Dlaczego moje opony rolnicze zużywają się za szybko?

Wymiana kompletu ogumienia jest sporą inwestycją. Normalnym jest, że zastanawiasz się, dlaczego Twoje opony nie przepracowały tylu godzin, ilu się po nich spodziewałeś. Łatwo jest zrzucić winę na markę, uznając, że to tylko kwestia jakości produktu. Ilość godzin, jaką opona jest w stanie przepracować, zależy oczywiście od jakości jej wykonania, ale w dużym stopniu także od sposobu użytkowania ogumienia. Opona jest z zasady zaprojektowana do konkretnego zastosowania i często dzieje się tak, że właśnie wtedy, gdy nie przestrzegamy specyfikacji producenta, jej zużycie postępuje szybciej. Możesz jednak być pewien, że będziesz w stanie wydłużyć żywotność Twoich opon, jeśli wybierzesz odpowiedni model dostosowany do Twojej aktywności i terenu pracy.

Oto niektóre z przyczyn tego, że opony rolnicze nie przepracują takiej liczby godzin, jakiej od nich oczekujesz:

Ten sam model opony nie będzie w stanie przepracować takiej samej liczby godzin w różnych warunkach roboczych. Poza jakością wykonania ogumienia na żywotność opon mają wpływ nie tyle pojedyncze wyizolowane czynniki, ale raczej współzależność przyczyn i parametrów, które w mniejszym lub większym stopniu wpłyną na poziom zużycia osiągnięty po 1000, 2000 lub nawet 5000 godzinach pracy. Oto najważniejsze kwestie, które warto uwzględnić, aby mieć kontrolę nad zużyciem i ilością godzin pracy, jaką mogą wykonać opony:

 

1. Na jakim rodzaju podłoża używasz opon ciągnikowych?

Wiemy, że opony rolnicze są punktem kontaktowym Twojego ciągnika z podłożem, dlatego też rodzaj terenu odgrywa ogromną rolę w kwestii żywotności ogumienia. Przed przystąpieniem do wymiany opon i aby dowiedzieć się, czy charakter Twojej gleby jest jedną z przyczyn ich przedwczesnego zużycia, zadaj sobie następujące pytania:

Jakie rodzaje gleby występują w Twoim gospodarstwie?

Niezależnie od sposobu organizacji pracy w Twoim gospodarstwie, będziesz używał ciągników na różnych rodzajach podłoża: w obejściu, na drodze lub na dróżkach, a zwłaszcza na Twoich polach, których gleba będzie różniła się w zależności od regionu. Każdy rodzaj podłoża może wpływać na poziom zużycia opon ciągnika i rozsądnie będzie wybrać taki model opony, który jest odpowiedni dla danego rodzaju gleby:

  • Gleby mułowe, piaszczyste lub gliniaste nie sprzyjają szybkiemu zużyciu opon.
  • Gleby wapienne mogą być przyczyną szybszego zużycia ogumienia w zależności od ilości i wielkości wapiennych grudek.
Podłoże wapiennePodłoże wapienne
  • Kamieniste i krzemionkowe gleby, które są bardzo bogate w różnego rodzaju drobinki skalne, mogą być przyczyną wielu zarysowań lub uszkodzeń na klockach bieżnika.
  • Praca na zboczach, niezależnie od rodzaju gleby, powoduje większy poślizg opon, a zatem szybciej je zużywa
  • Gleby winnic są zazwyczaj bardzo twarde z wieloma wystającymi cząstkami skalnymi, granitami, łupkami czy też skałkami wapiennymi, które mogą powodować przyspieszone zużycie opon.
Porysowane i pocięte klocki bieżnika z powodu pracy na glebie bogatej w krzemieńPorysowane i pocięte klocki bieżnika z powodu pracy na glebie bogatej w krzemień

Jak często używasz Twojego ciągnika do transportu drogowego?

Ze swojej natury opony rolnicze przeznaczone są do pracy w polu, nie zaś do eksploatacji na drogach. Coraz więcej ciągników pokonuje jednak niemałe odległości, jeżdżąc drogami z powodu oddalenia między polami.
W trakcie jazdy po suchej asfaltowej drodze należy spodziewać się szybkiego zużycia górnej powierzchni klocków bieżnika, ponieważ powierzchnia drogi jest bardzo ścieralna względem ogumienia opon rolniczych.
Jeśli jeździsz powoli, zużycie opon będzie jednak mniejsze, ponieważ tempo poślizgu na drodze też się zmniejszy. Z drugiej strony, jeśli jeździsz szybko, opony będą się o wiele silniej ślizgać po podłożu. Taka sytuacja nieuchronnie spowoduje wzrost temperatury gumy, przez co stanie się ona bardziej miękka i tym samym bardziej podatna na ścieranie.

Otarcia klocków bieżnika powstałe w wyniku szybkiej jazdy drogąOtarcia klocków bieżnika powstałe w wyniku szybkiej jazdy drogą

Jak często jeździsz po polnych lub wąskich drogach?

Warto zwrócić uwagę na stan wąskich dróg, po których z reguły porusza się pojazd, a zwłaszcza na stan ich pobocza i jego ewentualnych spadków. Jeśli często jeździsz po polnych lub krzywych drogach, na których są wybrzuszenia i dziury, Twoje opony będą w różnym stopniu narażone na nietypowe zużycie. Każdorazowe uderzenie lub wstrząs spowodowany kamieniami, dziurami czy też nierównym poboczem może uszkodzić gumę i klocki bieżnika.

Jak często napotykasz na drodze koleiny?

Także koleiny potrafią mieć wpływ na żywotność opon. Jeśli często jeździsz w zbyt głębokich koleinach, oś koła może się nieco rozregulować. Wielokrotne przejazdy po drogach z koleinami mogą prowadzić do problemów z synchronizacją i ustawieniem kół. Kiedy opony nie będą już idealnie równoległe, w konsekwencji zaczną się zużywać zbyt szybko.

 

2. Jaki jest Twój styl używania opon ciągnikowych?

Zużywanie się opon ciągnikowych zależy także od Twoich przyzwyczajeń w zakresie ich użytkowania. Jak często regulujesz ciśnienie? Czy regularnie sprawdzasz obciążenie? Czy przestrzegasz prędkości odpowiadającej obciążeniu? Czy zwracasz uwagę na kwestie mechaniczne (ustawienie kół i zużycie osi)? Każde użycie ogumienia, które jest niezgodne z zaleceniami producenta, przyspiesza jego degradację.

Jak zarządzasz ciśnieniem powietrza w oponach?

Zwiększanie ciśnienia powietrza w celu skompensowania masy narzędzi jest dobrym rozwiązaniem. Nie jest jednak wskazane, aby pracować w polu ze zbyt wysokim ciśnieniem, ponieważ zwiększa ono szybkość poślizgu opon, zwłaszcza na miękkim podłożu i w mokrych warunkach. Im wyższe ciśnienie w oponach, tym większe prawdopodobieństwo, że zaczną się one zapadać, powodując zwiększone zużycie paliwa z powodu poślizgu, który to z kolei prowadzi do przedwczesnego zużycia ogumienia.

Zmniejszenie ciśnienia w oponach ciągnika podczas pracy w polu pomoże natomiast zachować glebę w dobrym stanie. Jednak nie warto wyjeżdżać na drogę z niskim ciśnieniem, zwłaszcza jeśli przewozisz ciężkie ładunki. W praktyce zaniżone ciśnienie ma wiele wad:

  • Jeżeli zdecydujesz się na niższe ciśnienie niż zalecane przez producenta, brzegi ścian bocznych będą się wgniatać w podłoże tak samo jak bieżnik, a nawet najmniejsza przeszkoda (taka jak gałąź, korzeń czy kamień) może spowodować nagłe przebicie opony.
  • Opona, która będzie wciąż niedopompowana, nie zachowa swojego pierwotnego kształtu, co bezsprzecznie doprowadzi do postępującej deformacji karkasu. Cała struktura opony zostanie w ten sposób osłabiona, a z powodu nadmiernego ugięcia ścian bocznych przedwczesne zużycie może dotknąć także wzmocnienia karkasu na kołnierzu obręczy.

Jeżeli nie zmieniasz ciśnienia powietrza podczas przejazdów z pola na drogę, żywotność opony może zostać skrócona o 25%. Niedopompowana opona podczas jazdy na drodze nagrzewa się szybciej, zwłaszcza przy wzroście prędkości, co uszkadza jej gumę i przyspiesza zużycie.

Jak często sprawdzasz rozkład obciążenia? Jakie mogą być konsekwencje zbyt dużego balastu z przodu lub zbyt ciężkiego narzędzia z tyłu zaczepu?

Zbytnie obciążenie jest jedną z przyczyn przyspieszających zużycie opon rolniczych. Dzieje się tak dlatego, że przeciążenie bardzo nadwyręża karkas opony i sam bieżnik, co może prowadzić do trwałych odkształceń i przedwczesnego zużycia opon. Dlatego zaleca się rozkładanie obciążeń w proporcji 40% na przedzie i 60% na tyle.
Dzięki temu stopień poślizgu podczas pracy w polu zostanie zmniejszony, a zużycie opon stanie się równomierne.

Odpowiednie rozłożenie obciążenia w celu zmniejszenia zużycia oponOdpowiednie rozłożenie obciążenia w celu zmniejszenia zużycia opon

Czy montując narzędzia bierzesz pod uwagę nośność Twoich opon?

Jeśli zamontujesz ciężkie narzędzie lub przeładujesz przyczepę, ciężar zaczepu może dosłownie zmiażdżyć Twoje opony.
Mimo, iż opony rolnicze są przeznaczone do przenoszenia dużych obciążeń, warto zwracać uwagę na to, by nie przekraczać zaleceń producenta dotyczących indeksu nośności, czyli limitów obciążenia na każdej z osi oraz maksymalnej prędkości przy obciążeniu.
Na rynku dostępne są także niskociśnieniowe opony technologiczne, przeznaczone do przenoszenia większych obciążeń, z karkasem zdolnym do dużych odkształceń, który jest znacznie bardziej odporny niż w standardowych modelach opon.

 

3. Czy parametry techniczne Twoich opon zostały dobrane pod względem rodzaju wykonywanych prac?

Nie każde ogumienie cechuje się taką samą jakością konstrukcji czy komponentów. Opony radialne są zdecydowanie lepsze do zastosowań rolniczych niż opony diagonalne, które z kolei najlepiej sprawdzają się na twardym podłożu, na placach budowy i w kamieniołomach. Poziom technologiczny opon ma spore znaczenie, jeśli chodzi o zużywanie się ogumienia. Opony technologiczne typu VF zostały zaprojektowane w taki sposób, aby idealnie spełniać wymagania pracy w rolnictwie w zależności od trudności, jakie mogą charakteryzować Twoją aktywność.

Które rodzaje opon lepiej nadają się do stosowania w rolnictwie ornym pod względem trwałości?

Jeżeli zajmujesz się głównie uprawami polowymi, powinieneś zdecydować się na taki model opon, który pomoże Ci zoptymalizować pracę. Na przykład opony VT-TRACTOR mają w tym kontekście wiele zalet:

  • Optymalna trakcja
    Opony VT-TRACTOR dzięki bardzo dużemu śladowi, nawet o 26% większemu niż w przypadku opon konkurencji, zapewniają lepszą trakcję. Znaczy to, że w ciągu jednego dnia możesz pracować szybciej i pokonać do 1 ha więcej. Szeroki ślad zmniejsza poślizg i związane z nim zużycie ogumienia.
  • Większa nośność
    Opona VT-TRACTOR posiada specjalną konstrukcję VF, dzięki której jest znacznie mocniejsza, a jej nośność jest nawet o 40% większa niż standardowej opony przy tej samej prędkości i ciśnieniu. Jest to idealne rozwiązanie, kiedy chcesz uniknąć zużycia opon pracując z ciężkimi narzędziami.
  • Prostsza i szybsza praca
    Opony te posiadają miękki, a zarazem odporny na zużycie karkas. Dzięki nim zyskasz sporo czasu podczas przejazdów z pola na drogę, ponieważ nie będziesz już musiał zmieniać ustawień ciśnienia.

Które opony najlepiej sprawdzą się do zastosowań mieszanych i w rolnictwie mieszanym?

Opony Bridgestone VX-TRACTOR idealnie nadają się do rolnictwa mieszanego lub ogólniej rzecz biorąc do wszechstronnego użytkowania na polu, w gospodarstwie i na drogach. Poniżej przedstawiamy zalety tego modelu ogumienia:

Pomiar zużycia opon VX-TractorPomiar zużycia opon VX-Tractor

  • Do 20% więcej gumy
    Opony VX-TRACTOR mają grubszy bieżnik, a tym samym większą ilość gumy, co pozwala im na optymalną trakcję podczas pracy w polu, a także zapewnia dłuższą żywotność.
  • Odporność na ścieranie
    Opony te są projektowane ze specyficznych materiałów, takich jak olej roślinny, który zwiększa ich odporność na zużycie. Ich guma też jest bardzo wysokiej jakości.

 

Bogatszy w powyższą wiedzę, przy następnej wymianie opon będziesz mógł dokonać właściwego wyboru w oparciu o swoje metody pracy i warunki eksploatacji ciągnika. Jeśli wybierzesz opony najlepszej jakości odpowiednie do Twojego rodzaju pracy, to w połączeniu z właściwymi ustawieniami, pozwoli Ci to zyskać wiele tysięcy godzin ich użytkowania.

 


Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *