Test nośności, prędkości, ciśnienia i siły trakcji

Opony rolnicze: na czym polega zależność między ciśnieniem, nośnością i prędkością jazdy

Wszyscy wiemy, że aby skompensować ciężar narzędzi, należy zwiększyć ciśnienie w oponach. Natomiast to, jaki jest związek prędkości jazdy z nośnością i ciśnieniem w oponach, nie jest już wcale oczywiste. Mimo to nie da się zaprzeczyć, iż nośność, prędkość i ciśnienie pozostają ze sobą w ścisłej zależności. Dlatego też, aby uzyskać najlepsze osiągi ogumienia, warto zadbać o wszystkie te parametry naraz. Jeśli umiejętnie ustawisz te trzy parametry względem siebie, na pewno zauważysz znaczną poprawę w zakresie produktywności pracy, a zwłaszcza mniejszy poślizg, lepszą nośność i trakcję, wolniejsze zużycie opon, a także unikniesz zbytniego ubicia gleby...
Jeśli zmieniasz wartość jednego z omawianych tutaj parametrów, intuicyjnie kompensujesz go, żonglując pozostałymi dwoma. Rzecz jasna, ustawiasz wszystko według tego parametru, który uznajesz za priorytetowy dla twojego gospodarstwa lub dla danego rodzaju pracy: wybierasz mniejsze ciśnienie, aby chronić glebę, większą prędkość, aby zaoszczędzić czas, lub większe obciążenie, kiedy chcesz popracować z cięższymi narzędziami. Tego rodzaju ustawienia pozwalają ci wykorzystywać jak najlepiej możliwości opon rolniczych.
 

 

Co zyskają twoje opony rolnicze dzięki odpowiedniemu stosunkowi między nośnością, ciśnieniem i prędkością

W zależności od modelu każda opona rolnicza ma swoje charakterystyczne właściwości techniczne. Branie tego faktu pod uwagę na pewno przedłuży żywotność ogumienia, ale także pozwoli ci chronić glebę.
Chcąc poprawić wydajność swojej pracy, zdecydowanie warto przestrzegać zaleceń producenta, a zwłaszcza indeksu nośności, indeksu prędkości i maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia dla danego modelu opony.

Idealne dostosowanie względem siebie nośności, prędkości i ciśnienia pozwala na czerpanie optymalnych korzyści z posiadanych opon:

Zmniejszony poślizg

Kiedy musimy obciążyć zaczep, zwiększamy ciśnienie w oponach do momentu wyrównania przez nie ciężaru narzędzi. Niestety, wysokie ciśnienie powietrza powoduje zapadanie się opony w glebę, co zwiększa opory toczenia i powoduje nadmierny poślizg, zwłaszcza w mokrych warunkach. Nikła elastyczność mocno napompowanej opony zmniejsza z kolei jej zdolność do samooczyszczania się i sprzyja przez to gromadzeniu się ziemi między klockami bieżnika, co dodatkowo potęguje efekt poślizgu.

Unikanie przeciążania opon, ustawienie optymalnego ciśnienia dla danego ładunku i utrzymanie zalecanej prędkości dla wybranego obciążenia i ciśnienia zmniejszy opory toczenia i niepożądany efekt poślizgu. Znalezienie najlepszej równowagi pomiędzy nośnością, ciśnieniem i prędkością pomoże również zapobiec przedwczesnemu zużyciu opon.

Lepsza trakcja

W trakcie pracy w polu, zwłaszcza w mokrych warunkach, zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach powoduje, iż klocki bieżnika nie mają wystarczającej powierzchni styku z podłożem, przez co nie są w stanie zapewnić właściwej trakcji.

Pragnąć zoptymalizować siłę trakcyjną całego zaczepu, należy wybrać opony dobrej jakości, które pozwalają na zmniejszenie ciśnienia przy jednoczesnym zachowaniu pożądanego obciążenia i prędkości. Odpowiednie ustawienia parametrów sprawią, że wystarczająca ilość klocków bieżnika będzie znajdować się w kontakcie z podłożem w tym samym czasie, pracując jednocześnie na korzyść siły trakcyjnej.

Test trakcji opon VF VT-TRACTOR
Test trakcji opon VF VT-TRACTOR

Mniejsze ubicie gleby

Ubicie gleby jest jednym z głównych czynników zmniejszających ilość plonów. Może być ono płytkie lub głębokie, zwłascza gdy obciążenie osi jest zbyt duże lub gdy ciśnienie powietrza zostanie nieumiejętnie ustawione.

Jeśli zależy ci na zmniejszeniu zagęszczenia gleby, to największą uwagę powinieneś zwrócić na redukcję ciśnienia i obciążenia. Najlepszy sposób na zachowanie gleby w dobrym stanie to takie ustawienie ciśnienia, które będzie idealnie dostosowane do obciążenia w połączeniu z kontrolą prędkości.

Minimalizacja zużycia paliwa

Na zmniejszenie zużycia paliwa w twoim gospodarstwie wpływają właśnie omawiane w niniejszym artykule elementy: ciśnienie w oponach, obciążenie i prędkość jazdy.

  • Podczas pracy w polu, jeśli wszystkie trzy parametry są pod kontrolą, możesz ograniczyć nadmierny poślizg, co zmniejszy zużycie paliwa.
  • Na drodze odpowiednie ustawienie ciśnienia zmniejsza opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa. Jeżeli dodatkowo zdecydujesz się na zmniejszenie prędkości o 10 km/h na wszystkich twoich przejazdach, oszczędności paliwa w ciągu całego roku będą spektakularne.
  • Równoczesne przestrzeganie zakresów dla parametrów ciśnienia i prędkości pozwala doskonale skompensować obciążenie, nawet jeśli jest ono spore, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa.

 

Możesz żonglować ciśnieniem i prędkością, aby zrekompensować nadane zaczepowi obciążenie, co zoptymalizuje twoje osiągi

Stosunek obciążenia zaczepu do ciśnienia i prędkości może się zmieniać i być różny w zależności od przyjętych priorytetów, zawsze zachowuj jednak odpowiednią równowagę między tymi trzema parametrami.
Istnieje kilka prawidłowych ustawień w zależności od tego, czy chcesz przewozić więcej ładunków, jeździć szybciej czy skuteczniej chronić glebę.

1. Jeśli chcesz uzyskać większą nośność, ponieważ twoje narzędzia są bardzo ciężkie

Jeśli chcesz zwiększyć nośność zaczepu, na przykład dlatego, że twoje narzędzia są duże i ciężkie, ale nie chcesz zbytnio zwiększać ciśnienia w oponach, aby nie uszkodzić gleby, możesz z powodzeniem żonglować wszystkimi trzema parametrami jednocześnie.

Chcąc zrekompensować spore obciążenie, powinieneś zwiększyć ciśnienie, zmniejszyć prędkość lub zmienić obie te wartości.

Jeśli obciążenie jest zbyt duże, można je zrekompensować, zwiększając ciśnienie powietrza, aby odciążyć oponę, jednak odbędzie się to kosztem większego ubicia gleby. Możesz także zrekompensować obciążenie, zwiększając ciśnienie tylko nieznacznie, dzięki czemu oszczędzisz twoją glebę, ale za to znacznie zmniejszając prędkość jazdy.

Pozwoli ci to na utrzymanie gleby w dobrym stanie pomimo używania ciężkich narzędzi, ale oczywiście będziesz musiał znacznie zwolnić.

Przykład: Oto dwa możliwe ustawienia dla tych samych i tak samo obciążonych opon. Podajemy optymalną regulację ciśnienia i prędkości.

  • Ciągnik Fendt 724 one 240 KM
  • Opona przednia = 600/60 R30 VF 158D
  • Opona tylna = 710/60 R42 VF 173D
  • Wyposażony w narzędzie tylne o masie 2000 kg i obciążnik przedni o masie 2100 kg, co daje łączną masę 11 680 kg.
większą nośność, ponieważ twoje narzędzia są bardzo ciężkie
Pierwsza możliwa regulacja przy masie 11 680 kg
  • Ciśnienie z przodu = 1,0 bar, prędkość do 65 km/h
  • Ciśnienie z tyłu = 1,4 bara, prędkość do 65 km/h
Druga możliwa regulacja przy masie 11 680 kg
  • Ciśnienie z przodu = 0,8 bara – prędkość maks. 30 km/h
  • Ciśnienie z tyłu = 0,8 bara - prędkość maks. 30 km/h

2. Jeśli chcesz zwiększyć prędkość, ponieważ masz do pokonania duży dystans w krótkim czasie

Jeśli musisz zwiększyć prędkość jazdy na trasie, ponieważ się spieszysz, powinieneś albo zwiększyć ciśnienie powietrza, albo zmniejszyć obciążenie, zdejmując całe narzędzie lub jego elementy.

Nie zapominaj, że duża prędkość jazdy obciąża oponę, więc aby to zrekompensować, możesz zmniejszyć obciążenie, oczywiście jeśli będziesz w stanie tego dokonać. Jeśli jednak ciężar narzędzi lub przyczepy jest spory, wówczas należy odpowiednio zwiększyć ciśnienie w oponach.

Na drodze można dać pierwszeństwo prędkości, by szybko dotrzeć na pole, zwiększając w tym celu ciśnienie. Pamiętaj przy tym, że zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu jest szkodliwe dla gleby podczas prac polowych.

Przykład: Oto dwa możliwe ustawienia dla tych samych opon przy tej samej prędkości. Podajemy optymalną regulację obciążenia i ciśnienia.

  • Ciągnik Fendt 826 D 240HP
  • Opona przednia = 600/70 R30 VF 168D
  • Opona tylna = 650/85 R38 VF 182D
  • Ustawienie 1 = zaczep wyposażony w maszynę do ziemniaków o masie 2 280 kg i obciążniki kół o masie 1600 kg, co daje łączną masę 14 840 kg.
  • Ustawienie 2 = zaczep wyposażony w przednią maszynę o masie 1 280 kg, tylną bronę wirnikową o masie 3800 kg i obciążniki kół o masie 1600 kg, co daje łączną masę 19 100 kg.
Podajemy optymalną regulację obciążenia i ciśnienia
1.  Możliwość regulacji przy prędkości do 65 km/h
  • Ciśnienie z przodu = 0,8 bara dla 14 840 kg wagi zaczepu
  • Ciśnienie z tyłu = 1,0 bar dla 14 840 kg wagi zaczepu

 

 

Podajemy optymalną regulację obciążenia i ciśnienia
2. Możliwość regulacji przy prędkości do 65 km/h
  • Ciśnienie z przodu = 1,2 bara dla 19 100 kg wagi zaczepu
  • Ciśnienie z tyłu = 1,6 bara dla 19 100 kg wagi zaczepu

 

3. Jeśli chcesz uniknąć ubijania gleby, aby zwiększyć spodziewane plony

Jakość gleby na twoich polach ma kluczowe znaczenie dla poprawy lub utrzymania ilości zbieranych plonów na wysokim poziomie.

Żeby zachować ten kapitał, tak cenny dla twojej równowagi ekonomicznej, musisz pracować z niskim ciśnieniem i dlatego powinieneś potrafić to skompensować przez zmniejszenie obciążenia lub prędkości jazdy.

W praktyce obniżenie ciśnienia jest dobrym rozwiązaniem, jednak trzeba uważać, gdyż zbyt niskie ciśnienie przy dużym obciążeniu może zniszczyć oponę. W takiej sytuacji, jeśli to możliwe, należy zmniejszyć obciążenie, redukując tym samym rozpłaszczanie się opony o podłoże. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba będzie zmniejszyć prędkość, czyli przeznaczyć więcej czasu na obrobienie danego pola.

Przykład: Oto dwa możliwe ustawienia dla tych samych opon niskociśnieniowych. Podajemy optymalną regulację obciążenia i prędkości.

  • Ciągnik Fendt 939 390 KM
  • Opona przednia = 650/65 R34 IF 161D
  • Opona tylna = 710/75 R42 IF 176D
  • Ustawienie 1 = zaczep wyposażony w 6-metrowy kultywator ścierniskowy o masie 4560 kg, w obciążniki kół tylnych o masie 2000 kg oraz obciążniki kół przednich o masie 2000 kg, czyli zaczep o masie całkowitej 19 720 kg.
  • Ustawienie 2 = zaczep wyposażony w 4-metrowy dekompaktor o masie 3460 kg, w obciążniki kół tylnych o masie 2000 kg oraz obciążniki kół przednich o masie 2000 kg, czyli zaczep o masie całkowitej 16 960 kg.
Podajemy optymalną regulację obciążenia i prędkości
1. Możliwe ustawienie z niskim ciśnieniem
  • Ciśnienie z przodu = 0,8 bara dla prędkości 10 km/h w terenie, zaczep o łącznej masie 19 720 kg
  • Ciśnienie z tyłu = 1,3 bara dla prędkości 10 km/h w terenie, zaczep o łącznej masie 19 720 kg

 

 

Podajemy optymalną regulację obciążenia i prędkości
2. Możliwe ustawienie z niskim ciśnieniem
  • Ciśnienie z przodu = 1,0 bar dla prędkości 10 km/h w terenie, zaczep o łącznej masie 16 960 kg
  • Ciśnienie z tyłu = 0,9 bara dla prędkości 10 km/h w terenie, zaczep o łącznej masie 16 960 kg

 

Zalety zastosowania technologii VF w celu uproszczenia ustawień obciążenia, prędkości i ciśnienia

Podane powyżej rozwiązania kompensacyjne dotyczą głównie standardowych radialnych opon rolniczych. Jednak dzięki zastosowaniu opon technologicznych można uniknąć konieczności częstego regulowania ciśnienia w zależności od obciążenia i prędkości.

A jakby tak nie musieć już regulować ciśnienia?

Wybierając opony niskociśnieniowe VF (Very High Flexion) nie będziesz już musiał regulować ciśnienia przy każdym przejeździe z pola na drogę. Pamiętaj jednak zawsze o zachowaniu limitów, których nie wolno przekraczać z oponami VF. Te najwyższej klasy opony charakteryzują się dużą zdolnością do odkształcania i zginania. Dzięki wzmocnionej konstrukcji opony VF pozwalają na poruszanie się po drogach z niskim ciśnieniem. Ich elastyczne ściany boczne bez problemu pochłaniają niedoskonałości drogi, zapewniając ci komfortową jazdę.

Większa swoboda w zakresie doboru prędkości jazdy

Opony VF, takie jak VT-TRACTOR, pozwalają na większą swobodę w zakresie doboru prędkości, pod warunkiem przestrzegania z góry określonych limitów. Są one bowiem przeznaczone do użytku na drodze przy maksymalnej prędkości do 70 km/h, więc jeśli podczas trasy pozostaniesz w zakresie od 20 do 65 km/h, możesz zachować zmniejszone ciśnienie, z którym pracowałeś na polu.

VF VT-TRACTOR opony niskociśnieniowe pod obciążeniem
VF VT-TRACTOR opony niskociśnieniowe pod obciążeniem

Zwiększona nośność

Inną kapitalną zaletą opon VF jest ich zdolność do przenoszenia nawet o 40% większego obciążenia niż standardowe opony rolnicze. Dzięki temu można montować na ciągniku większe i cięższe narzędzia w celu zwiększenia wydajności pracy, bez podnoszenia ciśnienia powietrza.

Lepsza ochrona gleby

Opony VF, takie jak VT-Tractor, dla danego obciążenia zapewniają jedno ciśnienie niezależnie od prędkości. Ten najwyższej klasy model ogumienia firmy Bridgestone pozwala na użytkowanie zakresu ciśnienia już od 0,8 bara, przy czym jego ślad jest o 26% większy niż w przypadku standardowych opon. Co za tym idzie, dzięki lepszemu wsparciu klocków bieżnika zmniejsza się zagęszczenie gleby, co jest odczuwalne zwłaszcza podczas pracy na miękkim lub mokrym podłożu.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *