W ciągniku powierzchnia styku czterech opon z podłożem jest relatywnie mała w porównaniu do rozmiaru, obciążenia i mocy maszyny. Jednakże to właśnie ta niewielka powierzchnia ma kluczowe znaczenie dla przeniesienia jej mocy na podłoże i generuje cały wysiłek roboczy, trakcję potrzebną do ciągnięcia ciężkich narzędzi, przyspieszenie i moment obrotowy. Podczas pracy na podłożu znajduje się jednocześnie tylko kilka klocków bieżnika, a przecież to na nich opiera się cała maszyna. Jeśli sobie to uświadomisz, łatwiej zdasz sobie sprawę, jak ważne dla wydajniejszej pracy może być kilka centymetrów kwadratowych więcej styku z podłożem. W tym momencie dochodzimy właśnie do znaczenia szerokości przekroju opon rolniczych.
W niniejszym artykule znajdziesz wszystko to, co warto wiedzieć na ten temat.
Szerokość przekroju widnieje na ścianie bocznej opony. Jest to pierwsza, wyrażona w milimetrach liczba w sekwencji cyfr i liter na poniższym obrazku: „710/70 R 38”, czyli 710.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, szerokość przekroju opony nie odpowiada szerokości bieżnika na styku z podłożem, ale całkowitej szerokości opony, mierzonej w milimetrach od ściany bocznej do ściany bocznej na nieobciążonej i nienaprężonej oponie.
Europejskie normy dotyczące opon umożliwiły standaryzację oznaczeń rozmiarów na ścianach bocznych opon. Wcześniej były one wyrażane w calach, tak jak do dziś na niektórych oponach, produkowanych poza krajami Unii Europejskiej. Na przykład opona oznaczona jako 18.4 R38 odpowiada europejskiemu zapisowi 460/85 R38.
OPONY CIĄGNIKOWE |
OPONY PRZEMYSŁOWE |
OPONY KOMBAJNOWE |
|||||
Cale | Milimetry | Cale | Milimetry | Cale | Milimetry | ||
9,5 | 250/85 | 17,5 | 460/ | 23,1 | 620/ | ||
11,2 | 280/85 | 19,5 | 500/ | 24,5 | 650/ | ||
12,4 | 320/85 | ||||||
13,6 | 340/85 | ||||||
14,9 | 380/85 | ||||||
16,9 | 420/85 | ||||||
18,4 | 460/85 | ||||||
20,8 | 520/85 |
Podana szerokość przekroju opony może być w rzeczywistości zmienna w zależności od wielu parametrów, takich jak struktura ogumienia czy też warunki pracy.
Przy czym pamiętajmy, iż mimo zmiennej szerokości przekroju, wymiary bieżnika pozostają takie same. W zależności od stopnia rozpłaszczenia się opony na styku z glebą, od skali obciążenia oraz od konkretnego ustawienia ciśnienia roboczego zmienia się za to ślad pozostawiany przez oponę na podłożu.
W ogumieniu rolniczym stosowane są dwie konstrukcje karkasu: radialna i diagonalna.
Diagonalny karkas ma bardziej zaokrąglony kształt, ponieważ tworzące go warstwy opasania biegną od jednej ściany bocznej do drugiej, usztywniając tym samym całość struktury.
Przy kontakcie tego typu opony z podłożem to środek bieżnika będzie decydował o szerokości śladu. W mniejszym stopniu dotyczy to opon o konstrukcji radialnej, które znacznie bardziej płasko przylegają do podłoża.
Zatem, w oponie diagonalnej ślad pozostawiany na podłożu będzie się bardziej różnił od szerokości przekroju opony niż w oponie radialnej.
Podobnie jak typ karkasu, technologia wykonania opony będzie również miała wpływ na jej szerokość przekroju, a tym samym na szerokość pozostawianego śladu.
Opona wykonana w technologii VF, na przykład VT-TRACTOR, będzie miała znacznie większą zdolność do pracy przy niskim ciśnieniu niż opona standardowa. Zatem szerokość przekroju takiej opony, mierzona od ściany bocznej do ściany bocznej, będzie większa niż w przypadku standardowej, czyli sztywniejszej opony o tym samym rozmiarze.
Ciśnienie powietrza będzie miało wpływ na szerokość przekroju opony niezależnie od technologii jej wykonania.
Im bardziej napompujemy opony, tym bardziej usztywnią się i spionizują ich ściany boczne. Ślad opony stanie się zatem węższy, a tym samym idealny do użytku drogowego.
Niższe ciśnienie poszerzy za to ściany boczne, zwiększając powierzchnię styku opony z podłożem i przystosowując ją tym samym do pracy w terenie.
Bez względu na to, z jakiego powodu zmienia się szerokość przekroju opony, to jej zwiększenie nawet o kilka centymetrów skutkuje większą powierzchnią styku pojazdu z podłożem.
Ty oszczędzasz dzięki temu czas, zużywasz mniej paliwa dzięki lepszej trakcji, zmniejszasz poślizg kół i ostatecznie poprawiasz wydajność pracy ciągnika.
Nowa gama opon VX-R TRACTOR firmy Bridgestone powstała w wyniku zaawansowanych prac badawczych nad nową konstrukcją karkasu.
W rezultacie szerokość przekroju tego ogumienia odpowiada szerokości bieżnika na styku z podłożem.
Poniżej przedstawiamy zalety tego innowacyjnego rozwiązania:
Każdy dodatkowy centymetr klocków bieżnika, który jest w kontakcie z podłożem, mechanicznie zwiększa ilość przenoszonej na nie mocy silnika.
To największa zaleta tego rozwiązania: dzięki optymalnej szerokości przekroju opony na podłożu (dla wszystkich rozmiarów i modeli), opona VX-R TRACTOR da ciągnikowi większą zdolność trakcyjną, co pozwoli ci pracować szybciej, zwłaszcza na polu.
Skuteczniejsze przenoszenie mocy na podłoże oznacza także zwiększenie osiągów maszyny.
Kiedy dochodzi do poślizgu, praca staje się trudniejsza, opony wygładzają wierzchnią warstwę gleby, cały zaczep traci na osiągach, a układ kierowniczy nie chce już tak dobrze współpracować.
Inaczej mówiąc, poślizg kół, który jest bezpośrednio związany z oponami, spowalnia jazdę, zwłaszcza przy pogarszającej się w ciągu dnia pracy pogodzie.
Kluczem do przetrwania w takich warunkach jest rzecz jasna niskie ciśnienie powietrza, idealnie dopasowane do sytuacji. Ale nie tylko. Szerokość przekroju opony na styku z podłożem również będzie miała wpływ na jakość pracy.
Jest to jedna z licznych zalet opony VX-R TRACTOR, która przy tym samym rozmiarze co opony konkurencji zapewnia większy kontakt z podłożem, a tym samym zmniejszenie poślizgu kół.
Chcąc uzyskać większy ślad, możesz zamontować w ciągniku opony najwyższej klasy, które pracują przy bardzo niskim ciśnieniu.
Możesz też pójść o krok dalej i zainwestować w opony VX-R TRACTOR. Dzięki specjalnej konstrukcji bieżnika, która pozwala temu ogumieniu w pełni wykorzystać szerokość przekroju, będziesz stale pracować z szerszym śladem.
Co więcej, jeśli obniżysz ciśnienie i zredukujesz prędkość, powierzchnia styku opony z podłożem będzie nawet większa niż nominalna szerokość przekroju, nie wspominając już o wszystkich korzyściach w zakresie ochrony gleby, jakie można uzyskać dzięki oponom, wykonanym w technologii VF.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: