Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

W jaki sposób dobre opony rolnicze zwiększają rentowność twojej pracy

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 05 listopada 2024

Zazwyczaj, kiedy myślimy o optymalizacji rentowności gospodarstwa, pierwszym odruchem jest idea inwestycji w nowe maszyny, modernizacja narzędzi lub krytyczne przyjrzenie się dotychczasowym metodom upraw. Zapominamy jednak wciąż o czymś tak podstawowym, jak ogumienie w ciągnikach i pozostałych maszynach rolniczych. To prawda, że na pierwszy rzut oka może wydawać się, iż odgrywa ono drugorzędną, wyłącznie mechaniczną rolę. Jednakże wpływ opon na osiągi maszyn i rentowność pracy jest znacznie większy.
Bowiem opony nie są tylko zwykłym elementem wyposażenia ciągnika. W rzeczywistości ogumienie jest jak każde inne narzędzie, mające wpływ na parametry maszyn rolnych. Dlatego też słaba przyczepność, nadmierny poślizg lub nieodpowiednie opory toczenia opon mogą prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, przedwczesnego wycierania się ogumienia, a nawet do powstawania nieodwracalnych zniszczeń w strukturze gleby.
Wszystkie te czynniki razem wzięte zwiększą twoje koszty operacyjne i przez to zdecydowanie obniżą wydajność pracy na roli. Z drugiej strony już sama odpowiednio dopasowana opona technologiczna może poprawić trakcję, spowolnić zużycie paliwa i ochronić glebę, dzięki czemu od następnych żniw zaczniesz zbierać bogatsze plony.


Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób możesz polepszyć wydajność twojej codziennej pracy i tym samym zwiększyć dochody gospodarstwa, po prostu wymieniając opony. Na pewno będziesz zaskoczony, kiedy odkryjesz, jak duży wpływ na twoje coroczne zyski może mieć jakość ogumienia maszyn rolnych.

1. Dobra opona rolnicza powinna sprawić, że zaczniesz zużywać mniej paliwa

Zmniejszone opory ogumienia to mniejsze zużycie paliwa

Wiesz zapewne, że im większe będą twoje opory toczenia, tym więcej energii zużyjesz na poruszanie się pojazdem do przodu.

Standardowa opona, którą nadmiernie napompujesz, chcąc utrzymać ciężar narzędzi, na luźnej lub bardzo mokrej glebie napotka silne opory toczenia. Przełoży się to na zauważalne gołym okiem grzęźnięcie w podłożu. Gleba to dla maszyn rolniczych stale piętrząca się przed kołami przeszkoda, którą ogumienie musi pokonywać podczas pracy i która znacznie utrudnia mu ruch obrotowy. Zmusza to silnik ciągnika do większego wysiłku, co rzecz jasna zwiększa zużycie przez niego paliwa.

Podczas, kiedy opona zagłębia się w podłoże, opór toczenia wzrasta
Technologiczne ogumienie rolnicze zostało stworzone z myślą o zmniejszeniu oporów toczenia. Dzięki większej powierzchni styku z podłożem i specjalnemu profilowi klocków bieżnika twoja potencjalna oszczędność paliwa wyniesie nawet do 30%.

Ogumienie niskociśnieniowe to wyjątkowo korzystne rozwiązanie

Jeśli chcesz poprawić trakcję i przyczepność kół, możesz spróbować opon niskociśnieniowych.

Zmniejszając ciśnienie w oponie, zwiększasz jej powierzchnię styku z podłożem, co pozwala większej liczbie klocków bieżnika na jednoczesny kontakt z glebą: poprawia to trakcję i spowalnia zużycie paliwa.

PRZYKŁAD: Pragnąc lepiej zrozumieć konkretne korzyści płynące z dobrej trakcji, weźmy za przykład test porównawczy opon VF (Very High Flexion) i opon standardowych.

Wyniki testu mówią same za siebie:

  • POMIAR WYJŚCIOWY:
    Opona VF VT-TRACTOR 650/85 R38 ma obwód toczenia wynoszący 6122 mm. 
    Są to teoretyczne dane referencyjne producenta → Liczba referencyjnych obrotów koła = 200 m / 6122 = 32,67 obrotów koła wymaganych do pokonania 200 m.
Test trakcji: opony rolnicze VF po lewej i standardowe opony po prawej
  • CIĄGNIK NUMER 1: John Deere 6215R, z identycznym osprzętem jak drugi testowany ciągnik
    Wyposażony w opony VF VT-TRACTOR 650/85 R38 z ciśnieniem 0,8 bara z przodu i z tyłu:
    • >Na dystansie 200 m pokonanym przez ciągnik
      współczynnik poślizgu wyniósł 8,3% = 35,40 obrotów koła = 216,70 metrów pokonanych przez opony
  • CIĄGNIK NUMER 2: John Deere 6215R, z identycznym osprzętem jak pierwszy testowany ciągnik
    Wyposażony w konkurencyjne opony STANDARD 650/85 R38 z ciśnieniem 1,4 bara z przodu i z tyłu:
    • Na dystansie 200 m pokonanym przez ciągnik
      współczynnik poślizgu wyniósł 17,69% = 38,45 obrotów koła = 235 metrów pokonanych przez opony

Konkluzje z próby trakcyjnej:

3,05 mniej obrotów koła dla opony VF VT-TRACTOR, tj. 20 metrów mniej wysiłku trakcyjnego na każde przejechane 200 metrów.

Test odbył się kilkakrotnie, co pozwoliło badającym upewnić się, że osiągnięty wynik jest wiarygodny i że nie jest związany z jakimkolwiek innym parametrem. Wszystkie przeprowadzone testy dały podobne wyniki.

Prawie 10% mniejszy poślizg kół przekłada się na krótszy dystans pokonywany przez opony VF, co oznacza mniejszy wysiłek dla silnika, a tym samym wolniejsze zużycie paliwa przez ciągnik. Nie zapominaj, że każdy dodatkowy obrót kół oznacza większe zużycie energii.

Dlaczego różnica jest tak duża?

Niskociśnieniowe ogumienie VF sprzyja zwiększeniu powierzchni styku bieżnika z podłożem. W połączeniu ze zoptymalizowaną strukturą bieżnika maksymalizuje to przenoszenie mocy na podłoże i zmniejsza straty energii.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ:
Technologia wykonania opon ma ogromny wpływ na zużycie paliwa, ponieważ w praktyce rzeczywista odległość pokonywana przez ogumienie nie jest taka sama jak odległość robocza pokonywana przez ciągnik.

 

2. Dobra opona rolnicza powinna wytrzymać dłużej

Zbyt duży poślizg kół prowadzi do przedwczesnego zużycia ogumienia

Wyobraź sobie, że idąc ciągniesz ciężki ładunek po miękkim, wilgotnym podłożu, będąc ubranym w buty o gładkich podeszwach. Będziesz się w związku z tym ślizgać po tym podłożu, co spowoduje szybkie starcie podeszw i zużycie obuwia.

Poślizg to zjawisko polegające na tym, że opona porusza się w jednym i tym samym miejscu na podłożu, zamiast się na nim zapierać. Musisz wiedzieć, że zjawisko poślizgu to twój najgorszy wróg w kontekście żywotności opon rolniczych. Będzie się ono nasilało przy nieodpowiednim ogumieniu, takim jak opony diagonalne. Poślizg zwiększa się także w przypadku nieprawidłowego, czyli niedopasowanego do obciążenia, ciśnienia powietrza.

Nadmierny poślizg kół jest jedną
z głównych przyczyn szybkiego zużycia opon

Z powodu zjawiska tarcia nadmierny poślizg kół powoduje szybsze zużycie ogumienia, zmuszając cię tym samym do częstej wymiany opon.

OPONY VF: mniejszy poślizg oznacza dłuższą żywotność

Opony VF (Very High Flexion) zostały specjalnie zaprojektowane do pracy przy bardzo niskim ciśnieniu.

Dzięki temu mają dłuższą i szerszą powierzchnię styku z podłożem, co poprawia przyczepność i minimalizuje poślizg kół.

Z tego typu oponami kontrola współczynnika poślizgu staje się łatwiejsza, sam poślizg ulega redukcji, dzięki czemu praca jest wykonywana szybciej, a opony zużywają się wolniej i wydłuża się ich żywotność. W rezultacie oszczędzasz pieniądze, ponieważ nie musisz już wymieniać opon z dużą częstotliwością.

 

3. Dobra opona rolnicza musi być w stanie chronić zasoby twojej gleby

Zdrowa gleba jest podstawą sukcesu w rolnictwie. Jednakże ubicie struktury gleby, w dużej mierze spowodowane wielokrotnymi przejazdami maszyn rolniczych, jest zjawiskiem, które poważnie zagraża żyzności twoich pól uprawnych.

Wielokrotne przejazdy maszyn rolniczych
z niedobranymi oponami niszczą glebę

Możesz jednak tego uniknąć, stawiając na odpowiednie opony. Jako rolnik powinieneś używać takich opon, które będą dostosowane do charakteru gleby w twoim gospodarstwie, a także do typu maszyn. Dobra opona rolnicza powinna w jak największym stopniu chronić twoją glebę.

Zgubne konsekwencje ubicia gleby

Zbytnio ubita gleba zmienia swoją naturalną strukturę: pory, czyli małe wolne przestrzenie, które w zdrowej ziemi umożliwiają cyrkulację powietrza, wody i składników odżywczych, po prostu znikają lub zmniejszają swoją objętość. Ogranicza to wzrost korzeni, zadusza pożyteczne mikroorganizmy i zmniejsza zdolność gleby do zatrzymywania wody.

W dłuższej perspektywie odczujesz to w postaci gorszych plonów, zwiększonej podatności na erozję i ogólnego pogorszenia jakości gleby na polach.

Opony technologiczne to niezawodny sposób na zachowanie jakości gleby

Technologiczne opony rolnicze, takie jak opony VF, zostały stworzone z myślą o ochronie gleby.

Dzięki bardziej elastycznemu karkasowi i możliwości pracy przy niskim ciśnieniu, rozkładają one ciężar maszyny na dłuższą i szerszą powierzchnię. To tak, jakbyś porównał chodzenie po świeżym śniegu w zwykłych butach do poruszania się ze specjalnymi rakietami śnieżnymi. Twój ciężar zostanie rozłożony na większym obszarze, a dzięki temu na podłoże wywierany będzie mniejszy nacisk.

Podobnie rzecz ma się w przypadku opon: zmniejszenie nacisku poprzez rozłożenie go na większej powierzchni chroni przed ubiciem liczne warstw gleby, co sprzyja lepszemu rozwojowi upraw.

Rzecz jasna, aby osiągnąć odczuwalną poprawę jakości ziemi, musisz zamontować takie same opony technologiczne na wszystkich czterech kołach ciągnika.

Niskociśnieniowe opony VF VT-TRACTOR mają bardzo mały wpływ na podłoże

 

4. Opony Bridgestone VT-TRACTOR VF to bardzo opłacalna inwestycja

Ogumienie VT-TRACTOR firmy Bridgestone to znaczący postęp w dziedzinie opon rolniczych.

Jego charakterystyka techniczna daje ci ogromne korzyści: jest w stanie wytrzymać duże obciążenia przy zachowaniu minimalnego ciśnienia roboczego. Opony VF ograniczają ubicie gleby i są zaprojektowane tak, aby w jak największym stopniu chronić system korzeniowy upraw.

Opona VT-TRACTOR została stworzona z myślą o ochronie gleby

Optymalizacja osiągów

Opona VT-TRACTOR, dzięki swojej specyficznej konstrukcji, zapewnia ci lepszą trakcję i zmniejsza opory toczenia. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i zmniejszenie szybkości obracania się opon na glebie, zapobiegając w ten sposób ich zbyt szybkiemu zużyciu.

Technologia innowacyjna aż po same klocki bieżnika

Klocki bieżnika typu „Involute”, zastosowane w oponie VT-TRACTOR, odgrywają kluczową rolę w poprawie trakcji. Ich specyficzny kształt zapewnia naszej oponie lepszą przyczepność do podłoża, nawet w trudnych warunkach.

Warto pamiętać, że klocki bieżnika są jednym z głównych przekaźników mocy silnika. Stykają się one z podłożem poprzez krawędź natarcia, a następnie opierają się na nim, by zaraz potem doskonale wykorzystać moment obrotowy, który przenosi siłę trakcyjną maszyny na glebę.

Odklejając się w kolejnej fazie ruchu koła od ziemi, konwencjonalne klocki bieżnika tworzą efekt łopaty, który unosi glebę i zmniejsza zdolność opony do samooczyszczania.

Unikalna koncepcja „Involute” klocków bieżnika opon Bridgestone została stworzona w celu uniknięcia efektu łopaty. Specjalny kąt natarcia klocków bieżnika sprawia, że powierzchnia opony doskonale oczyszcza się przed ponownym zetknięciem z podłożem.

Ochrona gleby i lepsze plony

Opona VT-TRACTOR została zaprojektowana do pracy przy bardzo niskim ciśnieniu, bo już od 0,6 do 0,8 bara, przy jednoczesnej łatwości przenoszenia dużych obciążeń.

Zmniejszając nacisk wywierany na glebę, opona VT-TRACTOR ogranicza jej zagęszczanie.

Pozwala ci to zachować naturalną strukturę ziem uprawnych, sprzyjając dobremu rozwojowi korzeni, lepszemu zatrzymywaniu wody w głębszych warstwach gleby i zachowaniu żyzności pól uprawnych na długie lata.

Opona VT-Tractor od Bridgestone może pracować z ciśnieniem 0,6 bara

PODSUMOWANIE:
Opony to strategiczna inwestycja dla każdego rolnika

Dobre ogumienie rolnicze, którego znaczenie jest często pomijane, stanowi skuteczne rozwiązanie mogące zoptymalizować rentowność twojego gospodarstwa. Opona to coś więcej niż tylko sposób wykończenia kół: to narzędzie, które poprawia wydajność twoich maszyn i chroni glebę.

Zainwestowanie w najwyższej klasy ogumienie, takie jak opony VT-TRACTOR od Bridgestone, to nic innego, jak wybór wydajności, oszczędności i trwałości. Jest to również spory gest w stronę bardziej przyjaznego dla środowiska i zrównoważonego rolnictwa.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: