Zwyczajny fakt regulacji ciśnienia w oponach rolniczych przed pracą z ciągnikiem może pomóc uniknąć wielu problemów. Niedopompowanie opon na drodze przyspiesza ich przedwczesne zużycie, natomiast nadmierne ciśnienie może prowadzić do wypadków przy dużych prędkościach, powstawania kolein i ubijania gleby na polach.
Systematyczna kontrola ciśnienia w oponach pozwala ograniczyć ich zużycie, chronić glebę na polach i jakość upraw, a tym samym poprawia rentowność gospodarstwa. Poznaj nasze sposoby na optymalizację ustawień ciśnienia w oponach maszyn rolniczych: ciągników, przyczep itp.
Czy ciśnienie w oponach jest aż tak ważne?
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach rolniczych może mieć negatywny wpływ na wielkość plonów i jakość gleby.
Istnieje jednak szereg rozwiązań pozwalających przezwyciężyć ten problem i zmaksymalizować wydajność, a także wydłużyć okres eksploatacji opon.
1. Jak uniknąć utraty plonów: nasze rady
Rolnicy starają się zazwyczaj optymalizować wydajność swojej pracy. Troszczą się w tym celu o jakość gleby i upraw, o środki produkcji i warunki pogodowe. Nie warto przy tym zapominać, że lepsze dostosowanie ciśnienia w oponach rolniczych także może mieć duży wpływ na wydajność pracy.
Nadmiernie napompowana opona, niezależnie od przewożonego ładunku ubija glebę, co prowadzi do ograniczenia rozwoju korzeni roślin i zmniejszenia przenikania wody do gleby. Wraz ze wzrostem ubicia i zagęszczenia gleby zmniejsza się wydajność z hektara.
Nadmierne napompowanie opon rolniczych może powodować nie tylko utratę wydajności, ale także powstawanie kolein, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. W takiej sytuacji przywrócenie pola do stanu wyjściowego będzie wymagało dodatkowych zabiegów, co pociąga za sobą stratę czasu i paliwa.
Ale uważaj: z drugiej strony niedopompowanie może prowadzić do przedwczesnego zużycia opon, jeżeli nie są one przystosowane do pracy z niskim ciśnieniem.
2. Jak chronić glebę i uprawy: nasze rady
Regulacja ciśnienia nie jest jedynym sposobem na utrzymanie dobrej jakości gleby.
W kombajnach i ciągnikach można montować szersze opony rolnicze, aby zwiększyć powierzchnię styku z podłożem i rozłożyć nacisk na większą powierzchnię, pod warunkiem, że pozwala na to rozstaw rzędów. W ten sposób zmniejsza się ryzyko ubicia i ścinania gleby. Szersze opony to idealne rozwiązanie dla ochrony gleby i upraw.
3. Jak unikać poślizgu: nasze rady
Poślizg występuje zazwyczaj, gdy opony rolnicze są nadmiernie napompowane. Nadmierny poślizg powoduje wzrost zużycia paliwa o ponad 20%.
Nadmierny poślizg (większy niż 15%) nieuchronnie prowadzi do poślizgu poziomego powierzchniowych warstw gruntu i może pogorszyć strukturę gleby.
W każdym bądź razie należy dostosować ciśnienie w oponach do rodzaju podłoża, warunków pogodowych i stopnia zużycia opon, aby ograniczyć zjawisko poślizgu kół:
- Na drodze: wysokie ciśnienie o wartości 2 barów jest idealne, ponieważ na asfalcie zmniejsza się opór toczenia.
- W polu: należy zmniejszyć ciśnienie, ponieważ zbyt mocno napompowana opona będzie się zbytnio zapadać, co uniemożliwi jej samooczyszczanie i zwiększy opór toczenia.
- W przypadku orki i prac wymagających dużej siły uciągu: optymalnym ciśnieniem będzie najniższe możliwe ciśnienie (0,8 bara), które umożliwi zaczepowi znaczny wzrost przyczepności, a tym samym pozwoli na zmniejszenie stopnia poślizgu, oszczędność paliwa, mniejsze zużycie opon i sprzętu oraz ogólnie spowoduje minimalizację nakładu pracy.
4. Jak spowolnić zużycie opon: nasze rady
Ustawienie właściwego ciśnienia w oponach rolniczych nie zawsze jest łatwe. O ile obniżenie ciśnienia jest dobrym sposobem na zachowanie jakości gleby, o tyle niedopompowanie może spowodować przedwczesne uszkodzenie struktury opony. Dzieje się tak, ponieważ niedopompowana opona odbija się od podłoża, co powoduje:
- Nieprawidłowe zużycie klocków bieżnika i barków opony.
- Nagrzewanie się elementów konstrukcyjnych opony.
- Oddzielanie się od siebie elementów gumy i karkasu (promienia od warstwy nylonowej).
Istnieją dwa możliwe rozwiązania tego problemu:
- Na drodze: podczas jazdy po drogach opór opony względem podłoża wzrasta, co prowadzi do wzrostu temperatury wewnętrznej opony i może powodować uszkodzenia oraz szybsze zużycie bieżnika. Będzie to miało wpływ na żywotność opony. Jeśli chcesz zmniejszyć zużycie opon, ich ciśnienie powinno być nieco wyższe od normalnego, zwłaszcza jeśli przewozisz ciężary.
- W polu: zaleca się ustawianie optymalnego dla danej opony ciśnienia (należy zapoznać się z danymi producenta lub skontaktować się ze sprzedawcą opon), pamiętając, że opony VF są przeznaczone do pracy z bardzo niskim ciśnieniem i są niesłychanie odporne na ugięcia.
5. Jak zmniejszyć zużycie paliwa: nasze rady
Zaniedbanie regulacji ciśnienia w oponach rolniczych nieuchronnie prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Prawidłowe ciśnienie będzie zależeć od tego, czy jedziesz po drodze, czy też pracujesz w polu.
- Na drodze: zdecydowanie zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach rolniczych do 2 barów, co pozwala zaoszczędzić do 30% paliwa.
- Na polu: unikaj przepompowanych opon, ponieważ wbijając się głębiej w podłoże mają one większy opór toczenia. Podczas prac polowych zaleca się utrzymywanie niskiego ciśnienia w oponach na poziomie około 0,8 bara, ponieważ zmniejsza to poślizg kół, a tym samym zużycie paliwa.
6. Jak dbać o swoje zdrowie: nasze rady
Czy pomyślałeś kiedyś, że nieodpowiednie ciśnienie w oponach ma wpływ na Twoje zdrowie? Od poziomu ciśnienia w oponach rolniczych zależy także Twój bezpieczeństwo i komfort pracy:
- Na drodze: zaleca się wyższe ciśnienie ze względów bezpieczeństwa, ponieważ stabilizuje ono tor jazdy i poprawia tor hamowania maszyn rolniczych.
- W polu: niższe ciśnienie lepiej tłumi drgania, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie zmęczenia i bólu pleców.
Jak prawidłowo obliczyć ciśnienie opon rolniczych?
Oprócz tradycyjnych technik, opisanych powyżej, na rynku dostępne są również narzędzia pozwalające obliczyć idealne ciśnienie w oponach rolniczych w zależności od parametrów pracy (wymiary, obciążenie, prędkość, gleba itp.), aby zoptymalizować ich trwałość i wydajność.
7. Matematyczne obliczenie obciążenia każdej osi
Jeśli nie posiadasz urządzeń ważących, możesz matematycznie obliczyć obciążenie każdej osi, aby określić odpowiednie ciśnienie i chronić Twoje opony.
Aby to zrobić, wystarczy znać:
- Masę maszyny rolniczej bez ładunku: w tym celu zapoznaj się z informacjami podanymi przez producenta (masa osi przedniej, masa osi tylnej).
- Masę balastu przedniego M1: lub narzędzia przedniego, jeśli takowe jest zamontowane.
- Masę narzędzia M2 zamontowanego z tyłu ciągnika: patrz dane producenta.
Należy także zmierzyć następujące odległości:
- D1: między środkiem osi przedniej a środkiem przedniego obciążnika balastującego (M1).
- D2: między środkiem narzędzia zamontowanego z tyłu (M2) a środkiem osi tylnej.
- E: między środkiem osi tylnej a środkiem osi przedniej.
Po obliczeniu tych wartości (niektóre z tych danych są podane przez producenta) postępuj zgodnie z poniższym wzorem:
- Masa własna maszyny rolniczej: należy zapoznać się z informacjami podanymi przez producenta (masa osi przedniej, masa osi tylnej).
- M1 - Masa balastu przedniego: lub narzędzia przedniego, jeśli jest zamontowane.
- M2 - Masa narzędzia zamontowanego z tyłu ciągnika: patrz dane producenta.
- D1: odległość między środkiem osi przedniej a środkiem przedniego obciążnika balastującego (M1).
- D2: odległość między środkiem narzędzia zamontowanego z tyłu (M2) a środkiem osi tylnej.
- E: odległość między środkiem osi tylnej a środkiem osi przedniej.
8. Określanie ciężaru przenoszonego przez każdą oś za pomocą narzędzi ważących
Skorzystanie z urządzeń ważących pozwoli Ci uzyskać dokładną wartość rzeczywistego ciężaru przenoszonego przez każdą z osi. Wystarczy podzielić uzyskaną masę przez dwa i określić optymalne ciśnienie dla każdej pary opon.
9. Korzystanie z aplikacji na smartfony
Idealne ciśnienie dla opon rolniczych można obliczyć także za pomocą specjalnej aplikacji internetowej. W tym celu trzeba dysponować informacjami na temat masy maszyn i narzędzi rolniczych. Mając te dane, można za pomocą kilku kliknięć uzyskać szacunkowe obciążenie i odpowiadające mu ciśnienie.
Żeby pomóc Ci w ustawieniu ciśnienia, firmy Bridgestone i Firestone opracowały aplikację Tyre Pressure Bridgestone. Po wskazaniu opony należy podać obciążenie, jakie ma być przez nią przenoszone.
Aplikacja automatycznie wyświetli optymalne ciśnienie dla danej opony.
- Pobierz bezpłatną aplikację BRIDGESTONE na Androida lub iPhone'a
- Pobierz bezpłatną aplikację FIRESTONE AG na Androida lub iPhone'a
Rozwiązania, które pozwolą utrzymać właściwe ciśnienie powietrza w ogumieniu
Wbrew pozorom ciśnienie w oponach rolniczych nigdy nie jest stałe. Może się ono zmieniać z dnia na dzień w zależności od takich czynników jak:
- Przewożony ładunek.
- Temperatura zewnętrzna.
- Stan zużycia opony.
- Sposób użytkowania opon: rodzaj podłoża, nagrzewanie się podczas jazdy itp.
Podpowiadamy Ci, jak utrzymać właściwe ciśnienie opon rolniczych.
10. Pielęgnuj dobre nawyki: pompuj opony i spuszczaj powietrze ręcznie
Aby mieć pewność, że ciśnienie w oponach rolniczych jest zawsze dostosowane do sposobu użytkowania, należy regularnie sprawdzać jego poziom. Jeśli nie posiadasz specjalnych narzędzi (TPMS), możesz pompować lub spuszczać powietrze z opon ręcznie, w zależności od obciążeń związanych z rodzajem wykonywanej pracy. Aby znaleźć odpowiednie ciśnienie pole/droga, warto skorzystać z naszych wskazówek.
11. Używanie opon niskociśnieniowych (VF)
Niskociśnieniowe opony rolnicze są prawdziwym osiągnięciem technologicznym. Stanowią one skuteczne rozwiązanie w zakresie zmniejszania ubicia gleby. Ich główną zaletą jest rozkładanie obciążenia maszyny rolniczej na większą powierzchnię. Dzięki swojej wzmocnionej konstrukcji opony VF są bardzo odporne na zużycie i mają optymalny okres eksploatacji.
Podczas gdy ciśnienie w standardowej oponie rolniczej nie może spaść poniżej 1,2 bara, ciśnienie w oponach niskociśnieniowych może spaść do 0,8 bara. W ten sposób opony VF mogą wytrzymać nawet o 40% większe obciążenia bez uszkadzania gleby, a Ty nie martwisz się już jej ścinaniem ani ubiciem.
12. Zdalny system pompowania opon
Z powodu braku czasu nie zawsze udaje się wyregulować ciśnienie w oponach rolniczych. Na szczęście obecnie dostępnych jest kilka narzędzi umożliwiających regularne i systematyczne wykonywanie kontroli ciśnienia.
Spośród nich najciekawszym rozwiązaniem jest zdalne pompowanie. Urządzenie do zdalnego pompowania montowane jest w oponach rolniczych, co umożliwia regulację ich ciśnienia na bieżąco podczas pracy. Elektroniczny moduł sterujący zainstalowany w kabinie ciągnika lub innej maszyny rolniczej umożliwia swobodne i stałe sterowanie systemem zdalnego pompowania. System ten składa się z:
- Uszczelek obrotowych: zapewniają cyrkulację powietrza między obracającą się oponą a statyczną osią.
- Sprężarki: to serce układu zdalnego pompowania. W maszynach, które nie są wyposażone w generator sprężonego powietrza, sprężarka musi zostać zainstalowana
- Dodatkowej sprężarki (opcjonalnie): może być ona przydatna w celu skrócenia czasu pompowania.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:
- Jak pracować przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach rolniczych
- Opony rolnicze: na czym polega zależność między ciśnieniem, nośnością i prędkością jazdy
- Z felgami Tank Air Wheel w ciągu zaledwie minuty zwiększysz ciśnienie w oponach
- Kiedy przekroczenie limitu ciśnienia w oponach ciągnikowych jest możliwe
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *