Wiele modeli opon z najwyższej półki oferuje naprawdę niski godzinowy koszt eksploatacji. Ich potencjał oszczędnościowy jest zatem znacznie wyższy niż w przypadku zwykłych opon.
Opony klasy premium zwiększają poza tym wydajność pracy rolnika poprzez zmniejszenie poślizgu, redukcję spalania paliwa i ograniczenie przedwczesnego zużycia samego ogumienia.
Tania opona przy takim samym zastosowaniu będzie miała krótszą żywotność niż opona wyższej jakości. Oznacza to, że koszt jej wymiany podwoi ostatecznie początkowy niski koszt zakupu, przez co wcale nie oszczędzisz, a wręcz przeciwnie.
Tak naprawdę to jakość opon ma kluczowe znaczenie dla obniżenia godzinowych kosztów eksploatacji. Warto zatem zacząć postrzegać opony rolnicze jako średnio lub długoterminową inwestycję, nie zaś w kategoriach samego kosztu zakupu.
Chcąc zmniejszyć godzinowe koszty eksploatacji opon, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę fakt, że niewłaściwe użytkowanie opon, także wysokiej jakości, będzie miało dla nich negatywne skutki.
Dlatego, zanim wybierzesz taki model opony, który pozwoli ci na podwojenie czasu jego eksploatacji, zastanów się, czy przestrzegasz poniższych zasad:
Zużycie ogumienia rolniczego jest czasem powodowane problemami mechanicznymi, w tym różnymi wadami ustawienia kół, dlatego też warto:
Wada rozstawu kół występuje wtedy, gdy koła nie są ustawione równolegle do siebie w stosunku do osi środkowej ciągnika.
Problemy z rozstawem kół występują często, ponieważ mogą być spowodowane każdym, nawet nieznacznym uderzeniem w koło, takim jak przejechanie przez dziurę w jezdni, najechanie na koleinę lub po prostu jazda po nierównej drodze.
Jeśli nie skorygujesz takiej wady, zużycie ogumienia będzie koncentrować się tylko po jednej stronie kół.
Pochylenie kół dotyczy ustawienia całego koła względem pionu. Do zaburzeń tego parametru najczęściej dochodzi po wymianie opon.
Istnieją dwa rodzaje wad pochylenia:
W ciągniku bardzo ważna jest też synchronizacja osi przedniej z tylną w zależności od rozmiaru opon.
Poprawna wartość synchronizacji mieści się w granicach od 1,5% do 3,5%. Dzięki takiemu ustawieniu przednie koło będzie miało nieco większą trakcję niż tylne.
Zaniedbanie synchronizacji kół objawia się z reguły przedwczesnym zużyciem opon. Jeśli ten parametr jest zbyt niski lub ujemny, szybciej zużyje się przód, natomiast jeśli wartość synchronizacji wyniesie powyżej 5%, zauważysz przedwczesne zużycie ogumienia z tyłu pojazdu.
Jeżdżąc naprzemiennie po polu oraz po drodze powinieneś regulować ciśnienie przy każdej zmianie terenu.
Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia może w takiej sytuacji doprowadzić do dość szybkiego zużycia opon.
Opony rolnicze, w zależności od modelu, są przeznaczone do przenoszenia określonych obciążeń.
Świadczy o tym indeks nośności danej opony, widoczny na ścianie bocznej wraz z indeksem prędkości. Ten parametr powinien być bezwzględnie brany pod uwagę, w przeciwnym razie opona straci na wytrzymałości i szybko ulegnie uszkodzeniu.
Jeżeli nacisk ładunku na oponę będzie zbyt duży, będziesz musiał zwiększyć ciśnienie powietrza do maksimum, aby to zrekompensować. W konsekwencji czeka cię większy poślizg kół i szybkie zużycie bieżnika.
Wykorzystywanie ciągnika do nietypowych prac niszczy maszynę rolną i przyspiesza zużycie opon:
Rzecz jasna, opony rolnicze przeznaczone są w pierwszej kolejności do pracy w polu, a nie do długotrwałej eksploatacji na asfalcie czy do robót publicznych.
Jednak ciągnik może być wykorzystywany do różnorodnych prac, które bywają trudne dla opon.
W takiej sytuacji ważne jest, aby wybrać opony z najwyższej półki, które będą do tego specjalnie zaprojektowane i dzięki temu z łatwością wytrzymają intensywne użytkowanie zarówno na drodze, jak i w polu.
Mając do wykonania cięższe prace, warto wybrać taką oponę, która będzie zbudowana na solidnym karkasie, zaprojektowanym po to, aby być w stanie minimalizować naprężenia wewnętrzne, zapewnić trwałość oraz odporność gumy na trudniejsze zastosowania.
Taka opona musi dobrze znosić wyższe ciśnienie powietrza i większe obciążenia.
Jej pas bieżnika i ściany boczne powinny być wzmocnione i mieć więcej warstw opasania niż pozostałe modele opon.
Jakość opony rolniczej zależy nie tyle od ceny czy marki, ile od różnic, czasem dość diametralnych, występujących w procesie produkcji.
To właśnie wysokiej jakości materiały użyte do produkcji najwyższej klasy opony rolniczej oferują jej zwiększoną odporność na zużycie, przebicia, przecięcia i większą elastyczność, a tobie dają komfort i stabilność prowadzenia ciągnika, ochronę gleby oraz bezpieczeństwo na drodze.
Wysokiej jakości opona rolnicza powstaje bowiem w wyniku połączenia specjalnie dobranych materiałów, zapewniających jej maksymalną trwałość i optymalną wydajność pracy.
Kauczuk naturalny jest podstawowym budulcem gumy w oponach klasy premium i cechuje się wyjątkową wytrzymałością, elastycznością, wodoodpornością i przyczepnością.
Do opon dodawany jest niemniej także kauczuk syntetyczny, uzyskiwany z węglowodorów.
Po zmieszaniu z kauczukiem naturalnym poprawia on wytrzymałość gumy.
Ogumienie z wyższej półki zawiera więc domieszkę styrenu-butadienu, który zwiększa odporność bieżnika na ścieranie oraz butadienu, który zwiększa odporność ścian bocznych na uderzenia.
Czasem producenci opon klasy podstawowej oszczędzają na dodatkach. Są one jednak niezbędne, ponieważ poprawiają jakość opony.
Stosuje się je w celu uzyskania pożądanego kształtu, zwiększenia odporności na temperaturę, czy też optymalizacji procesu wulkanizacji. W oponach z wyższej półki stosuje się więcej dodatków, takich jak sadza, która zwiększa wytrzymałość mechaniczną gumy, tlenek cynku, który daje większą odporność na wzrost temperatury, oraz siarka, która nadaje gumie elastyczność.
Owe domieszki sprawiają, że opona staje się wysoce odporna na zużycie, co pozwala wydłużyć jej żywotność o kilka tysięcy godzin efektywnej pracy.
Sekret dobrej odporności opony rolniczej tkwi nie tylko w jakości materiałów, z których jest wykonana, ale także w technologii ich montażu. Dotyczy to przede wszystkim tekstylnych warstw opasania.
Tekstylne warstwy opasania powinny być wykonane z nylonu, poliestru lub rayonu, które wzmacniają wewnętrzną strukturę opony, pozwalając jej przy tym na zachowanie elastyczności.
Zachodzące na siebie warstwy tekstylne zapewniają oponie odporność na uderzenia.
Bieżnik opony to nic innego jak liczne warstwy stabilizujące, znajdujące się nad tekstylnymi warstwami opasania, chroniącymi karkas. Warstwowe ułożenie pasów tekstylnych pozwala oponie pracować na całej szerokości, ułatwiając ci jednocześnie zachowanie optymalnej kontroli nad kierunkiem jazdy.
Niska cena niektórych opon z klasy podstawowej jest wynikiem zmniejszenia liczby warstw opasania do minimum.
Model VX-TRACTOR to wysokiej jakości opona, stworzona specjalnie po to, aby doskonale radzić sobie ze zmiennymi obciążeniami, towarzyszącymi wszelkim pracom rolniczym.
Decydując się na zakup tego typu sprzętu, przekonasz się o jego licznych zaletach, z których główną jest wyjątkowa żywotność.
Jedną z głównych zalet opony VX-TRACTOR jest jej bardzo niski godzinowy koszt eksploatacji.
Ten model posiada o około 20% więcej gumy na bieżniku, który został wyposażony w dłuższe i szersze klocki.
Dzięki temu rozwiązaniu zwiększa się zdolność trakcyjna opon na wszystkich rodzajach gleby, i to niezależnie od warunków pogodowych.
Klocki bieżnika w oponie VX-TRACTOR cechują się zwiększoną odpornością na zużycie, daje ogumieniu dłuższą żywotność, nawet przy intensywnym użytkowaniu na drodze.
Wreszcie, dzięki dłuższym klockom bieżnika zmniejsza się stopień poślizgu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa podczas pracy w polu.
W oponie VX TRACTOR bieżnik został zaprojektowany tak, aby służył jak najdłużej.
Posiada on w swoim składzie kilka dodatków, w tym większą niż w innych modelach domieszkę specjalnego oleju roślinnego, który poprawia jego osiągi:
Podsumowując, z oponą VX-TRACTOR przepracujesz średnio dwa razy więcej godzin niż z oponą standardową. Cena jej zakupu nie jest jednak dwukrotnie wyższa, co daje w rezultacie znacznie niższy godzinowy koszt eksploatacji.
Tanie opony mają zdecydowanie krótszą żywotność, co zwiększa ich koszt godzinowy i sprawia, że ostatecznie wcale nie są takie tanie.
Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: