Zmniejszenie nacisku na oś oraz rozłożenie obciążenia na większą powierzchnię to dwa sposoby ograniczania zjawiska ubicia gleby.
Poza tym, wybierając lekkie narzędzia, na pewno uszkodzisz glebę w mniejszym stopniu.
Co więcej, opór toczenia lekkich maszyn jest mniejszy, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa podczas prac wymagających częstych przejazdów. Zastosowanie lekkich maszyn jest zatem najlepszym sposobem na zwiększenie wydajności pracy. Czemu w takim bądź razie służy balastowanie opon?
Balastowanie polega na odwracalnym zwiększeniu masy ciągnika. Jest ono szczególnie przydatne, a nawet niezbędne w przypadku lekkiego ciągnika do prac wymagających dużej siły trakcyjnej, takich jak np. orka Wiemy przecież, że zdolność trakcyjna maszyny jest bezpośrednio związana z jej masą. Balastowanie zwiększa zatem przyczepność narzędzia. Zmniejsza to poślizg, co z kolei ogranicza uszkodzenia gleby, zwiększa wydajność pracy (wykonasz ją w krótszym czasie) i wydłuża żywotność opon ciągnikowych (mniejsze zużycie klocków bieżnika).
Aby określić, czy ciągnik powinien być dodatkowo balastowany, możesz obliczyć współczynnik poślizgu.
Balastowanie jest również stosowane w celu zwiększenia stabilności narzędzia. Może to być przydatne na pochyłym terenie, na przykład podczas prac w winnicach i sadach.
Ewentualny balast należy umieścić jak najniżej na maszynie, aby obniżyć jej środek ciężkości i ustabilizować ją
Istnieją dwa rodzaje balastowania: balastowanie za pomocą metalowych obciążników i balastowanie opony rolniczej wodą.
Balastowanie masą metalową jest zalecane, jeżeli chcesz wyrównać rozkład obciążenia między przodem a tyłem ciągnika, co nie jest możliwe w przypadku balastowania opon rolniczych wodą.
Ponadto stosowanie obciążników daje Ci większe możliwości, ponieważ możesz dostosować ich liczbę do pożądanego ciężaru. Montaż mas metalowych jest jednak pracochłonny, ponieważ wymaga użycia narzędzi do podnoszenia ze względu na wagę obciążników.
Jeśli ciągnik ma przewozić lub ciągnąć niewielki ładunek, większość ciężaru powinna być przenoszona przez tylną oś. Jeżeli jednak obciążenie jest duże, ciężar należy rozłożyć równomiernie na przednią i tylną oś (wielkości rozkładu ciężaru podano w tabeli poniżej).
Rozkład masy między przednią i tylną osią w %. | ||||||
Niskie obciążenie | Średnie obciążenie | Duże obciążenie | ||||
Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | |
Napęd na 2 koła | 25% | 75% | 30% | 70% | 35% | 65% |
Napęd na 4 koła | 35% | 65% | 35% | 65% | 40% | 60% |
Odpowiedniość balastu można sprawdzić, mierząc przeniesienie obciążenia za pomocą urządzeń ważących.
Należy jednak uważać, aby nie przeciążać ciągnika, ponieważ zwiększa to zużycie paliwa, zużycie narzędzi i opon (występują wtedy większe naprężenia w karkasie).
Balastowanie wodą powinno być stosowane, jeśli chcesz trwale wybalastować ciągnik, ale nie zapewnia ono równowagi między obciążeniami z przodu i z tyłu ciągnika Przed zalaniem opon wodą należy sprawdzić ich kompatybilność z tą metodą (patrz instrukcje producenta). W szczególności muszą one być wyposażone w zawór powietrze/woda. W każdym bądź razie balastowanie wodą jest tańsze niż balastowanie masą metalową.
Aby zalać opony wodą, należy ustawić oponę tak, aby wentyl znalazł się na górze. W ten sposób powietrze będzie wydostawać się na zewnątrz w miarę napełniania opon wodą. Oponę należy napełnić mieszaniną wody i płynu zapobiegającego zamarzaniu (jeśli opona jest bezdętkowa, do mieszaniny należy dodać także środek przeciw rdzy) do ¾ wysokości opony lub do poziomu zaworu.
Na koniec należy wyregulować ciśnienie pozostałej w oponie ilości powietrza.
Ponieważ ilość powietrza w zalanej wodą oponie ulega redukcji, kontrolę ciśnienia należy przeprowadzać znacznie częściej. Balastowanie wodą powoduje też zmniejszenie amortyzacji i pogarsza komfort jazdy (możliwa kompensacja przez zawieszenie osi). Przed balastowaniem opon należy zawsze zapoznać się ze wskazówkami producenta na temat procedury zalewania wodą.
Poprawność balastowania można sprawdzić, obserwując ślady opon na podłożu.
Odpowiednie balastowanie pozwoli Ci w pełni wykorzystać osiągi opon rolniczych, jednocześnie chroniąc Twoją glebę.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: