Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

Jak wybrać odpowiedni rozmiar opon ciągnikowych

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 21 lutego 2025

Dlaczego wybór właściwego rozmiaru ogumienia jest tak ważny? Wbrew pozorom, to właśnie powierzchnia styku opon ciągnika z podłożem decyduje o wydajności maszyny. Niezależnie od tego, czy najbardziej zależy ci na przenoszeniu mocy, zapewnieniu sobie dobrej trakcji czy ochronie gleby, wybór opon wpływa na wydajność, plony i ostatecznie na rentowność gospodarstwa.
Chcesz wiedzieć, jak zoptymalizować wydajność swojego ciągnika, aby spełniał twoje rzeczywiste potrzeby? Nie wiesz, jakie ogumienie wybrać i wahasz się między szerszymi oponami, bardziej wytrzymałymi modelami i oponami w niskiej cenie? Ten artykuł jest dla ciebie!

Nasz obszerny artykuł wyjaśnia wszystkie kwestie, począwszy od wyboru idealnego rozmiaru dla mocy wyjściowej maszyny, a skończywszy na regulacjach niezbędnych do zapewnienia idealnej kompatybilności z ciągnikiem.
Dowiedz się, jak wymiana opon może poprawić twoje plony, wydłużyć żywotność sprzętu i zmaksymalizować rentowność.

1. Jaką szerokość opony rolniczej najlepiej wybrać?

Czym jest nominalna szerokość przekroju?

Nominalna szerokość przekroju opony rolniczej oznacza jej szerokość mierzoną od ściany bocznej do ściany bocznej, gdy opona nie jest pod ciśnieniem. Jest to pierwsza liczba widoczna na ścianie bocznej opony.

Na przykład, dla opony oznaczonej „520/85 R38” na ścianie bocznej, „520” odpowiada szerokości opony w milimetrach.

Należy pamiętać, że w przypadku standardowych opon wartość ta nie przekłada się na praktyczną szerokość ogumienia w kontakcie z podłożem, która zazwyczaj będzie węższa niż nominalna szerokość przekroju.

Nominalna szerokość przekroju 520 mm dla standardowej opony 520/85 R38

Co wpływa na rzeczywistą szerokość opony

Poziom ciśnienia w oponie

Im niższe ciśnienie, tym bardziej opona spłaszcza się na podłożu, zwiększając powierzchnię styku i umożliwiając wykorzystanie całej szerokości bieżnika opony. Jest to szczególnie przydatne w celu zmniejszenia ubicia gleby i poprawy trakcji.

Technologia konstrukcji opony

Niektóre modele, takie jak opony VF, zostały skonstruowane z myślą o pracy przy bardzo niskim ciśnieniu bez uszczerbku dla nośności. Opony te oferują szerszą powierzchnię styku z podłożem niż opony standardowe.

Najnowsze modele opon, takie jak VX-R TRACTOR firmy Bridgestone, zostały opracowane z myślą o znacznie dokładniejszym powiązaniu szerokości nominalnej z rzeczywistą szerokością w terenie.

Nominalna szerokość przekroju opony VX-R TRACTOR jest taka sama jak jej rzeczywista szerokość, w przeciwieństwie do standardowej opony po lewej

Co zyskasz na wymianie opon na szerszy rozmiar?

  • Lepsze rozłożenie ciężaru na podłożu
    Szersza opona rozkłada ciężar ciągnika bardziej równomiernie na większej powierzchni, zmniejszając nacisk wywierany w każdym punkcie podłoża. Zmniejsza to zagęszczenie gleby, co ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania żyzności gleby i wspierania rozwoju korzeni roślin uprawnych.
  • Możliwość pracy z niższym ciśnieniem
    Szersza opona może pracować przy niższym ciśnieniu, jeśli nie zwiększysz obciążenia. Pozwala to lepiej chronić glebę.
  • Zwiększona nośność
    Szersza opona zawiera więcej powietrza, co zwiększa jej nośność. Można pracować z szerszymi narzędziami, zwiększając produktywność.
  • Lepsza trakcja na mokrej nawierzchni
    Szersza powierzchnia styku poprawia przyczepność opony do podłoża. Cała szerokość klocków styka się z podłożem jednocześnie, zmniejszając ryzyko poślizgu, szczególnie na mokrej nawierzchni. Oznacza to bardziej wydajną pracę i niższe zużycie paliwa.

 

2. Jaki jest rozmiar twoich felg?

Czym jest szerokość obręczy?

Obręcz, metalowa część podtrzymująca oponę ciągnika, ma bardzo specyficzne właściwości. Jedną z najważniejszych jest jej szerokość. Jest to wyrażona w calach odległość między dwiema wewnętrznymi krawędziami obręczy.

Dlaczego ta szerokość jest ważna? W dużej mierze określa ona rozmiar opon, które można zamontować. Zbyt wąska obręcz nie będzie pasować do szerokiej opony i odwrotnie.

1. Wysokość lub średnica obręczy w calach powszechnie używana do oznaczenia rozmiaru obręczy: 20-calowej, 32-calowej itd.
2. Szerokość obręczy w calach, liczba powiązana z profilem: W15, DW23, TW18 itd.

Jak wybrać opony w zależności od posiadanej obręczy

Jakie są możliwe wymiary opony dla danej obręczy?

Po zapoznaniu się z wymiarami obręczy (szerokość i wysokość) można sprawdzić tabele zgodności dostarczone przez producentów opon.

Tabele te pokazują różne rozmiary opon pasujące do danej obręczy. Ogólnie rzecz biorąc, na danej obręczy możliwe jest zamontowanie nieco szerszych opon.

Na przykład, jeśli masz 28-calową obręcz W13, możesz zamontować oponę 420/70 R28 zamiast 380/85 R28.

Ważne jest jednak, aby przestrzegać zaleceń producenta opon i nie przekroczyć dopuszczalnych tolerancji.

Szczególny przypadek opon NRO

Niektóre zaawansowane technologicznie opony, takie jak opony VF, mogą być wyposażone w opcję NRO (Narrow Rim Option), która umożliwia montaż szerszych opon na obręczach, które w przeciwnym razie byłyby zbyt wąskie dla standardowych opon.

Miękkość ścian bocznych i konstrukcja karkasu zapewniają większą elastyczność i dają możliwość przejścia na większe technologie opon bez konieczności inwestowania w szerokie felgi.

Zalety z wymiany obręczy

Szersze obręcze oznaczają szersze opony

Szersze opony oferują szereg korzyści:

  • lepszy rozkład masy,
  • mniejsze ugniatanie gleby,
  • lepszą trakcję itp.

Zmieniając felgi na szersze opony, można zoptymalizować osiągi ciągnika.

Zmniejszenie średnicy obręczy dla zyskania na szerokości

Zmniejszenie średnicy obręczy pozwoli znacznie zwiększyć objętość powietrza zawartego w oponie, dając ci większą nośność lub możliwość ustawienia niższego ciśnienia w celu ochrony gleby.

Dla tej samej wysokości opony, zmniejszenie średnicy obręczy i zamontowanie szerszego ogumienia zwiększy nośność

3. Jakie obciążenie chciałbyś być w stanie udźwignąć?

Obciążenie, które ma być przenoszone przez ciągnik, jest czynnikiem decydującym o wyborze opon. Każda opona jest zaprojektowana do obsługi określonego obciążenia, więc jeśli chcesz zwiększyć obciążenie, musisz wybrać większy rozmiar.

Dlaczego obciążenie jest aż tak ważne?

Podany na ścianie bocznej opony indeks nośności wskazuje maksymalny ciężar, jaki opona może utrzymać przy danej prędkości. Indeks jest wyrażony w postaci liczby i litery.

Na przykład:

Weźmy oponę w rozmiarze 580 / 70 R38 z indeksem nośności i prędkości 160 D / 157 E.
Przy ciśnieniu nominalnym 1,6 bara może ona wytrzymać 4065 kg (indeks nośności = 160) przy prędkości 50 km/h (wartość indeksu prędkości D) lub 3525 kg (indeks nośności = 157) przy prędkości 70 km/h (wartość indeksu prędkości E).

Indeks nośności jest ważny, ponieważ przeciążenie ogumienia może mieć wiele szkodliwych konsekwencji:

  • Uszkodzenie opon: ściany boczne ulegają nadmiernemu odkształceniu, struktura opony zostaje poddana zbyt dużemu naprężeniu, w związku z czym w skrajnych przypadkach guma może pęknąć.
  • Skrócenie żywotności opony: przeciążenie przyspiesza zużycie klocków bieżnika, zmuszając cię do częstszej wymiany ogumienia.
  • Utrata trakcji: aby wytrzymała zadane obciążenie, zapewne napompujesz oponę bardziej niż jest to normalnie potrzebne, przez co będzie miała tendencję do głębszego wbijania się w podłoże, co spowoduje spadek siły trakcyjnej i wzrost poślizgu kół.
  • Szybsze zużycie paliwa: przeciążona opona zwiększa opory toczenia, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa.

Wybór opon powinien być podyktowany ich spodziewanym obciążeniem

Różnice w nośności w zależności od serii ogumienia

Przed wyborem opon weź pod uwagę masę narzędzi

Pamiętaj, aby oprócz masy samego ciągnika wziąć pod uwagę i obliczyć obciążenie, jakie będzie stanowić każde narzędzie. W tym celu można skorzystać z arkuszy danych technicznych narzędzi lub po prostu je zważyć.

Opony VF: dlaczego lepiej nadają się do dużych obciążeń?

Opony VF zostały stworzone do przenoszenia dużych obciążeń przy niższym ciśnieniu niż standardowe opony. Ich struktura jest znacznie bardziej wytrzymała, dzięki czemu mogą one przenosić do 40% większe obciążenie. Co więcej, rozkładają też obciążenie bardziej równomiernie, zwiększając powierzchnię styku z podłożem. Rezultatem jest zmniejszony nacisk na podłoże pomimo obciążenia i redukcja ubicia gleby.

Aby zoptymalizować obciążenie, balansuj ciśnieniem powietrza

Niezależnie od tego, jaką oponę wybierzesz, należy dostosować ciśnienie do ciężaru osprzętu i przewożonego ładunku.

Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do rzeczywistego obciążenia. Tabela dostarczona przez producenta opon podpowie ci, jakie ciśnienie należy zastosować w zależności od obciążenia i prędkości.

Pamiętaj, że dokładna regulacja ciśnienia ma znaczenie, ponieważ:

  • Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego odkształcenia opony i jej przedwczesnego zużycia.
  • Zbyt wysokie ciśnienie zwiększa opory toczenia, przyspiesza zużycie paliwa i upośledza siłę trakcji.

 

 

4. Jak dobrać oponę pod kątem mocy i wymiarów ciągnika?

Wybór rozmiaru opon zależy od wielu czynników, w tym rozmiaru i mocy maszyny, charakteru gospodarstwa i rodzaju wykonywanej pracy.

Na przykład bardzo szerokie opony 900 mm doskonale nadają się do gospodarstw rolnych o powierzchni ponad stu hektarów. Modele te oferują wysoką nośność i świetną trakcję.

Bardziej standardowe ogumienie w rozmiarze 580 mm również może być bardzo skuteczne, ale w przypadku gospodarstw średniej wielkości oczywiście nie będzie w stanie poradzić sobie z takimi samymi obciążeniami.

Poniżej proponujemy ci przegląd praktycznych przykładów najbardziej odpowiednich opon dla określonych mocy ciągników:

John Deere 6R 250

270 CV – Masa na pusto: 7900 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R30 VX DW 15 145 D 4400 2080 kg 2785 kg
480/70 R30 VX DW 15 147 D 4442 2190 kg 2485 kg
540/65 R30 VX DW 16L 150 D 4422 2465 kg 2690 kg
540/65 R30 VT (VF) DW 18L 155 D 4437 2960 kg 3450 kg
600/65 R28 VT (VF) DW 21B 159 D 4406 3430 kg 4050 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
650/85 R38 VX DW 23B 173 D 6168 4650 kg 4320 kg
650/85 R38 VT (VF) DW 23B 179 D 6071 5710 kg 7065 kg
710/70 R42 VX DW 23B 173 D 6209 4660 kg 5360 kg
710/70 R42 VT (VF) DW 25B 179 D 6106 5710 kg 7065 kg
800/70 R38 VT (VF) DW 27B 184 D 6094  6630 kg 8205 kg
900/60 R38 VT (VF) DW 30B 183 D 6026 6630 kg 8040 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

Massey Ferguson 7720

215 CV – Masa na pusto: 7500 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R30 VX DW 15 145 D 4400 2080 kg 2400 kg
480/70 R30 VX DW 15 147 D 4442 2190 kg 2485 kg
540/65 R30 VX DW 16L 150 D 4422 2465 kg 2690 kg
540/65 R30 VT (VF) DW 18L 155 D 4437 2960 kg 3570 kg
600/65 R28 VT (VF) DW 21B 159 D 4406 3420 kg 4050 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
520/85 R42 VX DW 18L 162 D 5845 3390 kg 3945 kg
580/70 R42 VX DW 18L 162 D 5645 3330 kg 4060 kg
650/65 R42 VX DW 20B 165 D 5735 3790 kg 4160 kg
650/65 R42 VT (VF) DW 20B 170 D 5734 4590 kg 5530 kg
650/75 R38 VX DW 23B 169 D 5759 4050 kg 4695 kg
650/75 R38 VT (VF) DW 23B 175 D 5738 5100 kg 6340 kg
620/70 R42 VX DW 20B 166 D 5850 3775 kg 4320 kg
620/70 R42 VT (VF) DW 20B 172 D 5757 4715 kg 5750 kg
710/70 R38 VX DW 23B 171 D 5895 4475 kg 5105 kg
710/70 R38 VT (VF) DW 23B 178 D 5749 5560 kg 5845 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

Fendt 817 Vario

165 CV - 121 kw – Masa na pusto: 7600 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R30 VX DW 15L 145 D 4400 2080 kg 2620 kg
480/70 R30 VX DW 15L 147 D 4442 2190 kg 2485 kg
540/65 R30 VX DW 16L 150 D 4422 2465 kg 2690 kg
540/65 R30 VT (VF) DW 18L 155 D 4337 2960 kg 3570 kg
600/65 R28 VT (VF) DW 21B 159 D 4406 3420 kg 4050 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
520/85 R42 VX DW 18L 162 D 5845 3390 kg 3945 kg
580/70 R42 VX DW 18L 162 D 5647 3330 kg 4060 kg
650/65 R42 VX DW 20B 165 D 5753 3790 kg 4160 kg
650/65 R42 VT (VF) DW 23B 170 D 5734 4590 kg 5530 kg
650/75 R38 VX DW 23B 169 D 5759 4050 kg 4695 kg
650/75 R38 VT (VF) DW 23B 175 D 5738 5100 kg 6340 kg
620/70 R42 VX DW 20B 166 D 5850 3775 kg 3735 kg
620/70 R42 VT (VF) DW 23B 172 D 5757 4715 kg 5750 kg
710/70 R38 VX DW 23B 171 D 5895 4475 kg 5105 kg
710/70 R38 VT (VF) DW 25B 178 D 5749 5560 kg 6845 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

Valtra T 133

140 CV  - 104 kw – Masa na pusto: 7200 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R28 VX-R DW 15L 139 D 4240 2015 kg 2325 kg
420/85 R28 VX  DW 15L 144 D 4308 2025 kg 2340 kg
480/70 R28 VX-R  DW 15L 140 D 4254 2070 kg 2375 kg
480/70 R28 VX DW 15L 145 D 4254 2090 kg 2390 kg
540/65 R28 VX  DW 16L 149 D 4259 2335 kg 2585 kg
540/65 R28 VT (VF) DW 18L 154 D 4164 2855 kg 3450 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
520/85 R38 VX-R DW 18L 155 D 5466 3210 kg 3710 kg
520/85 R38 VX DW 18L 155 D 5530 3190 kg 3720 kg
580/70 R38 VX-R DW 18L 155 D 5503 3055 kg 3710 kg
580/70 R38 VX DW 18L 160 D 5408 3240 kg 3715 kg
650/65 R38  VX-R DW 20B 157 D 5466 3615 kg 4000 kg
650/65 R38 VX DW 20B 163 D 5413 3595 kg 4020 kg
650/65 R38 VT (VF) DW 23B 169 D 5424 4335 kg 5310 kg
800/65 R38 VT-Combine (IF) DW 27B 178 A8 5489 7930 kg 5285 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

Massey Ferguson 5440

100 CV - 75 kw – Masa na pusto: 3900 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
340/85 R24 VX-R DW 12 125 D 3570 1370 kg 1580 kg
340/85 R24 VX DW 12 130 D 3555 1390 kg 1590 kg
380/70 R24 VX-R  DW 12 125 D 3546 1370 kg 1590 kg
380/70 R24 VX DW 12 130 D 3575 1375 kg 1595 kg
440/65 R24 VX-R  DW 14L 128 D 3499 1580 kg 1745 kg
440/65 R24 VX DW 14L 135 D 3538 1585 kg 1670 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R34 VX-R DW 15L 142 D 4714 2195 kg 2535 kg
420/85 R34 VX DW 15L 147 D 4733 2215 kg 2550 kg
480/70 R34 VX-R DW 15L 143 D 4753 2255 kg 2610 kg
480/70 R34 VX W 15L 149 D 4700 2310 kg 2620 kg
540/65 R34  VX DW 16L 152 D 4709 2615 kg 2850 kg
540/65 R34  VT (VF) DW 18L 157 D 4625 3135 kg 3790 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

New Holland TS 90

90 CV - 65 kw – Waga na pusto: 3300 kg

Wymiary
z przodu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
340/85 R24 VX-R DW 12 125 D 3570 1370 kg 1580 kg
340/85 R24 VX DW 12 130 D 3555 1390 kg 1590 kg
380/70 R24 VX-R DW 12 125 D 3546 1370 kg 1510 kg
380/70 R24 VX DW 12 130 D 3575 1375 kg 1595 kg
440/65 R24 VX-R DW 14L 135 D 3438 1580 kg 1745 kg
440/65 R24 VX DW 14L 135 D 3538 1585 kg 1755 kg
Wymiary
z tyłu
Profile i technologia Szerokość obręczy Wskaźniki osiągów Obwód toczenia (mm) Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h
420/85 R34 VX-R DW 15L 142 D 4714 2195 kg 2535 kg
420/85 R34 VX DW 15L 147 D 4733 2215 kg 2550 kg
480/70 R34 VX-R DW 15L 143 D 4753 2255 kg 2610 kg
480/70 R34 VX W 15L 149 D 4700 2310 kg 2620 kg
540/65 R34 VX DW 15L 152 D 4709 2615 kg 2850 kg
540/65 R34 VT (VF) DW 18L 157 D 4625 3135 kg 3790 kg

Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

 

5. Zwracaj uwagę na synchronizację kół, która ma znaczenie dla optymalnej pracy

Czym jest synchronizacja kół?

Synchronizacja kół to stosunek prędkości obrotowej między przednimi i tylnymi kołami maszyny w ciągnikach, które mają 4 koła napędowe o nierównych wymiarach.

Wartość wskaźnika synchronizacji plasująca się między 0,5% a 5% jest ogólnie uważana za normę. Zatem optymalne ustawienie synchronizacji kół w granicach 2,5% gwarantuje ci dobrą trakcję, równomierne zużycie opon i optymalizację zużycia paliwa.

Jakie są skutki złej synchronizacji kół?

Nieprawidłowa synchronizacja kół może mieć poważne konsekwencje dla ciągnika i jego pracy:

  • Przedwczesne zużycie przednich opon: jeśli wskaźnik synchronizacji jest zbyt wysoki, przednie koła ciągną nadmiernie, co prowadzi do przedwczesnego zużycia klocków bieżnika.
  • Zbyt duże zużycie paliwa: brak zsynchronizowania prędkości kół zwiększa opory toczenia, a tym samym przyspiesza zużycie paliwa.
  • Uszkodzenia mechaniczne (pogorszenie stanu kół zębatych czy też przedniej osi): zbyt mały lub zbyt duży wskaźnik synchronizacji może powodować, że niektóre elementy układu przeniesienia napędu będą zbytnio obciążone. Jest to sytuacja, w której bardzo łatwo może dojść do awarii mechanicznej.

W jaki sposób obliczyć wskaźnik synchronizacji kół?

Aby obliczyć wskaźnik synchronizacji kół, należy znać:

  • Przełożenie osi ciągnika
  • Dokładny obwód toczny każdej opony.

Po zebraniu wszystkich tych danych wystarczy zastosować poniższy wzór:

W celu określenia teoretycznego wskaźnika synchronizacji kół możesz również skorzystać z kalkulatorów online lub wykresów dostarczanych przez producentów opon.

Przy każdorazowej zmianie opon konieczne jest ponowne obliczenie wskaźnika synchronizacji kół, ponieważ obwód toczenia może się różnić w zależności od opony, nawet jeśli mają one takie same wymiary nominalne.

Porady praktyczne:

  • Aby zmniejszyć ryzyko różnic w synchronizacji, wybieraj opony tej samej marki i gamy.
  • Niezależnie od danych teoretycznych, rzeczywisty wskaźnik synchronizacji kół może wahać się w zależności od zastosowanego ciśnienia, technologii opony (standard-IF-VF) i stopnia zużycia ogumienia.
  • W razie wątpliwości należy skontaktować się z profesjonalistą.

 

PODSUMOWANIE:

Wybór opon rolniczych nie jest decyzją, którą należy podejmować lekkomyślnie. Jest to inwestycja, która będzie miała bezpośredni wpływ na wydajność ciągnika, produktywność, rentowność i zdrowie gleby.

Pamiętaj, iż zakup ogumienia o odpowiednich wymiarach i profilach zapewnia ci cały szereg korzyści.

Jeśli chcesz zoptymalizować swoje osiągi, zapoznaj się z tabelami porównawczymi podanymi powyżej.

Pomogą ci one znaleźć idealne opony do twojego ciągnika. Jeśli potrzebujesz jeszcze bardziej fachowej porady, służymy pomocą, możesz się z nami skontaktować bezpośrednio.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: