Opony rolnicze, cechujące się specyficzną rzeźbą bieżnika, są projektowane z myślą o maksymalnej wydajności podczas pracy w polu. Jednakże w praktyce coraz częściej jesteśmy zmuszeni pokonywać długie odcinki drogowe między polem a gospodarstwem, a także między poszczególnymi polami (statystyczny rolnik użytkuje opony przez około 65% czasu na polu i około 35% czasu na drodze).
Czy wiesz, że opony rolnicze różnią się pomiędzy sobą pod względem osiągów uzyskiwanych w trakcie użytku drogowego?
Opony mogą mieć doskonałe parametry podczas pracy w polu, jednak, jeśli nie zostały zaprojektowane z myślą o częstym użytkowaniu na drogach, będą się bardzo szybko zużywać w kontakcie z asfaltem, ponieważ działa on na ogumienie jak papier ścierny.
Najbardziej wydajne na drodze są rzecz jasna opony, które nie posiadają klocków bieżnika, tylko bloki. Jednak powinny być one stosowane tylko i wyłącznie na drogach, dlatego że w polu będą miały znacznie gorsze osiągi niż ogumienie typowo rolnicze. Klocki bieżnika są bowiem elementem niezbędnym do osiągnięcia skutecznej trakcji na miękkim lub błotnistym podłożu.
Aby zapewnić ciągnikowi dobre osiągi na drodze, warto wybrać najbardziej uniwersalne ogumienie z kategorii opon rolniczych, czyli wyposażonych w klocki bieżnika.
Opona, która będzie często jeździć po twardym podłożu, powinna mieć doskonałe zdolności trakcyjne i dobre właściwości drogowe, ponieważ dzięki temu zapewni ci najlepszy kompromis między użytkiem w polu i na drodze.
Podczas pracy w polu każdy klocek bieżnika opony wbija się na całej swojej wysokości i długości w luźną glebę, co zapewnia ciągnikowi dobrą jakość trakcji. Z kolei w czasie jazdy po utwardzonej powierzchni klocki bieżnika po prostu opierają się na podłożu i tylko ich górna część przenosi moc maszyny na drogę.
Jeśli konfiguracja twoich działek wymaga sporo przejazdów drogami, powinieneś wybrać oponę z grubszym i bardziej odpornym na zużycie bieżnikiem.
Nawierzchnia drogi to połączenie kilku wysoce ściernych materiałów, takich jak pokruszone skały i wióry.
Te i inne kruszywa formują powierzchnię asfaltu, tworząc tym samym szorstkie, wystające nierówności, które to właśnie są odpowiedzialne za szybkie zużycie opony rolniczej.
Dlatego też zawsze opłaca się wybrać oponę z taką mieszanką gumową, która została specjalnie opracowana pod kątem odporności na ścieranie.
Przedwczesne zużycie opon rolniczych ma wiele przyczyn. Stan nawierzchni drogi to z pewnością czynnik, którego nie należy ignorować.
Niektóre źle utrzymane nawierzchnie, jak na przykład na wiejskich pobocznych drogach, mogą w dość szybkim tempie uszkodzić oponę. Dzieje się tak dlatego, że powierzchnia drogi jest zazwyczaj nierówna, pełna szczelin, dziur oraz wybojów, które mogą powodować odrywanie się cząsteczek gumy od klocków bieżnika. Niestety, degradacja tych ostatnich jest jedną z głównych przyczyn zmniejszonej żywotności opon.
Dlatego też warto pamiętać, aby wybrać taki model opon, który wytrzyma wszystkie wstrząsy i uderzenia podczas częstej jazdy po nierównych drogach.
W trakcie jazdy po suchej asfaltowej nawierzchni, tylko górna powierzchnia klocków bieżnika wykonuje pracę.
Z tych powodów, aby utrzymać opony rolnicze w dobrym stanie, zaleca się ograniczenie prędkości oraz unikanie zbyt energicznej jazdy. Przy okazji, poza ochroną opon zyskasz także na swoim bezpieczeństwie.
W każdym razie do częstej jazdy drogami należy wybierać modele opon, posiadające doskonałe właściwości bieżnika, które będą w stanie wytrzymać ścieranie gumy przy rozwijaniu prędkości.
Istnieją pewne kryteria, które powinny zostać spełnione, żeby świeżo nabyta opona była odporna na zużycie w eksploatacji drogowej i jednocześnie dobrze sprawowała się w terenie na miękkim podłożu. Jednym z najważniejszych warunków uzyskania dobrych osiągów w polu i na drodze jest wytrzymały karkas dobrej jakości. Należy przez to rozumieć zwłaszcza rodzaj konstrukcji osnowy, zdolność do pracy z wysokim ciśnieniem i nośność.
Każdy z producentów opon stosuje inne materiały do produkcji swoich wyrobów.
Zatem elementy konstrukcyjne opony (stopka, opasanie, ściany boczne...), jak i jej wykończenie (wzór bieżnika, objętość gumy...) będą się różniły w zależności od marki ogumienia.
Niektórzy producenci, stosując najprostsze materiały, obniżają koszty fabrykacji, co pozwala im produkować tanie opony. Z kolei uznani producenci, jak na przykład Bridgestone, dążąc do rozwoju produktu, stosują materiały najwyższej klasy, będące wynikiem wieloletnich badań.
Wybierając oponę rolniczą, zawsze upewnij się, że jej karkas jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie.
Konstrukcja karkasu, która pozwala na dłuższą jazdę przy wyższym niż przeciętne ciśnieniu powietrza (od 2 do 2,4 bara) sprawi rzecz jasna, że opona będzie bardziej odporna na zużycie.
Abyś mógł komfortowo poruszać się po drogach obciążonym pojazdem rolniczym, jego opony muszą być w stanie funkcjonować z wysokim ciśnieniem. Do tego potrzebny jest oponie solidny pas bieżnika, wzmocniony obszar ściany bocznej i mocniejsza stopka.
Dana opona rolnicza jest zdolna do przenoszenia określonego maksymalnego obciążenia. Ignorowanie dopuszczalnego przez producenta limitu obciążenia może prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia ogumienia: ściany boczne opony zostaną zbyt mocno zdeformowane w fazie uderzenia o podłoże, co negatywnie odbije się na wewnętrznej strukturze karkasu.
Szukając opony rolniczej do jazdy drogami, powinieneś zatem skupić się na solidnym karkasie, który będzie w stanie udźwignąć spore obciążenie.
Na drodze opona jest tym elementem, który jako jedyny zapewnia pojazdowi kontakt z podłożem. Stabilność maszyny rolniczej będzie więc zależała bezpośrednio od konstrukcji i wytrzymałości opony.
Projektując uniwersalne ogumienie, jego producent określa ułożenie, liczbę i kształt klocków bieżnika tak, aby zapewnić idealny kompromis między jazdą na drodze i pracą w polu.
Opony, które są w stanie sprostać jednocześnie zadaniom w terenie i na drodze, powstają w wyniku skomplikowanych badań i testów rozwojowych, mających na celu uzyskanie idealnego kompromisu.
Podczas hamowania siła jest wywierana bezpośrednio na przednią oś, uginając przednie opony podczas nagłego zatrzymania pojazdu.
W przypadku hamowania na zakręcie siła ta będzie jednak wywierana na ściany boczne opon. Jeśli opony nie będą odpowiednio napompowane, jeśli karkas będzie zbyt słaby lub jeśli stopki nie zostaną idealnie przymocowane do felgi, to podczas hamowania zwiększy się ryzyko wypadnięcia opon z obręczy w wyniku gwałtownego przeniesienia obciążenia. Może także dojść do natychmiastowego spadku ciśnienia prowadzącego do utraty kontroli nad pojazdem.
Jeśli wymieniasz opony rolnicze, poświęć czas na sprawdzenie danych producenta dotyczących stopnia wytrzymałości karkasu, technologii stopek i odporności ścian bocznych. Ta parametry zadecydują bowiem o twoim bezpieczeństwie w sytuacji intensywnego hamowania podczas jazdy drogą.
Jest wiele czynników, które mogą powodować drgania podczas jazdy. W niektórych przypadkach nieprzyjemne wibracje mogą być spowodowane przez opony.
Poza problemami z ustawieniem kół i wadami montażowymi, mogą także wystąpić drgania bezpośrednio spowodowane parametrami konstrukcyjnymi opony. Intensywność odczuwanych podczas pracy wibracji zależy także od ilości i kształtu klocków bieżnika, elastyczności opony oraz jej zdolności pracy z wysokim ciśnieniem powietrza.
Jeśli chciałbyś posiadać opony o dobrej stabilności, dzięki którym nie będziesz odczuwać drgań w kabinie, powinieneś postawić na taką oponę, której kształt i struktura bieżnika są zaprojektowane z myślą o redukcji drgań powstających w kontakcie z podłożem. Dodatkowo, cała konstrukcja opony powinna być zoptymalizowana pod kątem zachowania na drodze.
Ta opona została zaprojektowana specjalnie dla rolników, których cechuje dość wszechstronne zastosowanie maszyn. Nasz produkt zapewni ci zatem doskonałą trakcję na polu przy niskim ciśnieniu i odczuwalne zalety na drodze przy wyższym ciśnieniu, takie jak stabilność, sprawne pokonywanie zakrętów i bardzo wysoka odporność gumy na zużycie.
Decydując się na tę technologiczną oponę, w krótkim czasie przekonasz się o jej licznych zaletach.
Opona VX-TRACTOR może poszczycić się solidnym karkasem, opracowanym z myślą o zmniejszeniu naprężeń wewnętrznych i optymalizacji nośności, zwłaszcza dla dużych obciążeń.
Przy niskiej prędkości jazdy opona ta wytrzymuje ciśnienie do 3 barów.
W niektórych rozmiarach (np. 520/70 R38) zastosowano dwie dodatkowe warstwy opasania bieżnika w porównaniu ze standardowymi oponami dostępnymi na rynku, czyli łącznie sześć warstw, co zapewnia doskonałą stabilność toczenia, jak również trzy warstwy opasania karkasu dla optymalnej odporności na ciśnienie i obciążenie. Zakres ciśnienia, który może wynosić od 0,6 do 2,4 bara przy normalnym użytkowaniu, sprawia, że nasza opona będzie doskonale przystosowana do każdego rodzaju eksploatacji.
Opona VX-TRACTOR posiada wzmocniony, wysokiej jakości bieżnik, który zwiększa jej wytrzymałość i minimalizuje efekt ścierania i tarcia podczas użytkowania na twardych nawierzchniach. Model VX-TRACTOR zapewnia maszynie dobre prowadzenie, minimalne wibracje i doskonałe pokonywanie zakrętów dzięki stopce S-Line, która doskonale zabezpiecza połączenie opony z felgą.
Specjalna konstrukcja klocków bieżnika Involute, zainspirowana najbardziej zaawansowanymi modelami Bridgestone, zapewnia doskonałą trakcję, eliminując efekt łopaty występujący w oponach z klasyczną rzeźbą bieżnika.
To wszystko pozwala na zwiększenie prędkości jazdy i zapewnia lepszą produktywność pracy na polu, jednocześnie zmniejszając poślizg kół i ubicie gleby.
Jedną z największych zalet opon VX-TRACTOR jest ich poziom odporności na zużycie.
Ogumienie to, wykonane z wysokiej jakości materiałów, zawiera mieszankę gumową sporządzoną na bazie oleju roślinnego, która jest znacznie bardziej odporna na zużycie niż guma w innych produktach oponiarskich dostępnych na rynku.
To jednak nie wszystko, ponieważ w tej oponie klocki bieżnika są dłuższe i zawierają do 20% więcej gumy niż klocki w oponach konkurencyjnych marek. Pozwala jej to z łatwością wytrzymać intensywne użytkowanie na drodze przez dłuższy czas.
PODSUMOWANIE
Jeśli twoje pola są rozmieszczone w taki sposób, że musisz dużo jeździć drogami, możesz poczynić spore oszczędności, wymieniając opony na bardziej uniwersalny, nadający się do jazdy po twardej nawierzchni model.
Wybieraj takie typy opon, które są bardziej odporne na zużycie i mają mocniejszy karkas.
Będą one w stanie wytrzymać wyższe ciśnienie podczas jazdy na drodze i wykażą się uniwersalnością, zapewniając ci także optymalną trakcję w polu, na miękkim podłożu i w mokrych warunkach, co zmniejszy w odczuwalny sposób zużycie paliwa przez twój ciągnik.
Blog.Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł: