Zmiana rozmiaru opon zapewnia poprawę trakcji wzdłużnej i mniejsze zagęszczenie gleby, a tym samym lepsze wykorzystanie jej potencjału. Jeśli zdecydujesz się na większe opony, jesteś w stanie poprawić osiągi twojego ciągnika. Należy jednak uważać na parametry mechaniczne opon rolniczych...
Za tym mało znanym pojęciem kryje się synchronizacja, parametr niezbędny do płynnej pracy ciągnika z napędem na cztery koła o nierównych wymiarach. Zbyt mały lub zbyt duży współczynnik synchronizacji może prowadzić do poważnych usterek mechanicznych w układzie przeniesienia napędu maszyny.
Wydajność mechaniczna jest bezpośrednio związana nie tylko z rozmiarem opon, ale także z ich dynamicznym obwodem toczenia, który zmienia się w zależności od stopnia zużycia, marki ogumienia, ciśnienia powietrza i obciążenia ciągnika. Dlatego ważne jest, aby przed zainwestowaniem w nowe, większe opony zastanowić się nad oczekiwaną wydajnością mechaniczną ogumienia, ponieważ dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych błędów.
W dzisiejszym artykule szczegółowo omówimy, czym tak naprawdę jest wydajność mechaniczna opon rolniczych, dlaczego warto brać ją pod uwagę i jakie rozwiązania są dostępne, aby zapewnić sobie optymalną synchronizację przedniej i tylnej osi ciągnika. Od tego zależy przecież wydajność i trwałość sprzętu w twoim gospodarstwie!
Optymalna wydajność mechaniczna opon rolniczych zależy od precyzyjnego wyważenia wymiarów przednich i tylnych kół ciągnika, co gwarantuje ich odpowiednią synchronizację. Wyrażony w procentach współczynnik synchronizacji kół stanowi różnicę w prędkości obrotowej między kołami przednimi, które są mniejsze i obracają się szybciej, a kołami tylnymi.
Idealna wartość współczynnika synchronizacji, która wynosi około 2,5%, pozwala przedniej osi ciągnąć nieco bardziej, zapewniając doskonale skoordynowaną pracę kół i maksymalną trakcję, gdy załącza się przednia oś.
Aby obliczyć współczynnik synchronizacji kół, należy znać:
Gdy już znajdziesz wszystkie te informacje, po prostu zastosuj poniższy wzór:
Zmieniając opony, powinieneś każdorazowo obliczyć współczynnik synchronizacji, ponieważ obwód toczenia może się różnić w zależności od typu opony lub marki, nawet jeśli mają one takie same wymiary nominalne.
W ciągnikach z napędem na cztery koła i kołami o różnych rozmiarach, ich prędkości obrotowe są różne. Nieodpowiednia synchronizacja kół powoduje zatem naprężenia mechaniczne. Jeśli trakcja przednich kół nie będzie nieco większa niż tylnych, podzespoły przekładni będą poddawane przeciwstawnym siłom, powodując naprężenia i zużycie.
Obwód toczenia to dokładny pomiar obwodu bieżnika opony przy średnim ciśnieniu i bez obciążenia, z uwzględnieniem grubości klocków bieżnika.
Należy go odróżnić od dynamicznego obwodu toczenia, który jest obwodem bieżnika, gdy ciągnik pracuje i przenosi obciążenie. W przeciwieństwie do pomiaru nowej opony w statyce, dynamiczny obwód toczenia uwzględnia odkształcenia spowodowane obciążeniem, momentem obrotowym silnika i ciśnieniem powietrza. Odkształcenie to przybiera formę spłaszczonego obszaru styku z podłożem, zmniejszając efektywny promień, a tym samym rzeczywisty obwód toczenia opony. Wartość ta jest określana jako dynamiczna, ponieważ zmienia się w zależności od okoliczności i środowiska, ma ona jednak zasadnicze znaczenie, ponieważ bezpośrednio wpływa na wartość współczynnika synchronizacji kół podczas pracy maszyny.
Nasza rada: Aby uzyskać dokładny dynamiczny obwód toczenia, należy dokładnie dostosować ciśnienie powietrza do obciążenia ciągnika, biorąc pod uwagę prędkość jazdy. Potrzebne dane znajdują się w instrukcjach technicznych producentów.
Powszechnie dostępne są kombinacje standardowych rozmiarów, takie jak:
Opony przednie 420 / 85 R 28
Opony tylne 520 / 85 R 38
Lub
Opony przednie 480 / 70 R 28
Opony tylne 580 / 70 R 38
Lub
Opony przednie 540 / 65 R 28
Opony tylne 650 / 65 R 38
Chociaż są one powszechnie stosowane i często odpowiednie, nie zawsze gwarantują optymalną wydajność mechaniczną. Taka zwykła kombinacja wymiarów sprawdzi się w 80-90% przypadków.
W praktyce rzeczywisty obwód toczenia może ulegać zmianie w zależności od szeregu parametrów, co unieważnia z pozoru poprawną kombinację. Nadmierne obciążenie lub nieprawidłowe ciśnienie powietrza deformują oponę, zmieniając jej efektywny obwód i zakłócając synchronizację osi. Dlatego też musimy spojrzeć na ten parametr nie tylko w kategoriach teoretycznych.
Przy wymianie wszystkich czterech opon na modele zgodne ze specyfikacjami producenta, w szczególności pod względem wymiarów, a najlepiej także pod względem marki i technologii wykonania, teoretycznie synchronizacja jest zazwyczaj zachowana. Chociaż obciążenie i ciśnienie mogą wpływać na dynamiczny obwód toczenia każdej opony, wpływ ten jest proporcjonalny na opony przednie i tylne, pod warunkiem, że obciążenie ciągnika będzie równomierne, a ciśnienie prawidłowo wyregulowane. W ten sposób efektywna synchronizacja kół pozostaje w dopuszczalnym zakresie.
Nadmierny poślizg kół, zwłaszcza z przodu, wskazuje na trudności z przyczepnością z powodu działania nadmiernej siły trakcji. I odwrotnie, poślizg tylnych kół w połączeniu z trudnościami w kierowaniu może wskazywać na zbyt niski wskaźnik synchronizacji, ponieważ tylna oś pcha zbyt mocno w stosunku do przedniej. Zmniejsza to wydajność pracy, zwiększa zużycie paliwa i przedwcześnie zużywa ogumienie.
Z drugiej strony, jeśli podczas hamowania słychać lekki stukot, jest to oznaka słabej synchronizacji osi. Taki stukot oznacza naprężenia i nadmierny luz w kołach zębatych, spowodowany przez bardzo zaburzony współczynnik synchronizacji, daleki od idealnego 2,5%. Ignorowanie tego hałasu może prowadzić do szybkiego zużycia i uszkodzenia całej skrzyni biegów, której naprawa może być bardzo kosztowna.
Synchronizacja kół zależy bezpośrednio od obwodu zarówno przednich, jak i tylnych opon, dlatego na przykład zmiana samego przodu lub samego tyłu spowoduje znaczną różnicę w obwodzie między nowymi oponami na jednej z osi (wysokie klocki) a zużytymi oponami na drugiej z osi (niskie klocki). Różnica ta zmienia stosunek obwodu między osiami i może spowodować przesunięcie się współczynnika synchronizacji poza optymalny zakres, wynoszący około 2,5%. Zbyt niski lub zbyt wysoki współczynnik, wynikający z nierównomiernego zużycia klocków bieżnika, spowoduje z kolei słabą synchronizację osi, poślizg, nieprawidłowe zużycie opon i nadmierne obciążenie skrzyni biegów.
Stosowanie opon różnych marek na przedniej i tylnej osi może zagrozić dobrej synchronizacji, nawet przy identycznych wymiarach nominalnych. Głównym tego powodem są różnice w konstrukcji karkasu, zarówno w liczbie warstw opasania, jak i w liczbie warstw stabilizujących i wzmacniających, a także w wysokości klocków bieżnika, które mają bezpośredni wpływ na rzeczywisty obwód toczny opony. Montaż opon różnych marek z przodu i z tyłu może spowodować wahania w stosunku do pożądanego obwodu tocznego określonego przez producenta. Taka słaba synchronizacja prowadzi zazwyczaj do nadmiernego poślizgu kół, przedwczesnego zużycia ogumienia i obciążenia podzespołów przekładni ciągnika.
Opony VF (Bardzo Wysokie Ugięcie), zaprojektowane do pracy przy niskim ciśnieniu w celu zminimalizowania ugniatania gleby, są bardziej elastyczne niż opony standardowe. Ta zwiększona elastyczność przekłada się na większe odkształcenia pod obciążeniem, zmieniając ich dynamiczny obwód toczenia w porównaniu ze standardową oponą o tym samym rozmiarze. Łączenie różnych technologii na przedniej i tylnej osi, nawet przy identycznych wymiarach nominalnych, powoduje nierównowagę dynamicznych obwodów toczenia w warunkach roboczych. Ta dysproporcja zakłóca optymalną równowagę, co może prowadzić do poślizgu kół, nieregularnego zużycia ogumienia i naprężeń w skrzyni biegów z powodu słabej synchronizacji prędkości obrotowych osi.
Aby uzyskać najlepszą wydajność mechaniczną opon rolniczych, wybierz opony Bridgestone VX-R TRACTOR, które wyróżniają się wieloma zaletami.
Nasza technologiczna opona została specjalnie zaprojektowana tak, aby zapewnić idealną synchronizację przedniej i tylnej osi ciągnika. To ogumienie sprawia, że przednie koła obracają się nieco szybciej niż tylne, w optymalnym zakresie współczynnika synchronizacji od 1,5% do 3,5%. Opona VX-R TRACTOR pomaga zatem chronić podzespoły mechaniczne maszyny przed naprężeniami i przedwczesnym zużyciem związanym ze słabą synchronizacją. Kontrolowanie tego parametru oznacza również lepsze prowadzenie i dłuższą żywotność opon.
Kolejną ważną zaletą opony VX-R TRACTOR jest jej konstrukcja. W przeciwieństwie do niektórych opon rolniczych, w których rzeczywista szerokość styku z podłożem może być mniejsza niż określona w specyfikacji, ta najwyższej klasy opona oferuje szerokość przekroju stykającego się z podłożem, która jest idealnie równa wymiarowi nominalnemu. Ten szerszy bieżnik maksymalizuje powierzchnię styku z podłożem, co skutkuje znacznie lepszą trakcją i wydajniejszym przenoszeniem mocy na podłoże.
Dzięki skupieniu się producenta na kontrolowanej synchronizacji przód/tył, opona VX-R TRACTOR zapewnia doskonałe osiągi mechaniczne. Bridgestone zoptymalizował wymiary każdej opony z tej gamy, aby pracowała w idealnych kombinacjach przód/tył, zarówno pomiędzy dwoma oponami VX-R TRACTOR, jak i w połączeniu tego modelu z modelem VX-TRACTOR. Dążąc do uzyskania współczynnika synchronizacji na poziomie jak najbardziej zbliżonym do 2,5%, opona ta zapewnia lepszą wydajność pracy w każdych warunkach zewnętrznych, zwiększoną zwrotność i zoptymalizowaną żywotność ogumienia.
Opona VX-R TRACTOR pomaga zoptymalizować zużycie energii i poprawić osiągi silnika. Dzięki doskonałej synchronizacji przedniej i tylnej osi, moc silnika jest w pełni wykorzystywana, a zużycie paliwa zmniejszone, co przekłada się na lepszą pracę. Co więcej, szeroki bieżnik naszej opony i innowacyjna konstrukcja klocków typu „Involute” zapewniają skuteczną przyczepność do podłoża, ograniczając poślizg kół i straty energii. Zmniejszenie poślizgu przekłada się ta na niższe zużycie paliwa, poprawiając ogólną wydajność ciągnika.
Optymalna wydajność mechaniczna opon rolniczych, oparta na dobrej synchronizacji kół, pozwala zachować wydajność i trwałość ciągnika. Lepsza synchronizacja kół maksymalizuje trakcję i minimalizuje poślizg kół, co przekłada się na większą wydajność paliwową i niższe zużycie paliwa.
Utrzymanie tego parametru na optymalnym poziomie chroni podzespoły mechaniczne maszyny przed przedwczesnym zużyciem i wydłuża żywotność opon, przyczyniając się do zwiększenia wydajności i obniżenia twoich kosztów operacyjnych.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: