Opona VF VT-TRACTOR

Trzy generacje opon VF: jakie są podstawowe różnice?

Technologia opon niskociśnieniowych stale się rozwija, dając w rezultacie coraz to lepsze osiągi. Regularnie ulepszane pod kątem technicznym, to ogumienie może dziś pracować przy jeszcze niższym ciśnieniu, przenosząc przy tym większe obciążenia.
Trzecia generacja opon technologicznych VF oferuje zatem wyjątkową ochronę gleby przy możliwości zwiększonego obciążenia. Ewolucja opon VF pozwala na pracę z większymi i cięższymi narzędziami, a tym samym obrobienie większej powierzchni uprawnej przy mniejszej liczbie przejazdów, które w dodatku są mniej agresywne dla gleby. Zwiększa to ilość i jakość uzyskiwanych plonów.
Oto co uległo zmianie na przestrzeni trzech generacji opon niskociśnieniowych.
 

1. Pierwsza generacja opon niskociśnieniowych: opony IF

Ogólna tendencja w rolnictwie od kilkudziesięciu lat zmierza w kierunku zmniejszenia ilości pracy fizycznej w gospodarstwie. Przekłada się to na większą ilość używanych maszyn, większe i szersze narzędzia, a w rezultacie na mocniejsze i znacznie cięższe ciągniki.

Jednakże, podczas gdy masa sprzętu rolniczego wzrasta, gleba jest taka sama, jak sto lat temu, a jej wzrastające zagęszczenie niestety nie pozostaje bez wpływu na plony z upraw.

Aby złagodzić skutki mechanizacji rolnictwa, producenci ogumienia opracowali oponę IF, która jako pierwsza była w stanie kompensować przenoszone ciężary.

Ta technologia naprawdę otworzyła przed rolnikami nowe możliwości: opona IF pozwalała na zwiększenie obciążenia, a także umożliwiała pracę z takim samym obciążeniem jak opona standardowa przy niższym ciśnieniu powietrza, chroniąc w ten sposób glebę.

Ewolucja maszyn i ogumienia dała większą wydajność pracy
Ewolucja maszyn i ogumienia dała większą wydajność pracy

 

Opona typu IF (Improved Flexion) to pierwsza z opon, która mogła pracować przy niskim ciśnieniu bez ograniczania prędkości.

Posiada ona wzmocniony karkas z mocniejszymi, ale bardzo elastycznymi ścianami bocznymi, co pozwala jej na pracę z ciśnieniem tak niskim jak 0,8 bara.

To ogumienie daje możliwość ustawienia ciśnienia powietrza tak, aby skutecznie chronić glebę, a także zapewnia ciągnikowi doskonałą przyczepność dzięki szerszemu śladowi i specjalnej konstrukcji bieżnika.

Opona niskociśnieniowa w technologii IF
Opona niskociśnieniowa w technologii IF

 

Opona IF to także rewolucja pod względem konieczności ustawiania ciśnienia przy przejazdach z pola na drogę.

W porównaniu ze standardową oponą, w oponie IF nie trzeba już zmieniać ciśnienia. Dzięki wzmocnionym ścianom bocznym ten rodzaj ogumienia może być używany na wszystkich podłożach z tym samym ciśnieniem w szerokim zakresie prędkości. Rolnik nie musi już wysiadać z kabiny, by wyregulować ciśnienie w oponach za każdym razem, gdy zmienia teren. Pozwala to na znaczną oszczędność czasu w ciągu dnia, zwłaszcza jeśli dorzucimy do tego zwiększoną prędkość pracy i jazdy.

Opony wykonane w technologii IF są w stanie przenosić do 20% większe obciążenia niż standardowe opony. Wynika to z jakości materiałów użytych do budowy karkasu i ze specyfiki jego konstrukcji.


Porównanie nośności i prędkości opony standardowej z oponą IF
przy ciśnieniu powietrza o wartości 1 barPorównanie nośności i prędkości opony standardowej z oponą IF przy ciśnieniu powietrza o wartości 1 bar

Obciążenie opony IF i opony standardowej w tych samych warunkach roboczych

Oto porównanie opony IF 710/70 R42 z oponą standardową o takim samym rozmiarze 710/70 R42:

  • Opona IF: maksymalne obciążenie 4890 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 4055 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,

Oznacza to, że opona IF jest w stanie unieść dodatkowe 835 kilogramów.


 

2. Druga generacja opon niskociśnieniowych: opony VF

Opona wykonana w technologii VF (Very High Flexion) ma bardziej zaawansowaną konstrukcję.

Cechuje ją zwłaszcza wysoka jakość użytych materiałów i ambitna technologia wykonania karkasu, dzięki czemu jest ona niezwykle wytrzymała.

Jej mocniejsze i zarazem elastyczniejsze ściany boczne pozwalają na bardzo duże ugięcie.

Dzięki wzmocnionej strukturze karkasu ten model sprawdza się jeszcze lepiej niż opona IF i może przenosić nawet o 40% większe obciążenia niż standardowe ogumienie.


Porównanie nośności i prędkości opony standardowej,
opony IF i opony VF przy ciśnieniu powietrza o wartości 1 barPorównanie nośności i prędkości opony standardowej, opony IF i opony VF przy ciśnieniu powietrza o wartości 1 bar

Obciążenie opony VF i opony standardowej w tych samych warunkach roboczych

Oto porównanie opony VF 710/70 R42 z oponą standardową o takim samym rozmiarze 710/70 R42:

  • Opona VF: maksymalne obciążenie 5600 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 4055 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,

Oznacza to, że opona VF jest w stanie unieść dodatkowe 1545 kilogramów.


Idealna ochrona gleby

Opony VF zostały zaprojektowane do pracy przy niskim ciśnieniu, która zapobiega nadmiernemu ubijaniu gleby, pozwala zachować jej żyzność i gwarantuje ci dobre plony.

Te technologiczne opony zostawiają po sobie szerszy i przede wszystkim dłuższy ślad, co oznacza, że bardziej równomiernie rozkładają nacisk na podłożu.

Oszczędność czasu

Technologiczne opony VF mają zdolność utrzymania niskiego ciśnienia na poziomie 0,8 bara zarówno podczas pracy w polu, jak i na drodze.

Natomiast zwykła opona rolnicza nie będzie w stanie zejść poniżej 1,2 bara na drodze, jeśli chcesz jechać ze standardową prędkością. Jest to ogromna zaleta, pozwalająca na skrócenie czasu pracy, zwłaszcza jeśli twoje pola są od siebie dość mocno oddalone.

Redukcja nadmiernego poślizgu

Z poślizgiem opon, podobnie jak z ubijaniem gleby, mamy do czynienia zazwyczaj podczas i po deszczu, a także w czasie roztopów.

Jesteś jednak w stanie w prosty sposób kontrolować poślizg, inwestując w opony rolnicze VF, na przykład VT-TRACTOR. Wystarczy, że obniżysz ich ciśnienie robocze do 1 lub do 0,8 bara.

Opona po lewej pracująca przy ciśnieniu 1 bar, obok opona pracująca przy ciśnieniu 1,25 bara na tym samym polu: widoczna różnica w poślizgu przy ciśnieniu niższym o 0,25 bara
Opona po lewej pracująca przy ciśnieniu 1 bar,
obok opona pracująca przy ciśnieniu 1,25 bara na tym samym polu:
widoczna różnica w poślizgu przy ciśnieniu niższym o 0,25 bara


Klocki bieżnika w oponie VF mają specyficzną, wielokątową budowę. Zostały zaprojektowane tak, aby poprawić trakcję i uniknąć gromadzenia się między ziemi na bieżniku.

Ta pomysłowa konstrukcja klocków bieżnika opony VF zdecydowanie zmniejsza współczynnik poślizgu. Poprawia się trakcja, praca staje się szybsza, a zużycie opon mniejsze.

 

3. Nowa generacja opon VF, która pozwala na pracę z jeszcze niższym ciśnieniem

Opona VF najnowszej generacji pozwala ci na jeszcze więcej. Nośność opony jest największa przy niskich prędkościach, tak jak w przypadku zwykłych opon, jednak z zachowaniem zalet technologii VF.

Dzięki elastycznemu i wytrzymałemu karkasowi opony te pozwalają na o wiele większe obciążenie zaczepu bez ubijania podłoża. Zapewniają one bardzo dużą powierzchnię styku z ziemią, co pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru ciągnika.

Opona VF nowej generacji VT-TRACTOR firmy Bridgestone
Opona VF nowej generacji VT-TRACTOR firmy Bridgestone

 

Większa nośność

Ten zaawansowany technologicznie model jest w stanie przenosić do 40% więcej obciążenia niż opona o standardowej technologii.

Jednak przy zmniejszeniu prędkości jazdy można jeszcze bardziej zwiększyć obciążenie, co jest szczególnie interesujące w przypadku posiadania większych narzędzi lub transportu ciężkich przyczep.

Tym samym, powierzchnia styku opony VF nowej generacji z podłożem wzrasta wraz z wielkością narzędzi roboczych bez zagęszczania gleby.


Jeszcze większe obciążenie opon VF nowej generacji
bez zagęszczania gleby dzięki zmniejszeniu prędkościJeszcze większe obciążenie opon VF nowej generacji bez zagęszczania gleby dzięki zmniejszeniu prędkości

Obciążenie opony VF nowej generacji i opony standardowej w tych samych warunkach roboczych

Oto porównanie opony VF nowej generacji 710/70 R42 z oponą standardową o takim samym rozmiarze 710/70 R42:

  • Opona VF nowej generacji: maksymalne obciążenie 5850 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 20 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 4750 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 20 km/h,

Oznacza to, że opona VF nowej generacji jest w stanie unieść dodatkowe 1100 kilogramów przy prędkości roboczej, a także dodatkowe 1545 kg przy prędkości 65 km/h.


Mniejsze ciśnienie pozwala na ochronę gleby

Zdolność opon VF nowej generacji do pracy przy ciśnieniu 0,6 bara z większym obciążeniem daje możliwość stosowania większych i cięższych narzędzi, co wpływa na zwiększenie wydajności pracy.

Jednocześnie, dzięki pracy przy bardzo niskim ciśnieniu uzyskuje się większy, dłuższy i szerszy ślad, unikając ubijania gleby.


Lepsza trakcja, mniejsze opory toczenia

W oponach VF zastosowano najbardziej zaawansowaną konstrukcję klocków bieżnika, o zoptymalizowanej grubości, kącie i rozmiarze, co pozwala im na idealną penetrację gleby.

Praca przy niskim ciśnieniu umożliwia uzyskanie dłuższego śladu, a tym samym lepszą współpracę klocków bieżnika. Dzięki temu zdolność opony do przenoszenia siły trakcyjnej w poziomie zwiększa się dziesięciokrotnie.

Przy minimalnym poślizgu i maksymalnym samooczyszczaniu opory toczenia zostają zmniejszone, niezależnie od rodzaju uprawianej gleby, także podczas deszczu.


Zmniejszone zużycie paliwa

Dzięki lepszemu oparciu klocków bieżnika na podłożu, nowa generacja opon niskociśnieniowych VF znacznie zmniejsza stopień poślizgu pojazdu, pozwalając silnikowi lepiej przenosić moc na podłoże.

W ciągu całego okresu użytkowania tej opony można zaoszczędzić około 35 litrów paliwa na każde 50 przepracowanych hektarów w porównaniu do opony standardowej.

Ponieważ dzięki tym oponom nie uszkadza się gleby, pozwala to zaoszczędzić na głęboszowaniu, a także uzyskać optymalne plony. Dodatkową zaletą są rzecz jasna oszczędności w zużyciu paliwa.


Optymalna praca z systemem zdalnego pompowania

Pamiętaj, że maksymalne korzyści z posiadania opon VF uzyskasz dzięki systemowi zdalnego pompowania TPMS lub CTIS.

Ta nowa generacja opon daje ci wprawdzie możliwość zwiększenia obciążenia przy zmniejszonej prędkości, ale w połączeniu z systemem zdalnego pompowania pozwoli również na dostosowanie ciśnienia do warunków pracy w czasie rzeczywistym.

Dzięki połączeniu opon VF z systemem zdalnego pompowania uzyskasz poniższe korzyści:

  • Automatyczna regulacja ciśnienia: nie musisz się zatrzymywać, by je ustawić.
  • Jeszcze większa oszczędność czasu: regulacja ciśnienia odbywa się bezpośrednio z kabiny.
  • Oszczędność paliwa dzięki regulacji ciśnienia powietrza względem prędkości: do 30% oszczędności na drodze, ponad 30% w polu.
  • Ochrona gleby: mniejsze zagęszczenie pól dzięki zastosowaniu optymalnych parametrów bezpośrednio w terenie.
  • Ochrona opon dzięki zwiększaniu ciśnienia powietrza z kabiny podczas szybszej jazdy po drodze.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *