Znajomość i umiejętność obliczania wartości obciążenia przenoszonego na opony rolnicze są absolutnie niezbędne do zapewnienia wydajności twojego sprzętu i zachowania dobrej jakości gleby na polach uprawnych. Nieumiejętne zarządzanie obciążeniem i będący jego skutkiem nadmierny nacisk na oś może prowadzić do poważnych problemów: ubicia gleby, poślizgu, przedwczesnego zużycia i szybkiej degradacji ogumienia.
Przeciążenie jednej z osi maszyny nie tylko obniża twoją wydajność operacyjną, ale także prowadzi do dodatkowych kosztów związanych z większym zapotrzebowaniem na paliwo, szybszym tempem zużycia sprzętu i koniecznością częstszej wymiany opon.
W naszym dzisiejszym artykule wyjaśniamy ci, jak obliczyć obciążenie opon, jakie znaczenie ma przeniesienie obciążenia oraz w jaki sposób możesz dostosować je do posiadanych narzędzi. Przyjrzymy się również kilku praktycznym rozwiązaniom, w tym zastosowaniu opon niskociśnieniowych, z którymi łatwo jest optymalizować ustawienia i zwiększyć dochody z gospodarstwa. Dlatego też przybliżamy ci poniżej zarówno teorię, jak i praktykę, abyś mógł jak najlepiej wykorzystywać twój sprzęt na co dzień.
1. Problemy związane z przeciążeniem opon rolniczych
Degradacja i szybkie zużycie ogumienia
Konsekwencje przeciążenia struktury opony są wielorakie, a w dłuższej perspektywie czasu mogą okazać się dość kosztowne.
Nieodwracalne deformacje
Duże obciążenie zazwyczaj zmusza nas do tego, by ciśnienie w oponie zostało zwiększone i mogło zrekompensować ten dodatkowy ciężar. Jeśli jednak wzrost ciśnienia nie będzie wystarczający do skompensowania ciężaru, doprowadzi to do nadmiernego odkształcenia ścian bocznych i karkasu opony.
Kiedy ogumienie jest obciążane ponad swoje granice, może to prowadzić do trwałego uszkodzenia jego struktury lub nawet do całkowitej awarii.
Szybsze tempo zużycia
To jasne, że zbyt duże lub źle rozłożone obciążenie prowadzi do przedwczesnego zużycia opony. W takiej sytuacji klocki bieżnika, które są miażdżone pod wpływem ciężaru, zużywają się szybciej, ściany boczne odkształcają się, a karkas ulega powolnej degradacji.
Niedobrze odmierzony balast
Nadmierny lub źle rozłożony balast może pogłębić wspomniane wyżej problemy, ponieważ wywołuje zbyt duży nacisk na opony, sprzyjając ich przedwczesnemu zużyciu i zwiększając ryzyko deformacji gumy.
Co więcej, słaba równowaga zaczepu spowodowana źle rozłożonym balastem może prowadzić do zakłócenia parametru, jakim jest przeniesienie obciążenia, co również przyspieszy degradację ogumienia.
Ubicie gleby, utrata zdolności trakcyjnych i poślizg
Trzeba także dodać, że przeciążenie opon ma bezpośredni wpływ na jakość gleby i wydajność ciągnika na polu.
Ubicie gleby
Zbytnio obciążona opona wywiera nadmierny nacisk na glebę, zagęszczając ją i zmniejszając jej porowatość. Utrudnia to korzeniom roślin przenikanie do głębszych warstw gleby, ograniczając ich rozwój i wpływając na zmniejszenie ilości plonów.
Utrata zdolności trakcyjnych
Duże obciążenie oznacza konieczność zwiększenia ciśnienia w oponach, co zmniejsza ich powierzchnię styku z podłożem i zarazem przyczepność, ograniczając tym samym zdolność trakcyjną ciągnika, szczególnie jeśli pracujesz podczas deszczu lub na pochyłym terenie.
Poślizg kół
Nadmierne obciążenie lub źle dobrane ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia, przyczynia się do powstawania głębokich kolein i sprzyja ślizganiu się kół.
Przyspiesza to zużycie opon i zwiększa twoje koszty operacyjne z powodu częstszej wymiany sprzętu.
2. Jak obliczyć wartość obciążenia opon
Zasady obliczania obciążenia
Obliczanie obciążenia dla opon maszyn rolniczych polega na określeniu siły pionowej wywieranej na każdą oponę z uwzględnieniem kilku parametrów:
- Ciężaru maszyny: ciężar własny ciągnika lub maszyny samobieżnej stanowi podstawę do obliczeń wartości obciążenia.
- Ciężaru przenoszonego ładunku: jest to masa samego narzędzia (siewnika, pługa itp.) i jego ładunku (nasion, nawozu).
- Rozkładu ich ciężaru na pojeździe: podczas pracy maszyny ciężar nie jest rozłożony równomiernie na wszystkie osie. Kluczową rolę odgrywa tu zjawisko przeniesienia obciążenia, tj. przenoszenie ciężaru z jednej osi na drugą w zależności od położenia narzędzi lub obciążników balastowych.
Jak obliczamy przeniesienie obciążenia
Istnieje kilka specyficznych narzędzi, których możesz użyć do obliczenia obciążenia opon i ustawienia prawidłowego ciśnienia w ogumieniu:
- Narzędzia ważące: wagi są najdokładniejszymi narzędziami do pomiaru obciążeń na każdej osi. Możesz mieć własny sprzęt do ważenia lub skorzystać z wag w spółdzielni rolniczej.
- Płyty ważące: wyposażone w czujniki, mierzą nacisk wywierany przez każdą oponę na podłoże, dając ci dokładne wskazanie obciążenia.
- Kalkulatory online: wiele aplikacji online umożliwia szybkie i łatwe obliczanie poprawnego ciśnienia powietrza w zależności od zadanego obciążenia.
- Wykresy producenta: producenci opon często dostarczają wraz ze swoim produktem wykresy, które pozwalają oszacować ciśnienie dla każdej opony w zależności od zadanego obciążenia.
Obliczenie obciążenia jest dziecinnie proste, jest to po prostu zsumowanie masy maszyny, osprzętu, balastu i ładunku roboczego, a następnie rozłożenie całkowitego obciążenia na wszystkie osie pojazdu zgodnie z ich położeniem.
- M1: Waga przedniego balastu lub przedniego narzędzia.
- M2: Waga narzędzia zamontowanego z tyłu.
- d1: Odległość między środkiem przedniego balastu a środkiem przedniej osi.
- E: Odległość między środkiem przedniej osi a środkiem tylnej osi.
- d2: Odległość między środkiem tylnej osi a środkiem tylnego narzędzia.
- Masa przedniej osi: Patrz dane producenta.
- Masa tylnej osi: Patrz dane producenta.
Po zmierzeniu wszystkich odległości, mas i odnalezieniu informacji o wadze osi w danych producenta, możesz wykonać następujące obliczenia na podstawie wzoru:
Podobnie jak w przypadku obliczeń przy użyciu urządzeń ważących, należy sprawdzić, czy waga końcowa jest zgodna z indeksem nośności podanym na każdej oponie.
Na koniec pozostaje ci już tylko dostosować ciśnienie do wagi i planowanej prędkości jazdy.
Dostosowanie ciśnienia w oponach do obciążenia
Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do rzeczywistego obciążenia, warunków pracy i prędkości na drodze. Zbyt niskie ciśnienie w oponach w stosunku do obciążenia powoduje nadmierne odkształcenia ogumienia i jego przedwczesne zużycie, podczas gdy zbyt wysokie ciśnienie zwiększa opory toczenia i sprzyja ubijaniu gleby.
3. Przeniesienie obciążenia: od teorii do praktyki
Czym jest przeniesienie obciążenia?
Przeniesienie obciążenia to zjawisko fizyczne występujące, gdy maszyna rolnicza jest wyposażona w dodatkowe narzędzia lub obciążniki.
Polega ono na redystrybucji ciężaru tych elementów pomiędzy osiami ciągnika. Innymi słowy, przenoszenie obciążenia opisuje, w jaki sposób masa narzędzia, ładunku lub balastu wpływa na nacisk wywierany na każdą oponę.
Dobre zarządzanie przeniesieniem obciążenia ma zasadnicze znaczenie dla optymalizacji wydajności pracy ciągnika. Dzięki równomiernemu rozłożeniu ciężaru możesz zyskać wiele:
- Lepsza trakcja: dzięki optymalnemu rozłożeniu masy 4 opony lepiej trzymają się podłoża i współpracują ze sobą w zrównoważony sposób, co poprawia trakcję, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.
- Zmniejszenie zagęszczenia gleby: zrównoważony rozkład obciążenia zmniejsza nacisk wywierany na glebę przez każdą z opon, ograniczając jej zagęszczenie i chroniąc strukturę gleby.
- Spowolnienie zużycia opon: unikając przeciążania opon, wydłużasz ich żywotność, zmniejszasz koszty napraw i unikasz konieczności zbyt częstych wymian.
A jak to wygląda w terenie
Aby lepiej zilustrować metodę obliczania przeniesienia obciążenia, przedstawiamy ci praktyczny przykład odpowiadający podanemu wzorowi:
Ciągnik John Deere 6250R - Przełożenie osi: 1,328
Ogumienie:
- Przód: 600/70 R 30 TM900 HP 158 D - obwód toczny = 4820 mm
- Tył: 710/70 R 42 TM900 HP 173 D - obwód toczny = 6190 mm
- Synchronizacja kół = 3,408%
Waga każdego elementu :
- Ciągnik: Oś przednia 3 860 kg
Oś tylna 5 790 kg - Obciążniki przednie: 1 200 kg
- Narzędzie tylne połączenie brony i siewnika: 3 500 kg
Masa całkowita na podłożu bez ciągnika: 14 350 kg
Obliczanie obciążeń:
Oto wzór z rzeczywistymi danymi:
Ładunek PRZEDNI = 1200 kg × (1300 + 2900) + 3860 kg = 5598 kg
2900
Ładunek TYLNY = 3500 kg × (2700 + 2900) + 5790 kg = 12548 kg
2900
Masa całkowita z uwzględnieniem przeniesienia obciążenia = 18 146 kg
Ustawienia ciśnienia:
Przód: 600/70 R 30 = 1,2 bara przy 40 km/h
lub 1,0 bar przy prędkości 10 km/h
Tył: 710/70 R 42 = 1,6 bara przy 40 km/h
lub 1,4 bara przy prędkości 20 km/h
4. Rozwiązania, dzięki którym zmniejszysz wpływ obciążenia na opony
Wybór odpowiednich opon w celu ograniczenia ubicia gleby
Wybór opon jest kluczowym krokiem w zmniejszaniu wpływu ładunku zaczepu na podłoże. Opony VF (Very High Flexion) stanowią znaczący postęp w tej dziedzinie.
Dlaczego warto wybrać opony Bridgestone VF?
Dzięki wzmocnionej strukturze wewnętrznej opony VF VT-TRACTOR mogą przenosić o 40% większe obciążenia niż standardowe opony, przy jednoczesnym zachowaniu niższego ciśnienia. Oznacza to, że możesz dzięki nim:
- Rozłożyć obciążenie na większej powierzchni: opony VF uginają się bardziej, gdy wchodzą w kontakt z podłożem, zwiększając powierzchnię styku i zmniejszając nacisk wywierany na każdy centymetr kwadratowy.
- Zmniejszenie zagęszczenia: zmniejszając nacisk na podłoże, opony VF minimalizują zagęszczenie gleby, zachowując tym samym jej strukturę i żyzność.
- Lepsza trakcja: większa powierzchnia styku oferowana przez opony VF zwiększa liczbę klocków bieżnika działających jednocześnie na podłoże, zwiększając przyczepność pojazdu nawet w trudnych warunkach.
Chcąc zmaksymalizować wydajność opon VF, zwłaszcza jeśli poruszasz się sporo po drogach i na długich dystansach, możesz zamontować zdalny system pompowania, który będzie szczególnie przydatny. Pozwoli ci to dostosować ciśnienie w oponach do obciążenia i prędkości osiąganej na drodze.
Dostosowanie ciśnienia do warunków pogodowych
Oprócz dostosowania ciśnienia do obciążenia, zgodnie z zaleceniami producenta, musisz dostosować się też do swojego środowiska pracy, nieznacznie zwiększając lub zmniejszając ciśnienie, aby ustawienia idealnie odpowiadały twoim potrzebom.
Kilka wskazówek:
- Dostosuj ciśnienie do warunków glebowych: na suchej, twardej glebie może być wymagane nieco wyższe ciśnienie, zwłaszcza jeśli chcesz poprawić stabilność. I odwrotnie, na luźnej, wilgotnej glebie niższe ciśnienie zmniejszy ubicie gleby.
- Stwórz własną tabelę ciśnień: sporządź tabelę zawierającą różne konfiguracje maszyn w gospodarstwie wraz ze wszystkimi narzędziami, aby zapisać gotowe wartości ciśnienia dla każdej z twoich konfiguracji. Pozwoli ci to zaoszczędzić czas i umożliwi szybką regulację ciśnienia przed rozpoczęciem każdego zadania.
PODSUMOWANIE
Optymalne zarządzanie przenoszeniem obciążenia na opony rolnicze ma zasadnicze znaczenie dla ochrony opon i gleby. Korzystanie z odpowiednich opon, takich jak VT-TRACTOR, oznacza, że możesz pracować z większym obciążeniem, jednocześnie zmniejszając ubicie gleby, zwiększając trakcję i obniżając koszty operacyjne.
Prawidłowo dostosowując ciśnienie do obciążenia i stosując świadome praktyki agronomiczne, możesz w pełni wykorzystać możliwości każdego sprzętu. Umiejętność obliczania przeniesienia obciążenia w praktyce to wiedza, która zwróci ci się z nawiązką.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:
- 12 prostych wskazówek, jak skutecznie regulować ciśnienie w oponach rolniczych
- Jak pracować przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach rolniczych
- Opony rolnicze: na czym polega zależność między ciśnieniem, nośnością i prędkością jazdy
- Z felgami Tank Air Wheel w ciągu zaledwie minuty zwiększysz ciśnienie w oponach
- Kiedy przekroczenie limitu ciśnienia w oponach ciągnikowych jest możliwe
- Żniwa za pasem, możesz jeszcze zmienić opony na niskociśnieniowe
- 11 rzeczy, które warto wiedzieć o ciśnieniu opon rolniczych
- W jaki sposób ciśnienie w oponach rolniczych wpływa na wydajność twojej pracy
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *