Wielu rolników decyduje się na jazdę z tym samym ciśnieniem w oponach przez cały rok, niezależnie od rodzaju gleby lub wykonywanej pracy. Ich jedyną motywacją jest wygoda. Jednak to pozorne odciążenie wiąże się ze znacznymi kosztami dla gospodarstwa: żywotność opon skraca się niemal o połowę, praca w mokrych warunkach idzie mozolniej, a gleba staje się coraz mocniej ubita, co w rezultacie prowadzi do strat w plonach.
To prawda, że znalezienie odpowiedniego ustawienia ciśnienia dla opon rolniczych nie zawsze bywa łatwe. W dodatku praca przy niskim ciśnieniu często napawa rolników obawami o to, że opona obróci się na feldze lub zostanie uszkodzona. Jednakże tego rodzaju sytuacje nie będą miały prawa się zdarzyć, jeśli przerzucisz się na bardziej zaawansowane technologicznie opony, stworzone specjalnie do pracy przy niskim ciśnieniu.
W poniższym artykule udzielamy wam odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na wydajność pracy i na jakość plonów ma regulacja ciśnienia w oponach rolniczych.
Niestety, podczas prac polowych błędy w ustawieniach ciśnienia są na porządku dziennym.
Jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, ma to ujemne konsekwencje, jeśli chodzi o prowadzenie maszyny, ale także w zakresie ubicia gleby.
Z drugiej strony, gdy ciśnienie jest zbyt niskie, a technologia opony na to nie pozwala, może to prowadzić do szybkiej degradacji ogumienia.
W praktyce najczęściej zdarza się tak, że aby uprościć sobie życie, decydujemy się na ustawienie średniego ciśnienia.
Podczas pracy w polu opona taka będzie zatem najczęściej zbytnio napompowana. Natomiast przepompowane opony mogą być przyczyną zwiększonego poślizgu kół, zwłaszcza na mokrym podłożu, prowadząc tym samym do przyspieszenia zużycia paliwa i wydłużenia czasu pracy. Zbyt duże ciśnienie powietrza pogarsza również strukturę gleby, prowadząc do powstawania kolein i długotrwałego uszkodzenia warstwy uprawnej.
Wysokie ciśnienie w oponach jest głównym winowajcą nadmiernego zagęszczenia gleby. Zjawisko to upośledza naturalny wzrost korzeni twoich upraw i zmniejsza stopień wchłaniania przez nie składników odżywczych. W najgorszym wypadku możesz się spodziewać strat w plonach rzędu nawet do 25%.
Co gorsza, ubita gleba to dla ciebie nie tylko mniejszy dochód ze sprzedaży płodów ziemi, ale także dodatkowe koszty związane z głęboszowaniem.
Niedopompowanie opon rolniczych o standardowej konstrukcji powoduje liczne problemy.
Są one związane z faktem, że technologia takich opon nie pozwala im pracować w sposób ciągły z obniżonym ciśnieniem.
Ogumienie będzie miało tym samym tendencję do nadmiernego rozpłaszczania się na podłożu, co spowoduje zapadanie się środkowej części bieżnika, a także nieprawidłowe zużycie klocków bieżnika i barków opony.
Co gorsza, niskie ciśnienie zwiększa ryzyko przebicia standardowej opony i czyni ją podatną na uszkodzenia wewnętrzne, które mogą pozostać niezauważone przez długi czas. Przedwczesne zużycie jest w stanie skrócić żywotność opony nawet o 25%.
Ponadto zbyt niskie ciśnienie w tradycyjnej oponie pogarsza stabilność pojazdu, szczególnie podczas hamowania i pokonywania zakrętów, a także zwiększa zużycie paliwa na drodze, bezpośrednio wpływając na koszty operacyjne.
Jeśli zależy ci na zwiększeniu wydajności pracy, powinieneś zaufać nowoczesnym technologiom. Opony VF, takie jak VT-Tractor firmy Bridgestone, to opony technologiczne, które mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu: 0,6 bara przy niskiej prędkości lub 0,8 bara przy normalnej prędkości.
Technologia zastosowana w tej oponie pozwala na wysokie ugięcie bardzo elastycznych ścian bocznych bez wpływu na jej wewnętrzną strukturę. Dzięki temu zwiększa się powierzchnia styku opony z podłożem, a jej ciężar rozkłada się na większej powierzchni. Specjalna stopka typu S-line zapewnia doskonałe uszczelnienie między oponą a obręczą, eliminując ryzyko wypadnięcia oraz obrotu opony na obręczy.
Podczas prac polowych niższe ciśnienie w oponach ma zasadnicze znaczenie dla optymalizacji zużycia paliwa. Umiejętne dostosowanie ciśnienia w oponach pozwala znacznie zmniejszyć opory toczenia i poślizg opon, co prowadzi do wolniejszej konsumpcji paliwa.
W dodatku opony zużywają się wtedy wolniej, pozwalając ci wykorzystać swoją maksymalną żywotność. Jednak najbardziej zyskuje na tym sama gleba. Dzięki temu wszystkiemu ty nie tylko oszczędzasz pieniądze i zyskujesz lepsze dochody, ale także mniej zanieczyszczasz środowisko.
Niskie ciśnienie w oponach rolniczych poprawia trakcję, która jest elementem odpowiedzialnym za wydajność pracy w gospodarstwie. Właściwe ciśnienie w oponach odgrywa kluczową rolę w maksymalizacji trakcji, przy czym szczególnie korzystne są jak najniższe wartości.
Zmniejszenie ciśnienia w oponach zwiększa bowiem powierzchnię styku opon z podłożem wzdłużnie, zapewniając lepszą przyczepność i znacznie zmniejszając poślizg kół. Zoptymalizowana w ten sposób powierzchnia styku pozwala oponom na lepsze przyleganie do podłoża, dzięki czemu przenoszenie mocy silnika staje się bardziej wydajne.
Lepsza trakcja oznacza, że maszyny mogą pracować wydajniej niezależnie od bieżących warunków glebowych (mokrych czy suchych), dając ci w polu cały wachlarz możliwości.
Ulepszona trakcja oznacza efektywniejsze wykorzystanie mocy silnika, umożliwiając ciągnikowi wykonywanie zadań szybciej i przy mniejszym wysiłku energetycznym. Oznacza to, że rolnicy mogą obrobić większe połacie pola w krótszym czasie, zwiększając ogólną wydajność gospodarstwa.
Nasze testy jasno pokazują, że ciśnienie w oponach i trakcja są ze sobą powiązane. Ustawiając niskie ciśnienie w oponach, można znacznie poprawić trakcję, ograniczyć poślizg kół, spowolnić zużycie opon i paliwa, jednocześnie zwiększając osiągi maszyn rolniczych.
Dla rolników to najlepsza możliwa strategia, łącząca ochronę gleby, wydajność operacyjną i oszczędność kosztów.
Niskie ciśnienie w oponach jest z pewnością najważniejszym czynnikiem, mającym wpływ na ochronę gleby i zapobiegającym jej nadmiernemu ubijaniu. Kiedy opony są przepompowane, zazwyczaj w celu skompensowania obciążenia, wywierają znaczny nacisk na glebę, powodując jej ubijanie.
Zagęszczenie gleby zmniejsza jej porowatość, ograniczając tym samym cyrkulację wody i powietrza oraz utrudniając wzrost korzeni roślin.
Praca z oponami niskociśnieniowymi zwiększa powierzchnię styku zaczepu z podłożem, lepiej rozkładając obciążenie i zmniejszając nacisk wywierany na każdy centymetr kwadratowy gleby.
Pomaga to zachować odpowiednią strukturę gleby, jej zdolność do kumulowania wody i żyzność, sprzyjając tym samym optymalnemu wzrostowi upraw.
Gleby, które udało się uratować przed zbytnim zagęszczeniem, są bardziej odporne na erozję i ekstremalne warunki pogodowe, stanowią zatem niezachwianą podstawę dobrej wydajności gospodarstwa.
PODSUMOWANIE
Mądre zarządzanie ciśnieniem w oponach rolniczych, w szczególności przy wykorzystaniu opon technologicznych, takich jak VT-Tractor firmy Bridgestone, umożliwia bezpieczne wykonywanie prac polowych przy bardzo niskim ciśnieniu.
Zyskujesz dzięki temu wiele: lepszą trakcję, wolniejsze zużycie paliwa, redukcję zagęszczenia gleby i jej skuteczną ochronę.
Wybierając opony VT-Tractor, możesz zoptymalizować wydajność swojej pracy, jednocześnie przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju rolnictwa i ochrony środowiska.
Dziś natomiast znalezienie złotego środka między wydajnością pracy a ekologią stanowi krok w stronę nowoczesnego rolnictwa.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: