zwiększenie osiągów dzięki lepszym oponom

5 prostych technik, które zoptymalizują opony rolnicze

Opony rolnicze pełnią kilka istotnych funkcji, którym zwykle nie poświęca się zbyt wiele uwagi, jednak dzięki lepszej optymalizacji niektórych ustawień można znacznie zwiększyć osiągi ciągnika i podnieść wydajność pracy.

 

Opona jest głównym elementem przenoszącym moc silnika na podłoże, dlatego też będzie Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w zakresie podnoszenia zdolności trakcyjnych maszyny.
Regulacja mechaniczna, wysokość klocków, zużycie i ciśnienie w oponie to elementy, które wpływają na codzienną pracę i zagęszczanie gleby, co może podnosić rentowność. Dzięki opanowaniu kilku technik bezpośrednio związanych z oponami rolniczymi można zoptymalizować wydajność bez większego wysiłku.

Poniższe wskazówki pomogą Ci spowolnić zużycie opon, chronić glebę i zmniejszyć zużycie paliwa. Pomogą Ci również obliczyć nośność opon rolniczych i ewentualnie dobrać opony tak, aby zwiększyć przyczepność, ograniczyć poślizg, a tym samym zwiększyć wydajność pracy.

 

1. Techniki optymalizacji związane z mechaniką: rozstaw i synchronizacja

Aby uniknąć przedwczesnego zużycia opon rolniczych i jak najdłużej cieszyć się ich osiągami, należy wziąć pod uwagę kilka technik mechanicznych. Oprócz wyregulowania ciśnienia w oponach należy również zwrócić uwagę na ich synchronizację oraz skorygować ewentualne nieprawidłowe ustawienie.

Sprawdzanie synchronizacji

Jeżeli przednie opony ciągnika zużywają się szybciej niż tylne, może to być spowodowane nieprawidłową synchronizacją kół. Innymi słowy, opony przednie nie są prawidłowo zsynchronizowane z oponami tylnymi. Zasadniczo należy synchronizować koła w zakresie od 0 do 3%, aby maszyna mogła w pełni wykorzystać swoją moc.

zmiana synchronizacji
Konsekwencje braku synchronizacji

Jeśli powyższe wartości procentowe nie są przestrzegane, mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • Synchronizacja jest większa niż 4%: oś tylna hamuje oś przednią = przedwczesne zużycie opon przednich, problemy z kierowaniem...

  • Synchronizacja jest mniejsza niż 0%: oś tylna zbyt mocno pcha oś przednią = zmiana przełożenia, silny poślizg tyłu ciągnika, utrata sprawności osi przedniej...

Aby uniknąć tych naprężeń mechanicznych, należy obliczyć synchronizację kół, korzystając z następującego wzoru:

formula_calcul-lead_PL
Wzór na obliczenie synchronizacji
Dobrze wiedzieć: Przełożenie mechaniczne osi przedniej jest podane w danych producenta Twojego ciągnika.

Błąd rozstawu: jak prawidłowo wyregulować rozstaw i zniwelować pochylenie kół.

Wśród głównych przyczyn zużycia opon rolniczych najczęstsze są wady rozstawu:

  • Wada rozstawu: Jest to niewspółosiowość koła względem osi. Najlepiej, aby koła były idealnie wyrównane i ustawione równolegle do maszyny.

  • Pochylenie kół: to pochylenie kół względem podłoża. Podczas kontroli należy upewnić się, że opony są ustawione pionowo i możliwie jak najbardziej płasko na podłożu.
Wada rozstawu
Wada rozstawu

Aby zapobiec zbyt szybkiemu zużyciu, w każdym wypadku zaleca się regularne sprawdzanie rozstawu opon rolniczych. Przy odrobinie cierpliwości i odpowiednim sprzęcie pomiarowym można to zrobić samodzielnie i zaoszczędzić sporo pieniędzy.

NASZA PORADA
Regulując synchronizację opon ciągnika, należy wziąć pod uwagę wysiłek, jakiemu poddawana jest przednia oś w trakcie jazdy, i pozostawić niewielki odstęp (1 - 1,5 mm).

 

2. Techniki zapobiegające ubiciu gleby

Stosowanie nieodpowiednich opon sprzyja zagęszczaniu gleby, co nieuchronnie prowadzi do spadku wydajności o 20%-50% w ciągu kilku lat.

Żeby zoptymalizować plony, można skorzystać z kilku rozwiązań, takich jak dostosowanie technik uprawy. Można również dobrać opony do rodzaju gleby, aby uniknąć dalszego jej ubijania. Aby to zrobić, należy określić rodzaj zagęszczenia:

  • Płytkie ubicie gleby: jest spowodowane głównie nieprawidłową regulacją ciśnienia w oponach rolniczych. Dlatego należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach.

  • Głębokie ubicie gleby: jest spowodowane głównie zbyt dużym obciążeniem osi. W takim przypadku nie wahaj się zamontować szerszych opon o większej objętości powietrza lub, w razie potrzeby, opon bliźniaczych.

W każdym razie najprostszym sposobem uniknięcia zagęszczenia gleby jest stosowanie opon niskociśnieniowych. Są one zaprojektowane tak, aby chronić glebę przez cały czas, dzięki czemu nie trzeba przechodzić przez proces jej spulchniania. Ponadto, opony niskociśnieniowe z technologią VF mogą przenosić większe obciążenia (+40% w porównaniu z oponami standardowymi) bez zagęszczania gleby.

Dzięki szerszemu śladowi i wyższemu indeksowi nośności opony rolnicze VF zapewniają optymalną wydajność i oszczędność paliwa.

 

3. Techniki zmniejszania zużycia paliwa: 5 pomysłów na oszczędzenie paliwa

Cena paliwa do ciągników i innych maszyn rolniczych stale rośnie, co ma znaczący wpływ na koszty operacyjne. Dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie techniki w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez maszynę. Istnieją cztery kluczowe elementy: opony, rodzaj pracy, prędkość i obciążenie.

Średnia oszczędność paliwa

1. Wyreguluj ciśnienie w oponach rolniczych

Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia w oponach rolniczych spowoduje zwiększenie zużycia paliwa. Dlatego należy dostosować ich ciśnienie do rodzaju pracy:

  • Na drodze: nie wahaj się nieznacznie zwiększyć ciśnienia w oponach, aby zmniejszyć ich powierzchnię styku z asfaltem. Dzięki mniejszej mocy zmniejszy się opór, a tym samym ilość zużytego paliwa.

  • W terenie: zaleca się zmniejszenie ciśnienia w oponach, aby uniknąć poślizgu i utraty przyczepności. Zmniejszy się siła trakcyjna, a więc i zużycie paliwa.

2. Używaj opon odpowiednich do najczęściej wykonywanych prac

Orka, transport, gospodarka hodowlana... każdy rodzaj użytkowania maszyny wymaga specyficznego ogumienia. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, należy przede wszystkim wyposażyć maszynę w opony dostosowane do jej głównych zadań. Na przykład, do regularnej pracy w polu lepiej jest używać opon niskociśnieniowych, które są szersze niż zwykłe opony.

Chociaż opony niskociśnieniowe są często drogie, koszt ten zostanie zrekompensowany przez długoterminowe oszczędności paliwa, ochronę gleby, skrócenie czasu pracy, mniejsze zmęczenie kierowców i zwiększenie produkcji.

3. Zmniejsz głębokość roboczą

W przypadku ciężkich prac, takich jak podorywka ścierniska lub orka, nie jest konieczne wykonywanie prac na głębokości. Testy wykazały, że zmniejszając głębokość roboczą o około 8 cm, można zaoszczędzić średnio 25% paliwa. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Regularnie uprawiać glebę.
  • Unikać nadmiernego ubijania gleby.
  • Używać opon VF z niskim ciśnieniem.

4. Ogranicz prędkość na drodze

Nieustanna gonitwa za czasem tylko zwiększy zużycie paliwa, zwłaszcza jeśli codziennie pokonujesz wiele kilometrów. Kilkadziesiąt minut, które zaoszczędzisz w ciągu roku na przejazdach, jest nic nie warte w porównaniu z paliwem, które zaoszczędzisz, zmniejszając prędkość średnio o 10 km/h.

5. Oblicz idealne przeniesienie obciążenia

Obliczanie rozkładu masy jest niezbędne podczas pracy w terenie. W rzeczywistości wielkość potrzebnej mocy trakcyjnej ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Jeżeli obliczenia są błędne, maszyna będzie niewyważona i nie będzie w stanie wykorzystać swojej pełnej mocy.

W każdym razie lepiej jest zwiększyć obciążenie osi poprzez bardziej równomierne rozłożenie ciężaru, aby zoptymalizować przyczepność do podłoża i uniknąć poślizgu, co logicznie rzecz biorąc, zmniejszy zużycie paliwa.

 

4. Techniki związane z obciążeniem: równoważenie rozkładu masy

Przeciążona przyczepa może dać nieprzewidziane konsekwencje: deformacje i/lub ryzyko pęknięć wewnętrznych opon rolniczych, zagęszczenie gleby, stopniową utratę plonów itp.

Aby zapewnić wydajność pracy, należy zrównoważyć rozkład masy na opony ciągnika i przyczepy. Rozkład ten przesądzi o:

  • Sile trakcyjnej maszyny
  • Ochronie gleby: rozwój upraw
  • Zużyciu opon rolniczych: szybszym lub wolniejszym
  • Równowadze całego zaczepu: Twoje bezpieczeństwo.

Równoważenie rozkładu masy to rozłożenie ciężaru zgodnie z charakterystyką opon rolniczych. Jeżeli opony mają taką samą średnicę, będą przenosić takie samo obciążenie. Istnieją jednak pewne szczególne przypadki:

  • Ciągnik z napędem na dwa koła: Aby zoptymalizować wydajność przekładni kierowniczej, na przedniej osi należy umieścić więcej niż 20% całkowitego obciążenia maszyny.

  • Ciągnik z nierównomiernym napędem na cztery koła: należy zachować rozkład masy 40-60, tzn. 40% z przodu i 60% z tyłu.

 

5. Techniki trakcyjne: łączenie opon rolniczych w celu zwiększenia wydajności

Wśród różnych technik optymalizacji plonów kluczową rolę odgrywa poprawa trakcji, a najbardziej interesującym rozwiązaniem jest łączenie opon rolniczych. Jest to szczególnie ważne, gdy używasz ciężkiego ciągnika o dużej mocy z ciężkimi, szerokimi narzędziami. Zasadniczo koła podwójne zmniejszają nacisk zaczepu na podłoże i pomagają poprawić trakcję, zapobiegają nadmiernemu ubiciu gleby i zwiększają ogólną wydajność pracy.

Użytkownik ma do dyspozycji cztery różne konfiguracje łączenia opon, różniące się przede wszystkim rozmiarem i rozstawem łączonych opon.

W zależności od rodzaju pracy i uprawy można wybrać:

Bliźniaki z kołami o tym samym rozmiarze
Bliźniaki z kołami o tym samym rozmiarze
para opon szeroka zewnętrzna + wąska wewnętrzna
Połączenie szerokich opon po zewnętrznej
i wąskich po wewnętrznej stronie
para opon szeroka wewnętrzna + wąska zewnętrzna
Połączenie wąskich opon po zewnętrznej
i szerokich po wewnętrznej stronie
podwójne wąskie opony z podwójnymi  rowkami
Opony z podwójnymi rowkami

Ta konfiguracja opon z podwójnymi rowkami jest bardzo popularna, ponieważ umożliwia ochronę gleby bez wpływu na uprawy w rzędach, takie jak warzywa, buraki, kukurydza itp.

W każdym przypadku zastosowanie bliźniaczych opon rolniczych znacznie poprawi osiągi, wydajność i czas pracy.

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *