Zmniejszenie nacisku na oś oraz rozłożenie obciążenia na większą powierzchnię to dwa sposoby ograniczania zjawiska ubicia gleby.
Poza tym, wybierając lekkie narzędzia, na pewno uszkodzisz glebę w mniejszym stopniu.
Co więcej, opór toczenia lekkich maszyn jest mniejszy, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa podczas prac wymagających częstych przejazdów. Zastosowanie lekkich maszyn jest zatem najlepszym sposobem na zwiększenie wydajności pracy. Czemu w takim bądź razie służy balastowanie opon?
Zalety balastowania ciągnika
Balastowanie polega na odwracalnym zwiększeniu masy ciągnika. Jest ono szczególnie przydatne, a nawet niezbędne w przypadku lekkiego ciągnika do prac wymagających dużej siły trakcyjnej, takich jak np. orka Wiemy przecież, że zdolność trakcyjna maszyny jest bezpośrednio związana z jej masą. Balastowanie zwiększa zatem przyczepność narzędzia. Zmniejsza to poślizg, co z kolei ogranicza uszkodzenia gleby, zwiększa wydajność pracy (wykonasz ją w krótszym czasie) i wydłuża żywotność opon ciągnikowych (mniejsze zużycie klocków bieżnika).
Aby określić, czy ciągnik powinien być dodatkowo balastowany, możesz obliczyć współczynnik poślizgu.
Balastowanie jest również stosowane w celu zwiększenia stabilności narzędzia. Może to być przydatne na pochyłym terenie, na przykład podczas prac w winnicach i sadach.
Ewentualny balast należy umieścić jak najniżej na maszynie, aby obniżyć jej środek ciężkości i ustabilizować ją
Jak balastować ciągnik?
Istnieją dwa rodzaje balastowania: balastowanie za pomocą metalowych obciążników i balastowanie opony rolniczej wodą.
- Balastowanie masą metalową polega na umieszczeniu metalowych obciążników (zwykle żeliwnych) na ciągniku lub na jego kołach (na osiach lub piastach).
- Balastowanie wodą polega na częściowym wypełnieniu opon ciągnika wodą.
Balastowanie masą metalową
Kiedy warto zastosować balastowanie masą metalową?
Balastowanie masą metalową jest zalecane, jeżeli chcesz wyrównać rozkład obciążenia między przodem a tyłem ciągnika, co nie jest możliwe w przypadku balastowania opon rolniczych wodą.
Ponadto stosowanie obciążników daje Ci większe możliwości, ponieważ możesz dostosować ich liczbę do pożądanego ciężaru. Montaż mas metalowych jest jednak pracochłonny, ponieważ wymaga użycia narzędzi do podnoszenia ze względu na wagę obciążników.
Zasady balastowania masą metalową
Jeśli ciągnik ma przewozić lub ciągnąć niewielki ładunek, większość ciężaru powinna być przenoszona przez tylną oś. Jeżeli jednak obciążenie jest duże, ciężar należy rozłożyć równomiernie na przednią i tylną oś (wielkości rozkładu ciężaru podano w tabeli poniżej).
Rozkład masy między przednią i tylną osią w %. | ||||||
Niskie obciążenie | Średnie obciążenie | Duże obciążenie | ||||
Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | |
Napęd na 2 koła | 25% | 75% | 30% | 70% | 35% | 65% |
Napęd na 4 koła | 35% | 65% | 35% | 65% | 40% | 60% |
Odpowiedniość balastu można sprawdzić, mierząc przeniesienie obciążenia za pomocą urządzeń ważących.
Ważenie tylnej osi ciągnika
Należy jednak uważać, aby nie przeciążać ciągnika, ponieważ zwiększa to zużycie paliwa, zużycie narzędzi i opon (występują wtedy większe naprężenia w karkasie).
Balastowanie wodą
Kiedy warto zastosować balast wodny?
Balastowanie wodą powinno być stosowane, jeśli chcesz trwale wybalastować ciągnik, ale nie zapewnia ono równowagi między obciążeniami z przodu i z tyłu ciągnika Przed zalaniem opon wodą należy sprawdzić ich kompatybilność z tą metodą (patrz instrukcje producenta). W szczególności muszą one być wyposażone w zawór powietrze/woda. W każdym bądź razie balastowanie wodą jest tańsze niż balastowanie masą metalową.
Zasady balastowania wodą
Aby zalać opony wodą, należy ustawić oponę tak, aby wentyl znalazł się na górze. W ten sposób powietrze będzie wydostawać się na zewnątrz w miarę napełniania opon wodą. Oponę należy napełnić mieszaniną wody i płynu zapobiegającego zamarzaniu (jeśli opona jest bezdętkowa, do mieszaniny należy dodać także środek przeciw rdzy) do ¾ wysokości opony lub do poziomu zaworu.
Na koniec należy wyregulować ciśnienie pozostałej w oponie ilości powietrza.
Ponieważ ilość powietrza w zalanej wodą oponie ulega redukcji, kontrolę ciśnienia należy przeprowadzać znacznie częściej. Balastowanie wodą powoduje też zmniejszenie amortyzacji i pogarsza komfort jazdy (możliwa kompensacja przez zawieszenie osi). Przed balastowaniem opon należy zawsze zapoznać się ze wskazówkami producenta na temat procedury zalewania wodą.
Sprawdzanie wybalastowania opon rolniczych
Poprawność balastowania można sprawdzić, obserwując ślady opon na podłożu.
- Jeżeli ślad nie jest wyraźnie zaznaczony (rys. 1), oznacza to, że poślizg jest duży, a ciągnik nie jest wystarczająco obciążony.
- Jeżeli ślady są zbyt głębokie (rys. 2), poślizg jest wprawdzie niewielki, ale ubicie gleby jest nadmierne.
- Jeśli ślad ma wyraźne odciski krawędzi opony (rys. 3), oznacza to, że balast jest odpowiedni.
Odpowiednie balastowanie pozwoli Ci w pełni wykorzystać osiągi opon rolniczych, jednocześnie chroniąc Twoją glebę.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *