Wpływ pracy na ściernisku na zużycie opon ciągnikowych

Jaki wpływ na zużycie opon Twojego ciągnika ma praca na ściernisku?

Przyczyn zużycia lub przebicia opon rolniczych może być wiele. Podczas zbioru lub orki ścierniska niektórych upraw mogą ścierać, uszkadzać lub przebijać opony. Konieczność pracy na ściernisku może zdarzać się stosunkowo często, na szczęście w celu ochrony opon można znaleźć proste rozwiązania, pozwalające uniknąć szkód.
Na przykład ściernisko kukurydzy jest bardzo ryzykownym terenem, ponieważ ta roślina z bardzo grubymi i sztywnymi łodygami może łatwo przebić oponę. Nieustanne ocieranie się tysięcy łodyg o klocki bieżnika może doprowadzić do mocnego zużycia, a nawet przebicia opony i przymusowego unieruchomienia sprzętu. Istnieją jednak opony, które będą lepiej przystosowane do regularnej pracy z kukurydzą, słonecznikiem czy też soją

Oto wszystko, co warto wiedzieć o wpływie ścierniska na opony ciągnikowe.

1. Dlaczego ściernisko może być niebezpieczne dla ogumienia?

W ostatnich latach producenci opon i rolnicy uprawiający niektóre gatunki roślin zaczęli zwracać uwagę na problemy, jakie może generować praca na ściernisku: znaczne uszkodzenia gumy bieżnika i ścian bocznych opon rolniczych oraz częste przebicia.

Dlaczego ściernisko może być niebezpieczne dla ogumienia

Modyfikacje genetyczne uprawianych roślin spowodowały, że z czasem ściernisko stało się twardsze

Żeby zwiększyć swoje dochody, producenci nasion wykorzystują genetykę do opracowywania nowych, hybrydowych odmian roślin uprawnych. W rezultacie pojawiają się grubsze i mocniejsze łodygi, które lepiej opierają się warunkom klimatycznym (burze lub susze), a także owadom i innym szkodnikom.
Dzięki temu uzyskuje się wprawdzie znacznie wyższe plony, jednak ściernisko powstałe po zbiorze jest za to twardsze i wolniej rozkłada się w glebie przy złej pogodzie oraz na przełomie pór roku.

Zbyt krótko ścięte ściernisko niszczy opony rolnicze

Krótkie cięcie ścierniska w czasie żniw ma swoje zalety, na przykład uniknięcie dodatkowego przejazdu przy orce ścierniskowej lub zwalczanie szkodników, takich jak omacnica prosowianka. Z drugiej strony są też minusy, takie jak skrócenie żywotności i częstsze przebicia opon.

Po prawej stronie widoczne zbyt krótkie cięcie ścierniska, powodujące uszkodzenia oponPo prawej stronie widoczne zbyt krótkie cięcie ścierniska, powodujące uszkodzenia opon

 

Kiedy gumowe opony ciągnika przejeżdżają przez ścięte bardzo krótko twarde łodygi ścierniska, między klockami bieżnika dochodzi do tysięcy uderzeń, które stopniowo odrywają kawałki gumy od spodu bieżnika, a także tworzą nacięcia, by w końcu dotrzeć do jego najgłębszych warstw (patrz zdjęcie poniżej). Fragmenty ścierniska kukurydzy mogą w takiej sytuacji wbić się w oponę i po prostu ją przebić.

Jeżeli do jazdy po ściernisku użyjesz opon szerszych niż rzędy upraw, to negatywny wpływ ścierniska na ogumienie będzie znacznie większy niż w przypadku jazdy z wąskimi oponami. Używając szerokich opon, zwiększasz ryzyko przebicia głębokiej struktury opony i jej ścian bocznych.

Uszkodzenia głębokiej struktury oponyUszkodzenia głębokiej struktury opony


Dopóki przecięcia głębokiej struktury opony pozostają powierzchowne, opona nadaje się do użytku i nie będziesz miał z nią szczególnych problemów poza szybszym zużyciem.

Należy jednak uważać na wszelkie przecięcia, które wydają się głębsze, ponieważ mogą one stwarzać ryzyko rozerwania opony w sytuacji, kiedy zwiększymy ciśnienie, jadąc z obciążeniem na długim dystansie.

 

2. Jak ograniczyć zużycie opon i uniknąć ich przebicia?

Zanim wymienisz wszystkie cztery opony i zdecydujesz się na bardziej odporny model, zwróć uwagę na kilka rozwiązań, które zapobiegną przedwczesnemu zniszczeniu Twojego aktualnego ogumienia:

Zostawiaj dłuższe ściernisko

Aby podczas pracy opony mogły napierać na łodygi przed najechaniem na nie i aby umożliwić ich zgniecenie, wskazane jest cięcie łodyg nieco wyżej. Wyższe łodygi stykają się z oponą pod zupełnie innym kątem, co ogranicza szanse na ich wbicie się w bieżnik.

Wprawdzie wysokie łodygi będą wymagały dodatkowego przejazdu w celu zniwelowania ścierniska, jednak to właśnie dzięki wyższemu cięciu możesz chronić opony i w konsekwencji zaoszczędzić, unikając zakupu nowego kompletu ogumienia.

Opona, jadąc po wyższym ściernisku, jest w stanie zginać łodygi. Zbyt krótko przycięte łodygi będą natomiast wbijać się w oponęOpona, jadąc po wyższym ściernisku,
jest w stanie zginać łodygi.
Zbyt krótko przycięte łodygi będą natomiast wbijać się w oponę

 

Użyj specjalnego narzędzia do mechanicznego rozbijania ścierniska

Istnieje także rozwiązanie w postaci umieszczenia specjalnego narzędzia lub systemu mechanicznego, który będzie zginał krótkie łodygi tuż przed przejazdem opon. Inwestycja w sprzęt, który kładzie ściernisko i zapobiega przebijaniu oraz uszkadzaniu bieżnika opon rolniczych, pozwoli Ci zachować ogumienie przez długi czas.

Kultywator ścierniskowy

Rozbija ściernisko i chroni Twoje opony przed zużyciem i ewentualnym przebiciem: wystarczy wykonać przejazd po ściernisku z zamontowaną z przodu broną talerzową lub zębową. Ta płytka orka ścierniskowa pozwoli na położenie i częściowe zakopanie resztek pożniwnych, a tym samym ułatwi Ci kolejne prace.

Agregat ścierniskowy

Pozwala na położenie i złamanie łodyg ścierniska przed najazdem opony, co znacznie zmniejsza możliwość uszkodzenia ogumienia. Agregat sprawia, że kąt styku opony z łodygami zmienia się, ograniczając tym samym ryzyko przebicia. W połączeniu z tylnym kultywatorem ścierniskowym pozwoli na bardzo dobre przygotowanie gleby podczas tego samego przejazdu.

Agregat do rozbijania ścierniska przed przejazdem opony, przedłużający żywotność ogumieniaAgregat do rozbijania ścierniska przed przejazdem opony, przedłużający żywotność ogumienia

 

3. Jaki typ opony będzie najlepszy do pracy na ściernisku?

Przebicia spowodowane łodygami zdarzają się we wszystkich rodzajach opon rolniczych, ale niektóre z nich są bardziej odporne na kontakt ze ścierniskiem, zwłaszcza opony o dużej wytrzymałości, ogumienie wysokiej jakości lub modele specjalnie zaprojektowane do upraw pożniwnych.

Wybór opony ciągnikowej wysokiej jakości na pewno pozwoli uniknąć kłopotów związanych ze ścierniskiem. Istnieją też opony leśne oraz do pracy w budownictwie, które są zaprojektowane tak, aby wytrzymać uderzenia i szkody powodowane przez kamienie, gruz czy też twarde łodygi roślin.

Takie ogumienie ma dodatkowe wzmocnienia karkasu oraz specjalny stalowy pas, dzięki czemu sprawnie pokonuje wszelkie przeszkody, takie jak ściernisko, nie dając się przebić. Jego zwarte klocki bieżnika, zbite w bloki, nie pozwalają łodygom zsuwać się pomiędzy siebie, ponieważ te ulegają natychmiastowemu zgnieceniu.

Niestety, takie opony są zdecydowanie zbyt sztywne i będą miały negatywny wpływ na stan gleby. Ponadto, specyficzna konstrukcja klocków bieżnika uniemożliwia im uzyskanie dobrej trakcji, dlatego też mają one tendencję do generowania zbyt dużego poślizgu.

Postaw na zaawansowane modele opon ornych, a nie na opony standardowe

Zwiększenie wytrzymałości opony przy zachowaniu elastyczności niezbędnej do ochrony gleby jest nie lada wyzwaniem dla producentów.

Wybierając wysokiej jakości, dobrze zaprojektowaną oponę, taką jak Bridgestone VT-TRACTOR, uzyskujesz najlepszy kompromis pomiędzy bardzo mocną mieszanką gumy a idealnym poziomem elastyczności, co pozwala Ci na ochronę gleby.

Inwestując w tego typu opony, miej na uwadze ich liczne zalety:

Mocniejsza konstrukcja opony od karkasu po mieszankę gumy

  • Opona VT-TRACTOR została zaprojektowana z wysokiej jakości materiałów, które zapewniają jej dużą wytrzymałość przez długi czas.
  • W skład mieszanki gumowej wchodzą oleje roślinne oraz połączenie gumy naturalnej i syntetycznej, co zapewnia poziom odporności znacznie przewyższający inne modele.
  • Z kolei karkas tej opony został wzmocniony sporą ilością warstw opasania, co pomaga chronić ją przed zużyciem.
  • Ta specyficzna konstrukcja karkasu pozwala również na bezproblemową pracę opony nawet z 40% większym obciążeniem.

Konstrukcja opony dostosowana do uprawy ścierniska

  • W oponie VT-TRACTOR kształt kloców bieżnika typu „Involute” ma spore znaczenie w zmniejszaniu oddziaływania łodyg ścierniska na ogumienie.
  • Nachodzenie klocków bieżnika na centralną oś opony zapobiega wsuwaniu się łodyg między nie i kładzie ściernisko, nijako wypychając je na zewnątrz. Ta specjalna konstrukcja znacznie redukuje ryzyko powstania szkód na oponie i tym samym przedłuża jej żywotność.
Wybór opony VT-TRACTOR gwarantuje Ci optymalny zwrot z inwestycji, ponieważ jest to ogumienie odporne na zużycie i przecięcia, którego będziesz mógł używać dłużej dzięki wyeliminowaniu ryzyka uszkodzeń.

 


Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *