Kombajn zbożowy to maszyna, którą używamy tylko przez kilka tygodni w roku, zatem przez większość czasu stoi ona w stodole lub w hangarze.
Tym samym jej ogumienie, zazwyczaj w stanie prawie nowym, pozostaje niewykorzystane przez wiele miesięcy. Niejeden z nas zapewne wpadł już na pomysł, by zamiast marnować taki sprzęt, lepiej zamontować go w międzyczasie na ciągniku. W końcu pozwala to na uniknięcie zakupu dodatkowego kompletu opon, a tym samym przynosi gospodarstwu natychmiastową oszczędność.
Logika ta wydaje się być bez zarzutu: sprytne zarządzanie ogumieniem umożliwia maksymalne wykorzystanie zakupionego sprzętu, a także uchronienie opon kombajnowych przed przedwczesnym starzeniem się z powodu wymuszonego bezruchu.
Jednak za tym kuszącym rozwiązaniem kryje się zasadnicze pytanie: czy opony do kombajnu i do ciągnika są naprawdę kompatybilne? Czy mają takie same właściwości techniczne, taką samą wytrzymałość, taką samą wydajność w terenie?
Na pierwszy rzut oka wydaje się to wykonalne, zwłaszcza jeśli wymiary ogumienia będą pasowały. Jednak każdy z rodzajów opon jest tworzony po to, aby spełniać szczegółowo określone wymagania. Dlatego też, choć wymiana opon między maszynami wydaje się możliwa, może ona zagrozić osiągom ciągnika, podłożu... i samemu ogumieniu. Czy w związku z tym mamy do czynienia z prostą sztuczką, pozwalającą zaoszczędzić pieniądze, czy też z fałszywym tropem?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Poniżej szczegółowo analizujemy różnice między oponami do kombajnów a oponami do ciągników, ich ewentualną kompatybilność oraz sytuacje, w których taka wymiana może być rozważana.
Zdjęcie przednich opon z nieużywanego kombajnu i zamontowanie ich w ciągniku może wydawać się dobrym pomysłem. Jednak z różnych powodów nie zawsze będzie się to opłacać.
Podstawowym problemem może okazać się różnica w konstrukcji obu typów ogumienia. Opona do kombajnu jest tworzona głównie po to, aby wytrzymywać bardzo duże obciążenia, takie jak ciężar kombajnu z pełnym zbiornikiem.
Opony kombajnowe IF lub VF typu CFO (do cyklicznych operacji na polach, Cyclic Field Operations) dzięki specjalistycznej technologii wykonania mogą przenosić do 86% dodatkowego obciążenia w sposób cykliczny, czyli wtedy, gdy zbiornik stopniowo się zapełnia. I to wszystko bez zmiany ciśnienia powietrza.
Co ważne, opony kombajnowe nie są przystosowane do przenoszenia momentu obrotowego ani do współpracy z siłą trakcyjną ciągnika. Moment obrotowy silnika, czyli siła potrzebna do wprawienia w ruch narzędzia hamowanego przez podłoże, powoduje intensywne obciążenie boków i karkasu opony.
Opona do kombajnu nie będzie w stanie wytrzymywać tego rodzaju obciążeń, co prędzej czy później doprowadzi do przedwczesnego zużycia gumy, trudności w prowadzeniu pojazdu, a w najgorszym przypadku do uszkodzenia ogumienia w postaci rozerwania czy pęknięcia, które może spowodować poważne szkody i unieruchomienie maszyny.
Co do pomysłu wyposażenia kombajnu w opony do ciągnika, to może on również wydawać się dobry, tym bardziej jeśli masz ogumienie o podobnych wymiarach.
Jednak wiedz, że przed podjęciem decyzji o zastosowaniu tego rozwiązania warto wziąć pod uwagę pewne czynniki.
Chociaż rozmiary opon ciągnikowych mogą teoretycznie pasować do kombajnu, ich rzeczywista kompatybilność jest ograniczona.
I tak na przykład większe opony do ciągników, zazwyczaj przeznaczone do przenoszenia dużych obciążeń, są często zbyt obszerne i nie mieszczą się do końca w obudowy kół kombajnów zbożowych. Może to powodować tarcia na poziomie karoserii lub innych części maszyny.
W praktyce gabaryt solidnego ogumienia ciągnikowego rzadko zgadza się z wymiarami obudowy koła w kombajnie, stąd często tego typu rozwiązania nie będą w pełni doskonałe.
Główną przeszkodą będzie w takiej sytuacji niewystarczająca nośność opon VF. Ogumienie ciągnikowe o klasycznych rozmiarach, także to wykorzystujące najbardziej zaawansowane technologie, takie jak IF (Improved Flexion) lub VF (Very High Flexion), nie jest w ogóle przystosowane do ekstremalnych obciążeń cyklicznych występujących w kombajnach.
Kombajn może osiągnąć masę ponad 37 ton przy pełnym zbiorniku, a obciążenie jego opon stopniowo rośnie i maleje podczas każdego dnia zbiorów.
Mniejsze modele opon do ciągników nie są więc wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie z tego rodzaju zmianą masy, co powoduje przedwczesne zużycie gumy i zwiększone ryzyko uszkodzeń.
Można rozważyć użycie opon kombajnowych w ciągniku, ale należy przy tym zachować wiele środków ostrożności (pamiętaj jednak, że nigdy nie będzie to najlepsze wyjście).
Wymiana opon między kombajnem a ciągnikiem jest do przyjęcia w bardzo nielicznych sytuacjach. Dotyczy to zwłaszcza prac wymagających niewielkiego momentu obrotowego, związanych z lekkim przygotowaniem gleby, siewem lub sianokosami.
Te czynności, które nie prowokują wysokiego momentu obrotowego, zazwyczaj nie obciążają silnika i układu przeniesienia napędu ciągnika w sposób intensywny, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia opon.
Tym samym należy pamiętać, że opony kombajnowe na ciągniku nie nadają się do ciężkich prac, takich jak orka, spulchnianie gleby lub inne czynności wymagające dużej siły uciągu i ciągłego momentu obrotowego.
Prace te powodują bowiem znaczne obciążenie karkasu i boków opony, wobec którego ogumienie kombajnowe będzie zupełnie bezsilne.
Aby sobie to uświadomić, wystarczy pomyśleć o funkcji i konstrukcji karkasów opon ciągnikowych i kombajnowych, których warstwy opasania są łączone zupełnie inaczej. Te pierwsze muszą wytrzymywać duży moment obrotowy podczas poziomego ciągnięcia narzędzi, zachowując jednocześnie dużą stabilność. Natomiast ogumienie kombajnowe jest zaprojektowane tak, aby wytrzymać bardzo duże obciążenia pionowe związane z masą ładunku w zbiorniku.
Nawet w tych nielicznych przypadkach, kiedy wymiana opon między maszynami jest możliwa, pozostaje nam wiele ograniczeń technicznych.
Krótko mówiąc, taka zamiana opon powinna być jedynie rozwiązaniem doraźnym w wyjątkowych sytuacjach, a nie opcją stosowaną podczas regularnych, trudnych lub wymagających prac.
Wybór odpowiednich opon ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji wydajności i rentowności twojego gospodarstwa. Pamiętaj, że każdy typ opon jest przeznaczony do określonych zadań i do danego rodzaju maszyn.
Inwestycja w ogumienie dostosowane do specyfiki maszyny rolniczej jest zatem najlepszym rozwiązaniem pozwalającym zoptymalizować wydajność i żywotność twojego sprzętu.
Ogumienie ciągnikowe z technologią VF, takie jak VT-TRACTOR firmy Bridgestone, jest narzędziem pracy zaprojektowanym w celu optymalizacji trakcji i ochrony gleby.
Zapewnia ono bardzo dobrą wydajność ciągnika i oferuje każdemu wiele korzyści:
W przeciwieństwie do opon ciągnikowych, opony do kombajnów, takie jak VT-COMBINE, są zoptymalizowane pod kątem nośności.
Ich budowa została zoptymalizowana tak, aby wytrzymać ekstremalne i zmienne obciążenia właściwe dla kombajnu zbożowego:
Wypada teraz jasno odpowiedzieć na początkowe pytanie: nie, opony kombajnowe nie nadają się do ciągnika i odwrotnie.
Pamiętaj, że nawet jeśli niektóre wymiary kół mogą wydawać się kompatybilne, to ograniczenia mechaniczne (takie jak obciążenie i moment obrotowy), a także agronomiczne (czyli nacisk na podłoże i ochrona gleby) sprawiają, że zdecydowanie odradza się zamianę ogumienia między tymi dwoma maszynami, ponieważ każda opona pełni określoną rolę w gospodarstwie:
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: