Twoje narzędzia rolnicze mają określony ciężar, którego nie da się zmienić. Jeśli kupujesz nowy sprzęt, to zapewne robisz to zmyślą o zwiększeniu wydajności, więc logicznie rzecz biorąc, będzie on prawdopodobnie większy i cięższy.
Ponieważ waga narzędzi nie da się modyfikować, jesteś zobowiązany ją rekompensować, ustawiając wyższe ciśnienie w oponach. W przypadku opon standardowych nie masz innego wyboru, jeśli chcesz uniknąć zgniatania ich przez ładunek. Jednak takie rozwiązanie ma wiele wad: zwiększa się poślizg, ubicie gleby, zużycie paliwa...
Istnieje jednak inny sposób na rozwiązanie tego dylematu. Sekret tkwi w samych oponach, które umożliwiają jednocześnie zwiększenie obciążenia i obniżenie ciśnienia. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, przeczytaj koniecznie ten artykuł.
1. Jaki poziom obciążenia możesz uzyskać na oponach standardowych?
Ze uwagi na swoją niską cenę, najpopularniejsze są obecnie opony standardowe. Nie zawsze zapewniają one wystarczającą nośność, co może obniżyć osiągi ciągnika.
W oponach standardowych, podobnie jak w pozostałych typach opon, na ścianie bocznej można znaleźć indeks nośności, który należy interpretować, biorąc pod uwagę maksymalną prędkość. Indeks nośności opony jest ustalany przez jej producenta w zależności od poziomu technologicznego i struktury ogumienia (konstrukcja radialna lub diagonalna).
Jeżeli przewozisz ładunki przekraczające nośność danego modelu opony, zmusi Cię to do zwiększenia ciśnienia do maksimum. W konsekwencji doprowadzi to do przedwczesnego zużycia opon i zmusi Cię do szybkiej ich wymiany, która niepotrzebnie zwiększy Twoje koszty eksploatacyjne.
Żeby właściwie użytkować opony standardowe, należy przede wszystkim ustawić prawidłowy poziom ciśnienia, biorąc pod uwagę przewidywane obciążenie. Ciśnienie należy dokładnie dostosować do:
- Obciążenia każdej z osi (inne ciśnienie z przodu i z tyłu w zależności od zamontowanych narzędzi)
- Maksymalnej prędkości, której nie będziesz przekraczał
- Szacowanego momentu obrotowego (w zależności od wykonywanej pracy)
- Rodzaju podłoża (transport drogowy, prace w polu itp.).
Jak obliczyć obciążenie ciągnika z zamontowanym narzędziem?
Każdy montowany na pojeździe sprzęt ma inny ciężar, który przekłada się na opony, dlatego przy każdej zmianie narzędzi należy wykonać obliczenia dotyczące obciążenia.
Indeks nośności podany na oponach określa dokładny limit obciążenia, którego nie powinno się przekraczać. Informacje podane przez producenta ogumienia pozwalają określić wagę narzędzi, których można używać z ciągnikiem wyposażonym w dane opony standardowe, a także maksymalne obciążenie dla przyczep.
Są dwa sposoby obliczania obciążenia, przypadającego na każdą z opon.
Obliczanie obciążenia za pomocą przyrządu do ważenia:
- Ważenie przedniej osi: narzędzie tylne powinno być ustawione w pozycji roboczej.
- Ważenie tylnej osi: narzędzie powinno być podniesione.
- Balastowanie przodu ciągnika: służy wyrównaniu rozkładu obciążenia.
- Sprawdzanie obciążenia z balastem: uzyskany ciężar nie powinien przekraczać indeksu nośności opon.
- Wyregulowanie ciśnienia: należy uwzględnić wartości uzyskane podczas ważenia i maksymalną przewidywaną prędkość.
Obliczanie obciążenia bez przyrządu do ważenia:
Jeżeli nie masz specjalnej wagi, możesz sam obliczyć obciążenie każdej osi na podstawie informacji podanych przez producentów, wykonując kilka prostych pomiarów.
Używając poniższego wzoru, możesz obliczyć obciążenie każdej z osi:
Do wykonania obliczeń potrzebne będą poniższe dane:
- M1: balast przedni (lub narzędzie przednie).
- M2: masa narzędzia zamontowanego z tyłu ciągnika (dane producenta).
- d1: odległość od środka przedniego obciążnika balastowego (lub środka narzędzia przedniego) do środka przedniej osi.
- d2: odległość między środkiem tylnej osi a środkiem narzędzia zamontowanego z tyłu.
- E: odległość między środkiem przedniej i tylnej osi.
- Masa osi przedniej: masa własna osi przedniej (dane producenta).
- Masa osi tylnej: masa własna osi tylnej (dane producenta).
W jakich sytuacjach trzeba zmienić ciśnienie powietrza, mimo że obciążenie będzie takie samo?
Jedną z głównych wad standardowych opon rolniczych jest to, że ciśnienie powietrza nie powinno być jednakowe podczas prac drogowych i polowych. Musi ono zostać dostosowane na nowo przy każdej zmianie podłoża, aby uniknąć przedwczesnego zużycia opon oraz degradacji gleby. W przeciwnym razie w dłuższej perspektywie może się to odbić na Twojej wydajności.
Jaki jest wpływ obciążenia na standardowe opony podczas użytku drogowego?
Podczas jazdy po drogach ciągnięte narzędzie jest zazwyczaj uniesione, co powoduje przeniesienie sporego obciążenia na tylną oś ciągnika. Poza tym przejazdy drogowe odbywają się z dużą prędkością.
To chwilowe przeciążenie oraz szybkość jazdy sprawiają, że wcześniej ustawione ciśnienie staje się nieodpowiednie.
Powierzchnia drogi jest twarda i ścierna, co powoduje szybkie zużycie bieżnika standardowych opon, jeśli ciśnienie nie zostanie prawidłowo ustawione.
W celu zmniejszenia oporów toczenia na drodze oraz ograniczenia zużycia opon, zaleca się nieznaczne zwiększenie ciśnienia w porównaniu z wartością określoną na podstawie obliczeń obciążenia.
Jaki jest wpływ obciążenia na standardowe opony podczas pracy w polu?
O ile na drodze zaleca się pompowanie opon do nieco wyższych wartości, o tyle w polu należy zmniejszać ciśnienie.
Źle dobrane ciśnienie i przeciążenie opon standardowych powodują:
- Nadmierneg zagęszczenie gleby.
- Powstawanie kolein.
- Nadmierne zużycie paliwa.
W oponach standardowych można ustawić niższe ciśnienie, kiedy prędkość jazdy w polu jest mniejsza, co pozwala na uzyskanie szerszej powierzchni styku z podłożem, a tym samym ogranicza poślizg kół.
Należy jednak sprawdzić, czy obciążenie odpowiada niższej prędkości, tak aby nie przekroczyć parametrów nośności opony. Takie rozwiązanie zmusza jednak użytkownika do stosowania mniejszej prędkości podczas jazdy drogą.
2. Jaki poziom obciążenia możesz uzyskać z oponami w technologii VF?
Istnieją opony, które mają lepsze parametry i są bardziej wytrzymałe niż opony standardowe. Są to opony niskociśnieniowe w technologii VF (Very High Flexion). Ogumienie to jest przeznaczone do przenoszenia większych obciążeń i cechuje się dużą zdolnością do odkształcania i zginania.
Dlatego też w polu można bez problemu obniżyć ciśnienie robocze do 0,8 bara. Jest to niewykonalne w przypadku opon standardowych, które nie są w stanie pracować z ciśnieniem niższym niż 1,2 bara.
Największą zaletą opon VF jest możliwość zwiększenia obciążenia nawet o 40% w stosunku do opon tradycyjnych przy tym samym rozmiarze ogumienia.
Przykład ważenia ciągnika Fendt 930 o mocy 305 KM (masa całkowita ciągnika bez narzędzi = 12 260 kg) wyposażonego w niskociśnieniowe opony VF typu VT-TRACTOR z siewnikiem:
- Rozmiary przodu: 600/65 R34 VT-Tractor
- Rozmiary tyłu: 710/70 R42 VT-Tractor
- Rozmiary siewnika: 540/65 R24
Ważenie tylnej osi w celu obliczenia przeniesienia obciążenia
Masa pustego siewnika wynosi 7440 kg
Wynik ważenia pozwala nam określić przeniesienie obciążenia na tylną oś ciągnika.
Na podstawie uzyskanej wartości możemy określić poziom ciśnienia, który wyniesie 0,8 bara na tylnej osi z oponami VF i 1,5 bara w przypadku technologii standardowej (czyli prawie dwa razy więcej) przy tym samym rozmiarze opon.
Opona VF pozwala zatem na pracę z dużo cięższymi narzędziami bez potrzeby nadmiernego pompowania, podczas gdy standardowa opona szybko osiągnie dopuszczalną granicę ciśnienia.
Opona VF to mniejsze zagęszczenie gleby przy takim samym obciążeniu
Wybierając opony niskociśnieniowe typu VF, można zwiększyć obciążenie bez zwiększania ciśnienia. Przy takim samym obciążeniu opona VF umożliwia pracę z niższym ciśnieniem, co chroni glebę przed zagęszczeniem, zwłaszcza w mokrych warunkach.
Wpływ tego samego obciążenia na podłoże w zależności od modelu opony
Ogumienie wykonane w technologii VF zapewnia lepszy rozkład obciążenia na podłożu dzięki większej powierzchni styku.
Opony rolnicze VF, takie jak VT-TRACTOR, umożliwiają:
- Zwiększenie obciążenia
- Ograniczenie ubicia gleby
- Ograniczenie poślizgu
- Poprawę trakcji
- Oszczędność paliwa
- Przejazdy drogą bez konieczności zmiany ciśnienia.
Massey Fergusson wyposażony w niskociśnieniowe opony VF typu VT-TRACTOR
O czym warto pamiętać w przypadku intensywnego użytkowania opon VF na drodze?
Opony VF są bardzo popularne ze względu na oszczędność czasu, jaką oferują. W odróżnieniu od opon standardowych, te bardziej zaawansowane technologicznie opony mogą być użytkowane z takim samym ciśnieniem zarówno na drodze, jak i w polu. Dzięki temu nie trzeba się martwić o regulację ciśnienia przy przejazdach z jednego podłoża na drugie (asfalt, ziemia).
Mimo to warto wziąć pod uwagę prędkość na drodze, ponieważ powyżej pewnej granicy prędkości zwiększenie ciśnienia jest nadal zalecane. Dotyczy to w szczególności jazdy z prędkością ponad 50 km/h.
Jednak przy jeździe z prędkością w granicach 30 km/h można utrzymać ciśnienie, które zostało wcześniej ustawione na podstawie danych uzyskanych w wyniku ważenia (ciągnik + narzędzie).
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
- 5 prostych technik, które zoptymalizują opony rolnicze
- Usługodawcy z branży rolniczej: poprawa jakości usług dzięki odpowiednim oponom rolniczym
- Które z drgań są bezpośrednio związane z oponami rolniczymi?
- Jak promień obciążenia statycznego wpływa na moje opony rolnicze
- Zalety i wady opon rolniczych VF i gąsienic
- Dlaczego warto sprawdzać stan opon żniwnych przed rozpoczęciem zbiorów?
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *