Opona VX-TRACTOR nadaje się do pracy na różnych rodzajach gleby

Które modele opon rolniczych przynoszą największe oszczędności kosztów eksploatacji?

Wiele modeli opon z najwyższej półki oferuje naprawdę niski godzinowy koszt eksploatacji. Ich potencjał oszczędnościowy jest zatem znacznie wyższy niż w przypadku zwykłych opon.
Opony klasy premium zwiększają poza tym wydajność pracy rolnika poprzez zmniejszenie poślizgu, redukcję spalania paliwa i ograniczenie przedwczesnego zużycia samego ogumienia.
Tania opona przy takim samym zastosowaniu będzie miała krótszą żywotność niż opona wyższej jakości. Oznacza to, że koszt jej wymiany podwoi ostatecznie początkowy niski koszt zakupu, przez co wcale nie oszczędzisz, a wręcz przeciwnie.
Tak naprawdę to jakość opon ma kluczowe znaczenie dla obniżenia godzinowych kosztów eksploatacji. Warto zatem zacząć postrzegać opony rolnicze jako średnio lub długoterminową inwestycję, nie zaś w kategoriach samego kosztu zakupu.
 

Poniżej podpowiadamy, jak wybrać oponę, która będzie w stanie zaoferować najlepszy godzinowy koszt eksploatacji dla twojego gospodarstwa.

1. Najpierw spróbuj ograniczyć zużycie opon, wynikające ze sposobu użytkowania

Chcąc zmniejszyć godzinowe koszty eksploatacji opon, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę fakt, że niewłaściwe użytkowanie opon, także wysokiej jakości, będzie miało dla nich negatywne skutki.

Dlatego, zanim wybierzesz taki model opony, który pozwoli ci na podwojenie czasu jego eksploatacji, zastanów się, czy przestrzegasz poniższych zasad:

Utrzymywanie sprzętu rolniczego w dobrym stanie

Zużycie ogumienia rolniczego jest czasem powodowane problemami mechanicznymi, w tym różnymi wadami ustawienia kół, dlatego też warto:

1. Sprawdzać rozstaw kół pod kątem wad

Wada rozstawu kół występuje wtedy, gdy koła nie są ustawione równolegle do siebie w stosunku do osi środkowej ciągnika.

Problemy z rozstawem kół występują często, ponieważ mogą być spowodowane każdym, nawet nieznacznym uderzeniem w koło, takim jak przejechanie przez dziurę w jezdni, najechanie na koleinę lub po prostu jazda po nierównej drodze.

Jeśli nie skorygujesz takiej wady, zużycie ogumienia będzie koncentrować się tylko po jednej stronie kół.

Także systematyczne korzystanie z napędu na cztery koła nieuchronnie doprowadzi do zaburzenia równoległości rozstawu kół przednich, dlatego też co około 600 godzin pracy należy przeprowadzać regulację rozstawu kół.


2. Sprawdzać pochylenie kół

Pochylenie kół dotyczy ustawienia całego koła względem pionu. Do zaburzeń tego parametru najczęściej dochodzi po wymianie opon.

Istnieją dwa rodzaje wad pochylenia:

  • Pochylenie dodatnie: górna część koła odchyla się od pionu w kierunku zewnętrznym. Zużycie ogumienia będzie zatem bardziej widoczne po zewnętrznej stronie opony.
  • Pochylenie ujemne: dolna część koła odchyla się od pionu w kierunku zewnętrznym. Zużycie ogumienia będzie zatem skoncentrowane po wewnętrznej stronie opony.
Zużycie opony w wyniku pochylenia dodatniego
Zużycie opony w wyniku pochylenia dodatniego

 

3. Sprawdzać synchronizację kół

W ciągniku bardzo ważna jest też synchronizacja osi przedniej z tylną w zależności od rozmiaru opon.

Poprawna wartość synchronizacji mieści się w granicach od 1,5% do 3,5%. Dzięki takiemu ustawieniu przednie koło będzie miało nieco większą trakcję niż tylne.

Zaniedbanie synchronizacji kół objawia się z reguły przedwczesnym zużyciem opon. Jeśli ten parametr jest zbyt niski lub ujemny, szybciej zużyje się przód, natomiast jeśli wartość synchronizacji wyniesie powyżej 5%, zauważysz przedwczesne zużycie ogumienia z tyłu pojazdu.

Nie zapominaj o systematycznym regulowaniu ciśnienia w oponach

Jeżdżąc naprzemiennie po polu oraz po drodze powinieneś regulować ciśnienie przy każdej zmianie terenu.
Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia może w takiej sytuacji doprowadzić do dość szybkiego zużycia opon.

Istnieją dwie możliwości błędu:

  • Niedopompowanie opon
    Praca w polu przy niskim ciśnieniu jest pożądana, ponieważ nie powodujesz wtedy nadmiernego zagęszczenia gleby. Jednak na drodze zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach prowokuje wysokie opory toczenia i szybkie ścieranie się gumy. Jeśli natomiast rozwiniesz dużą prędkość jazdy, to niestety nagrzewanie się materiałów może prowadzić do degradacji wewnętrznej struktury opony.
  • Przepompowanie opon
    Na tym jednak nie koniec, bowiem pracując w polu ze zbyt wysokim ciśnieniem, możesz także doprowadzić do przedwczesnego zużycia opon. Mocno napompowana opona będzie zapadać się głębiej w ziemię, wykazując przy tym tendencję do poślizgu, zwłaszcza przy deszczowej pogodzie lub na miękkim podłożu.

Staraj się nie transportować ładunków przekraczających nośność opon

Opony rolnicze, w zależności od modelu, są przeznaczone do przenoszenia określonych obciążeń.

Świadczy o tym indeks nośności danej opony, widoczny na ścianie bocznej wraz z indeksem prędkości. Ten parametr powinien być bezwzględnie brany pod uwagę, w przeciwnym razie opona straci na wytrzymałości i szybko ulegnie uszkodzeniu.

Jeżeli nacisk ładunku na oponę będzie zbyt duży, będziesz musiał zwiększyć ciśnienie powietrza do maksimum, aby to zrekompensować. W konsekwencji czeka cię większy poślizg kół i szybkie zużycie bieżnika.

Użytkuj opony zgodnie z przeznaczeniem

Wykorzystywanie ciągnika do nietypowych prac niszczy maszynę rolną i przyspiesza zużycie opon:

  • Kiedy zbyt dużo jeździsz na drodze
    Na drodze opony zużywają się znacznie szybciej, zwłaszcza pod dużym obciążeniem, ponieważ utwardzona powierzchnia jest bardziej ścierna niż ziemia na polu.
  • Kiedy wykonujesz ciężkie prace
    Unikaj zbyt częstych manewrów w obejściu, a także pracy z ciągnikiem w kamieniołomach lub w miejscach o bardzo ściernym podłożu. Powtarzające się wstrząsy i uderzenia mogą radykalnie skrócić żywotność opon.
  • Na drodze po prostu zmniejsz prędkość
    aby przedłużyć żywotność twojego kompletu ogumienia. Pamiętaj, że prędkość jazdy bezpośrednio wpływa na zużycie gumy bieżnika. Ponadto siła wywierana przez ładunek na koła i ich opony w parze z rosnącą prędkością prowadzi do nadmiernego nagrzewania się wewnętrznej struktury ogumienia, aż do ponad 60 stopni Celsjusza. Dlatego też wolniejsza jazda ograniczy zjawisko nagrzewania się gumy i tym samym spowolni degradację karkasu opony.
Opony VX-TRACTOR nadają się do intensywnej eksploatacji na drodze
Opony VX-TRACTOR nadają się
do intensywnej eksploatacji na drodze

 

2. Wybierz oponę zaprojektowaną z myślą o odporności na zużycie

Rzecz jasna, opony rolnicze przeznaczone są w pierwszej kolejności do pracy w polu, a nie do długotrwałej eksploatacji na asfalcie czy do robót publicznych.

Jednak ciągnik może być wykorzystywany do różnorodnych prac, które bywają trudne dla opon.

W takiej sytuacji ważne jest, aby wybrać opony z najwyższej półki, które będą do tego specjalnie zaprojektowane i dzięki temu z łatwością wytrzymają intensywne użytkowanie zarówno na drodze, jak i w polu.

Przede wszystkim solidny karkas

Mając do wykonania cięższe prace, warto wybrać taką oponę, która będzie zbudowana na solidnym karkasie, zaprojektowanym po to, aby być w stanie minimalizować naprężenia wewnętrzne, zapewnić trwałość oraz odporność gumy na trudniejsze zastosowania.

Taka opona musi dobrze znosić wyższe ciśnienie powietrza i większe obciążenia.

Jej pas bieżnika i ściany boczne powinny być wzmocnione i mieć więcej warstw opasania niż pozostałe modele opon.

Wybieraj modele z wyższej półki, wykonane z najwyższej jakości materiałów

Jakość opony rolniczej zależy nie tyle od ceny czy marki, ile od różnic, czasem dość diametralnych, występujących w procesie produkcji.

To właśnie wysokiej jakości materiały użyte do produkcji najwyższej klasy opony rolniczej oferują jej zwiększoną odporność na zużycie, przebicia, przecięcia i większą elastyczność, a tobie dają komfort i stabilność prowadzenia ciągnika, ochronę gleby oraz bezpieczeństwo na drodze.

Wysokiej jakości opona rolnicza powstaje bowiem w wyniku połączenia specjalnie dobranych materiałów, zapewniających jej maksymalną trwałość i optymalną wydajność pracy.

Oto, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie opony:

Procentowy udział kauczuku naturalnego

Kauczuk naturalny jest podstawowym budulcem gumy w oponach klasy premium i cechuje się wyjątkową wytrzymałością, elastycznością, wodoodpornością i przyczepnością.

Do opon dodawany jest niemniej także kauczuk syntetyczny, uzyskiwany z węglowodorów.

Po zmieszaniu z kauczukiem naturalnym poprawia on wytrzymałość gumy.

Ogumienie z wyższej półki zawiera więc domieszkę styrenu-butadienu, który zwiększa odporność bieżnika na ścieranie oraz butadienu, który zwiększa odporność ścian bocznych na uderzenia.


Odpowiednie dodatki dla lepszych osiągów

Czasem producenci opon klasy podstawowej oszczędzają na dodatkach. Są one jednak niezbędne, ponieważ poprawiają jakość opony.

Stosuje się je w celu uzyskania pożądanego kształtu, zwiększenia odporności na temperaturę, czy też optymalizacji procesu wulkanizacji. W oponach z wyższej półki stosuje się więcej dodatków, takich jak sadza, która zwiększa wytrzymałość mechaniczną gumy, tlenek cynku, który daje większą odporność na wzrost temperatury, oraz siarka, która nadaje gumie elastyczność.

Owe domieszki sprawiają, że opona staje się wysoce odporna na zużycie, co pozwala wydłużyć jej żywotność o kilka tysięcy godzin efektywnej pracy.


Zapewniające wytrzymałość wielowarstwowe opasanie tekstylne

Sekret dobrej odporności opony rolniczej tkwi nie tylko w jakości materiałów, z których jest wykonana, ale także w technologii ich montażu. Dotyczy to przede wszystkim tekstylnych warstw opasania.

Tekstylne warstwy opasania powinny być wykonane z nylonu, poliestru lub rayonu, które wzmacniają wewnętrzną strukturę opony, pozwalając jej przy tym na zachowanie elastyczności.

Zachodzące na siebie warstwy tekstylne zapewniają oponie odporność na uderzenia.

Bieżnik opony to nic innego jak liczne warstwy stabilizujące, znajdujące się nad tekstylnymi warstwami opasania, chroniącymi karkas. Warstwowe ułożenie pasów tekstylnych pozwala oponie pracować na całej szerokości, ułatwiając ci jednocześnie zachowanie optymalnej kontroli nad kierunkiem jazdy.

Niska cena niektórych opon z klasy podstawowej jest wynikiem zmniejszenia liczby warstw opasania do minimum.

 

3. Z oponą VX-TRACTOR zoptymalizujesz godzinowy koszt eksploatacji

Model VX-TRACTOR to wysokiej jakości opona, stworzona specjalnie po to, aby doskonale radzić sobie ze zmiennymi obciążeniami, towarzyszącymi wszelkim pracom rolniczym.

Decydując się na zakup tego typu sprzętu, przekonasz się o jego licznych zaletach, z których główną jest wyjątkowa żywotność.

Opona VX-TRACTOR jest idealna dla rolnictwa mieszanego
Opona VX-TRACTOR jest
idealna dla rolnictwa mieszanego

 

Jeden z najniższych godzinowych kosztów eksploatacji na rynku

Jedną z głównych zalet opony VX-TRACTOR jest jej bardzo niski godzinowy koszt eksploatacji.

Ten model posiada o około 20% więcej gumy na bieżniku, który został wyposażony w dłuższe i szersze klocki.

Dzięki temu rozwiązaniu zwiększa się zdolność trakcyjna opon na wszystkich rodzajach gleby, i to niezależnie od warunków pogodowych.

Klocki bieżnika w oponie VX-TRACTOR cechują się zwiększoną odpornością na zużycie, daje ogumieniu dłuższą żywotność, nawet przy intensywnym użytkowaniu na drodze.
Wreszcie, dzięki dłuższym klockom bieżnika zmniejsza się stopień poślizgu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa podczas pracy w polu.

Opony VX-TRACTOR posłużą ci dłużej niż opony standardowe
Opony VX-TRACTOR posłużą ci dłużej niż opony standardowe

 

Dodatek mieszanki odpornej na zużycie sprawia, że te opony są wyjątkowo trwałe

W oponie VX TRACTOR bieżnik został zaprojektowany tak, aby służył jak najdłużej.

Posiada on w swoim składzie kilka dodatków, w tym większą niż w innych modelach domieszkę specjalnego oleju roślinnego, który poprawia jego osiągi:

  • 30% większa odporność na zużycie
  • 5% większa odporność na przecięcia

Opona VX-TRACTOR ma o wiele większy potencjał oszczędnościowy niż zwykła opona

Podsumowując, z oponą VX-TRACTOR przepracujesz średnio dwa razy więcej godzin niż z oponą standardową. Cena jej zakupu nie jest jednak dwukrotnie wyższa, co daje w rezultacie znacznie niższy godzinowy koszt eksploatacji.
Tanie opony mają zdecydowanie krótszą żywotność, co zwiększa ich koszt godzinowy i sprawia, że ostatecznie wcale nie są takie tanie.

 


Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *