Urodzajność gleby ma zasadnicze znaczenie dla ilości wydawanych przez nią plonów. Innymi słowy, im bardziej bogaty i swobodny będzie rozwój systemu korzeniowego roślin, tym więcej plonów uzyskasz z danego obszaru uprawy.
Nie bez znaczenia jest też porowatość gleby, czyli małe puste przestrzenie pomiędzy cząstkami gleby, składającymi się z elementów mineralnych i organicznych. Pory gleby umożliwiają cyrkulację wody i powietrza w ziemi, ale także warunkują przedostawanie się nawozów do jej głębokich warstw oraz rozwój korzeni.
Ma to znaczenie w okresach suszy, ponieważ tylko dłuższe korzenie są w stanie dotrzeć do znajdujących się najniżej rezerw wody. Intensywne prace z użyciem ciężkich maszyn rolniczych mogą mieć bardzo negatywny wpływ na przepuszczalność i zasobność ziemi uprawnej. Niemniej odpowiednie opony o umiejętnie ustawionych parametrach pozwolą ci na zachowanie dobrej porowatości gleby niezależnie od ciężaru użytych narzędzi.
Na żyzność gleby składa się jej zasobność w składniki odżywcze oraz przestrzenność jej struktury. Warto zauważyć, że oba te elementy pozostają ze sobą w ścisłej zależności. Jeżeli struktura gleby ulegnie degradacji, nie będzie już ona prawidłowo zaopatrywana w wodę i składniki odżywcze.
Gleba o odpowiedniej kompozycji składa się z 45% materii mineralnej, 5% materii organicznej, 25% wody i 25% powietrza.
Wiemy, że zdrowa gleba to jedyna pewna gwarancja optymalnych plonów w dłuższej perspektywie czasu.
W zbitej glebie mamy za to do czynienia z daleko posuniętą gęstością struktury, w wyniku której dochodzi do zaniku naturalnej porowatości. Zmniejsza się wtedy zawartość powietrza i wody, przez co nawozy pozostają na powierzchni, a cała uprawna warstwa ziemi ubożeje.
Nieumiejętne korzystanie z opon ciągnika w zakresie nośności i ciśnienia może powodować nadmierne zagęszczenie gleby. Z czasem prowadzi to do zmniejszenia ilości uzyskiwanych plonów.
Ubicie gleby i wynikające z niego zagęszczenie struktury ziemi to problemy, powodowane przez wiele czynników, a w szczególności:
Chcąc zaoszczędzić czas na polu, najczęściej decydujemy się na większy załadunek zaczepu. Niestety, nadmierny ciężar wywierany na osie pojazdu może być przyczyną głębokiego zagęszczenia gleby, zwłaszcza jeśli pracuje się przy deszczowej i błotnistej pogodzie.
W zależności od rodzaju zastosowanego ogumienia przy nacisku na oś o wartości od 5 do 7 ton zagęszczenie gleby może osiągnąć głębokość nawet dwóch metrów.
W odróżnieniu od ubicia głębszych warstw ziemi, spowodowanego obciążonymi maszynami, zagęszczenie gleby na skutek nadmiernego napompowania opon dotyka jej górnych warstw, a więc obszaru sięgającego do 20 cm pod powierzchnią.
Często zwiększamy ciśnienie w oponach do przewożenia ciężkich ładunków, ale niestety po zmianie narzędzia, ładunku lub podczas przejazdu z drogi na pole mamy tendencję do jazdy z wysokim ciśnieniem bez potrzeby, po prostu zapominając o regulacji. Jest to zdecydowanie zgubne dla gleby.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac warto zwrócić uwagę na wilgotność gleby, ponieważ jest to jeden z czynników, który może sprzyjać zagęszczeniu.
Im bardziej mokra będzie gleba, na której zamierzasz pracować, tym większe ryzyko jej zbicia.
Z tego powodu najlepiej pracuje się na polach, które zdążyły już wyschnąć, co ogranicza degradację struktury glebowej oraz zmniejsza zużycie opon ciągnikowych.
Jeżeli ubijanie gleby jest odpowiednio kontrolowane, tzn. pracujesz bez nadmiernego obciążenia, z prawidłowym ciśnieniem oraz przy sprzyjającej pogodzie, to żyzność twojej gleby zostanie zachowana.
Rośliny będą mogły lepiej się ukorzenić, co pozwoli na harmonijny rozwój mikroorganizmów glebowych.
Żeby być w stanie uciągnąć narzędzia, maszyna rolnicza powinna skutecznie przenosić swoją moc na podłoże.
Z mechanicznego punktu widzenia moc to nic innego jak wydajność silnika. Nie należy jej zatem mylić z momentem obrotowym, który odpowiada sile niezbędnej do poruszania się w trakcie przyspieszania.
W momencie zwiększania prędkości siła ta jest wywierana bezpośrednio na ściany boczne opony oraz na klocki bieżnika, ale także na podłoże.
Jeśli będziesz skręcać ze zbyt dużym momentem obrotowym (na przykład przy 1850 obrotów na minutę z nieodpowiednio dobranym rozmiarem opon), ugrzęźniesz w ziemi, ponieważ opory toczenia będą zbyt wysokie. Opony mają w takich sytuacjach tendencję do wbijania się w podłoże do momentu, aż nie natrafią na wystarczający opór, który pozwoli im kontynuować ruch do przodu.
Chcąc uniknąć ubijania gleby, warto zainwestować w wysokiej jakości opony. Przenoszą one bowiem moment obrotowy najskuteczniej, przez co zmniejszają się opory toczenia.
Technologiczne opony, które mocniej rozpłaszczają się w kontakcie z podłożem, z bardziej miękkimi ścianami bocznymi i dłuższymi klockami bieżnika, będą przenosić więcej siły w poziomie, ponieważ doskonale korzystają z podłoża jako z podpory, nie ingerując w nie na głębokości.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, minimalny poślizg kół jest niezbędny do zapewnienia trakcji i ruchu do przodu. Jednakże warto kontrolować stopień poślizgu kół, aby uniknąć utraty mocy.
Podczas pracy w polu z ciężkimi narzędziami zwiększanie ciśnienia powietrza jest niewskazane, ponieważ zmniejsza powierzchnię styku opony z podłożem.
Mocno napompowana opona będzie miała tendencję do zapadania się, co spowoduje zwiększony poślizg kół, zwłaszcza przy mokrej pogodzie. Konkretnie rzecz biorąc, prawidłowy obrót kół to współczynnik poślizgu o wartości poniżej 15%. Jeśli natomiast współczynnik okaże się zbyt wysoki, tj. powyżej 18%, należy odłożyć prace i poczekać, aż pole wyschnie, żeby uniknąć uszkodzenia warstw uprawnych gleby.
Jest kilka sposobów na lepszą kontrolę współczynnika poślizgu i poprawę trakcji.
Przydadzą się one szczególnie, jeśli pracujesz w klimacie, w którym gleby są stale wilgotne i gliniaste. Jeśli nie da się uniknąć niekorzystnych warunków pogodowych, najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zmiana szerokości opon (np. z serii 85 na serię 65).
Im szerszy będzie przekrój opony, tym mniejszą siłę wywrze ona na podłoże.
Szersza, niskociśnieniowa opona będzie bardziej rozpłaszczać się w kontakcie z ziemią, co spowoduje lepszy rozkład sił nacisku. Dzięki niej uzyskujesz większą powierzchnię styku ogumienia z podłożem, dłuższy i szerszy ślad, co przekłada się na optymalne podparcie opony.
Redukując współczynnik poślizgu opon rolniczych, możesz zoptymalizować trakcję twojej maszyny.
Z lepszą trakcją oszczędzasz cenny czas w skali każdego dnia pracy, efektywnie chronisz glebę i przedłużasz żywotność opon ciągnikowych.
Wybór opony ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrej urodzajności i żyzności gleby.
Jeżeli do pracy w polu używasz opon diagonalnych lub tanich opon, z którymi przewozisz duże obciążenia, czekają cię straty w plonach spowodowane ubiciem gleby, sięgające do 20%, a w najgorszym wypadku nawet do 50%.
Zakup opony rolniczej w technologii VF będzie z pewnością najskuteczniejszym rozwiązaniem powalającym na ochronę gleby.
Niskociśnieniowa opona VT-TRACTOR firmy Bridgestone to doskonały sprzęt dla rolników, borykających się z nadmiernym zagęszczaniem gleby. Ta technologiczna opona została zaprojektowana do ciągłej pracy przy bardzo niskim ciśnieniu (0,8 bara), co w przypadku standardowej opony jest nie do pomyślenia.
Decydując się na opony VT-TRACTOR, zyskasz także na osiągach:
Opona VT-TRACTOR została zaprojektowana w taki sposób, aby zmniejszyć swoje oddziaływanie na podłoże związane z obciążeniem. Jest ona wyposażona we wzmocnione ściany boczne, posiada także solidny karkas i może przenosić do 40% większe obciążenia niż standardowa opona przy tym samym ciśnieniu powietrza.
Wybierając oponę VT-TRACTOR, możesz znacznie ograniczyć ubicie gleby na twoich polach, co z czasem przełoży się na lepsze plony.
Jej niezwykle elastyczne ściany boczne pozwolą ci na rozłożenie ładunku na większej, szerszej i dłuższej powierzchni, a tym samym na prawie całkowite wyeliminowanie ryzyka nadmiernego zagęszczenia gleby.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: