ciśnienie w oponach ciągnikowych na drodze i w polu

10 technik, które warto znać w celu zmniejszenia nieprawidłowego zużycia opon rolniczych

Koszt wymiany opon ciągnikowych można znacznie zmniejszyć, nie poprzez zakup tańszych opon rolniczych niższej jakości, ale poprzez lepsze monitorowanie ich stanu oraz przyczyn, które powodują zbyt szybkie zużycie.

 

Opony mogą wykazywać oznaki zużycia z wielu powodów: nieprawidłowa zbieżność kół, zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach, przeciążenie, niewłaściwe użytkowanie pojazdu itd.

Zanim zdecydujesz się na wymianę ogumienia, zapoznaj się z naszą wyczerpującą listą sposobów ograniczania zużycia opon rolniczych, która wymienia przyczyny i skutki zużycia, a także rozwiązania pozwalające uniknąć dodatkowych kosztów związanych z częstą wymianą opon.

 

Jakie są główne przyczyny zużycia opon rolniczych?

Wymiana zużytego kompletu opon ciągnikowych wymaga pewnych nakładów finansowych, ale zanim to zrobisz, zwróć uwagę na główne przyczyny tego zużycia.

Mogą one być związane z niewłaściwą obsługą maszyny lub problemami mechanicznymi...
Oto cztery kluczowe punkty, o których należy pamiętać:

1. Stan mechaniczny ciągnika: rozstaw lub synchronizacja kół

Aby ustalić przyczyny zużycia opon ciągnika, należy przede wszystkim sprawdzić, czy zużycie dotyczy przednich czy tylnych kół maszyny.

Przyczyną zużycia przednich opon może być niewspółosiowość kół, problem z przednim mechanizmem różnicowym lub luzy w łożyskach i przegubach kierowniczych To samo dotyczy sytuacji, gdy zużycie jest zlokalizowane po jednej stronie koła z symetrią prawą lub lewą.

Ten rodzaj zużycia może być również spowodowany użytkowaniem przedniej osi na krętych drogach, a nawet niewspółosiowością (zbieżność lub rozbieżność) lub pochyleniem kół (niewłaściwe ustawienie opon względem pionu).

zużycie opon rolniczych związane z rozstawem kół
Konsekwencje wady rozstawu
Warto wiedzieć: jeśli opony są już zużyte, ale tylko po jednej stronie bieżnika, można je zamienić miejscami (to znaczy: założyć lewą przednią oponę na prawą przednią felgę i odwrotnie), aby korzystać z nich dłużej, pod warunkiem że wcześniej rozwiąże się różne problemy mechaniczne.

2. Ciśnienie powietrza w oponach

Czasami nie regulujemy ciśnienia w oponach, jednak to błahe zaniedbanie może prowadzić do nieprawidłowego zużycia klocków bieżnika. W praktyce, gdy koło jest niedopompowane, ma tendencję do obijania się o podłoże.

Na drodze:
  • Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, materiał z którego wykonana jest opona może się nagrzewać, powodując rozpad gumy, nylonu czy też metalowych części stopki.
  • Z drugiej strony, opona z nadmiernym ciśnieniem wybrzusza się, co powoduje obciążenie części środkowej i szybsze zużycie. Konkretnie rzecz ujmując, nadmierne ciśnienie powoduje zużycie na czubkach klocków bieżnika.

Pamiętaj o regulacji ciśnienia w oponach ciągnikowych

3. Zbyt duże obciążenia

Nieprzestrzeganie indeksu nośności podanego przez producenta opon może mieć negatywny wpływ na żywotność opon rolniczych.

Podczas przenoszenia dużych obciążeń bieżnik i osnowa opony są poddawane dużym naprężeniom, co prowadzi do trwałych odkształceń i przyspieszonego zużycia klocków.

opona o dużym obciążeniu na drodze

4. Niewłaściwe użytkowanie maszyn rolniczych

Czynnikiem, który może powodować zbyt szybkie zużycie opon, jest sposób użytkowania ciągnika.

Na przykład, jeśli często jeździsz po drogach z ciężkimi ładunkami, szybko zwiększysz zużycie, ponieważ powierzchnia drogi jest znacznie bardziej abrazyjna niż gleba na Twoich polach. Rozwiązaniem jest znaczne zmniejszenie prędkości: możesz stracić 5 minut więcej na przejazd, ale za to wydłużysz o 6 miesięcy życie 4 opon.

Gdy zużycie jest bardziej widoczne po jednej stronie opony: po wewnętrznej stronie lewego koła lub po zewnętrznej stronie prawego koła, mówi się o zużyciu spowodowanym jazdą po pochyłościach. Jest to związane z nachyleniem drogi na najczęściej uczęszczanych trasach, gdy stale korygujesz układ kierowniczy, aby ustabilizować maszynę. Rozwiązaniem jest regularna rotacja opon, która równoważy ich zużycie.

 

Kiedy należy wymienić zużyte opony ciągnika?

Niektóre sytuacje mogą wymagać obowiązkowej wymiany opon rolniczych. Zanim rozbijesz swoją skarbonkę, zapoznaj się z poniższymi kluczowymi informacjami.

5. Zarządzanie stopniem zużycia opon

Podobnie jak w przypadku innych rodzajów opon, opony rolnicze mają określony przez producenta próg zużycia, który można osiągnąć lub nawet przekroczyć w zależności od przyjętej strategii użytkowania.

  • Jeśli zdecydujesz się wymienić opony przed ich całkowitym zużyciem, możesz sprzedać oponę po najlepszej cenie na rynku wtórnym, pod warunkiem, że jest ona w akceptowalnym stanie. Pozwoli Ci to na zakup nowej opony w celu zoptymalizowania wydajności pracy.
  • Jeśli przekroczyłeś fabryczny próg zużycia, nie licz na to, że uda Ci się sprzedać używane opony ciągnikowe po atrakcyjnej cenie ze względu na ich zaawansowany stan zużycia.

sprawdzenie stopnia zużycia klocków bieżnika

Aby zmierzyć stopień zużycia opon rolniczych, wystarczy sprawdzić wysokość klocków bieżnika w odniesieniu do wysokości wyjściowej. Gdy zużycie klocków osiągnie 50% w przypadku jazdy w terenie i 85% w przypadku jazdy głównie po drogach, to sygnał, że warto rozważyć wymianę ogumienia oraz ewentualną sprzedaż używanych opon na rynku wtórnym.

6. Nierównomierne zużycie

Przyczyny nierównomiernego zużycia opon mogą być różnego rodzaju.

W praktyce zużycie może być spowodowane problemem mechanicznym, źle ustawionym ciśnieniem, błędem układu kierowniczego itp. W każdym razie opony można zamienić miejscami, gdy przyczyna nierównomiernego zużycia zostanie usunięta.

7. Przecięcia

Opony są tym elementem ciągnika, który ma bezpośredni kontakt z różnymi rodzajami podłoża: kamykami, kamieniami, krzemieniem, potłuczonym szkłem, metalem, gałęziami, resztkami roślinnymi itp.

Zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, koniecznie sprawdź, czy:
  • Przecięcia są liczne i koncentrują się na klockach bieżnika: wymiana opony nie jest konieczna.
  • Płytkie przecięcia znajdują się u podstawy klocków bieżnika: wymiana opony nie jest konieczna.
  • Liczne, lekkie przecięcia znajdują się tylko u nasady bieżnika: wymiana opony nie jest konieczna.
  • Pęknięcie kapy butylowej: wymiana opony jest zalecana.
  • Głębokie przecięcie w karkasie opony: wymiana opony jest zalecana.
  • Rozerwanie ściany bocznej: wymiana opony jest zalecana.
  • Przecięcie znajdujące się u podstawy obręczy: wymiana opony jest zalecana.

Po przeanalizowaniu rodzaju przecięcia łatwiej będzie podjąć decyzję, czy należy wymienić oponę, czy nie.

 

Jakie są konsekwencje nadmiernego zużycia opon rolniczych?

Konsekwencje zużycia opon ciągnikowych są liczne i mogą być nieodwracalne.

8. Wypadek, pęknięcie, awaria...

Koło w złym stanie technicznym może być niebezpieczne zarówno dla Ciebie, jak i dla innych użytkowników dróg lub osób pracujących z Tobą. Nawet jeśli uda się dokonać naprawy, nie gwarantuje to przywrócenia poziomu bezpieczeństwa.

Jeśli przecięcie jest zbyt głębokie lub powstało na mocno zużytej oponie, istnieje realne ryzyko rozerwania ogumienia, a tym samym unieruchomienia zaczepu, wydłużenia drogi hamowania, przewrócenia się pojazdu zwłaszcza jeśli jedzie z obciążeniem.

9. Pogorszenie wydajności

Częstą konsekwencją korzystania z nadmiernie zużytej, skruszałej opony jest nagłe zatrzymanie pracy po jej pęknięciu.

Opona może ona ulec deformacji w zależności od stopnia uszkodzenia jej struktury i w rezultacie pęknąć na drodze lub w terenie.

Aby uniknąć wypadku, najlepiej nie zwlekać z wymianą zużytych opon, zwłaszcza w okresach wzmożonej pracy, takich jak żniwa, orka czy siew.

10. Degradacja gleby

Jedną z głównych trosk każdego rolnika, który chce mieć dobre plony, jest ochrona gleby.
unikaj ubicia  i chroń swoją glebęJeśli chcesz skutecznie chronić glebę, pamiętaj, aby zminimalizować negatywny wpływ przejeżdżających ciągników, załadowanych przyczep lub innych maszyn rolniczych. W tym celu zwróć szczególną uwagę na wybór odpowiednich opon. Opona niskociśnieniowa lub opona o dużej objętości powietrza pozwala na zwiększenie nośności lub zmniejszenie ubicia gleby, oczywiście w zależności od przyjętej prędkości jazdy.

Opony o dużej objętości powietrza muszą zostać zsynchronizowane z oryginalnym wyposażeniem ciągnika, tak aby zgadzał się ich obwód toczenia. Zapobiega to ubijaniu gleby i chroni uprawy.

Należy również odpowiednio wyregulować ciśnienie w oponach rolniczych. Jeśli zużycie opon będzie zbyt duże, gleba będzie ulegać dalszej degradacji.

 

Jakie rozwiązania należy zastosować?

Wysokiej jakości opony rolnicze są projektowane z myślą o długiej żywotności, ale nie zapobiega to ich naturalnemu zużyciu z upływem czasu. Zużycie jest zjawiskiem nieuniknionym, powodowanym głównie przez tarcie gumy o nawierzchnię drogi, podwórza lub gleby na polach.

Aby wydłużyć okres eksploatacji opon ciągnikowych, można rozważyć kilka rozwiązań.

Patrz wskaźniki osiągów na oznakowaniu ściany bocznejPoniżej podajemy najważniejsze wskazówki, o których należy pamiętać:


  • Należy pamiętać o regularnej regulacji i konserwacji maszyny.

  • Należy ustawić ciśnienie właściwe dla danego typu zastosowania.

  • W miarę możliwości zmniejszać obciążenie i prędkość.

  • Gdy nie są używane, opony rolnicze należy przechowywać w odpowiedni sposób.

Odpowiednia regulacja jest lepsza niż zakup nowej opony

Zakup nowej opony rolniczej to poważna inwestycja. Dlatego, aby uniknąć przedwczesnego zużycia ogumienia, najlepiej jest podjąć kroki zapobiegawcze, odpowiednio regulując sprzęt rolniczy.

Jeśli przednie koła zużywają się szybciej niż tylne, prawdopodobnie jest to błąd synchronizacji. Aby uzyskać nieco większą trakcję przedniego koła, należy zsynchronizować przednie koło z tylnym. Informacje producenta na temat synchronizacji opon można otrzymać u wyspecjalizowanego sprzedawcy opon.

Dobór właściwego ciśnienia

Jak już wcześniej zauważyliśmy, zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie tylko przyspieszy zużycie opon rolniczych.

Jednym z najlepszych sposobów na zmniejszenie zużycia opon jest stałe regulowanie ciśnienia.

Utrzymywanie właściwej prędkości

Oprócz ciśnienia, na trwałość opon wpływa także prędkość jazdy.

Gdy pojazd jest mocno obciążony, zaleca się zmniejszenie prędkości podczas jazdy po drodze. Dzięki temu bieżnik będzie mniej obciążony, co z kolei ograniczy jego uszkodzenia i nagrzewanie się.

Innymi słowy, wystarczy jechać bez przekraczania dopuszczalnej prędkości podanej na ścianie bocznej opony.

 


Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *