Wiemy, że jakość upraw zależy w dużej mierze od jakości gleby. Parametry glebowe, które nie są widoczne gołym okiem, w tym stopień zagęszczenia, nie pozostają w tym kontekście bez znaczenia. Coroczne przygotowanie gleby po zakończonych żniwach jest bardzo ważne, ponieważ pozwala przywrócić jej odpowiednie właściwości i zapewnić dobre plony w kolejnym sezonie. Jednak przygotowanie gleby nie zda egzaminu, jeśli podczas tego typu prac zaczniesz jeździć po polu z oponami, które zamiast pomóc tylko ją ubiją.
Należy więc myśleć wielotorowo, zapobiegając tego typu paradoksalnym sytuacjom. Dostosowane do typu gleby opony, nie przyczyniające się do jej zagęszczania, będą zatem absolutnie niezbędne. Unikniesz dzięki nim stopniowego pogarszania się stanu ziemi na polach w wyniku narastającego ubicia, spowodowanego wielokrotnymi przejazdami maszyn.
Niezwykle bogata w materię organiczną wierzchnia warstwa gleby to miejsce, w którym zakorzeniają się uprawy. Warstwa ta odgrywa kluczową rolę w produktywności gleby, zapewniając korzystne środowisko dla wzrostu roślin.
Z biegiem lat wierzchnia warstwa gleby ulega zagęszczeniu na zmiennej grubości w zależności od obciążenia i opon stosowanych na maszynach rolniczych. Zmniejsza to jej przepuszczalność i zdolność do pobierania wody, powietrza, nawozów i odżywek dla roślin.
Zagęszczenie gleby jest spowodowane w dużej mierze wielokrotnymi przejazdami maszyn rolniczych w tych samych miejscach, co modyfikuje naturalną strukturę gleby.
Zagęszczanie może powodować ubożenie profilu biologicznego gleby.
Ubijanie gleby zwęża bowiem naturalne tunele, będące siedliskami dżdżownic, owadów i innych mikroorganizmów, które pomagają utrzymać zdrowie gleby poprzez promowanie jej żyzności i poprawę jej struktury.
Obecność mikroorganizmów w glebie sprzyja obiegowi materii organicznej i wody, które są niezbędne dla rozwoju roślin.
Natomiast dobra retencja wody w wierzchniej warstwie gleby jest niezbędna, szczególnie do przetrwania okresów suszy.
Nadmierne zagęszczenie może zmniejszyć dopływ tlenu, bez którego niemożliwy będzie rozwój życia biologicznego.
Obecność niezagęszczonych przestrzeni w wierzchniej warstwie gleby stymuluje kiełkowanie roślin, ułatwia cyrkulację materii organicznej potrzebnej do ich wzrostu i zapewnia korzystne środowisko dla rozwoju korzeni. Pozwala to systemowi korzeniowemu na rozprzestrzenianie się, poszukiwanie wszystkich potrzebnych składników odżywczych i utrzymanie stabilności struktury gleby.
Jednakże, gdy wierzchnia warstwa ziemi jest ubita, cała struktura gleby ulega zmianie. Grudki ziemi zmieniają swoje parametry, pory obecne w glebie zostają ściśnięte, a przepuszczalność zostaje zmniejszona.
To zagęszczenie blokuje cyrkulację wody i głębokie napowietrzanie gleby, ograniczając zdolność wzrostu korzeni.
Przenikanie wody w głąb zostaje utrudnione, gleba pozostaje wilgotna na powierzchni, co prowadzi do dalszego zagęszczenia i poślizgu, zwiększa się erozja, a nawozy i środki ochrony roślin są wymywane z powierzchni, nie docierając do systemów korzeniowych upraw.
Postępujące zagęszczanie gleby, powodowane ciężarem maszyn i wysokim ciśnieniem opon rolniczych (utrzymujących ciężar narzędzi) może wydawać się z pozoru nieistotne. Może jednak mieć negatywne konsekwencje, takie jak zmniejszenie plonów.
Wbrew pozorom ten podstępny proces może skutkować niewielkim, ale stałym spadkiem produktywności gleby, co przełoży się prędzej czy później na zmniejszenie twoich zysków z danego pola.
Kiedy nacisk wywierany przez opony zagęszcza glebę, korzenie roślin mają trudności z penetracją i rozwojem w głąb wierzchniej warstwy gleby. Uniemożliwia im to dostęp do składników odżywczych i wody z głębszych warstw, co z kolei sprzyja zubożeniu
.
Zwiększanie ciśnienia w oponach ciągnika w celu skompensowania obciążenia i ciężaru narzędzi jest normalnym zjawiskiem.
Jednakże, gdy opony są nadmiernie napompowane, mają tendencję do zapadania się w podłoże, co zmniejsza szerokość styku klocków bieżnika opony z podłożem. Zwiększa to również opory toczenia poprzez zmniejszenie przyczepności do podłoża, co nieuchronnie prowadzi do zwiększenia obrotu koła.
Zjawisko to wpływa zarówno na jakość i czas wykonywanej pracy, jak i na strukturę wierzchniej warstwy gleby.
Żniwa z pewnością powodują największe zagęszczenie gleby. Dlatego konieczne jest jej przygotowanie przed rekultywacją. Przygotowanie to może przybierać różne formy, w zależności od poziomu zagęszczenia gleby na polu: głęboszowanie lub dekompaktacja, orka, uprawa okrywowa, kultywator ścierniskowy, połączone narzędzia do siewu bezpośredniego itp.
To wszystko ma na celu przywrócenie zdolności produkcyjnej gleby, zmniejszenie zagęszczenia i przygotowanie pól do siewu poprzez zapewnienie optymalnych warunków dla nowych upraw.
W przypadku gleb zwięzłych, orka umożliwi uprawę na głębokość 30 centymetrów i zakopanie chwastów przy dobrym przygotowaniu łoża siewnego.
Kwestia trakcji ma niesłychane znaczenie podczas orki. W przeciwieństwie do standardowych opon rolniczych, opony VF mają znacznie większy ślad. Jest on szerszy i dłuższy, zapewniając doskonałą trakcję i zwrotność. Te technologiczne opony zapewniają ci także optymalną przyczepność, aby ułatwić przygotowanie gleby bez ryzyka poślizgu lub zagęszczenia.
Jeśli gleba jest tylko zagęszczona na powierzchni, orka ścierniskowa lub talerzowy przejazd Cover crop spulchni wierzchnią warstwę gleby do 15 lub 20 cm i prawidłowo wymiesza glebę i resztki roślinne.
Również w tym przypadku opona VF odgrywa istotną rolę. Umożliwia bowiem pracę z prędkością 15 km/h z doskonałą trakcją przy niskim ciśnieniu, jednocześnie chroniąc glebę przed ubiciem. Oznacza to, że można pracować szybciej i taniej niż w przypadku orki, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości gleby.
W przypadku gleb, które nie są zagęszczone, i dla których chcemy w jak największym stopniu zachować życie biologiczne, idealny będzie siew bezpośredni na resztkach poprzedniej uprawy.
Opona w technologii VF będzie twoim najlepszym sprzymierzeńcem w przypadku siewu bezpośredniego, kiedy to poszanowanie gleby i jej ochrona są najważniejsze. Opona VF pozwala ciągnikowi pracować przy ciśnieniu 0,8 bara, a nawet 0,6 bara i zachowywać tym samym strukturę gleby przy jednoczesnej optymalizacji wydajności produkcyjnej.
Montaż opon VF nie wniesie nic nowego, jeśli nie ustawisz w nich odpowiedniego ciśnienia. Zoptymalizujesz w ten sposób wydajność, w zależności nie tylko od używanego narzędzia, ale także od wilgotności i rodzaju gleby na polu.
W każdym razie zaleca się określenie całkowitej masy ciągnika i narzędzia, a następnie odpowiednie dostosowanie ciśnienia w oponach.
Prawidłowe zastosowanie opon VF o bardzo niskim ciśnieniu w celu uniknięcia nadmiernego zagęszczenia gleby przy jednoczesnym zachowaniu jej pierwotnych właściwości nadal zależy od obciążenia i prędkości maszyny
.
Opona VF VT TRACTOR została specjalnie zaprojektowana w celu zmniejszenia zagęszczenia gleby na poziomie wierzchnich i głębokich warstw gleby.
Jej karkas posiada unikalną strukturę, która umożliwia pracę przy bardzo niskim ciśnieniu i rozłożenie obciążenia na większej powierzchni, ograniczając w ten sposób ryzyko zagęszczenia poszczególnych warstw gleby.
Szerszy i dłuższy ślad tej opony pomaga zachować porowatość gleby i jej zdolność do wchłaniania powietrza, wody i składników odżywczych potrzebnych do rozwoju upraw.
Dzięki swojej solidnej konstrukcji opona VF VT TRACTOR może udźwignąć do 40% więcej obciążenia niż standardowe opony przy takim samym ciśnieniu.
Ta zwiększona nośność nie wpływa na inne parametry, takiej jak chociażby wydajność czy trwałość opony, zapewniając jednocześnie optymalne warunki podczas pracy z większymi lub szerszymi narzędziami.
Jedną z głównych cech opony VT TRACTOR jest jej zdolność do ochrony wierzchniej warstwy gleby. Dzięki specjalnej konstrukcji klocków bieżnika Involute, ta innowacyjna opona ma optymalny kontakt z glebą, poprawiając trakcję i zmniejszając ryzyko poślizgu.
Rozmiar, kąt i grubość klocków zapewniają doskonałą penetrację gleby, ograniczając konieczność odśnieżania i naruszania struktury gleby.
Przygotowanie gleby na kolejny sezon nic nie da, jeśli nie masz odpowiednich opon. Ochrona gleby musi stać się nawykiem, aby za każdym razem, gdy maszyna przejeżdża przez pole, nie powodowała żadnych szkód. Inwestycja w opony VT TRACTOR może wydawać się dużym wydatkiem, ale w ostatecznym rozrachunku przyniesie wiele korzyści. Oprócz ochrony wierzchniej warstwy gleby i zmniejszenia zagęszczenia, ta najwyższej klasy opona pomaga pracować w bardziej zrównoważony sposób. Korzyści będą widoczne przez wiele lat produkcji, przy utrzymaniu lub nawet zwiększeniu plonów.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: