Testowanie opon rolniczych podczas pokonywania zakrętów na drodze: opony VX-R TRACTOR przy ciśnieniu 1,2 bara

Czy możesz polegać na twoich oponach rolniczych podczas pokonywania zakrętów?

Jeżeli podczas codziennego użytkowania ciągnika wykonujesz także przejazdy między polami i pracujesz w obejściu, to niezawodność opon odgrywa dla ciebie zapewne kluczową rolę. Często zbytnio skupiamy się na osiągach opon w polu, ale zdecydowanie warto przyjrzeć się także temu, jak zachowują się one na drodze. Pamiętaj, że podczas hamowania i pokonywania zakrętów na ogumienie rolnicze działają zupełnie inne siły. Dlatego też zdolność opon do utrzymania dobrej przyczepności i optymalnej stabilności może mieć ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa pracy.
Czy wiesz, co tak naprawdę dzieje się z ogumieniem na zakręcie? Otóż, na twoje opony działają wtedy siły ścinające, dochodzi zatem do nagłej zmiany rozkładu obciążenia i przegrzania gumy. Recz jasna, wpływa to na żywotność i osiągi twojego sprzętu. Jednak nie zawsze łatwo jest zapobiec potencjalnej awarii. Sytuacja, w której opona traci przyczepność lub nadmiernie odkształca się na zakręcie, może prowadzić do niebezpiecznych wypadków i narazić cię na niepotrzebne koszty.

Dziś zapraszamy cię do przeczytania artykułu, w którym analizujemy czynniki, wpływające na niezawodność ogumienia rolniczego na drodze i podczas pokonywania zakrętów. Wspólnie z nami przyjrzysz się roli, jaką opony odgrywają w bezpieczeństwie drogowym. Podpowiemy ci także, jakie technologie pomagają poprawić prowadzenie pojazdu na drodze. Dzięki tej lekturze poznasz podstawowe elementy, które należy wziąć pod uwagę, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas użytkowania ciągnika na drodze.

1. W jaki sposób twoje opony rolnicze zachowują się na zakrętach?

Praca opon rolniczych na zakrętach jest złożonym zjawiskiem, ich zachowanie zależy bowiem od wielu czynników, takich jak opór materiału, ciśnienie, prędkość jazdy, obciążenie, stan opony i charakterystyka podłoża. Dobra kontrola tych parametrów jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa jazdy i trwałości ogumienia.

Jak zachowują się opony rolnicze podczas pokonywania zakrętów na drodze?
Jak zachowują się opony rolnicze podczas pokonywania zakrętów na drodze?

Co tak naprawdę dzieje się z oponami na zakręcie?

Kiedy ciągnik wchodzi w zakręt, na opony działa szereg sił, które stawiają im szczególne wymagania:

  • Siła odśrodkowa: popycha ciągnik w kierunku zewnętrznej strony zakrętu. Opony muszą zrównoważyć tę siłę, aby utrzymać trajektorię jazdy. Słaba jakość gumy, niewystarczające ciśnienie lub nadmierne zużycie zmniejszają zdolność opon do stawiania oporu, zwiększając ryzyko utraty przyczepności i poślizgu.
  • Przeniesienie obciążenia: podczas pokonywania zakrętów ciężar ciągnika i narzędzia oraz środek ciężkości zaczepu przesuwają się na zewnątrz, powodując większe obciążenie opon po stronie zewnętrznej. Taki nierównomierny rozkład przyspiesza zużycie opon po zewnętrznej stronie i zwiększa ryzyko ich wypadnięcia z obręczy, zwłaszcza jeśli ciśnienie powietrza będzie zbyt niskie.
  • Siły ścinające i uginające: Podczas pokonywania zakrętów na opony działają siły ścinające. Te powtarzające się odkształcenia osłabiają strukturę opony, szczególnie w ścianach bocznych i stopce.

Co ryzykujesz, jeśli wchodzisz szybko w zakręt na słabo napompowanych oponach?

Nie zapominaj, że szybkie pokonywanie zakrętów naraża cię na wiele problemów:

  • Utrata przyczepności: niedopompowane opony mają słabą przyczepność, co zwiększa ryzyko poślizgu kół.

  • Niestabilność i ryzyko wypadnięcia opony z obręczy: ściany boczne niedopompowanych opon są bardziej podatne na odkształcenia, co może prowadzić w najlepszym wypadku do niestabilności ciągnika, a w najgorszym do wypadnięcia opony z obręczy. Podczas jazdy na drodze wypadanie opon z obręczy bywa spowodowane niewystarczającym ciśnieniem, nadmierną prędkością podczas pokonywania zakrętów, dużym obciążeniem lub kombinacją wszystkich tych czynników. Do wypadnięcia opony może również dojść w polu, jeśli jest ona zbyt słabo napompowana lub przeciążona, zwłaszcza jeśli pracujesz na pochyłym terenie lub zwiększysz prędkość roboczą.
Awaria w polu, na którą wpływ miała kombinacja czynników: zbytniej prędkości i obciążenia, a także niewystarczającego ciśnienia powietrza
Awaria w polu, na którą wpływ miała kombinacja czynników: zbytniej prędkości i obciążenia, a także niewystarczającego ciśnienia powietrza
  • Nadsterowność: Dochodzi do niej, gdy tylne opony tracą przyczepność przed przednimi. W takiej sytuacji możesz stracić kontrolę z tyłu, co jest szczególnie niebezpieczne podczas pokonywania ostrych zakrętów lub przy dużej prędkości na drodze. Zjawisko to występuje zazwyczaj, gdy prędkość wejścia w zakręt jest zbyt wysoka w kontekście śliskiej nawierzchni lub zbyt gęstego umiejscowienia rond w sieci drogowej.
    Jeśli chcesz skorygować nadsterowność, możesz lekko zamanewrować kierownicą, jednocześnie delikatnie zwalniając pedał gazu. Za to nieprawidłowe zarządzanie pojazdem w tej sytuacji, takie jak nagłe hamowanie, pogłębi tylko utratę przyczepności i zaakcentuje poślizg. Nadsterowność jest bowiem bezpośrednią konsekwencją braku równowagi między osiami, wynikającego za zbyt dużej prędkości jazdy lub ze zbyt małego ciśnienia powietrza, bądź też z niedostatecznej jakości ogumienia.
  • Podsterowność: Dochodzi do niej, gdy przednie opony tracą przyczepność przed tylnymi, co utrudnia kierowanie pojazdem. Ciągnik kontynuuje wtedy jazdę po szerszej trajektorii niż zamierzona i ryzykuje wyjście z zakrętu po zewnętrznej stronie, pomimo wysiłków kierowcy, aby kierować dalej do przodu. Zjawisko to jest często spowodowane nadmierną prędkością lub niedopompowaniem przednich opon.
    Aby skorygować podsterowność, zaleca się delikatne zdjęcie nogi z pedału gazu, co pozwala przenieść większą masę na przednie opony, poprawiając w ten sposób ich przyczepność.
Test odporności opon na znoszenie podczas pokonywania zakrętów
Test odporności opon na znoszenie podczas pokonywania zakrętów
  • Znoszenie: Jest to odchylenie od idealnej trajektorii ciągnika spowodowane odkształceniem opon pod wpływem działania sił bocznych, takich jak siła odśrodkowa, obecna podczas pokonywania zakrętów. Im większy kąt znoszenia, tym bardziej opona odkształca się w celu kompensacji, co może wpływać na precyzję jazdy i efektywność pokonywania zakrętów. Niewielki kąt znoszenia jest niezbędny do utrzymania trajektorii, ale zbyt duże znoszenie spowodowane nadmierną prędkością zwiększa ryzyko utraty przyczepności. Wysokiej jakości opony, odpowiednio napompowane i dostosowane do obciążenia pojazdu, pomogą ci zmniejszyć konsekwencje zbyt dużego kąta znoszenia.

 

2. Jaka jest rola opon w bezpieczeństwie na drodze?

Ogumienie to znacznie więcej niż tylko wykończenie kół twojego ciągnika: stanowi ono jedyny punkt styku ciągnika z podłożem i dlatego odgrywa kluczową rolę w bezpieczeństwie jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

Przyczepność opon ciągnikowych podczas pokonywania zakrętów

Wiemy, że przyczepność jest kluczowym elementem decydującym o stabilności ciągnika podczas pokonywania zakrętów. Tak naprawdę przyczepność to nic innego, jak zdolność opon do reagowania na siły boczne i wzdłużne. Siły tego rodzaju będą działać na pojazd na zakręcie w różny sposób w zależności od prędkości jazdy, ciśnienia w oponach, rodzaju gumy i warunków drogowych.

Przyczepność ogumienia zależy od składu gumy, warunków pogodowych i stanu drogi
Przyczepność ogumienia zależy od składu gumy, warunków pogodowych i stanu drogi

Wartość parametru, jakim jest przyczepność, jest wynikiem intensywnego tarcia między powierzchnią opony a podłożem. Nie zapominaj, że guma jest polimerem, podczas gdy asfalt ma strukturę krystaliczną. Kiedy te dwie substancje stykają się pod wpływem prędkości, cząsteczki gumy przywierają do powierzchni asfaltu. Wtedy też wiązania molekularne w strukturze gumy pochłaniają energię, co przekłada się na siłę przyczepności.

Siła przyczepności opony zależy od wielu czynników, takich jak skład gumy, sztywność opony, warunki pogodowe i stan drogi. Dobra przyczepność kompensuje wpływ siły odśrodkowej. Dlatego wysokiej jakości opony w dobrym stanie i dostosowane do warunków drogowych będą miały lepszą przyczepność.

Co dzieje się z oponami, jeśli hamujemy na zakręcie?

Lepiej jest hamować przed zakrętem niż na zakręcie, ponieważ podczas hamowania tylna oś jest odciążana, a całe obciążenie zostaje przeniesione na przednią oś.

Na zakręcie natomiast zewnętrzna część opony jest poddawana największym przeciążeniom. Znaczy to tyle, że podczas hamowania na zakręcie tylko zewnętrzna część przedniej opony przyjmie na siebie całą masę pojazdu. Staje się ona wtedy osią obrotu całego zaczepu, co wiąże się z wysokim ryzykiem utraty kontroli nad pojazdem lub uszkodzenia ogumienia.

Hamowanie na zakrętach kieruje cały ciężar zaczepu na zewnętrzną stronę przednich opon
Hamowanie na zakrętach kieruje cały ciężar zaczepu na zewnętrzną stronę przednich opon

Domyślasz się w takim razie, iż wytrzymałość karkasu, jakość gumy i bieżnika odgrywają kluczową rolę w przyczepności pojazdu. Konstrukcja opony ma bezpośredni wpływ na jej zdolność do przylegania do różnych powierzchni i przeciwstawienia się siłom działającym podczas hamowania.

Uwaga: Solidność opony, od bieżnika po ściany boczne, ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Zużyty bieżnik wpłynie za to na zmniejszenie przyczepności i wydłuży drogę hamowania, pogarszając tym samym stabilność ciągnika i bezpieczeństwo kierującego.

 

3. Co zapewnia dobre trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów?

Podczas pokonywania zakrętów opony odgrywają szczególną rolę w trzymaniu się drogi przez pojazd.

Ogumienie gwarantuje dobre trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów
Ogumienie gwarantuje dobre trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów

Kluczowe czynniki wpływające na dobre trzymanie się drogi przez pojazd:

Konstrukcja opony

  • Sztywność karkasu (czyli wewnętrznej struktury opony): zbyt elastyczny karkas odkształca się pod wpływem sił bocznych działających podczas pokonywania zakrętów. Z kolei zbyt sztywny karkas może sprawić, że sama jazda stanie się bardzo niekomfortowa.
  • Elastyczność ścian bocznych: ściany boczne powinny oferować pewien stopień elastyczności, aby móc pochłaniać wstrząsy i dostosowywać się z łatwością do zmian rozkładu obciążenia, do których dochodzi podczas pokonywania zakrętów.

Stopka opony

  • Stopka łączy oponę z obręczą i przenosi moment obrotowy oraz wpływa na przyczepność. Musi zapewniać idealne uszczelnienie i dobre przyleganie do obręczy, aby zagwarantować stabilność twojemu ogumieniu. Nieprawidłowe zamocowanie lub uszkodzenie stopki może powodować wibracje i utratę ciśnienia, prowadząc do zejścia opony z osi podczas pokonywania zakrętów.

Wpływ za dużego obciążenia i zbyt dużej prędkości na zachowanie opon na zakrętach

  • Nadmierne obciążenie: przewożenie ciężkich ładunków deformuje opony i zmniejsza ich przyczepność do nawierzchni.
  • Nadmierna prędkość jazdy: pokonywanie zakrętów z dużą prędkością zwiększa siły boczne i utrudnia utrzymanie prawidłowej trajektorii jazdy.

Warto wiedzieć: lpodane przez producenta indeksy prędkości i nośności wskazują odpowiednio maksymalną prędkość i obciążenie, które opona może bezpiecznie wytrzymać. Przestrzeganie tych indeksów jest konieczne, aby zagwarantować pojazdowi optymalną przyczepność i zapobiegać wszelkiego rodzaju wypadkom na drodze.

 

Wysokiej jakości materiały i niezawodność

Jakość zastosowanych materiałów ma znaczenie:

  • Kauczuk naturalny: to materiał z natury elastyczny i przyczepny, pozwala oponie lepiej trzymać się podłoża i umożliwia jej dostosowanie się do wszystkich nawierzchni, co zapewnia pojazdowi lepsze trzymanie się drogi.
Firma Bridgestone posiada własne plantacje kauczuku, dzięki którym może dodawać do swoich produktów więcej naturalnego kauczuku
Firma Bridgestone posiada własne plantacje kauczuku, dzięki którym może dodawać do swoich produktów więcej naturalnego kauczuku

Zalety opon odpornych na wysokie ciśnienie, dzięki którym unikniesz deformacji ogumienia podczas pokonywania zakrętów

  • Wzmocniona struktura: dzięki warstwom tekstylnym w dużej ilości struktura wzmacnianych opon jest wyjątkowo odporna na przeciążenia. Są one projektowane tak, aby z łatwością wytrzymywać wysokie ciśnienie. Ponadto podczas pokonywania zakrętów takie ogumienie będzie bardziej odporne na działanie sił bocznych, co dodatkowo optymalizuje przyczepność na styku opony z nawierzchnią i poprawia precyzję jazdy.

 

Znaczenie poprawnego ustawienia ciśnienia powietrza

Jaki wpływ będzie miało zbyt niskie ciśnienie powietrza na prowadzenie podczas pokonywania zakrętów?

Zbyt słabo napompowana opona nadmiernie odkształca się podczas pokonywania zakrętów, co zmniejsza przyczepność, zwiększa kąt znoszenia i pogarsza stabilność ciągnika.

Jak odpowiednie ciśnienie powietrza może poprawić przyczepność i bezpieczeństwo jazdy?

Prawidłowe ciśnienie w oponach optymalizuje powierzchnię styku opony z podłożem, poprawia przyczepność i zmniejsza deformację opony. Przyczynia się również do bardziej równomiernego zużycia opon i ich dłuższej żywotności.

 

4. Czy istnieje związek między jakością opon a niezawodnością na zakręcie

Ogumienie z serii VX TRACTOR firmy Bridgestone zostało zaprojektowane z myślą o tych rolnikach, którzy regularnie korzystają z ciągnika na drodze.

Dzięki licznym innowacyjnym rozwiązaniom technicznym oferuje im doskonałą wszechstronność, zapewniając zarówno optymalną trakcję na polu, jak i wyjątkową stabilność podczas jazdy drogą, a szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

Opona VX TRACTOR została zoptymalizowana pod kątem prowadzenia w zakrętach
Opona VX TRACTOR została zoptymalizowana pod kątem prowadzenia w zakrętach

Zalety opony VX-TRACTOR podczas pokonywania zakrętów

  • Wzmocniona konstrukcja zapewniająca większą stabilność podczas pokonywania zakrętów
    Karkas opony VX Tractor jest wzmocniony kilkoma warstwami, dającymi jej większą sztywność boczną. Zapewnia ci to lepszą odporność na działanie sił ścinających podczas pokonywania zakrętów, zmniejszając ryzyko deformacji gumy i poprawiając stabilność ciągnika.

  • Bieżnik tej opony został zoptymalizowany pod kątem redukcji drgań i poprawy prowadzenia na zakrętach
    Specjalny profil bieżnika opony VX Tractor z klockami typu „Involute” optymalizuje rozkład sił działających na ogumienie na styku z podłożem i redukuje wibracje. Ty zyskujesz dzięki temu lepsze trzymanie się drogi i bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów.

  • Lepsza odporność na wysokie ciśnienie i zmniejszone ryzyko wypadnięcia opony z felgi
    Opona VX Tractor została zaprojektowana tak, aby mogła z łatwością wytrzymywać wyższe ciśnienie niż zwykłe opony rolnicze. Zmniejsza to ryzyko wypadnięcia ogumienia z felgi, nawet przy dużych obciążeniach. Cecha ta jest szczególnie przydatna podczas pokonywania zakrętów, kiedy na opony działają naprawdę mocne siły boczne.

  • Do 20% więcej gumy i szersze klocki bieżnika, umożliwiające lepszy kontakt koła z podłożem
    Zwiększona objętość bieżnika opony VX Tractor w połączeniu z szerszymi klockami zapewnia jej większą powierzchnię styku z podłożem. Znacznie poprawia to przyczepność opony, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.

  • Zastosowanie innowacyjnych materiałów to większa odporność na trudne warunki drogowe
    Nasz kauczuk: stosujemy kauczuki naturalne i syntetyczne, a także elastomery, które są głównymi składnikami opony i umożliwiają jej wytrzymywanie nawet bardzo mocnych deformacji. Środki zapobiegające zużyciu: stanowią 30% masy opony, a są nimi między innymi sadza i krzemionka. Ich zadaniem jest zwiększanie odporności gumy i spowalnianie jej zużycia.

 

PODSUMOWANIE
Nigdy nie zapominaj, że jakość twoich opon rolniczych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Zużyte lub niepoprawnie ustawione opony mogą pogorszyć twoją przyczepność i stabilność. Jeśli chcesz zapewnić sobie bezpieczną jazdę i spokój ducha, zawsze wybieraj opony o wysokich osiągach. Wiedz, że opłaca się zainwestować w modele technologiczne, które będą dostosowane do użytku drogowego. Tylko dzięki nim zmaksymalizujesz bezpieczeństwo i trwałość twojego ogumienia.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *