Niesprzyjające warunki pogodowe są codziennością wielu rolników. Ulewne deszcze, podmokłe gleby i błotnista gleba utrudniają prace polowe. Z pewnością doświadczyłeś już nie raz tego typu sytuacji: ciągłego poślizgu, który spowalnia pracę, zwiększonego zużycia paliwa lub tworzenia się kolein i zagęszczenia gleby, które zmniejszają ilość spodziewanych latem zbiorów.
Problemy te nie są wcale tak banalne, jakby mogło się wydawać. Mogą bowiem prowadzić do znacznych strat, zarówno pod względem plonów, jak i rentowności pracy. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że każda gleba jest inna, a klimat w zależności od regionu rządzi się swoimi prawami. W jaki sposób w takim razie wybrać odpowiednie opony, chcąc poradzić sobie z trudnymi warunkami pracy i jednocześnie chronić swoją glebę? Jak dzięki ogumieniu maksymalizować wydajność maszyn rolniczych?
Jeśli chcesz poradzić sobie ze specyfiką mokrych gleb, powinieneś postawić na odpowiednie opony do ciągnika. To dzięki specjalnie dobranemu ogumieniu będziesz w stanie wdrożyć praktyki rolnicze lepiej dostosowane do warunków pogodowych i zacząć pracować z prawdziwym poszanowaniem gleby.
Struktura mokrych gleb, która jest luźna, lepka i niestabilna, sprawia, że są one szczególnie trudnym terenem pracy. Ponieważ przyczepność opon jest znacznie zmniejszona, maszyny rolnicze narażone są na ryzyko poślizgu i utknięcia. Przez to natomiast tworzą się koleiny. Wszystko to skutkuje zaś znaczną stratą czasu i zmniejszeniem wydajności twojej pracy.
Częste użytkowanie maszyn rolniczych na mokrych czy też podmokłych gruntach powoduje znaczne zagęszczenie ziemi uprawnej na wszystkich poziomach. Zmniejsza się jej porowatość, a co za tym idzie, zdolność do wchłaniania wody. Ubicie gleby ogranicza zatem przepuszczalność pól, zmniejsza ich napowietrzenie i przeszkadza w prawidłowym ukorzenianiu się upraw. W rezultacie problemy te prowadzą do pogorszenia struktury gleby, zmniejszenia jej żyzności i obniżenia ilości plonów na długi czas.
Co gorsza, praca na mokrych glebach prowadzi do szybszego zużycia paliwa ze względu na zwiększone opory toczenia. Ponieważ ogumienie mocniej zapada się w podłoże i nadmiernie się ślizga, silnik musi pracować ciężej, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Ponadto częste manewrowanie w celu wyjechania na prostą lub uniknięcia ugrzęźnięcia jeszcze bardziej pogarsza sytuację. Ty za to możesz spodziewać się dodatkowych kosztów operacyjnych i spadku rentowności gospodarstwa.
Dzięki dłuższej i szerszej powierzchni styku z podłożem niskociśnieniowe opony, wykonane w technologii VF, pomogą ci zmniejszyć ubicie gleby. Ten wysoce technologiczny sprzęt oferuje każdemu rolnikowi liczne korzyści:
To nie tajemnica, że prace związane z głęboszowaniem są czasochłonne i drogie. Natomiast używając opon idealnie dostosowanych do niekorzystnych warunków pogodowych, możesz zminimalizować zagęszczenie gleby. Dzięki temu będziesz mógł zaobserwować:
Głęboszowanie nie zawsze całkowicie przywraca strukturę ziemi na polach do stanu wyjściowego. Dlatego też zapobieganie nadmiernemu ubiciu gleby jest znacznie tańsze niż próby naprawy jej uszkodzonej struktury.
Ciśnienie w oponach jest istotnym parametrem optymalizującym osiągi twojego ciągnika i mającym wpływ na glebę, szczególnie w mokrych warunkach. Precyzyjna regulacja ciśnienia w oponach zwiększa przyczepność maszyny, ogranicza poślizg kół i minimalizuje ubicie gleby.
Zbyt mocno napompowana opona zapada się głębiej w podłoże, powodując ubijanie gleby i degradację jej struktury. Zaczep natomiast traci przyczepność i jest narażony na większe ryzyko poślizgu kół. Z kolei zwiększone opory toczenia nieuchronnie prowadzą do straty czasu i szybszego zużycia paliwa, a tym samym do spadku wydajności twojej pracy.
Zalecenia producenta ogumienia powinny być twoim pierwszym punktem odniesienia, niemniej ogólnie rzecz biorąc, zaleca się:
System zdalnej kontroli ciśnienia w oponach został stworzony po to, aby umożliwić ci regulację ciśnienia w oponach bezpośrednio z kabiny ciągnika.
Ma on sporo zalet:
Ogumienie niskociśnieniowe, takie jak opony VT-TRACTOR, są szczególnie polecane do prac rolniczych w mokrych lub niekorzystnych warunkach pogodowych.
Ogumienie niskociśnieniowe VF zostało zaprojektowane do pracy przy znacznie niższym ciśnieniu powietrza niż tradycyjne opony. Technologia VF opiera się na wzmocnionym karkasie i specjalnych materiałach, które umożliwiają oponie wytrzymywanie dużych obciążeń przy niskim ciśnieniu powietrza bez pogorszenia jakości pracy. Modele te powstały w celu zmniejszania ubicia gleby i poprawy zdolności trakcyjnych ciągników.
Ogumienie Bridgestone VT-TRACTOR powstało w wyniku prowadzenia przez naszą firmę innowacyjnych prac badawczo-rozwojowych, skoncentrowanych na optymalizacji osiągów nowoczesnych ciągników. To ogumienie umożliwia pracę przy niskim ciśnieniu, co zwiększa twoje przyszłe plony, szczególnie w mokrych warunkach:
Poślizg kół to zjawisko polegające na ślizganiu się opony po podłożu. Jeśli jest on nadmierny, prowadzi do utraty energii i wzrostu zużycia paliwa.
Te najwyższej klasy opony mają dłuższą i szerszą powierzchnię styku z podłożem. Natomiast im większa powierzchnia styku z podłożem, tym bardziej równomiernie rozkłada się siła trakcyjna, ponieważ większa liczba klocków bieżnika może pracować jednocześnie. Taki bardziej zrównoważony rozkład momentu obrotowego przy ziemi pozwala oponie lepiej trzymać się podłoża, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko poślizgu.
Ponadto w tej oponie klocki bieżnika mają innowacyjną konstrukcję typu Involute, która optymalizuje zdolności trakcyjne pojazdu. Co więcej, dzięki dobrze zaprojektowanemu profilowi klocki skuteczniej odprowadzają błoto przy każdym obrocie koła, a bieżnik jest samoczyszczący. To wszystko poprawia twoją przyczepność, szczególnie na luźnym czy też wilgotnym podłożu.
Redukując ciśnienie powietrza i optymalizując powierzchnię styku opon z podłożem, niskociśnieniowe ogumienie VT-TRACTOR sprawia, że zmniejszają się opory toczenia. Oznacza to, że ciągnik potrzebuje mniej energii do poruszania się do przodu.
Przemyślany wybór opon może mieć znaczący wpływ na rentowność gospodarstwa, szczególnie na terenach podmokłych. Opony niskociśnieniowe, takie jak VT-TRACTOR, to skuteczne rozwiązanie do pracy na luźnych glebach. Zmniejszają one bowiem ubicie ziemi uprawnej, poślizg i zużycie paliwa. Co więcej, ich trwałość i odporność na zużycie sprawiają, że będą one niezwykle opłacalną inwestycją na długie lata.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: