Kupując nowy ciągnik, pierwszą rzeczą, o której prawie zawsze się myśli, jest wybór odpowiedniej mocy silnika, porównanie opcji dotyczących komfortu, zapoznanie się z wyposażeniem elektronicznym... Jednak często pomija się jeden z kluczowych elementów wpływających na rzeczywistą wydajność maszyny: jej ogumienie. Wybór opon, niesłusznie uważany za drugorzędny, ma wpływ nie tylko na komfort jazdy. Opony to przecież także wydajność pracy, jakość plonów i gleby, a nawet żywotność samego ciągnika.
Odpowiednie ogumienie może zmienić standardowy ciągnik w prawdziwego asa pod kątem osiągów; tak samo, jak źle dobrana opona jest w stanie ograniczyć potencjał każdej maszyny rolniczej już od momentu wyjazdu w pole.
Szerokość, technologia, nośność, felgi, ciśnienie robocze... Każdy parametr ma znaczenie. Ale jak się odnaleźć wśród wielu rozmiarów, różnych serii i technologii? A przede wszystkim, jak mieć pewność, że dokonuje się najlepszego wyboru, który pozwoli maksymalnie wykorzystać poczynioną inwestycję, chronić glebę i obniżyć stałe koszty eksploatacyjne?
W poniższym artykule krok po kroku pokażemy ci, jak zakup opon może stać się okazją do optymalizacji wydajności pracy. Wybór odpowiedniego ogumienia nie jest bowiem kwestią przypadku – to strategiczna decyzja mająca wpływ na rentowność całej twojej działalności.
Szerokość opony jest jednym z parametrów wpływających na wydajność ciągnika. Decyduje ona o powierzchni styku z podłożem, pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru, ogranicza zagęszczenie gleby, poprawia przyczepność pojazdu i zwiększa wydajność pracy na polu.
Szersza opona ma kilka istotnych zalet:
Dobór odpowiedniej szerokości ogumienia rolniczego nie jest więc tylko drugorzędną kwestią, ma on bowiem bezpośredni wpływ na poprawę wydajności i rentowności twojej pracy oraz na zachowanie pożądanej jakości gleby.
Każdy ciągnik pracuje inaczej w zależności od gospodarstwa: intensywny transport, praca w polu, ciężkie narzędzia, prace związane z przygotowaniem gleby, jazda z dużą prędkością... Wybór rozmiaru ogumienia musi więc uwzględniać rzeczywiste obciążenie, jakie będzie musiała wytrzymać każda opona.
Wskaźnik nośności, podany na boku opony, określa jej maksymalne dopuszczalne obciążenie przy danej prędkości.
Dlatego ważne jest, aby określić:
Opony z najlepszych serii lub modele VF są szczególnie korzystne pod względem nośności, ponieważ mogą wytrzymać do 40% większe obciążenie przy niskim ciśnieniu roboczym, dzięki czemu pomagają ci chronić glebę.
Odpowiedni rozmiar ogumienia w połączeniu z umiejętną regulacją ciśnienia powietrza gwarantuje optymalne funkcjonowanie sprzętu rolniczego, większą trwałość gumy i maksymalne osiągi robocze.
Wybór rozmiaru opon musi być dostosowany do średnicy i szerokości posiadanych felg, wyrażonej w calach. Rzecz jasna, zbyt wąska felga nie pomieści bardzo szerokiej opony; z drugiej strony zbyt wąska opona nie będzie stabilna w nazbyt szerokiej feldze.
Tabele zgodności producentów opon wskazują wymiary kompatybilne z każdą szerokością felgi.
W wielu przypadkach możliwe jest nieznaczne poszerzenie opony bez zmiany felgi, co zapewnia:
Wybór szerszych felg otwiera drogę do stosowania opon o większej objętości, a tym samym daje ci możliwość:
Zmniejszenie średnicy felg przy jednoczesnym zwiększeniu ich szerokości pozwala również znacznie zwiększyć objętość powietrza w oponie, poprawiając albo nośność, albo dając możliwość pracy przy niższym ciśnieniu, w zależności od twoich bieżących potrzeb.
Przed wyborem typu opony należy określić główne zadania, jakie czekają na twój nowy ciągnik: praca w polu, intensywny transport, wszechstronne zastosowanie, uprawa roślin lub hodowla zwierząt. Każda z tych czynności wiąże się z innymi wymaganiami: siła trakcyjna, odporność na zużycie, zdolność do pracy przy niskim ciśnieniu lub wytrzymałość gumyna drodze.
Ciągnik używany głównie w polu będzie potrzebował opony, która zwiększy powierzchnię styku z podłożem i zmniejszy zagęszczenie gleby. Natomiast ciągnik pracujący w obejściu lub przeznaczony do intensywnego transportu będzie wymagał solidniejszej opony, odpornej na przegrzanie i duże obciążenia. Tego rodzaju wstępna analiza sytuacji w prosty sposób prowadzi do wyboru najbardziej odpowiedniej technologii opon.
Technologia VF (Very High Flexion) stanowi obecnie najbardziej zaawansowane rozwiązanie w kwestii optymalizacji wydajności pracy w polu. Dzięki lepszej elastyczności boków opony VF mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu, wytrzymując jednocześnie do 40% większe obciążenie w porównaniu z oponami standardowymi.
Zyskujesz dzięki temu:
Opona VT-TRACTOR firmy Bridgestone jest idealnym przykładem takiego właśnie ogumienia, które sprawdzi się w pracach polowych: umożliwia zastosowanie szerszych narzędzi, przyspiesza prędkość pracy i chroni strukturę gleby, jednocześnie przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.
W ciągnikach poddawanych dużym obciążeniom lub intensywnej eksploatacji na drogach priorytetem nie jest niskie ciśnienie, ale odporność na zużycie i przegrzanie. Właśnie w takich przypadkach gama opon VX-TRACTOR okazuje się bardzo interesująca.
Wzmocniona konstrukcja wewnętrzna tego modelu, wyposażonego w 6 warstw opasania i w bardzo wytrzymałą gumę, gwarantuje ci:
Do lżejszych ciągników o mocy od 115 KM do 135 KM, wykorzystywanych zazwyczaj w uprawie wielogatunkowej i w hodowli, Bridgestone proponuje oponę typu VX-R TRACTOR. Jest to tańszy i wszechstronny model, który zapewnia:
Jest to wydajne rozwiązanie dla gospodarstw mieszanych poszukujących niezawodnej, wytrzymałej i nie za drogiej opony.
Wybór rozmiaru opon zależy od wielu czynników, w tym rozmiaru i mocy maszyny, charakteru gospodarstwa i rodzaju wykonywanej pracy.
Na przykład bardzo szerokie opony 900 mm doskonale nadają się do gospodarstw rolnych o powierzchni ponad stu hektarów. Modele te oferują wysoką nośność i świetną trakcję.
Bardziej standardowe ogumienie w rozmiarze 580 mm również może być bardzo skuteczne, ale w przypadku gospodarstw średniej wielkości oczywiście nie będzie w stanie poradzić sobie z takimi samymi obciążeniami.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2785 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3450 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3430 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 650/85 R38 | VX | DW 23B | 173 D | 6168 | 4650 kg | 4320 kg |
| 650/85 R38 | VT (VF) | DW 23B | 179 D | 6071 | 5710 kg | 7065 kg |
| 710/70 R42 | VX | DW 23B | 173 D | 6209 | 4660 kg | 5360 kg |
| 710/70 R42 | VT (VF) | DW 25B | 179 D | 6106 | 5710 kg | 7065 kg |
| 800/70 R38 | VT (VF) | DW 27B | 184 D | 6094 | 6630 kg | 8205 kg |
| 900/60 R38 | VT (VF) | DW 30B | 183 D | 6026 | 6630 kg | 8040 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15 | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2400 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15 | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4437 | 2960 kg | 3570 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
| 580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5645 | 3330 kg | 4060 kg |
| 650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5735 | 3790 kg | 4160 kg |
| 650/65 R42 | VT (VF) | DW 20B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
| 650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
| 650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
| 620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 4320 kg |
| 620/70 R42 | VT (VF) | DW 20B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
| 710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
| 710/70 R38 | VT (VF) | DW 23B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 5845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R30 | VX | DW 15L | 145 D | 4400 | 2080 kg | 2620 kg |
| 480/70 R30 | VX | DW 15L | 147 D | 4442 | 2190 kg | 2485 kg |
| 540/65 R30 | VX | DW 16L | 150 D | 4422 | 2465 kg | 2690 kg |
| 540/65 R30 | VT (VF) | DW 18L | 155 D | 4337 | 2960 kg | 3570 kg |
| 600/65 R28 | VT (VF) | DW 21B | 159 D | 4406 | 3420 kg | 4050 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5845 | 3390 kg | 3945 kg |
| 580/70 R42 | VX | DW 18L | 162 D | 5647 | 3330 kg | 4060 kg |
| 650/65 R42 | VX | DW 20B | 165 D | 5753 | 3790 kg | 4160 kg |
| 650/65 R42 | VT (VF) | DW 23B | 170 D | 5734 | 4590 kg | 5530 kg |
| 650/75 R38 | VX | DW 23B | 169 D | 5759 | 4050 kg | 4695 kg |
| 650/75 R38 | VT (VF) | DW 23B | 175 D | 5738 | 5100 kg | 6340 kg |
| 620/70 R42 | VX | DW 20B | 166 D | 5850 | 3775 kg | 3735 kg |
| 620/70 R42 | VT (VF) | DW 23B | 172 D | 5757 | 4715 kg | 5750 kg |
| 710/70 R38 | VX | DW 23B | 171 D | 5895 | 4475 kg | 5105 kg |
| 710/70 R38 | VT (VF) | DW 25B | 178 D | 5749 | 5560 kg | 6845 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R28 | VX-R | DW 15L | 139 D | 4240 | 2015 kg | 2325 kg |
| 420/85 R28 | VX | DW 15L | 144 D | 4308 | 2025 kg | 2340 kg |
| 480/70 R28 | VX-R | DW 15L | 140 D | 4254 | 2070 kg | 2375 kg |
| 480/70 R28 | VX | DW 15L | 145 D | 4254 | 2090 kg | 2390 kg |
| 540/65 R28 | VX | DW 16L | 149 D | 4259 | 2335 kg | 2585 kg |
| 540/65 R28 | VT (VF) | DW 18L | 154 D | 4164 | 2855 kg | 3450 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 520/85 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5466 | 3210 kg | 3710 kg |
| 520/85 R38 | VX | DW 18L | 155 D | 5530 | 3190 kg | 3720 kg |
| 580/70 R38 | VX-R | DW 18L | 155 D | 5503 | 3055 kg | 3710 kg |
| 580/70 R38 | VX | DW 18L | 160 D | 5408 | 3240 kg | 3715 kg |
| 650/65 R38 | VX-R | DW 20B | 157 D | 5466 | 3615 kg | 4000 kg |
| 650/65 R38 | VX | DW 20B | 163 D | 5413 | 3595 kg | 4020 kg |
| 650/65 R38 | VT (VF) | DW 23B | 169 D | 5424 | 4335 kg | 5310 kg |
| 800/65 R38 | VT-Combine (IF) | DW 27B | 178 A8 | 5489 | 7930 kg | 5285 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
| 340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
| 440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 128 D | 3499 | 1580 kg | 1745 kg |
| 440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1670 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
| 420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
| 480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
| 480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
| 540/65 R34 | VX | DW 16L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
| 540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
| Wymiary z przodu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 340/85 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3570 | 1370 kg | 1580 kg |
| 340/85 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3555 | 1390 kg | 1590 kg |
| 380/70 R24 | VX-R | DW 12 | 125 D | 3546 | 1370 kg | 1510 kg |
| 380/70 R24 | VX | DW 12 | 130 D | 3575 | 1375 kg | 1595 kg |
| 440/65 R24 | VX-R | DW 14L | 135 D | 3438 | 1580 kg | 1745 kg |
| 440/65 R24 | VX | DW 14L | 135 D | 3538 | 1585 kg | 1755 kg |
| Wymiary z tyłu |
Profile i technologia | Szerokość obręczy | Wskaźniki osiągów | Obwód toczenia (mm) | Ciśnienie 1 bar przy 15 km/h wysoki moment obrotowy | Ciśnienie 1,4 bara przy 50 km/h |
| 420/85 R34 | VX-R | DW 15L | 142 D | 4714 | 2195 kg | 2535 kg |
| 420/85 R34 | VX | DW 15L | 147 D | 4733 | 2215 kg | 2550 kg |
| 480/70 R34 | VX-R | DW 15L | 143 D | 4753 | 2255 kg | 2610 kg |
| 480/70 R34 | VX | W 15L | 149 D | 4700 | 2310 kg | 2620 kg |
| 540/65 R34 | VX | DW 15L | 152 D | 4709 | 2615 kg | 2850 kg |
| 540/65 R34 | VT (VF) | DW 18L | 157 D | 4625 | 3135 kg | 3790 kg |
Dane umieszczone w tabeli są przykładowe. Jeśli nie możesz znaleźć tutaj potrzebnych ci wymiarów, skontaktuj się ze sprzedawcą, aby uzyskać pełną listę wszystkich dostępnych konfiguracji.
Opony rolnicze są zbyt często postrzegane jako materiały eksploatacyjne, podczas gdy mają one bezpośredni wpływ na wydajność, jakość pracy, zużycie paliwa i trwałość sprzętu. Opony z niższej półki, nawet jeśli są tańsze w zakupie, zużywają się szybciej, mają większą tendencję do poślizgu i powodują większe zużycie paliwa.
Natomiast opona technologiczna zapewnia:
Sprawa jest w gruncie rzeczy prosta: opona wysokiej jakości wprawdzie kosztuje więcej w momencie zakupu, ale za to z czasem przynosi ogromne zyski. To inwestycja, która poprawi ogólną rentowność twojej maszyny.
Aby obiektywnie porównać wartość opon rolniczych, należy wziąć pod uwagę ich koszt godzinowy, a nie tylko i wyłącznie cenę zakupu.
Opona wysokiej klasy jest trwalsza, zapewnia lepszą trakcję i optymalizuje zużycie paliwa, co zmniejsza rzeczywisty koszt jej użytkowania.
Opony technologiczne, takie jak VT-TRACTOR, posiadają:
Ty zyskujesz: dłuższą żywotność ogumienia, mniej awarii i lepszą wydajność pracy na godzinę. Z kolei tania opona rzadko osiąga dłuższą żywotność, często podwaja koszty eksploatacyjne lub wymaga wcześniejszej wymiany, a także pogarsza osiągi trakcyjne ciągnika i zwiększa zużycie paliwa.
Zakup wysokiej jakości opony obejmuje również usługi premium:
Opony z niższej półki, często sprzedawane bez opcji serwisu posprzedażowego i z minimalną gwarancją, narażają cię na znaczne ryzyko finansowe w przypadku wystąpienia poważnej awarii.
Wybór odpowiednich opon przy zakupie ciągnika jest strategiczną decyzją: jest to ważna inwestycja, która ma bezpośredni wpływ na wydajność i rentowność twojego gospodarstwa. Opona dostosowana do twoich potrzeb, narzędzi i wymagań gleby będzie przynosić korzyści podczas każdej godziny pracy. Sam w niedługim czasie zauważysz lepszą trakcję, mniej poślizgów, mniejsze zagęszczenie gleby, większą oszczędność paliwa i wolniejsze zużycie ogumienia.
Innymi słowy, odpowiednia opona nie kosztuje, ale przynosi zyski. Zwiększa wydajność pracy, zapewnia dobre plony i dzień po dniu obniża koszty eksploatacyjne.
Inwestycja w wydajną oponę to zatem inwestycja w wartość maszyny, jakość pracy i trwałość narzędzia produkcyjnego. Przemyślany wybór dzisiaj przełoży się na trwałe korzyści w bliskiej i dalekiej przyszłości.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: