżenie ciśnienia jest dobrym rozwiązaniem, jednak trzeba uważać, gdyż zbyt niskie ciśnienie przy dużym obciążeniu może zniszczyć oponę. W takiej sytuacji, jeśli to możliwe, należy zmniejszyć obciążenie, redukując tym samym rozpłaszczanie się opony o podłoże. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba będzie zmniejszyć prędkość, czyli przeznaczyć więcej czasu na obrobienie danego pola.
Podane powyżej rozwiązania kompensacyjne dotyczą głównie standardowych radialnych opon rolniczych. Jednak dzięki zastosowaniu opon technologicznych można uniknąć konieczności częstego regulowania ciśnienia w zależności od obciążenia i prędkości.
Wybierając opony niskociśnieniowe VF (Very High Flexion) nie będziesz już musiał regulować ciśnienia przy każdym przejeździe z pola na drogę. Pamiętaj jednak zawsze o zachowaniu limitów, których nie wolno przekraczać z oponami VF. Te najwyższej klasy opony charakteryzują się dużą zdolnością do odkształcania i zginania. Dzięki wzmocnionej konstrukcji opony VF pozwalają na poruszanie się po drogach z niskim ciśnieniem. Ich elastyczne ściany boczne bez problemu pochłaniają niedoskonałości drogi, zapewniając ci komfortową jazdę.
Opony VF, takie jak VT-TRACTOR, pozwalają na większą swobodę w zakresie doboru prędkości, pod warunkiem przestrzegania z góry określonych limitów. Są one bowiem przeznaczone do użytku na drodze przy maksymalnej prędkości do 70 km/h, więc jeśli podczas trasy pozostaniesz w zakresie od 20 do 65 km/h, możesz zachować zmniejszone ciśnienie, z którym pracowałeś na polu.
Inną kapitalną zaletą opon VF jest ich zdolność do przenoszenia nawet o 40% większego obciążenia niż standardowe opony rolnicze. Dzięki temu można montować na ciągniku większe i cięższe narzędzia w celu zwiększenia wydajności pracy, bez podnoszenia ciśnienia powietrza.
Opony VF, takie jak VT-Tractor, dla danego obciążenia zapewniają jedno ciśnienie niezależnie od prędkości. Ten najwyższej klasy model ogumienia firmy Bridgestone pozwala na użytkowanie zakresu ciśnienia już od 0,8 bara, przy czym jego ślad jest o 26% większy niż w przypadku standardowych opon. Co za tym idzie, dzięki lepszemu wsparciu klocków bieżnika zmniejsza się zagęszczenie gleby, co jest odczuwalne zwłaszcza podczas pracy na miękkim lub mokrym podłożu.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: