Regulacja ciśnienia w oponach rolniczych zwiększa ich żywotność

11 rzeczy, które warto wiedzieć o ciśnieniu opon rolniczych

Wybór ciśnienia w oponach rolniczych jest wbrew powszechnemu przekonaniu niezwykle istotny, ponieważ może mieć znaczący wpływ na jakość pracy i żywotność ogumienia, a także na globalną rentowność gospodarstwa. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach bywa przyczyną ich szybszej degradacji, nadmiernego zużycia paliwa i zmniejszenia wydajności pracy. W dłuższej perspektywie czasu może to być obciążeniem finansowym dla gospodarstwa. W niniejszym artykule podsumowujemy zatem dla ciebie 11 najważniejszych kwestii, związanych z zarządzaniem ciśnieniem w oponach rolniczych.

Wierzymy, że pomoże ci to zoptymalizować wydajność sprzętu, poczynić odczuwalne oszczędności i zwiększyć rentowność gospodarstwa.

1. Jeśli nie ustawiasz ciśnienia w oponach, to ile naprawdę cię to kosztuje?

Domyślasz się zapewne, iż opony są drugim po paliwie najdroższym elementem wyposażenia ciągnika. Natomiast nieprawidłowa regulacja ciśnienia może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia, nadmiernego zużycia paliwa i zmniejszenia wydajności pracy. Innymi słowy, może cię drogo kosztować.
Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i dostosowywać je do obciążenia i prędkości roboczej.

Co dzieje się, kiedy jeździsz drogą z niedopompowanymi oponami?

Wraz ze wzrostem prędkości jazdy guma w oponie nagrzewa się, przez co mięknie, a tym samym traci odporność na ścieranie przez asfalt.

Jeśli często jeździsz ze zbyt niskim ciśnieniem na drodze, opony poddawane są deformacjom, które nie mogą być kompensowane przez ciśnienie. Przez to stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów i hamowania będzie niewystarczająca, a zużycie gumy szybko wzrośnie. Ich żywotność może skrócić się średnio o 25%.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach rolniczych zwiększa poślizg opon
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach rolniczych zwiększa poślizg opon

Dlaczego nie warto pracować ze zbyt wysokim ciśnieniem w polu?

Mocno napompowana opona ma większe tendencje do zapadania się w podłoże.
Pamiętaj, że każdy kolejny centymetr zagłębienia się koła pod poziomem gleby zwiększa zużycie paliwa o 10%.
Przy wysokim ciśnieniu powietrza w kole powierzchnia styku klocków bieżnika z podłożem zmniejszy się, przez co siła trakcyjna nie zostanie w pełni wykorzystana, a poślizg opony wzrośnie.

Siłą rzeczy, wykonanie pracy zajmie ci więcej czasu, a przez to opony, które będą musiały pracować dłużej, mocniej się zużyją.

 

2. Trójstronna zależność w oponach rolniczych: ciśnienie - obciążenie - prędkość

Wartość ciśnienia powietrza w oponach rolniczych jest bezpośrednio powiązana z przenoszonym przez nie obciążeniem i z prędkością, z jaką pracujesz.

Te trzy parametry są od siebie ściśle zależne i to od obranych przez ciebie priorytetów pracy będzie zależało ich ustawienie.

Jeśli zależy ci przede wszystkim na nośności, zmniejsz prędkość jazdy, aby móc utrzymać niskie ciśnienie powietrza

Wyobraź sobie na przykład, że potrzebujesz użyć dużych i ciężkich narzędzi do pracy na większym obszarze. Aby uniknąć nadmiernego zagęszczenia gleby mocno napompowanymi oponami, powinieneś w tej sytuacji zmniejszyć prędkość roboczą.

Jeśli chcesz rozwinąć większą prędkość jazdy, powinieneś zwiększyć ciśnienie powietrza

Szybka jazda męczy oponę, dlatego jadąc drogą należy zwiększyć ciśnienie. Zmniejszysz dzięki temu powierzchnię styku bieżnika z nawierzchnią, a tym samym ograniczysz opory toczenia. Z tego samego powodu zaleca się również zmniejszenie obciążenia zaczepu na drodze.

Jeśli chcesz pracować z niskim ciśnieniem

Chcąc chronić glebę, która jest twoim najcenniejszym kapitałem, i nie dopuścić do jej nadmiernego ubicia, decydujesz się zapewne na pracę przy niskim ciśnieniu. Jednak, aby jednocześnie uniknąć przeciążania opon, będziesz musiał zmniejszyć także prędkość jazdy.

 

3. Jak możemy zdefiniować prawidłowe ciśnienie w oponach ciągnika?

Nie ma uniwersalnego wzoru na optymalne ciśnienie w oponach ciągnika, ponieważ zależy ono od wielu czynników, w tym rodzaju gleby, wykonywanej pracy, przewożonego ładunku, prędkości jazdy i technologii wykonania opon.

Ogólnie rzecz biorąc, ciśnienie powinno być wystarczająco wysokie, aby utrzymać ładunek bez powodowania przeciążeń karkasu opony, a z drugiej strony wystarczająco niskie, aby zapewnić dobrą trakcję i zminimalizować zagęszczenie gleby podczas pracy w polu.

Regulacja i systematyczna kontrola ciśnienia w oponach rolniczych zajmuje tylko kilka minut
Regulacja i systematyczna kontrola ciśnienia
w oponach rolniczych zajmuje tylko kilka minut

Ciśnienie powietrza zależy od obciążenia

Zadaniem powietrza, znajdującego się w oponie, jest kompensacja jej obciążenia, ciśnienie zatem powinno być ustawione odpowiednio do wagi narzędzia. Na ścianie bocznej opony znajduje się indeks nośności, będący optimum zalecanym przez producenta.
Co ważne, jest on oparty na określonym indeksie prędkości. Możesz zatem zmieniać ciśnienie, manipulując prędkością lub obciążeniem.

Im częściej uda ci się pracować z ciśnieniem powietrza dostosowanym do obciążenia, tym dłużej posłuży ci ogumienie.

 

4. W jaki sposób skuteczniej kontrolować ciśnienie w oponach rolniczych

  • Zanim dokona się jakichkolwiek regulacji ciśnienia należy określić masę ciągnika i jego narzędzi, a także związane z nimi przenoszenie obciążeń. Regulacja będzie wówczas nie tylko łatwiejsza, ale także lepiej dostosowana do twojego sprzętu.

  • Najlepiej, gdybyś po prostu wyrobił sobie nawyk regulowania ciśnienia w oponach rolniczych. Zalecamy ci regularne sprawdzanie i regulowanie ciśnienia tak często, jak to możliwe, w zależności od obciążenia i zadanej prędkości roboczej.

  • Możesz także zainstalować system TPMS, aby stale monitorować ciśnienie z kabiny i upewnić się, że zawsze jest na właściwym poziomie.

  • Jeżeli zależy ci na tym, aby zawsze mieć optymalne ciśnienie, idealnym rozwiązaniem będzie zdalny system pompowania.

  • Zawsze wybieraj opony dostosowane do warunków pracy, z odpowiednią technologią, takie jak niskociśnieniowe opony VF do użytku głównie w polu. Ten mądry wybór w dłuższej perspektywie pozwoli ci sporo zaoszczędzić.

 

5. A co, jeśli przekroczysz limity ciśnienia w oponach ciągnika?

Z zasady nie zaleca się przekraczania nominalnych wartości ciśnienia w oponach ciągnikowych, ponieważ zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do przedwczesnego zużycia ogumienia.

Jednakże w niektórych przypadkach taki zabieg może okazać się mimo wszystko bardzo przydatny.

Zwiększenie ciśnienia na zboczu zapobiega wypadnięciu opony z felgi
Zwiększenie ciśnienia na zboczu zapobiega wypadnięciu opony z felgi

W jakich sytuacjach przekroczenie zalecanego ciśnienia może być dobrym pomysłem?

Warto pamiętać, iż przekroczenie określonego przez producenta ciśnienia jest zalecane wyłącznie przy bezdeszczowej pogodzie i dobrze wysuszonej ziemi.

Nośność gruntu powinna być optymalna, aby wyższy poziom ciśnienia powietrza w oponach nie ubił zbytnio gleby.

Poniższe sytuacje mogą zatem mieć miejsce tylko przy sprzyjających warunkach atmosferycznych:

  • Zwiększając ciśnienie nieco ponad zalecenia producenta, możesz wyposażyć ciągnik w cięższe narzędzie do pracy na dużych polach.

  • Jeśli wyposażyłeś ciągnik w ładowacz czołowy, możesz z powodzeniem zwiększyć ciśnienie, aby zrekompensować przeniesienie obciążenia na przednią oś.

  • Jeżeli pracujesz na stromym zboczu, wyższe ciśnienie może być dobrym rozwiązaniem, zapobiegającym wypadnięciu opony z felgi.

  • W czasie żniw, jeśli masz opony technologiczne do pracy z cyklicznym obciążeniem, możesz bez obaw przekroczyć wartości nominalne.

 

6. Jaką oponę wybrać, aby mieć takie samo ciśnienie na drodze i w polu?

Jeżeli twój ciągnik nie jest wyposażony w dodatkowy kompresor, to niestety wyjeżdżając na drogę po pracy z niskim ciśnieniem na polu, nie będziesz w stanie zwiększyć ciśnienia.

Jednakże technologia opon niskociśnieniowych VF pozwoli ci na to, aby od czasu do czasu wyjechać na drogę przy ciśnieniu 0,8 bara, nie uszkadzając przy tym karkasu opony. Został on specjalnie zaprojektowany tak, aby był w stanie wytrzymywać tego rodzaju przeciążenia, oczywiście pod warunkiem przestrzegania limitów producenta dotyczących obciążenia i ciśnienia.
Technologia VF spowalnia proces zużywania się ogumienia i obniża tempo spalania paliwa przy jednoczesnej maksymalizacji osiągów.

Natomiast w przypadku częstej i szybkiej jazdy drogą zaleca się mimo wszystko zwiększenie ciśnienia w oponach VF o 0,6 bara i maksymalnie do 2 barów, w zależności od ciężaru przewożonego ładunku.
Z oponami Bridgestone VF VT Tractor nie musisz już zwiększać ciśnienia na drodze
Z oponami Bridgestone VF VT-Tractor
nie musisz już zwiększać ciśnienia na drodze

 

7. Jak uzyskać optymalne osiągi z bardzo niskim ciśnieniem w oponach rolniczych

Praca z bardzo niskim ciśnieniem w oponach rolniczych umożliwi ci między innymi zwiększenie ilości plonów. Ponadto, średnie ciśnienie w oponach na poziomie 0,8 bara zminimalizuje ubicie gleby, poprawi trakcję i zmniejszy zużycie paliwa, z czego na pewno ucieszy się twój portfel. Niezwykle ważne jest jednak to, aby pracować z oponami specjalnie projektowanymi do tego rodzaju zastosowań.

Radykalne obniżenie ciśnienia w standardowych oponach nie tylko nie zrekompensuje obciążenia, ale w dodatku szybko zniszczy strukturę ogumienia.

 

8. Co dają opony niskociśnieniowe w porównaniu z ogumieniem standardowym

Niskociśnieniowe opony VF zostały stworzone z myślą o zwiększeniu osiągów ciągnika. Zwykłe opony nie są na tyle wytrzymałe ani na tyle elastyczne, aby sprostać wysokim wymaganiom pracy, dlatego też musisz stale utrzymywać w nich ciśnienie powyżej 1,2 bara (uwzględniając przy tym współczynniki obciążenia i prędkości odpowiadające rozmiarowi ogumienia).

Opony VF mają za to karkas o wysokiej odporności, który może pracować bez problemu przy bardzo niskim ciśnieniu. Natomiast ich ściany boczne zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić ogumieniu znacznie większą elastyczność bez utraty wytrzymałości i odporności.

Oprócz umożliwienia ci pracy przy niskim ciśnieniu, opony VF mają też inne zalety:

  • Większa nośność
  • Większy ślad, czyli lepsza ochrona gleby
  • Lepsza trakcja i mniejszy poślizg
  • Przejazdy z pola na drogę bez konieczności regulacji ciśnienia
  • Większe bezpieczeństwo hamowania na drodze
  • Większy komfort jazdy, eliminacja wibracji
Opona Bridgestone VF VT TRACTOR zwiększa osiągi ciągnika
Opona Bridgestone VF VT-TRACTOR zwiększa osiągi ciągnika

 

9. Prosty monitoring ciśnienia czy system zdalnego pompowania

Wybór pomiędzy prostym systemem monitorowania ciśnienia a kompletnym systemem zdalnego pompowania zależy od twoich potrzeb i budżetu. Oba systemy mają tę zaletę, że są w stanie kontrolować ciśnienie, potencjalnie zmniejszając zużycie ogumienia i paliwa.

Kompletny system zdalnego pompowania jest idealny, ponieważ umożliwia regulację ciśnienia w oponach bezpośrednio z kabiny, rzecz jasna w zależności od warunków pracy. Możliwość regulacji ciśnienia powietrza w czasie rzeczywistym oznacza, że zawsze będziesz miał optymalną przyczepność i trakcję. W rezultacie zwiększa to twoją produktywność i znacznie wydłuża żywotność ogumienia.

Zdalne pompowanie to perfekcyjna kontrola ciśnienia w oponach rolniczych
Zdalne pompowanie to perfekcyjna kontrola ciśnienia w oponach rolniczych

 

10. Na żniwa najlepsze są opony niskociśnieniowe

Wybór opon niskociśnieniowych na żniwa to dobry pomysł, ponieważ pomogą ci one zminimalizować ugniatanie gleby, poprawić trakcję i zmniejszyć zużycie paliwa. Opony Bridgestone VT-Combine CFO umożliwiają pracę przy niskim ciśnieniu pomimo dużego obciążenia.

Zostały one pomyślane tak, aby były odporne na obciążenia cykliczne i zdolne do pracy przy ciśnieniu od 1,2 bara do 2,4 bara. Powierzchnia styku z podłożem takiej opony jest większa, dzięki czemu nacisk koła zostaje równomiernie rozprowadzony na glebie, mniej ją przy tym ubijając.

Przy takim samym obciążeniu opona niskociśnieniowa VT Combine w porównaniu z oponą standardową lepiej chroni glebę
Przy takim samym obciążeniu opona niskociśnieniowa VT-Combine
w porównaniu z oponą standardową lepiej chroni glebę

 

11. Felgi Tank Air Wheel to rozwiązanie, dzięki któremu napompujesz opony w ciągu 1 minuty

Nasze felgi Tank Air Wheel to rewolucyjne urządzenie, które umożliwia niemal natychmiastowe zwiększenie ciśnienia w oponach.

Jest ono szczególnie przydatne podczas przejazdów z drogi na pole i odwrotnie. Felgi Tank Air Wheel oferują ci wyjątkowo krótki czas pompowania dzięki wbudowanemu, samodzielnemu kompresorowi, który nie wymaga dodatkowej instalacji w ciągniku.

Zbiornik w obręczy zawiera kilkadziesiąt litrów powietrza pod ciśnieniem 6 barów, które jest wtryskiwane do opony w czasie krótszym niż minuta.

Rezerwa powietrza pod ciśnieniem 6 barów z natychmiastowym dostępem
Rezerwa powietrza pod ciśnieniem 6 barów z natychmiastowym dostępem

 

PODSUMOWANIE
Zwrócenie uwagi na ciśnienie w oponach ciągnika jest kluczem do maksymalizacji osiągów i wydłużenia żywotności sprzętu rolniczego.
Umiejętnie manipulując ciśnieniem, obciążeniem i prędkością oraz wybierając odpowiednie opony do swojej pracy, można zoptymalizować wydajność sprzętu i poczynić znaczne oszczędności.
Amiętaj, że sprawne zarządzanie ciśnieniem w oponach zaczyna się od regularnej kontroli i każdorazowego dostosowania parametrów ciśnienia do warunków pracy.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *