Wprawdzie czynniki takie jak klimat czy ciężar ciągnika nie zależą od Ciebie, za to ochrona gleby jest w dużej mierze zależna od tego, czy zdecydujesz się na pracę przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza w ogumieniu. Dbałość o glebę to dobry sposób na poprawę ilości i jakości plonów.
Niemniej, aby zrobić to z głową, należy wziąć pod uwagę pewne ograniczenia, które są związane z charakterystyką Twoich opon.
Ponieważ ciśnienie pełni podstawową rolę w kompensacji obciążenia maszyny, nie można go obniżać tylko po to, by chronić glebę, nie biorąc pod uwagę pozostałych parametrów takich jak obciążenie, limity nośności i technologia wykonania opon, czy też prędkość pracy.
Praca przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach rolniczych jest możliwa, należy jednak przestrzegać pewnych zasad, które wyjaśniamy poniżej:
1. Pięć możliwych konsekwencji niedopompowania opon ciągnikowych
Znaczne obniżenie ciśnienia w oponach zwiększy ich powierzchnię styku z podłożem i zmniejszy zagęszczenie gleby na polach. Każda opona rolnicza ma jednak swoje parametry techniczne i praca przy bardzo niskim ciśnieniu musi je uwzględniać. W zależności od modelu opony, obciążenia i rodzaju podłoża, na którym przyszło Ci pracować, nie powinieneś zbytnio obniżać ciśnienia, aby uniknąć nieodwracalnych skutków, które mogą Cię sporo kosztować:
1. Skrócenie żywotności opony o około 25%
Jazda z niskim ciśnieniem na drodze gwałtownie zwiększa zużycie opon. Gdy ciśnienie powietrza jest zbyt niskie, guma opony nagrzewa się i mięknie, co powoduje szybkie zużycie bieżnika na silnie ścierającym asfalcie. Jeśli regularnie jeździsz po drogach z dużą prędkością, żywotność opony może zostać skrócona o 25% lub więcej.
2. Większe zużycie paliwa
Podczas jazdy na drodze opory toczenia niedopompowanej opony są znacznie wyższe niż normalnie, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Daje się to odczuć zwłaszcza w przypadku pokonywania długich dystansów.
3. Utrata stabilności podczas hamowania, pokonywania zakrętów i jazdy na pochyłym terenie
Odporność niedopompowanej opony na przeszkody jest bardzo niska. Na drodze, przeniesienie obciążenia podczas pokonywania zakrętów i hamowania spowoduje zmiażdżenie opon, zwłaszcza jeśli jedziesz z dużą prędkością i z dużym ładunkiem. Przeniesienie obciążenia będzie miało taki sam zgubny efekt podczas pracy w terenie, jeśli pracujesz na zboczach.
4. Nieodwracalne uszkodzenia karkasu
Jeżeli opona jest często niedopompowana, jej ściany boczne będą się zbytnio uginać, a warstwa wzmacniająca i osnowa będą się stopniowo ścierać na kołnierzu obręczy, aż do pęknięcia tuż nad stopką. Taki defekt spowoduje, że opona nie będzie nadawała się już do użytku.
Uszkodzenie powstałe na skutek częstej jazdy z niskim ciśnieniem
5. Nagłe przebicie i przestój w pracy
Ustawienie ciśnienia poniżej zalecanego poziomu może spowodować uszkodzenie wnętrza opony, które będzie miało swoje konsekwencje nawet po skorygowaniu błędu. Opona rozpłaszczy się na ziemi, a brzeg jej ścian bocznych będzie miał kontakt z podłożem. W takiej sytuacji zwykła gałąź, korzeń czy kamień mogą spowodować nagłe przebicie opony, unieruchamiając Twoją maszynę i powodując nieoczekiwane wydatki.
2. Czy można polegać na tabelach ciśnień, które zaczynają się od 0,6 bara?
Tabele ciśnień większości producentów pokazują niezwykle niski poziom minimalnego ciśnienia dla wielu modeli opon. Jeśli chcesz zachować swoją glebę, naturalnym odruchem jest wybranie minimalnego ustawienia dla lekkich prac i tym samym praca z tym ustawieniem na całej działce. Należy jednak pamiętać, że tego typu tabele podają wszystkie ciśnienia z minimalnymi i maksymalnymi limitami dla ekstremalnego użytkowania danego modelu opony, jednak nie zaleca się ciągłej pracy na granicy możliwości opony.
Dla porównania weźmy mały samochód przeznaczony do użytku miejskiego, którego prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 185 km/h. Wydaje się oczywiste, że jeżdżąc cały dzień z taką prędkością, uszkodzimy silnik. To rozumowanie odnosi się również do Twoich opon.
Często można spotkać wykresy ciśnienia zaczynające się od 0,6 bara, dla danego obciążenia i prędkości, co jest minimalnym ciśnieniem dla standardowych opon. Aby uniknąć zagęszczenia gleby, a jednocześnie zachować opony w dobrym stanie, lepiej jest pracować z nieco wyższym ciśnieniem o wartości 1 lub 1,2 bara, niż z limitem podanym w tabeli przez producenta (0,6 bar). W rzeczywistości można zejść do ciśnienia 0,6 bara, aby pracować na tej części działki, która ma trudniejszą, bardziej miękką lub bardzo mokrą glebę, ale tylko na krótkich odcinkach, z bardzo małą prędkością, w linii prostej i na płaskich powierzchniach.
3. Jakie czynniki utrudniają pracę przy niskim ciśnieniu powietrza
Praca z bardzo niskim ciśnieniem ma na celu ochronę gleby, ale nie można jej wykonywać bez uwzględnienia licznych parametrów technicznych, w tym obciążenia zaczepu, rodzaju gleby, pochyłości terenu, prędkości roboczej i technologii wykonania opon.
Ciśnienie powietrza w oponach ma bezpośredni związek z obciążeniem
Choć ciśnienie w ogumieniu ma bezpośredni wpływ na stopień ubicia gleby, nie zapominajmy jednak, że jego podstawową rolą jest kompensacja ciężaru pojazdu i jego narzędzi. Ciśnienie powietrza nie powinno być zatem takie samo podczas jazdy z ładunkiem i podczas jazdy na pusto. W trakcie przewożenia dużych ciężarów karkas, ściany boczne i bieżnik opony są bardzo obciążone i ulegają znacznej deformacji, co może spowodować uszkodzenie opony, jeśli ciśnienie w jej wnętrzu nie będzie wystarczające.
Podczas pracy na pochyłościach należy uwzględnić przeniesienie obciążenia
Podczas pracy na zboczach ważne jest ustawienie odpowiedniego ciśnienia w oponach, ponieważ przeniesienie obciążenia wynikające z nachylenia terenu może doprowadzić do znacznego przeciążenia opony lub osi.
Kiedy ciągnik wjeżdża pod górę, przednia oś jest całkowicie odciążona, a ciężar zaczepu przenoszony jest na tył. Z kolei całkowity ciężar zaczepu skupi się na przedniej osi, gdy ciągnik będzie zjeżdżał z góry.
Jeśli pracujesz przy niskim ciśnieniu, to takie przeniesienie obciążenia całkowicie spłaszczy Twoje opony. Nie będą miały one w sobie wystarczającej ilości powietrza, aby móc przeciwstawić się tej sile. Jeśli pracując na pochyłościach chcesz uniknąć ryzyka wypadku, musisz podjąć wszelkie niezbędne środki ostrożności, a zwłaszcza sprawdzić ciśnienie i dostosować je do obciążenia z uwzględnieniem nachylenia terenu. Ochrona gleby będzie musiała niestety zejść na drugi plan ze względów bezpieczeństwa.
Podczas pracy na zboczach ważne jest ustawienie odpowiedniego ciśnienia w oponach
Ciśnienie i prędkość są bezpośrednio powiązane. Jeśli pracujesz na niskim ciśnieniu ze standardowymi oponami, lepiej nie osiągać dużych prędkości.
Opona o niskim ciśnieniu mocno spłaszcza się przy kontakcie z podłożem, wracając potem do swojego normalnego kształtu w miarę toczenia. Kiedy prędkość jazdy będzie zbyt duża, opona nie będzie miała czasu na odzyskanie swojego początkowego kształtu podczas obrotu koła i ulegnie jeszcze większej deformacji przy kolejnym kontakcie z podłożem. Skumulowanie się tych odkształceń spowoduje wzrost temperatury wewnątrz opony, osłabiając gumę i strukturę wewnętrzną, aż do jej rozerwania.
4. Modele opon przeznaczone do pracy z bardzo niskim ciśnieniem
Modele opon rolniczych, które zostały zaprojektowane do pracy z bardzo niskim ciśnieniem, to opony wykonane w technologii VF (Very high Flexion). Konstrukcja ich karkasu jest specyficzna, została bowiem wzmocniona, a jej wielowarstwowa budowa pozwala na większą zdolność ścian bocznych do uginania się. Są one zatem elastyczniejsze, ale jednocześnie mocniejsze niż standardowe ogumienie.
Solidny sprzęt to krótszy czas pracy
Opony technologiczne mogą być eksploatowane w polu przy bardzo niskim ciśnieniu bez ryzyka uszkodzenia. Na przykład, karkas opony VF może wytrzymać ciśnienie 0,6 bara w normalnych warunkach pracy, podczas gdy standardowa opona musiałaby mieć w takiej sytuacji ciśnienie powyżej 1 bara. Dodatkowo opona VF została zaprojektowana w taki sposób, aby przejazdy z jednego podłoża na drugie nie wymagały regulacji ciśnienia, co pozwala zaoszczędzić cenny czas.
Porównanie obciążenia i ciśnienia: opona standardowa i VF
Solidniejsza konstrukcja opon VF sprawia, że mogą one zaoferować większą nośność niż standardowe opony rolnicze. Dzięki tej technologii możesz swobodnie zwiększać obciążenie bez konieczności zwiększania ciśnienia, a także zmniejszyć ciśnienie robocze przy stałym obciążeniu w stosunku do parametrów uzyskiwanych ze standardową oponą.
Opony VF VT-TRACTOR
Zerknij teraz na poniższe porównanie opon standardowych z oponami w technologii VF stosowanymi w terenie z wysokim momentem obrotowym przy prędkości 10 km/h:
Opona o rozmiarze 650/85 R38 przy obciążeniu 7000 kg:
- Standardowa opona będzie musiała być napompowana do 2,2 bara.
- Opona VF VT-TRACTOR może zostać napompowana zaledwie do 1,4 bara
- Oznacza to o 0,8 bara niższe ciśnienie w oponie VF
Opona o rozmiarze 600/65 R28 przy obciążeniu 4000 kg:
- Standardowa opona będzie musiała być napompowana do 2,2 bara.
- Opona VF VT-TRACTOR może zostać napompowana zaledwie do 1,4 bara
- Oznacza to o 0,8 bara niższe ciśnienie w oponie VF
Opony VF pozwolą Ci zwiększyć obciążenie o 35 do 40% lub obniżyć ciśnienie do 0,6 bara podczas pracy ze stałym obciążeniem.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:
- 12 prostych wskazówek, jak skutecznie regulować ciśnienie w oponach rolniczych
- Opony rolnicze: na czym polega zależność między ciśnieniem, nośnością i prędkością jazdy
- Z felgami Tank Air Wheel w ciągu zaledwie minuty zwiększysz ciśnienie w oponach
- Kiedy przekroczenie limitu ciśnienia w oponach ciągnikowych jest możliwe
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *