Dlaczego wybór właściwego rozmiaru ogumienia jest tak ważny? Wbrew pozorom, to właśnie powierzchnia styku opon ciągnika z podłożem decyduje o wydajności maszyny. Niezależnie od tego, czy najbardziej zależy ci na przenoszeniu mocy, zapewnieniu sobie dobrej trakcji czy ochronie gleby, wybór opon wpływa na wydajność, plony i ostatecznie na rentowność gospodarstwa.
Chcesz wiedzieć, jak zoptymalizować wydajność swojego ciągnika, aby spełniał twoje rzeczywiste potrzeby? Nie wiesz, jakie ogumienie wybrać i wahasz się między szerszymi oponami, bardziej wytrzymałymi modelami i oponami w niskiej cenie? Ten artykuł jest dla ciebie!
Nasz obszerny artykuł wyjaśnia wszystkie kwestie, począwszy od wyboru idealnego rozmiaru dla mocy wyjściowej maszyny, a skończywszy na regulacjach niezbędnych do zapewnienia idealnej kompatybilności z ciągnikiem.
Dowiedz się, jak wymiana opon może poprawić twoje plony, wydłużyć żywotność sprzętu i zmaksymalizować rentowność.
Nominalna szerokość przekroju opony rolniczej oznacza jej szerokość mierzoną od ściany bocznej do ściany bocznej, gdy opona nie jest pod ciśnieniem. Jest to pierwsza liczba widoczna na ścianie bocznej opony.
Na przykład, dla opony oznaczonej „520/85 R38” na ścianie bocznej, „520” odpowiada szerokości opony w milimetrach.
Należy pamiętać, że w przypadku standardowych opon wartość ta nie przekłada się na praktyczną szerokość ogumienia w kontakcie z podłożem, która zazwyczaj będzie węższa niż nominalna szerokość przekroju.
Im niższe ciśnienie, tym bardziej opona spłaszcza się na podłożu, zwiększając powierzchnię styku i umożliwiając wykorzystanie całej szerokości bieżnika opony. Jest to szczególnie przydatne w celu zmniejszenia ubicia gleby i poprawy trakcji.
Niektóre modele, takie jak opony VF, zostały skonstruowane z myślą o pracy przy bardzo niskim ciśnieniu bez uszczerbku dla nośności. Opony te oferują szerszą powierzchnię styku z podłożem niż opony standardowe.
Najnowsze modele opon, takie jak VX-R TRACTOR firmy Bridgestone, zostały opracowane z myślą o znacznie dokładniejszym powiązaniu szerokości nominalnej z rzeczywistą szerokością w terenie.
Obręcz, metalowa część podtrzymująca oponę ciągnika, ma bardzo specyficzne właściwości. Jedną z najważniejszych jest jej szerokość. Jest to wyrażona w calach odległość między dwiema wewnętrznymi krawędziami obręczy.
Dlaczego ta szerokość jest ważna? W dużej mierze określa ona rozmiar opon, które można zamontować. Zbyt wąska obręcz nie będzie pasować do szerokiej opony i odwrotnie.
Po zapoznaniu się z wymiarami obręczy (szerokość i wysokość) można sprawdzić tabele zgodności dostarczone przez producentów opon.
Tabele te pokazują różne rozmiary opon pasujące do danej obręczy. Ogólnie rzecz biorąc, na danej obręczy możliwe jest zamontowanie nieco szerszych opon.
Na przykład, jeśli masz 28-calową obręcz W13, możesz zamontować oponę 420/70 R28 zamiast 380/85 R28.
Ważne jest jednak, aby przestrzegać zaleceń producenta opon i nie przekroczyć dopuszczalnych tolerancji.
Niektóre zaawansowane technologicznie opony, takie jak opony VF, mogą być wyposażone w opcję NRO (Narrow Rim Option), która umożliwia montaż szerszych opon na obręczach, które w przeciwnym razie byłyby zbyt wąskie dla standardowych opon.
Miękkość ścian bocznych i konstrukcja karkasu zapewniają większą elastyczność i dają możliwość przejścia na większe technologie opon bez konieczności inwestowania w szerokie felgi.
Szersze opony oferują szereg korzyści:
Zmieniając felgi na szersze opony, można zoptymalizować osiągi ciągnika.
Zmniejszenie średnicy obręczy pozwoli znacznie zwiększyć objętość powietrza zawartego w oponie, dając ci większą nośność lub możliwość ustawienia niższego ciśnienia w celu ochrony gleby.
Obciążenie, które ma być przenoszone przez ciągnik, jest czynnikiem decydującym o wyborze opon. Każda opona jest zaprojektowana do obsługi określonego obciążenia, więc jeśli chcesz zwiększyć obciążenie, musisz wybrać większy rozmiar.
Podany na ścianie bocznej opony indeks nośności wskazuje maksymalny ciężar, jaki opona może utrzymać przy danej prędkości. Indeks jest wyrażony w postaci liczby i litery.
Weźmy oponę w rozmiarze 580 / 70 R38 z indeksem nośności i prędkości 160 D / 157 E.
Przy ciśnieniu nominalnym 1,6 bara może ona wytrzymać 4065 kg (indeks nośności = 160) przy prędkości 50 km/h (wartość indeksu prędkości D) lub 3525 kg (indeks nośności = 157) przy prędkości 70 km/h (wartość indeksu prędkości E).
Indeks nośności jest ważny, ponieważ przeciążenie ogumienia może mieć wiele szkodliwych konsekwencji:
Pamiętaj, aby oprócz masy samego ciągnika wziąć pod uwagę i obliczyć obciążenie, jakie będzie stanowić każde narzędzie. W tym celu można skorzystać z arkuszy danych technicznych narzędzi lub po prostu je zważyć.
Opony VF zostały stworzone do przenoszenia dużych obciążeń przy niższym ciśnieniu niż standardowe opony. Ich struktura jest znacznie bardziej wytrzymała, dzięki czemu mogą one przenosić do 40% większe obciążenie. Co więcej, rozkładają też obciążenie bardziej równomiernie, zwiększając powierzchnię styku z podłożem. Rezultatem jest zmniejszony nacisk na podłoże pomimo obciążenia i redukcja ubicia gleby.
Niezależnie od tego, jaką oponę wybierzesz, należy dostosować ciśnienie do ciężaru osprzętu i przewożonego ładunku.
Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do rzeczywistego obciążenia. Tabela dostarczona przez producenta opon podpowie ci, jakie ciśnienie należy zastosować w zależności od obciążenia i prędkości.
Pamiętaj, że dokładna regulacja ciśnienia ma znaczenie, ponieważ:
Wybór rozmiaru opon zależy od wielu czynników, w tym rozmiaru i mocy maszyny, charakteru gospodarstwa i rodzaju wykonywanej pracy.
Na przykład bardzo szerokie opony 900 mm doskonale nadają się do gospodarstw rolnych o powierzchni ponad stu hektarów. Modele te oferują wysoką nośność i świetną trakcję.
Bardziej standardowe ogumienie w rozmiarze 580 mm również może być bardzo skuteczne, ale w przypadku gospodarstw średniej wielkości oczywiście nie będzie w stanie poradzić sobie z takimi samymi obciążeniami.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2785 kg |
480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3450 kg |
600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3430 kg | 4050 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
650/85 R38 | VX | DW 23B | 173 D | 6168 | 4650 kg | 4320 kg |
650/85 R38 | VT (VF) | DW 23B | 179 D | 6071 | 5710 kg | 7065 kg |
710/70 R42 | VX | DW 23B | 173 D | 6209 | 4660 kg | 5360 kg |
710/70 R42 | VT (VF) | DW 25B | 179 D | 6106 | 5710 kg | 7065 kg |
800/70 R38 | VT (VF) | DW 27B | 184 D | 6094 | 6630 kg | 8205 kg |
900/60 R38 | VT (VF) | DW 30B | 183 D | 6026 | 6630 kg | 8040 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2400 kg |
480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3570 kg |
600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5645 | 3330 kg | 4060 kg |
650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5735 | 3790 kg | 4160 kg |
650/65 R42 | VT (VF) | DW 20B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 4320 kg |
620/70 R42 | VT (VF) | DW 20B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
710/70 R38 | VT (VF) | DW 23B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 5845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R30 | VX | DW 15L | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2620 kg |
480/70 R30 | VX | DW 15L | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4337 | 2960 kg | 3570 kg |
600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5647 | 3330 kg | 4060 kg |
650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5753 | 3790 kg | 4160 kg |
650/65 R42 | VT (VF) | DW 23B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 3735 kg |
620/70 R42 | VT (VF) | DW 23B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
710/70 R38 | VT (VF) | DW 25B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 6845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R28 | VX-R | DW 15L | 139 D | 4240 | 2015 kg | 2325 kg |
420/85 R28 | VX | DW 15L | 144 D | 4308 | 2025 kg | 2340 kg |
480/70 R28 | VX-R | DW 15L | 140 D | 4254 | 2070 kg | 2375 kg |
480/70 R28 | VX | DW 15L | 145 D | 4254 | 2090 kg | 2390 kg |
540/65 R28 | VX | DW 16L | 149 D | 4259 | 2335 kg | 2585 kg |
540/65 R28 | VT (VF) | DW 18L | 154 D | 4164 | 2855 kg | 3450 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
520/85 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5466 | 3210 kg | 3710 kg |
520/85 R38 | VX | DW 18L | 155 D | 5530 | 3190 kg | 3720 kg |
580/70 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5503 | 3055 kg | 3710 kg |
580/70 R38 | VX | DW 18L | 160 D | 5408 | 3240 kg | 3715 kg |
650/65 R38 | VX-R | DW 20B | 157 D | 5466 | 3615 kg | 4000 kg |
650/65 R38 | VX | DW 20B | 163 D | 5413 | 3595 kg | 4020 kg |
650/65 R38 | VT (VF) | DW 23B | 169 D | 5424 | 4335 kg | 5310 kg |
800/65 R38 | VT-Combine (IF) | DW 27B | 178 A8 | 5489 | 7930 kg | 5285 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1590 kg |
380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 128 D | 3499 | 1580 kg | 1745 kg |
440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1670 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
540/65 R34 | VX | DW 16L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1510 kg |
380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 135 D | 3438 | 1580 kg | 1745 kg |
440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1755 kg |
Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
540/65 R34 | VX | DW 15L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Synchronizacja kół to stosunek prędkości obrotowej między przednimi i tylnymi kołami maszyny w ciągnikach, które mają 4 koła napędowe o nierównych wymiarach.
Wartość wskaźnika synchronizacji plasująca się między 0,5% a 5% jest ogólnie uważana za normę. Zatem optymalne ustawienie synchronizacji kół w granicach 2,5% gwarantuje ci dobrą trakcję, równomierne zużycie opon i optymalizację zużycia paliwa.
Nieprawidłowa synchronizacja kół może mieć poważne konsekwencje dla ciągnika i jego pracy:
Aby obliczyć wskaźnik synchronizacji kół, należy znać:
Po zebraniu wszystkich tych danych wystarczy zastosować poniższy wzór:
W celu określenia teoretycznego wskaźnika synchronizacji kół możesz również skorzystać z kalkulatorów online lub wykresów dostarczanych przez producentów opon.
Przy każdorazowej zmianie opon konieczne jest ponowne obliczenie wskaźnika synchronizacji kół, ponieważ obwód toczenia może się różnić w zależności od opony, nawet jeśli mają one takie same wymiary nominalne.
Wybór opon rolniczych nie jest decyzją, którą należy podejmować lekkomyślnie. Jest to inwestycja, która będzie miała bezpośredni wpływ na wydajność ciągnika, produktywność, rentowność i zdrowie gleby.
Pamiętaj, iż zakup ogumienia o odpowiednich wymiarach i profilach zapewnia ci cały szereg korzyści.
Jeśli chcesz zoptymalizować swoje osiągi, zapoznaj się z tabelami porównawczymi podanymi powyżej.
Pomogą ci one znaleźć idealne opony do twojego ciągnika. Jeśli potrzebujesz jeszcze bardziej fachowej porady, służymy pomocą, możesz się z nami skontaktować bezpośrednio.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: