Drgania w maszynach rolniczych mają wiele przyczyn, ale niektóre z nich mogą mieć źródło w oponach.
Naturalne drgania związane z kształtem klocków bieżnika są nieznaczne i nie przyniosą negatywnych konsekwencji, jeżeli wszystkie parametry zostaną prawidłowo wyregulowane. Czasami jednak stają się naprawdę problematyczne, powodując wzrost drgań ciągnika i dają się bardzo wyraźnie odczuć w kabinie.
Ponadto nieprawidłowe drgania opony przyspieszają jej zużycie, znacznie skracając żywotność.
Poniższy artykuł omawia niektóre z najczęstszych przyczyn drgań opon oraz sposoby rozwiązywania związanych z tym niedogodności.
Ogumienie rolnicze ma znacznie mocniej wyrzeźbioną powierzchnię niż opony innych kategorii. Na bieżniku znajdują się duże i obszerne klocki, które umożliwiają przenoszenie siły trakcyjnej na miękkie podłoże.
Ta specyficzna konstrukcja, z wieloma klockami bieżnika, w naturalny sposób prowadzi do powstawania drgań podczas jazdy, gdy każdy z klocków styka się z podłożem.
Prace badawcze nad konstrukcją opony rolniczej są więc bardzo ważne, ponieważ od ich jakości zależy, czy opona będzie miała dobre właściwości trakcyjne na polu i czy będzie się dobrze zachowywać na drodze powodując jedynie minimalne drgania.
1. Zrównanie drgań opon z drganiami układu napędowego
Wibracje silnika i układu napędowego (czyli tych elementów układu przeniesienia napędu, które umożliwiają ruch kół) nigdy nie powinny mieć takiej samej częstotliwości jak naturalne drgania wytwarzane przez opony.
Kiedy rytm tych dwóch rodzajów drgań jest taki sam, uzyskuje się wzmocnienie, które może generować rezonans i w rezultacie przyspieszać ich częstotliwości. Wibracje stają się wtedy bardziej nasilone niż wibracje samego silnika i mogą powodować problemy mechaniczne lub dyskomfort użytkownika.
W celu upewnienia się, że problem rzeczywiście dotyczy ogumienia, można porównać poziom drgań odczuwanych podczas postoju z włączonym silnikiem i poziom drgań odczuwanych w trasie.
Najprostszą metodą rozwiązania tego problemu jest zmiana ciśnienia w oponach.
Zmniejszenie lub zwiększenie ciśnienia powietrza wpływa na zmianę kształtu opony i nieznaczną zmianę częstotliwości drgań powstających na styku opony z nawierzchnią.
Ta niewielka regulacja może czasami wystarczyć do rozdzielenia drgań opon od drgań silnika.
Gdyby po takiej operacji problem nadal występował, można zmienić serię opon, co spowoduje zmianę częstotliwości drgań ogumienia.
2. Drgania spowodowane wadliwym montażem opon
Zakładanie i zdejmowanie opon to moment, w którym należy zachować szczególną ostrożność, aby zapewnić idealne ułożenie opony na obręczy.
Podczas zakładania lub zdejmowania opon smarowanie stopek jest niezbędne niezależnie od tego, czy operacja jest wykonywana ręcznie, czy przy użyciu specjalnych narzędzi.
Jeśli stopka jest źle nasmarowana podczas montażu mechanicznego, może ustawić się pod kątem w stosunku do kołnierza obręczy, co spowoduje wibracje podczas jazdy, utratę powietrza lub niestabilność podczas toczenia oraz efekt kołysania w obie strony.
Żeby rozwiązać ten problem, należy zdjąć stopki z obręczy i dobrze je wysmarować przed kolejną próbą montażu.
Z kolei podczas demontażu należy upewnić się, że stopka opony nie została uszkodzona, przecięta lub nie uległa nieodwracalnej deformacji. Spowodowałoby to konieczność wymiany opony, ponieważ inaczej nie da się bezpiecznie prowadzić pojazdu.
3. Drgania spowodowane zniekształceniem obręczy lub opony
Felga, która była spawana, może mieć lekko owalny kształt, co spowoduje efekt wibracji podczas toczenia się koła.
Jeśli odkształcenie obręczy wykracza poza dopuszczalne normy, z pewnością jest związane z wadą produkcyjną.
Sprzedawca opon może dać Ci dostęp do odpowiednich narzędzi kontrolnych, które pozwolą zmierzyć szczytowe i dolne punkty obręczy.
Jeżeli odczyty nie zmieszczą się w normie, będzie czekać Cię wymiana ogumienia.
Sprawdzanie współosiowości felgi
Jeśli masz obręcz wieloczęściową, to gdy obręcz jest przykręcona do koła łańcuchowego, można sprawdzić, czy połączenia między obręczą a wieńcem są dobrze wyśrodkowane względem siebie.
W starszych ciągnikach z obręczami mostowymi mogą wystąpić trudności z utrzymaniem centrowania obręczy ze względu na postępujący luz w elementach złącznych, czyli w śrubach.
W sytuacji wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości nie należy zwlekać z poluzowaniem śrub i dostosowaniem centrowania. Jeśli to nie pomoże, zaleca się sprawdzenie, czy obręcz nie jest zdeformowana, a jeśli jej wymiary przekraczają dopuszczalne normy, konieczna będzie wymiana.
Drgania mogą być również związane z samą oponą, która niestety może posiadać wadę konstrukcyjną, objawiającą się lekko owalnym kształtem.
Możesz to łatwo sprawdzić, mierząc długość szprych po obu stronach osi środkowej koła.
Czasami może się zdarzyć, że zarówno opona, jak i obręcz mają owalny kształt.
Odpowiednio mierząc felgę i oponę, można przeprowadzić wyważanie, które będzie polegało na obracaniu opony na obręczy, tak aby wada jednej z nich została skompensowana wadą drugiej i w ten oto sposób uzyskać ponowne wycentrowanie koła.
4. Drgania związane z wadą ustawienia kół
Niepożądane wibracje mogą także być związane z wadliwym ustawieniem kół. W tym przypadku drgania zwiększają się wraz z przyspieszeniem.
Może to być problem z równoległością lub pochyleniem:
- Równoległość to regulacja umożliwiająca ustawienie kół w jednej linii z osią podłużną ciągnika, tak aby cztery koła były idealnie równoległe do osi jazdy ciągnika.
- Pochylenie kół to pionowe ustawienie każdego z nich w taki sposób, aby zawsze były idealnie prostopadłe do płaskiej powierzchni drogi lub podłoża.
Sprawdzanie ustawienia kół
W każdym przypadku zaleca się regularne sprawdzanie ustawienia kół.
Podczas codziennej pracy koła ciągnika są narażone na wiele obciążeń, takich jak koleiny, nierówności terenu, częste zmiany rodzaju podłoża, nadmierny moment obrotowy. Wszystkie te czynniki w bardzo nieznacznym stopniu zmieniają ustawienie kół, ale jeśli będą się często powtarzać, z czasem spowodują wibracje wystarczające do przyspieszenia zużycia gumy na bieżniku.
Regularne kontrole i prawidłowe parametrowanie kół pozwolą zachować sprzęt rolniczy w idealnym stanie i zapewnią Ci dodatkowe tysiące godzin użytkowania.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
- 5 prostych technik, które zoptymalizują opony rolnicze
- Usługodawcy z branży rolniczej: poprawa jakości usług dzięki odpowiednim oponom rolniczym
- Porównanie nośności standardowych opon rolniczych i opon VF
- Jak promień obciążenia statycznego wpływa na moje opony rolnicze
- Zalety i wady opon rolniczych VF i gąsienic
- Dlaczego warto sprawdzać stan opon żniwnych przed rozpoczęciem zbiorów?
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *