Kupując nowy ciągnik, pierwszą rzeczą, o której prawie zawsze się myśli, jest wybór odpowiedniej mocy silnika, porównanie opcji dotyczących komfortu, zapoznanie się z wyposażeniem elektronicznym... Jednak często pomija się jeden z kluczowych elementów wpływających na rzeczywistą wydajność maszyny: jej ogumienie. Wybór opon, niesłusznie uważany za drugorzędny, ma wpływ nie tylko na komfort jazdy. Opony to przecież także wydajność pracy, jakość plonów i gleby, a nawet żywotność samego ciągnika.
Odpowiednie ogumienie może zmienić standardowy ciągnik w prawdziwego asa pod kątem osiągów; tak samo, jak źle dobrana opona jest w stanie ograniczyć potencjał każdej maszyny rolniczej już od momentu wyjazdu w pole.
Szerokość, technologia, nośność, felgi, ciśnienie robocze... Każdy parametr ma znaczenie. Ale jak się odnaleźć wśród wielu rozmiarów, różnych serii i technologii? A przede wszystkim, jak mieć pewność, że dokonuje się najlepszego wyboru, który pozwoli maksymalnie wykorzystać poczynioną inwestycję, chronić glebę i obniżyć stałe koszty eksploatacyjne?
W poniższym artykule krok po kroku pokażemy ci, jak zakup opon może stać się okazją do optymalizacji wydajności pracy. Wybór odpowiedniego ogumienia nie jest bowiem kwestią przypadku – to strategiczna decyzja mająca wpływ na rentowność całej twojej działalności.
1. Jak wybrać najlepszy rozmiar ogumienia?
1.1 Jaką szerokość opon należy dobrać do danego gospodarstwa?
Szerokość opony jest jednym z parametrów wpływających na wydajność ciągnika. Decyduje ona o powierzchni styku z podłożem, pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru, ogranicza zagęszczenie gleby, poprawia przyczepność pojazdu i zwiększa wydajność pracy na polu.
Szersza opona ma kilka istotnych zalet:
- Lepiej rozkłada obciążenie, co jest niezbędne do zachowania struktury gleby i redukcji jej zagęszczenia.
- Umożliwia pracę przy niższym ciśnieniu, co zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem i poprawia prowadzenie całego zaczepu.
- Pozwala na zwiększenie objętości powietrza, co przekłada się na większą nośność i możliwość stosowania cięższych i szerszych narzędzi.
- Dzięki zwiększonej powierzchni styku z podłożem optymalizuje trakcję, zwłaszcza przy deszczowej pogodzie.
Dobór odpowiedniej szerokości ogumienia rolniczego nie jest więc tylko drugorzędną kwestią, ma on bowiem bezpośredni wpływ na poprawę wydajności i rentowności twojej pracy oraz na zachowanie pożądanej jakości gleby.
1.2 Zastanów się, jakie będzie obciążenie ciągnika, jego narzędzia i główne zastosowanie
Każdy ciągnik pracuje inaczej w zależności od gospodarstwa: intensywny transport, praca w polu, ciężkie narzędzia, prace związane z przygotowaniem gleby, jazda z dużą prędkością... Wybór rozmiaru ogumienia musi więc uwzględniać rzeczywiste obciążenie, jakie będzie musiała wytrzymać każda opona.
Wskaźnik nośności, podany na boku opony, określa jej maksymalne dopuszczalne obciążenie przy danej prędkości.
Dlatego ważne jest, aby określić:
- masę narzędzi ciągnika,
- rozkład obciążenia na oś,
- rodzaj najczęściej wykonywanych prac,
- główne zastosowanie ciągnika,
- oraz prędkość jazdy, która jest związana z obciążeniem i ciśnieniem powietrza w oponie.
Opony z najlepszych serii lub modele VF są szczególnie korzystne pod względem nośności, ponieważ mogą wytrzymać do 40% większe obciążenie przy niskim ciśnieniu roboczym, dzięki czemu pomagają ci chronić glebę.
Odpowiedni rozmiar ogumienia w połączeniu z umiejętną regulacją ciśnienia powietrza gwarantuje optymalne funkcjonowanie sprzętu rolniczego, większą trwałość gumy i maksymalne osiągi robocze.
1.3 Jaki jest rozmiar twoich felg?
Wybór rozmiaru opon musi być dostosowany do średnicy i szerokości posiadanych felg, wyrażonej w calach. Rzecz jasna, zbyt wąska felga nie pomieści bardzo szerokiej opony; z drugiej strony zbyt wąska opona nie będzie stabilna w nazbyt szerokiej feldze.
2. Szerokość obręczy w calach, liczba powiązana z profilem: W15, DW23, TW18 itd.
W związku z tym pojawiają się dwa pytania:
Jakie opony mogę zamontować, zachowując obecne felgi?
Tabele zgodności producentów opon wskazują wymiary kompatybilne z każdą szerokością felgi.
W wielu przypadkach możliwe jest nieznaczne poszerzenie opony bez zmiany felgi, co zapewnia:
- lepsze przyleganie maszyny do podłoża,
- lepszą trakcję,
- większą nośność.
Co możesz zyskać na wymianie felg?
Wybór szerszych felg otwiera drogę do stosowania opon o większej objętości, a tym samym daje ci możliwość:
- zwiększenia śladu opony na podłożu,
- zmniejszenia ubicia gleby,
- zwiększenia skuteczności trakcji,
- zastosowania cięższych narzędzi
- lepszego połączenia stopki opony z siedziskiem felgi. Skutkuje to lepszym zachowaniem opony podczas pracy.
felgi przy zastosowaniu szerszych opon pozwala zwiększyć nośność
Zmniejszenie średnicy felg przy jednoczesnym zwiększeniu ich szerokości pozwala również znacznie zwiększyć objętość powietrza w oponie, poprawiając albo nośność, albo dając możliwość pracy przy niższym ciśnieniu, w zależności od twoich bieżących potrzeb.
2. Wybierz technologię, która będzie dla ciebie najlepsza
2.1 Jakie będzie główne zastosowanie ciągnika?
Przed wyborem typu opony należy określić główne zadania, jakie czekają na twój nowy ciągnik: praca w polu, intensywny transport, wszechstronne zastosowanie, uprawa roślin lub hodowla zwierząt. Każda z tych czynności wiąże się z innymi wymaganiami: siła trakcyjna, odporność na zużycie, zdolność do pracy przy niskim ciśnieniu lub wytrzymałość gumyna drodze.
Ciągnik używany głównie w polu będzie potrzebował opony, która zwiększy powierzchnię styku z podłożem i zmniejszy zagęszczenie gleby. Natomiast ciągnik pracujący w obejściu lub przeznaczony do intensywnego transportu będzie wymagał solidniejszej opony, odpornej na przegrzanie i duże obciążenia. Tego rodzaju wstępna analiza sytuacji w prosty sposób prowadzi do wyboru najbardziej odpowiedniej technologii opon.
2.2 Zalety technologii VF
Technologia VF (Very High Flexion) stanowi obecnie najbardziej zaawansowane rozwiązanie w kwestii optymalizacji wydajności pracy w polu. Dzięki lepszej elastyczności boków opony VF mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu, wytrzymując jednocześnie do 40% większe obciążenie w porównaniu z oponami standardowymi.
Zyskujesz dzięki temu:
- szerszy i dłuższy ślad,
- znaczną redukcję zagęszczenia gleby,
- lepszą trakcję i mniejszy poślizg kół,
- wzrost wydajności dzięki lepszemu przenoszeniu mocy.
Opona VT-TRACTOR firmy Bridgestone jest idealnym przykładem takiego właśnie ogumienia, które sprawdzi się w pracach polowych: umożliwia zastosowanie szerszych narzędzi, przyspiesza prędkość pracy i chroni strukturę gleby, jednocześnie przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.
2.3 Zalety wzmocnionego karkasu
W ciągnikach poddawanych dużym obciążeniom lub intensywnej eksploatacji na drogach priorytetem nie jest niskie ciśnienie, ale odporność na zużycie i przegrzanie. Właśnie w takich przypadkach gama opon VX-TRACTOR okazuje się bardzo interesująca.
Wzmocniona konstrukcja wewnętrzna tego modelu, wyposażonego w 6 warstw opasania i w bardzo wytrzymałą gumę, gwarantuje ci:
- doskonałą trwałość sprzętu,
- wysoką nośność,
- mniej awarii spowodowanych uderzeniami lub warunkami drogowymi,
- a w wymagających warunkach pogodowych znacznie większą trwałość niż w przypadku standardowego modelu.
2.4 Która opona najlepiej sprawdzi się w lekkich ciągnikach?
Do lżejszych ciągników o mocy od 115 KM do 135 KM, wykorzystywanych zazwyczaj w uprawie wielogatunkowej i w hodowli, Bridgestone proponuje oponę typu VX-R TRACTOR. Jest to tańszy i wszechstronny model, który zapewnia:
- dobrą trakcję,
- ponadprzeciętną odporność na zużycie,
- idealną adaptowalność do różnych zadań (budynki, podwórze gospodarstwa, małe pola, transport).
Jest to wydajne rozwiązanie dla gospodarstw mieszanych poszukujących niezawodnej, wytrzymałej i nie za drogiej opony.
3. Tabele porównawcze: Jak dobrać oponę pod kątem mocy i wymiarów ciągnika?
Wybór rozmiaru opon zależy od wielu czynników, w tym rozmiaru i mocy maszyny, charakteru gospodarstwa i rodzaju wykonywanej pracy.
Na przykład bardzo szerokie opony 900 mm doskonale nadają się do gospodarstw rolnych o powierzchni ponad stu hektarów. Modele te oferują wysoką nośność i świetną trakcję.
Bardziej standardowe ogumienie w rozmiarze 580 mm również może być bardzo skuteczne, ale w przypadku gospodarstw średniej wielkości oczywiście nie będzie w stanie poradzić sobie z takimi samymi obciążeniami.
Poniżej proponujemy ci przegląd praktycznych przykładów najbardziej odpowiednich opon dla określonych mocy ciągników:

John Deere 6R 250
270 CV – Masa na pusto: 7900 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2785 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3450 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3430 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 650/85 R38 | VX | DW 23B | 173 D | 6168 | 4650 kg | 4320 kg |
| 650/85 R38 | VT (VF) | DW 23B | 179 D | 6071 | 5710 kg | 7065 kg |
| 710/70 R42 | VX | DW 23B | 173 D | 6209 | 4660 kg | 5360 kg |
| 710/70 R42 | VT (VF) | DW 25B | 179 D | 6106 | 5710 kg | 7065 kg |
| 800/70 R38 | VT (VF) | DW 27B | 184 D | 6094 | 6630 kg | 8205 kg |
| 900/60 R38 | VT (VF) | DW 30B | 183 D | 6026 | 6630 kg | 8040 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

Massey Ferguson 7720
215 CV – Masa na pusto: 7500 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2400 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3570 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
| 580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5645 | 3330 kg | 4060 kg |
| 650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5735 | 3790 kg | 4160 kg |
| 650/65 R42 | VT (VF) | DW 20B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
| 650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
| 650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
| 620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 4320 kg |
| 620/70 R42 | VT (VF) | DW 20B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
| 710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
| 710/70 R38 | VT (VF) | DW 23B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 5845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

Fendt 817 Vario
165 CV - 121 kw – Masa na pusto: 7600 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15L | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2620 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15L | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4337 | 2960 kg | 3570 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
| 580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5647 | 3330 kg | 4060 kg |
| 650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5753 | 3790 kg | 4160 kg |
| 650/65 R42 | VT (VF) | DW 23B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
| 650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
| 650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
| 620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 3735 kg |
| 620/70 R42 | VT (VF) | DW 23B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
| 710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
| 710/70 R38 | VT (VF) | DW 25B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 6845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

Valtra T 133
140 CV - 104 kw – Masa na pusto: 7200 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R28 | VX-R | DW 15L | 139 D | 4240 | 2015 kg | 2325 kg |
| 420/85 R28 | VX | DW 15L | 144 D | 4308 | 2025 kg | 2340 kg |
| 480/70 R28 | VX-R | DW 15L | 140 D | 4254 | 2070 kg | 2375 kg |
| 480/70 R28 | VX | DW 15L | 145 D | 4254 | 2090 kg | 2390 kg |
| 540/65 R28 | VX | DW 16L | 149 D | 4259 | 2335 kg | 2585 kg |
| 540/65 R28 | VT (VF) | DW 18L | 154 D | 4164 | 2855 kg | 3450 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5466 | 3210 kg | 3710 kg |
| 520/85 R38 | VX | DW 18L | 155 D | 5530 | 3190 kg | 3720 kg |
| 580/70 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5503 | 3055 kg | 3710 kg |
| 580/70 R38 | VX | DW 18L | 160 D | 5408 | 3240 kg | 3715 kg |
| 650/65 R38 | VX-R | DW 20B | 157 D | 5466 | 3615 kg | 4000 kg |
| 650/65 R38 | VX | DW 20B | 163 D | 5413 | 3595 kg | 4020 kg |
| 650/65 R38 | VT (VF) | DW 23B | 169 D | 5424 | 4335 kg | 5310 kg |
| 800/65 R38 | VT-Combine (IF) | DW 27B | 178 A8 | 5489 | 7930 kg | 5285 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

Massey Ferguson 5440
100 CV - 75 kw – Masa na pusto: 3900 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
| 340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
| 440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 128 D | 3499 | 1580 kg | 1745 kg |
| 440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1670 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
| 420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
| 480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
| 480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
| 540/65 R34 | VX | DW 16L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
| 540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.

New Holland TS 90
90 CV - 65 kw – Waga na pusto: 3300 kg
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
| 340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1510 kg |
| 380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
| 440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 135 D | 3438 | 1580 kg | 1745 kg |
| 440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1755 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
| 420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
| 480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
| 480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
| 540/65 R34 | VX | DW 15L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
| 540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
4. Myśl o oponach rolniczych w kategoriach inwestycji, a nie kosztu zakupu
4.1 Opony to coś więcej niż wykończenie ciągnika, to prawdziwa inwestycja
Opony rolnicze są zbyt często postrzegane jako materiały eksploatacyjne, podczas gdy mają one bezpośredni wpływ na wydajność, jakość pracy, zużycie paliwa i trwałość sprzętu. Opony z niższej półki, nawet jeśli są tańsze w zakupie, zużywają się szybciej, mają większą tendencję do poślizgu i powodują większe zużycie paliwa.
Natomiast opona technologiczna zapewnia:
- lepszą trakcję,
- zmniejszenie poślizgu,
- znacznie wolniejsze zużycie gumy,
- lepszą ochronę gleby, a tym samym przyszłych plonów.
Sprawa jest w gruncie rzeczy prosta: opona wysokiej jakości wprawdzie kosztuje więcej w momencie zakupu, ale za to z czasem przynosi ogromne zyski. To inwestycja, która poprawi ogólną rentowność twojej maszyny.
4.2 Myśl raczej o koszcie godzinowym zamiast o cenie zakupu brutto
Aby obiektywnie porównać wartość opon rolniczych, należy wziąć pod uwagę ich koszt godzinowy, a nie tylko i wyłącznie cenę zakupu.

Opona wysokiej klasy jest trwalsza, zapewnia lepszą trakcję i optymalizuje zużycie paliwa, co zmniejsza rzeczywisty koszt jej użytkowania.
Opony technologiczne, takie jak VT-TRACTOR, posiadają:
- wzmocniony karkas,
- bardzo wytrzymałą mieszankę gumową,
- wielowarstwowy bieżnik zapewniający optymalną trakcję i stabilność.
Ty zyskujesz: dłuższą żywotność ogumienia, mniej awarii i lepszą wydajność pracy na godzinę. Z kolei tania opona rzadko osiąga dłuższą żywotność, często podwaja koszty eksploatacyjne lub wymaga wcześniejszej wymiany, a także pogarsza osiągi trakcyjne ciągnika i zwiększa zużycie paliwa.
4.3 Pamiętaj o tym, że w cenie droższej opony masz już serwis gwarancyjny
Zakup wysokiej jakości opony obejmuje również usługi premium:
- nawet dziesięcioletnią gwarancję Bridgestone,
- możliwość zwrotu do 100% kosztów zakupu w przypadku wykrycia wady towaru,
- wsparcie techniczne naszych specjalistów,
- porady dotyczące użytkowania opon i regulacji parametrów.
Opony z niższej półki, często sprzedawane bez opcji serwisu posprzedażowego i z minimalną gwarancją, narażają cię na znaczne ryzyko finansowe w przypadku wystąpienia poważnej awarii.
PODSUMOWANIE:
Wybór odpowiednich opon przy zakupie ciągnika jest strategiczną decyzją: jest to ważna inwestycja, która ma bezpośredni wpływ na wydajność i rentowność twojego gospodarstwa. Opona dostosowana do twoich potrzeb, narzędzi i wymagań gleby będzie przynosić korzyści podczas każdej godziny pracy. Sam w niedługim czasie zauważysz lepszą trakcję, mniej poślizgów, mniejsze zagęszczenie gleby, większą oszczędność paliwa i wolniejsze zużycie ogumienia.
Innymi słowy, odpowiednia opona nie kosztuje, ale przynosi zyski. Zwiększa wydajność pracy, zapewnia dobre plony i dzień po dniu obniża koszty eksploatacyjne.
Inwestycja w wydajną oponę to zatem inwestycja w wartość maszyny, jakość pracy i trwałość narzędzia produkcyjnego. Przemyślany wybór dzisiaj przełoży się na trwałe korzyści w bliskiej i dalekiej przyszłości.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
- Zakup ogumienia: 10 wskazówek, które pomogą Ci dobrze wybrać opony rolnicze
- Z jakimi oponami zwiększysz wydajność świadczonych usług rolniczych?
- Wybór odpowiedniej opony rolniczej przy zakupie nowego ciągnika
- Opinie rolników na temat opon rolniczych Bridgestone
- Jakie są zalety technologicznych opon żniwnych IF VF CFO?
- W jaki sposób dobre opony rolnicze zwiększają rentowność twojej pracy?
- Przedstawiamy najciekawsze opinie rolników na temat naszego ogumienia
- Jak wybrać odpowiedni rozmiar opon ciągnikowych
- Czy opony kombajnowe nadają się do ciągnika?
- Które opony przemysłowe najlepiej sprawdzają się w ładowarkach teleskopowych?
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *




