W trakcie żniw ziemia na twoich polach zostaje wystawiona na nie lada próbę: liczne przejazdy bardzo ciężkich kombajnów powodują zagęszczenie gleby, przez co spada jej jakość i żyzność, co może mieć bardzo przykre konsekwencje dla ilości spodziewanych plonów. Na szczęście technologia opon rolniczych poczyniła znaczne postępy w rozwiązywaniu tego problemu. Technologiczne opony żniwne IF VF CFO (Cyclic Field Operations) wyróżniają się tym, że dzięki nim ubicie gleby ulega znacznej redukcji, natomiast nośność pojazdu zdecydowanie wzrasta.
Te innowacyjne opony zostały stworzone z myślą o tym, aby z łatwością wytrzymywać duże obciążenia, zwłaszcza dzięki ulepszonemu ugięciu ścian bocznych, które sprawia, że ciężar maszyny bardziej równomiernie rozkłada się na podłożu. Co więcej, opony CFO zostały opracowane także po to, aby z łatwością wytrzymywać częste cykle załadunku i rozładunku maszyn żniwnych, gwarantując ci większą trwałość i niezawodność niż standardowe opony. Tego rodzaju ogumienie będzie niezastąpionym sprzymierzeńcem tych rolników, którym zależy na maksymalizowaniu ilości plonów przy jednoczesnym poszanowaniu gleby, czyli w sposób jak najmniej dla niej szkodliwy.
Z naszego artykułu dowiesz się dziś, w jaki sposób dostępne na rynku innowacje mogą wpłynąć na twój sposób pracy, dając ci tym samym szansę polepszenia osiągów na nadchodzące żniwa.
Zbytnie ubicie gleby jest dla rolników poważnym problemem, który daje o sobie znać szczególnie podczas żniw. Kombajny i inne maszyny żniwne mogą ważyć nawet do 40 ton, zatem wraz z załadunkiem wywierają ogromny nacisk na glebę. Do tego dochodzą jeszcze przyczepy, które nierzadko bywają maksymalnie obciążane i z tego powodu w ich standardowym ogumieniu najczęściej ustawiasz ciśnienie robocze wynoszące ponad 2,4 bara, zdolne skompensować ten ciężar. Tego rodzaju ciężar niszczy jednak strukturę gleby, zmniejsza jej żyzność i w najgorszym wypadku może prowadzić do utraty nawet połowy spodziewanych plonów.
Dla pragnących przezwyciężyć ten problem skutecznym rozwiązaniem są nowe technologie opon do kombajnów, takie jak ogumienie IF (Improved Flexion), VF (Very Improved Flexion) czy też CFO (Cyclic Field Operations). Opony te zostały zaprojektowane do pracy przy niskim ciśnieniu, utrzymują zatem ciśnienie robocze między 1,8 a 2,4 bara, nawet przy dużych obciążeniach (1,8 bara w cyklicznym użytkowaniu przy prędkości 15 km/h, przy czym nośność wzrasta do 11595 kg w przypadku opony 900/65 R32 VT-Combine).
Dzięki poszerzonej powierzchni styku tych opon z podłożem udało nam się skuteczniej rozłożyć ciężar maszyn, zmniejszając w ten sposób ich negatywny wpływ na glebę. Zoptymalizowany rozkład obciążenia oznacza bowiem, że żyzność gleby zostaje zachowana, a jej zagęszczenie znacznie zmniejszone. Gwarantuje to zrównoważone plony i zdrowsze działki w dłuższej perspektywie. Wybór tych technologicznych opon oznacza wybór ochrony gleby przy jednoczesnej maksymalizacji wydajności operacji żniwnych.
Kombajny wyposażone w standardowe opony szybko osiągają swoje limity obciążenia i ciśnienia, przez co wymagają częstych postojów w celu opróżnienia zbiornika na skraju pola. Prowadzi to do utraty dużej ilości czasu i może zakłócić przebieg żniw w przypadku nieprzewidywalnej pogody. Opony technologiczne IF VF CFO oferują naprawdę skuteczne rozwiązanie, pozwalając ci przez większość czasu chronić glebę i korzystać z możliwości dodatkowego dociążenia zaczepu tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dzięki zaawansowanej konstrukcji dają one o 70% więcej nośności, czyli ponad 12 ton więcej na przedniej osi.
Opony te, dzięki solidnej i wytrzymałej osnowie, są w stanie wytrzymać duże obciążenia cykliczne na krótkich dystansach bez przerywania pracy. Nasze technologiczne opony stanowią strategiczną inwestycję w maksymalizację plonów i gwarantują udane żniwa, ponieważ zwiększają osiągi twojego kombajnu.
Jeśli chce się w pełni wykorzystać zakres nośności oferowany przez te opony, ważne jest spełnienie określonych warunków:
Pamiętaj, że nośność opon zależy od stopnia nachylenia terenu. Kombajny, które podczas napełniania zbiornika podlegają cyklicznym obciążeniom, powinny unikać pracy na nadmiernie nachylonym terenie. Nachylenie większe niż 20% (lub 11 stopni) zwiększa bowiem nacisk wywierany przez maszynę na opony znajdujące się poniżej. Ty ryzykujesz wtedy sporo, włącznie z wypadnięciem ogumienia z felgi.
Gdy zbiornik kombajnu jest pełen, ciężar zaczepu znacznie wzrasta, nawet do 12 000 kilogramów w zależności od typu maszyny rolniczej. Tego rodzaju ciężar, który muszą udźwignąć opony, może być przez nie przenoszony tylko na krótkich dystansach. W przeciwnym wypadku struktura ogumienia może dość mocno ucierpieć. Zalecamy zatem ograniczenie przejazdów z maksymalnym obciążeniem do około 1,5 kilometra.
Chcąc od czasu do czasu zwiększyć obciążenie opon żniwnych, koniecznie zmniejsz przy tym prędkość jazdy. Każda opona ma indeks prędkości i obciążenia podany przez producenta. Gwarantuje on optymalną wydajność sprzętu bez ryzyka uszkodzenia struktury ogumienia. Zmniejszając prędkość, pozwalasz oponie powrócić do pierwotnego kształtu przed następnym kontaktem danego miejsca na bieżniku z podłożem, unikając w ten sposób nadmiernego odkształcenia, które mogłoby doprowadzić do groźnych uszkodzeń karkasu.
W porównaniu z ciągnikami prace kombajnem na zboczach są szczególnie trudne ze względu na większą masę i inny środek ciężkości maszyn żniwnych. Mądry wybór opon będzie zatem kluczowy dla utrzymania stabilności na zboczu i uniknięcia awarii kombajnu. Opony Bridgestone VT-Combine IF VF CFO zostały stworzone właśnie po to, aby dzięki swoim zaawansowanym funkcjom z łatwością sprostać tego rodzaju wyzwaniom.
Podczas pracy na zboczach obciążenie przenoszone na opony znajdujące się na dole znacznie wzrasta, narażając je na bardzo duże naprężenia. Opony VT-Combine zostały pomyślane tak, aby wytrzymać te dodatkowe obciążenia przy jednoczesnym utrzymaniu optymalnego ciśnienia. Zmniejsza się dzięki temu ryzyko oderwania się opon od podłoża. Konstrukcja naszego ogumienia pozwala na zwiększone ugięcie bez uszczerbku dla struktury opony, zapewniając ci o wiele lepszy rozkład obciążenia nawet na pochyłym terenie.
Jedną z głównych innowacji w oponach VT-Combine IF VF CFO jest technologia stopki S-Line. Technologia ta zapewnia bezpieczne połączenie między obręczą a oponą podczas pracy przy niskim ciśnieniu, a także podczas pracy na zboczach. Biorąc pod uwagę polepszone właściwości dynamiczne stopki, można stwierdzić, że zmniejsza się ryzyko wypadnięcia opony z obręczy, do którego dochodzi często na pochyłym podłożu w wyniku działania dużych sił zginających.
Nowoczesne kombajny z mechanizmami poziomującymi mogą również korzystać z opon VT-Combine. Systemy te pozwalają oponom będącym na tej samej osi pracować na różnych poziomach w celu zminimalizowania sił bocznych i innych przeciążeń, jakie oddziałują na ogumienie. Opony VT-Combine, dzięki swojej zdolności do wytrzymywania zmiennych obciążeń i osiągania stabilnych osiągów, stanowią doskonałe uzupełnienie tego systemu stworzonego specjalnie do pracy na stromych zboczach.
Wybierając technologiczne opony IF VF CFO do swoich kombajnów, inwestujesz w ogumienie, które jest w stanie wytrzymać warunki szybkiej jazdy na drogach. Oto jego podstawowe zalety:
Zwykłe opony rolnicze, zaprojektowane z myślą o maksymalnej wydajności w polu, muszą również dobrze sprawdzać się na drodze, gdzie pracują przez około 30% czasu. Asfalt, składający się z materiałów ściernych, takich jak wióry i pokruszone kamienie, przyspiesza zużycie opon. Aby zapobiec zbyt szybkiemu zużyciu bieżnika, opony IF VF CFO zostały wyposażone w grubszą, bardziej wytrzymałą warstwę gumy, która minimalizuje ścierny wpływ asfaltowych nawierzchni, przedłużając żywotność opony i zapewniając jej stałe osiągi pomimo intensywnego użytkowania na drodze.
Opony IF VF CFO posiadają takie klocki bieżnika, których położenie, liczba i kształt zostały zoptymalizowane w celu zapewnienia stałego, stabilnego kontaktu opony z podłożem. Taka konstrukcja redukuje wibracje, nawet przy dużych prędkościach, i pomaga w utrzymaniu doskonałej stabilności pojazdu. Uzyskany między osiągami w polu i na drodze kompromis jest wynikiem szeroko zakrojonych badań i rygorystycznych testów. Gwarantuje ci to lepszy komfort jazdy i maksymalną wydajność operacyjną.
Podczas jazdy drogą opona VF najlepiej sprawdzi się z tyłu kombajnu z następujących powodów:
Opony do kombajnów VF są tworzone po to, aby lepiej znosić różnego rodzaju przeciążenia:
Ogumienie VT-Combine IF VF CFO firmy Bridgestone jest idealnym rozwiązaniem dla rolników, którzy chcą zmaksymalizować wydajność przy jednoczesnej ochronie gleby. Ta opona najnowszej generacji łączy w sobie wszystkie cechy potrzebne do rozwiązania wspomnianych dziś problemów, oferując znakomite osiągi zarówno na polu, jak i na drodze:
Wymiary | Nośność standardowych opon przy ciśnieniu 2,4 bara | Nośność opon VT-Combine IF VF CFO przy ciśnieniu 2,4 bara |
ZWIĘKSZENIE NOŚNOŚCI |
||||
650/75 R32 | 8 295 kg | 10 075 kg | +21% | ||||
800/65 R32 | 9 870 kg | 11 625 kg | +18% | ||||
900/60 R32 | 10 855 kg | 13 175 kg | +21% |
Opony Bridgestone VT-Combine IF VF CFO to synonim innowacyjności i niezawodności. Są one doskonale dostosowane do wymagań nowoczesnych operacji żniwnych. Wybór tych opon oznacza, że będziesz mógł w pełni wykorzystać każdy nowy sezon żniwny, zachowując przy tym zdrowie gleby przez długie lata.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: