Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

Nowe rozwiązania technologiczne, które zapobiegają ubijaniu gleby

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 20 lipca 2023

Od mniej więcej dziesięciu lat w rolnictwie pojawia się coraz więcej rozwiązań technologicznych mających na celu ochronę gleby. Technologia ogumienia rozwija się w bardzo szybkim tempie, ponieważ musi nadążać za tym, że obecnie produkuje się coraz to większe, cięższe i mocniejsze maszyny rolne.
Ma to na celu rzecz jasna zwiększenie wydajności pracy. Opony nie mogą pozostać w tyle, dlatego też wszelkie rozwiązania umożliwiające dostosowywanie ciśnienia na bieżąco w trakcie pracy przyczyniają się do zwiększenia osiągów maszyny, chroniąc przy tym glebę.
 

W niniejszym artykule przyjrzymy się poszczególnym etapom oponiarskiej ewolucji technologicznej, która umożliwiła jednocześnie ochronę struktury pól i przyspieszenie pracy. Dzięki niej dziś możliwe jest zwiększenie lub zmniejszenie ciśnienia powietrza o ponad 1 bar w ciągu zaledwie kilku sekund...

Pierwszy etap ewolucji opon:
Innowacyjne opony VF zapobiegające ubijaniu gleby

Praca ze standardowymi oponami oznacza konieczność radzenia sobie z częstymi zmianami ciśnienia powietrza w zależności od rodzaju podłoża.

Jeśli męczy cię ciągłe dokonywanie regulacji i wybierasz w związku z tym pośrednie ciśnienie dla wszystkich zastosowań, możesz się niestety spodziewać nieprzyjemnych konsekwencji:

Duże ciśnienie podczas pracy w polu:
nadmierny poślizg = wzrost zużycia paliwa

Podczas pracy w polu, szczególnie po deszczu, zaleca się zmniejszenie ciśnienia w oponach. Średnie ciśnienie, często stosowane w standardowych oponach, nie będzie korzystnym rozwiązaniem na miękkim podłożu. Może bowiem doprowadzić do nadmiernego poślizgu kół i spadku siły trakcyjnej, który będzie odczuwalny pomimo sporej mocy silnika.

Straty finansowe wynikające z tej konfiguracji dadzą się odczuć po pewnym czasie, ponieważ im wyższy współczynnik poślizgu, tym wyższe zużycie paliwa możesz odnotować.

Duże ciśnienie podczas pracy w polu:
nadmierne ubicie gleby = słabsze plony

Jedną z głównych konsekwencji pracy w polu ze zbyt dużym ciśnieniem powietrza jest nadmierne ubicie gleby oraz zagęszczenie jej wierzchniej warstwy.

Są to zjawiska, których nie warto ignorować. Zbytnie zagęszczenie blokuje cyrkulację powietrza i wody oraz rozwój mikroorganizmów w poszczególnych warstwach gleby, co w dłuższej perspektywie znacznie hamuje prawidłowy rozwój korzeni upraw.

Niewielkie ciśnienie podczas jazdy drogą:
większy opór toczenia, dłuższa droga hamowania

Inaczej niż w sytuacji pracy w polu, na drodze należy zwiększyć ciśnienie, aby uniknąć nadmiernego zniekształcenia opon, zwłaszcza przy dużych prędkościach i  podczas transportowania ciężkich ładunków.

Zbyt niskie ciśnienie na drodze zdecydowanie przyspiesza zużycie opon, ale niesie ze sobą także ryzyko utraty kontroli nad pojazdem podczas gwałtownego hamowania. Jadąc ze zbyt niskim ciśnieniem drogą, nie unikniesz także niestabilności podczas pokonywania zakrętów…

Niedobrane ciśnienie: spadek żywotności opon = częstsza konieczność wymiany

Jeśli jeździsz drogami ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza, twoje opony będą się nadmiernie nagrzewać wraz ze wzrostem prędkości, co spowoduje szybsze zużywanie się gumy i innych komponentów. Natomiast zbyt wysokie ciśnienie podczas pracy w polu może prowadzić do nadmiernego poślizgu, który również powoduje szybkie zużywanie się bieżnika.

Sam widzisz zatem, że bez względu na rodzaj podłoża niedobrane ciśnienie powietrza spowoduje przedwczesne zużycie opon i zwiększy koszty eksploatacyjne, ponieważ będziesz musiał je częściej wymieniać.

Dzięki technologii VF przekonasz się, że wszystkie te problemy przejdą do historii, ponieważ ten typ opon został zaprojektowany w celu zwiększania wydajności pracy przy jednoczesnej ochronie gleby.

Technologia VF: twój sprzymierzeniec w walce z ubiciem gleby

Opony wykonane w technologii VF mają elastyczne, wzmocnione ściany boczne, dzięki którym są w stanie pracować przy bardzo niskim ciśnieniu (0,8 bara), także pod obciążeniem. Oto, co konkretnie zyskasz, inwestując w opony VF:

  • Mniejsze ubicie gleby i zwiększenie ilości plonów.
  • Ochrona żyjących w glebie pożytecznych mikroorganizmów.
  • Umożliwienie rozwoju systemu korzeniowego roślin.
Opony pod ciśnieniem 0,8 bara wykonane w technologii VF,
zilustrowane po prawej stronie ryciny,
umożliwiają lepszy rozwój systemu korzeniowego upraw

Technologia VF: rozwiązanie sprzyjające poprawie trakcji

Ogumienie typu VF zapewnia ci optymalną trakcję i szerszy ślad dzięki zdolności do pracy przy niskim ciśnieniu.

Opona VF VT-TRACTOR jest wyposażona w specjalne klocki bieżnika typu Involute, które idealnie przylegają do podłoża, redukując tym samym efekt łopaty. Poprawia to trakcję maszyny rolniczej, nawet na miękkim lub wilgotnym podłożu.

Opona VF, czyli na przykład model VT-TRACTOR firmy Bridgestone, oferuje ci cały szereg korzyści:

  • Mniejszy poślizg kół (dzięki specjalnym klockom bieżnika)
  • Poprawa trakcji, która skutkuje szybszą pracą
  • Wolniejsze zużywanie się (dzięki wzmocnionej strukturze)
  • Doskonała nośność
  • Zmniejszenie zużycia paliwa (dzięki optymalnej trakcji)
Niemniej, pozostaje nam do rozwiązania pewien problem: jak ponownie napompować opony po pracy w polu, jeśli nie masz sprężarki?

 

Drugi etap ewolucji opon: technologia VF ze zdalnym systemem pompowania

System zdalnego pompowania to kolejny poziom ewolucji opon, który umożliwia regulację ciśnienia powietrza bez przerywania pracy.

Funkcja ta zwiększa wydajność opon VF i zapewnia użytkownikom całą masę korzyści.

System zdalnego pompowania w ciągniku,
wyposażonym w opony VF VT-TRACTOR firmy Bridgestone

Precyzyjna regulacja ciśnienia podczas pracy w polu

System zdalnego pompowania daje ci najdokładniejszą kontrolę ciśnienia we wszystkich zastosowaniach, zarówno w polu, jak i na drodze.

Urządzenie to, podłączone bezpośrednio do opon, jest sterowane z kabiny za pomocą elektronicznego modułu sterującego. Chcąc wyregulować ciśnienie, po prostu naciskasz na odpowiedni guzik.

Dbałość o glebę i optymalizacja wydajności pracy

Automatyczna regulacja ciśnienia, jaka odbywa się z dużą dokładnością bezpośrednio na polu, jest czynnikiem zmniejszającym w dużej mierze ryzyko zagęszczenia gleby.

Zdalne pompowanie daje ci opcję dostosowania ciśnienia w oponach do bieżących warunków glebowych. Jeśli na przykład twoje pole ma różną wilgotność na całej swojej powierzchni, będziesz mógł pracować na nim ze zmiennym ciśnieniem. Lepszych warunków pracy nie da się już uzyskać!

Oszczędność paliwa

Tempo spalania paliwa przez ciągnik zależy od wielu czynników, w tym od ciężaru zaczepu, rodzaju gleby oraz od warunków pogodowych.

Jazda z odpowiednim do każdego podłoża ciśnieniem będzie dla ciebie źródłem oszczędności:

  • W polu: niskie ciśnienie na poziomie 0,8 bara poprawia trakcję i zmniejsza poślizg, oszczędzasz zatem paliwo.
  • Podczas jazdy drogą: ciśnienie ustawione na poziomie 2 barów zmniejsza opory toczenia, oszczędzasz więc do 30% paliwa.

Mniejsze zużycie opon

Dzięki funkcji zdalnego pompowania ciśnienie w twoich oponach będzie zawsze na optymalnym poziomie. W rezultacie na drodze kontakt ogumienia z podłożem zostanie zminimalizowany, natomiast w polu poślizg ulegnie znacznej redukcji.

Jeżdżąc z zawsze dobrze ustawionym ciśnieniem, ograniczasz przedwczesne zużycie opon, a tym samym zmniejszasz częstotliwość ich zakupu.

Co zyskasz dzięki oponom VF w połączeniu z systemem zdalnego pompowania?

Połączenie systemu zdalnego pompowania i opon w technologii VF to doskonały sposób na optymalizację osiągów twoich maszyn.

Zdalny system pompowania w połączeniu
z ogumieniem VF zapobiega ubijaniu gleby

Inwestując w opony typu VF, takie jak VT-TRACTOR, będziesz mógł w razie potrzeby znacznie obniżyć ciśnienie powietrza po to, by przewozić ciężkie ładunki w polu, nie niszcząc gleby.

Łącząc oponę VF ze zdalnym systemem pompowania, wydłużasz w dodatku jej żywotność, jednocześnie zwiększając poziom ochrony gleby.

Niemniej, pozostaje nam do rozwiązania jeszcze jeden problem: jeśli nie masz systemu wspomagającego pompowanie (dodatkowej sprężarki), to czy możesz uniknąć przestojów na dopompowanie opon, trwających od 15 do 20 minut po zjeździe z pola?

 

Trzeci etap ewolucji opon:
połączenie dwóch rolniczych innowacji technologicznych: niskociśnieniowe opony VF model VT-TRACTOR w połączeniu z obręczą Tank Air Wheel o ciśnieniu od 6 do 7 barów

Opony z serii VT-TRACTOR zostały stworzone do pracy przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza.
Dzięki elastycznym, wzmocnionym ścianom bocznym mogą zejść do 0,8 bara, a w niektórych przypadkach nawet do 0,6 bara. W przeciwieństwie do standardowego ogumienia, ta technologiczna opona pracująca przy niskim ciśnieniu zostawia dłuższy i szerszy ślad, lepiej rozkładając obciążenie na podłożu i zmniejszając tym samym stopień ubicia gleby

Jeżeli bardzo zależy ci na zoptymalizowaniu ochrony gleby twoich pól, a jesteś zmuszony pracować z większymi i cięższymi maszynami i narzędziami lub jeśli twoja ziemia jest bardzo wrażliwa na zagęszczanie, to polecamy ci rozważyć zamontowanie opon technologicznych z odpowiednim systemem zdalnego pompowania. Umożliwi ci to niezwykle precyzyjną regulację ciśnienia. Będziesz mógł być pewien, że jest ono zawsze na właściwym poziomie, niezależnie od rodzaju uprawianej gleby, zadanego obciążenia i aktualnych warunków pogodowych. Poza tym, zabezpieczysz też przy okazji opony przed zbyt prędkim zużyciem.

Obręcz Tank air Wheel to rezerwa powietrza pod wysokim ciśnieniem

Jeśli chcesz pójść o krok dalej i wyeliminować czas oczekiwania na uzupełnienie ciśnienia w oponach, postaw na obręcz Tank air Wheel. Jest to optymalizacja, która może jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie opon i wydłużyć ich żywotność.

Bridgestone nawiązał współpracę z firmą Sodijantes Industrie w celu opracowania nowego rozwiązania w zakresie technologii rolniczej.

Obręcz Tank Air Wheel w połączeniu z oponą VF model VT-TRACTOR daje ci optymalne połączenie najnowszych technologii.

Ta nowoczesna obręcz została pomyślana jako rezerwa powietrza pod wysokim ciśnieniem (na bazie fabrycznie zamontowanej w twoim ciągniku sprężarki). Może ono zostać natychmiast uwolnione, aby dać ci skok 1 bara w górę w ciągu zaledwie kilku sekund. Z tą obręczą nie ma mowy o przestojach.

Schemat elementów technicznych koła Tank Air Wheel

Tank Air Wheel to nic innego, jak zbiornik powietrza, wbudowany bezpośrednio w koło.

Zawiera on kilkaset litrów powietrza o ciśnieniu 6 lub 7 barów, umożliwiając ci niemal natychmiastowe zwiększenie ciśnienia z 0,8 do 1,5 bara w oponach o dużych rozmiarach.

Technologia ta pozwala ci na szybką i jednoczesną regulację ciśnienia we wszystkich czterech kołach podczas jazdy drogą bez konieczności zatrzymywania się.

Połączenie dwóch innowacji technologicznych:
obręcz Tank Air Wheel i opona VF VT-TRACTOR

Połączenie tych dwóch technologii zapewnia ci w dodatku jeszcze lepszą kontrolę zachowania się ciągnika:

panowanie nad poślizgiem, wygodniejsze prowadzenie, bezpieczniejsze hamowanie... w każdej sytuacji, niezależnie od rodzaju podłoża i warunków meteorologicznych.

Opinia rolnika, który przetestował u siebie kombinację obu technologii

Gael Blard uprawia swoje 70-hektarowe gospodarstwo, sadząc na polach głównie pomidory, bataty, czosnek oraz rośliny aromatyczne. Ten rodzaj upraw wymaga wielu dodatkowych prac i zabiegów pielęgnacyjnych, a tym samym wiąże się z licznymi przejazdami maszyn.

„Przygotowując pole pod siewy, często pracuję na bardzo niskim ciśnieniu, nie przekraczając 0,7 bara. Muszę na każdym kroku uważać na zachowanie struktury gleby w dobrym stanie, aby zapewnić moim sadzonkom poprawne zakorzenienie na początku nowego sezonu. Dzięki temu jestem pewien, że rośliny czeka optymalny rozwój"

Pola Gaela są dość mocno rozrzucone na obszarze 40 kilometrów, a dotarcie z jednego pola na drugie zajmuje mu czasami do 40 minut.

Praca na wielu małych poletkach ma to do siebie, że wymaga bardzo częstych zmian ciśnienia przy przejazdach z pola na drogę.

Gospodarstwo rolne wyposażone
w opony VT-Tractor i obręcze Tank Air Wheel

Moje ciągniki są wyposażone w opony Bridgestone VF VT-TRACTOR, odpowiednie do transportu i ciężkich prac polowych.

Opony montuję na obręczach Tank Air Wheel, które posiadają wbudowaną rezerwę około 100 litrów powietrza na każde koło, a po napompowaniu do 7 barów stanowią rezerwę ciśnienia.

„Mogę w ciągu kilku sekund przestawić ciśnienie w oponach ciągnika na odpowiednie do jazdy drogą, zatem nie muszę już czekać 10 czy 15 minut po każdym zjeździe z pola.”

 

PODSUMOWANIE

Wraz z rozwojem technologii kół i opon jesteśmy w stanie zwiększać obciążenie maszyn rolniczych i pracować z ciągnikami o jeszcze większej mocy.

Decydując się na korzystanie z najnowszych rozwiązań chronisz glebę, wykonując przy tym pracę szybciej, zużywając mniej paliwa i zbierając z roku na rok coraz to większe plony z tych samych pól.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: