Czy opony kombajnowe można stosować zamiennie z oponami ciągnikowymi?

Czy opony kombajnowe nadają się do ciągnika?

Kombajn zbożowy to maszyna, którą używamy tylko przez kilka tygodni w roku, zatem przez większość czasu stoi ona w stodole lub w hangarze.
Tym samym jej ogumienie, zazwyczaj w stanie prawie nowym, pozostaje niewykorzystane przez wiele miesięcy. Niejeden z nas zapewne wpadł już na pomysł, by zamiast marnować taki sprzęt, lepiej zamontować go w międzyczasie na ciągniku. W końcu pozwala to na uniknięcie zakupu dodatkowego kompletu opon, a tym samym przynosi gospodarstwu natychmiastową oszczędność.
Logika ta wydaje się być bez zarzutu: sprytne zarządzanie ogumieniem umożliwia maksymalne wykorzystanie zakupionego sprzętu, a także uchronienie opon kombajnowych przed przedwczesnym starzeniem się z powodu wymuszonego bezruchu.
Jednak za tym kuszącym rozwiązaniem kryje się zasadnicze pytanie: czy opony do kombajnu i do ciągnika są naprawdę kompatybilne? Czy mają takie same właściwości techniczne, taką samą wytrzymałość, taką samą wydajność w terenie?

Na pierwszy rzut oka wydaje się to wykonalne, zwłaszcza jeśli wymiary ogumienia będą pasowały. Jednak każdy z rodzajów opon jest tworzony po to, aby spełniać szczegółowo określone wymagania. Dlatego też, choć wymiana opon między maszynami wydaje się możliwa, może ona zagrozić osiągom ciągnika, podłożu... i samemu ogumieniu. Czy w związku z tym mamy do czynienia z prostą sztuczką, pozwalającą zaoszczędzić pieniądze, czy też z fałszywym tropem?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Poniżej szczegółowo analizujemy różnice między oponami do kombajnów a oponami do ciągników, ich ewentualną kompatybilność oraz sytuacje, w których taka wymiana może być rozważana.

1. Czy opony kombajnowe można stosować w ciągniku?

Zdjęcie przednich opon z nieużywanego kombajnu i zamontowanie ich w ciągniku może wydawać się dobrym pomysłem. Jednak z różnych powodów nie zawsze będzie się to opłacać.

Dlaczego możesz się na tym przeliczyć?

Podstawowym problemem może okazać się różnica w konstrukcji obu typów ogumienia. Opona do kombajnu jest tworzona głównie po to, aby wytrzymywać bardzo duże obciążenia, takie jak ciężar kombajnu z pełnym zbiornikiem.

Opony kombajnowe IF lub VF typu CFO (do cyklicznych operacji na polach, Cyclic Field Operations) dzięki specjalistycznej technologii wykonania mogą przenosić do 86% dodatkowego obciążenia w sposób cykliczny, czyli wtedy, gdy zbiornik stopniowo się zapełnia. I to wszystko bez zmiany ciśnienia powietrza.

Opony do kombajnów są konstruowane w taki sposób, aby móc wytrzymywać cykliczne obciążenia
Opony do kombajnów są konstruowane w taki sposób, aby móc wytrzymywać cykliczne obciążenia

Co ważne, opony kombajnowe nie są przystosowane do przenoszenia momentu obrotowego ani do współpracy z siłą trakcyjną ciągnika. Moment obrotowy silnika, czyli siła potrzebna do wprawienia w ruch narzędzia hamowanego przez podłoże, powoduje intensywne obciążenie boków i karkasu opony.

Opona do kombajnu nie będzie w stanie wytrzymywać tego rodzaju obciążeń, co prędzej czy później doprowadzi do przedwczesnego zużycia gumy, trudności w prowadzeniu pojazdu, a w najgorszym przypadku do uszkodzenia ogumienia w postaci rozerwania czy pęknięcia, które może spowodować poważne szkody i unieruchomienie maszyny.

 

2. Opony ciągnikowe mogą być stosowane w kombajnach, jednak w praktyce niewiele rozmiarów będzie kompatybilnych

Co do pomysłu wyposażenia kombajnu w opony do ciągnika, to może on również wydawać się dobry, tym bardziej jeśli masz ogumienie o podobnych wymiarach.

Jednak wiedz, że przed podjęciem decyzji o zastosowaniu tego rozwiązania warto wziąć pod uwagę pewne czynniki.

Kwestia wymiarów

Chociaż rozmiary opon ciągnikowych mogą teoretycznie pasować do kombajnu, ich rzeczywista kompatybilność jest ograniczona.

I tak na przykład większe opony do ciągników, zazwyczaj przeznaczone do przenoszenia dużych obciążeń, są często zbyt obszerne i nie mieszczą się do końca w obudowy kół kombajnów zbożowych. Może to powodować tarcia na poziomie karoserii lub innych części maszyny.

W praktyce gabaryt solidnego ogumienia ciągnikowego rzadko zgadza się z wymiarami obudowy koła w kombajnie, stąd często tego typu rozwiązania nie będą w pełni doskonałe.

Czy można używać opon ciągnikowych typu VF w kombajnie?
Czy można używać opon ciągnikowych typu VF w kombajnie?

Zbyt mała nośność

Główną przeszkodą będzie w takiej sytuacji niewystarczająca nośność opon VF. Ogumienie ciągnikowe o klasycznych rozmiarach, także to wykorzystujące najbardziej zaawansowane technologie, takie jak IF (Improved Flexion) lub VF (Very High Flexion), nie jest w ogóle przystosowane do ekstremalnych obciążeń cyklicznych występujących w kombajnach.

Kombajn może osiągnąć masę ponad 37 ton przy pełnym zbiorniku, a obciążenie jego opon stopniowo rośnie i maleje podczas każdego dnia zbiorów.

Mniejsze modele opon do ciągników nie są więc wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie z tego rodzaju zmianą masy, co powoduje przedwczesne zużycie gumy i zwiększone ryzyko uszkodzeń.

Niewłaściwe opony w kombajnie mogą powodować wypadki
Niewłaściwe opony w kombajnie mogą powodować wypadki

3. W takim razie kiedy można stosować wymiennie opony kombajnowe i ciągnikowe?

Można rozważyć użycie opon kombajnowych w ciągniku, ale należy przy tym zachować wiele środków ostrożności (pamiętaj jednak, że nigdy nie będzie to najlepsze wyjście).

Kilka sytuacji, w których zamiana opon między maszynami jest do przyjęcia

Wymiana opon między kombajnem a ciągnikiem jest do przyjęcia w bardzo nielicznych sytuacjach. Dotyczy to zwłaszcza prac wymagających niewielkiego momentu obrotowego, związanych z lekkim przygotowaniem gleby, siewem lub sianokosami.

Te czynności, które nie prowokują wysokiego momentu obrotowego, zazwyczaj nie obciążają silnika i układu przeniesienia napędu ciągnika w sposób intensywny, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia opon.

Opony kombajnowe na ciągniku poradzą sobie podczas siewu, sianokosów i przygotowania gleby
Opony kombajnowe na ciągniku poradzą sobie podczas siewu, sianokosów i przygotowania gleby

Tym samym należy pamiętać, że opony kombajnowe na ciągniku nie nadają się do ciężkich prac, takich jak orka, spulchnianie gleby lub inne czynności wymagające dużej siły uciągu i ciągłego momentu obrotowego.

Prace te powodują bowiem znaczne obciążenie karkasu i boków opony, wobec którego ogumienie kombajnowe będzie zupełnie bezsilne.

Aby sobie to uświadomić, wystarczy pomyśleć o funkcji i konstrukcji karkasów opon ciągnikowych i kombajnowych, których warstwy opasania są łączone zupełnie inaczej. Te pierwsze muszą wytrzymywać duży moment obrotowy podczas poziomego ciągnięcia narzędzi, zachowując jednocześnie dużą stabilność. Natomiast ogumienie kombajnowe jest zaprojektowane tak, aby wytrzymać bardzo duże obciążenia pionowe związane z masą ładunku w zbiorniku.

 

Ograniczenia techniczne przy wymianie opon między kombajnem a ciągnikiem

Nawet w tych nielicznych przypadkach, kiedy wymiana opon między maszynami jest możliwa, pozostaje nam wiele ograniczeń technicznych.

  • Opony do kombajnów nie są zdolne do pracy przy bardzo niskim ciśnieniu, co będzie szkodą dla ochrony struktury gleby. Konkretnie rzecz biorąc, struktura i karkas tych opon są zoptymalizowane pod kątem przenoszenia dużego ciężaru, a nie uginania się i rozpłaszczania na podłożu przy niskim ciśnieniu, jak ma to miejsce w przypadku opon do ciągników.
  • Co gorsza, z oponami kombajnowymi znacznie zmniejszy się przyczepność ciągnika. Dlaczego? Ponieważ konstrukcja karkasu opon do kombajnów nie jest przystosowana do skutecznego przenoszenia momentu obrotowego ciągnika. Siła trakcji będzie mniej skuteczna, co spowoduje wysoki poziom poślizgu, szybkie zużycie gumy i nadmierne zużycie paliwa. 

Krótko mówiąc, taka zamiana opon powinna być jedynie rozwiązaniem doraźnym w wyjątkowych sytuacjach, a nie opcją stosowaną podczas regularnych, trudnych lub wymagających prac.

 

4. Każda opona ma swoje specyficzne zastosowanie

Wybór odpowiednich opon ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji wydajności i rentowności twojego gospodarstwa. Pamiętaj, że każdy typ opon jest przeznaczony do określonych zadań i do danego rodzaju maszyn.

Inwestycja w ogumienie dostosowane do specyfiki maszyny rolniczej jest zatem najlepszym rozwiązaniem pozwalającym zoptymalizować wydajność i żywotność twojego sprzętu.

 

Opony ciągnikowe (np. VF VT-TRACTOR)

Ogumienie ciągnikowe z technologią VF, takie jak VT-TRACTOR firmy Bridgestone, jest narzędziem pracy zaprojektowanym w celu optymalizacji trakcji i ochrony gleby.
Zapewnia ono bardzo dobrą wydajność ciągnika i oferuje każdemu wiele korzyści:

  • Karkas naszej opony został opracowany tak, aby móc wytrzymywać duży moment obrotowy dzięki innowacyjnej konstrukcji klocków bieżnika. Klocki wykonane zgodnie z technologią „Involute” zapewniają bowiem maksymalne przenoszenie mocy na podłoże oraz skuteczne samooczyszczanie się ogumienia, zmniejszając tym samym poślizg kół.

  • Praca przy bardzo niskim ciśnieniu: te technologiczne opony są produkowane z myślą o jeździe przy bardzo niskim ciśnieniu, wynoszącym od 0,6 do 0,8 bara. Pozwala im to na poszerzenie śladu opony, co minimalizuje zagęszczenie gleby i chroni jej strukturę.

  • Nasze opony są w stanie przenosić obciążenie o 40% większe niż standardowe opony do ciągników. Jednak nadal jest to za mało, aby móc wytrzymać obciążenie kombajnu, a zwłaszcza cykliczne zmiany masy podczas żniw.
Opony do ciągników VF VT-TRACTOR mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu
Opony do ciągników VF VT-TRACTOR mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu

Opony do kombajnów (np. VT-COMBINE)

W przeciwieństwie do opon ciągnikowych, opony do kombajnów, takie jak VT-COMBINE, są zoptymalizowane pod kątem nośności.

Ich budowa została zoptymalizowana tak, aby wytrzymać ekstremalne i zmienne obciążenia właściwe dla kombajnu zbożowego:

  • Bardzo duża nośność: dzięki technologiom IF/VF CFO (Cyclic Field Operations) te wysokiej jakości opony mogą wytrzymać nawet o 86% większe obciążenie niż opony standardowe, nawet przy obniżonym ciśnieniu.

  • Odporność na cykliczne zmiany masy: wzmocniona konstrukcja karkasu tych opon została specjalnie opracowana po to, aby wytrzymać zmienne obciążenia spowodowane napełnianiem i opróżnianiem zbiornika.

  • Solidna konstrukcja: cechy takie jak stopka S-Line zapewniają bezpieczne połączenie opony z felgą, gwarantując doskonałą stabilność i zapobiegając zsuwaniu się opony z felgi, nawet podczas pracy na zboczach lub nierównym terenie.

  • Te opony wytrzymują bardzo duże obciążenia pionowe związane z ciężarem, ale nie są przystosowane do przenoszenia dużego momentu obrotowego, ponieważ kombajn nie musi ciągnąć narzędzia hamowanego przez podłoże.
Opony do kombajnu VT-Combine
Opony do kombajnu VT-Combine

PODSUMOWANIE

Wypada teraz jasno odpowiedzieć na początkowe pytanie: nie, opony kombajnowe nie nadają się do ciągnika i odwrotnie.

Pamiętaj, że nawet jeśli niektóre wymiary kół mogą wydawać się kompatybilne, to ograniczenia mechaniczne (takie jak obciążenie i moment obrotowy), a także agronomiczne (czyli nacisk na podłoże i ochrona gleby) sprawiają, że zdecydowanie odradza się zamianę ogumienia między tymi dwoma maszynami, ponieważ każda opona pełni określoną rolę w gospodarstwie:

  • Opona do ciągnika optymalizuje przyczepność i chroni glebę.
  • Opona do kombajnu z łatwością wytrzymuje ogromne obciążenia i zapewnia wydajność dzięki swojej zdolności do pracy cyklicznej podczas żniw.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *