Wielu rolników decyduje się na jazdę z tym samym ciśnieniem w oponach przez cały rok, niezależnie od rodzaju gleby lub wykonywanej pracy. Ich jedyną motywacją jest wygoda. Jednak to pozorne odciążenie wiąże się ze znacznymi kosztami dla gospodarstwa: żywotność opon skraca się niemal o połowę, praca w mokrych warunkach idzie mozolniej, a gleba staje się coraz mocniej ubita, co w rezultacie prowadzi do strat w plonach.
To prawda, że znalezienie odpowiedniego ustawienia ciśnienia dla opon rolniczych nie zawsze bywa łatwe. W dodatku praca przy niskim ciśnieniu często napawa rolników obawami o to, że opona obróci się na feldze lub zostanie uszkodzona. Jednakże tego rodzaju sytuacje nie będą miały prawa się zdarzyć, jeśli przerzucisz się na bardziej zaawansowane technologicznie opony, stworzone specjalnie do pracy przy niskim ciśnieniu.
W poniższym artykule udzielamy wam odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na wydajność pracy i na jakość plonów ma regulacja ciśnienia w oponach rolniczych.
1. Skutki nieprawidłowych parametrów ciśnienia w oponach rolniczych
Niestety, podczas prac polowych błędy w ustawieniach ciśnienia są na porządku dziennym.
Jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, ma to ujemne konsekwencje, jeśli chodzi o prowadzenie maszyny, ale także w zakresie ubicia gleby.
Z drugiej strony, gdy ciśnienie jest zbyt niskie, a technologia opony na to nie pozwala, może to prowadzić do szybkiej degradacji ogumienia.
Jakie są skutki zbyt wysokiego ciśnienia?
W praktyce najczęściej zdarza się tak, że aby uprościć sobie życie, decydujemy się na ustawienie średniego ciśnienia.
Podczas pracy w polu opona taka będzie zatem najczęściej zbytnio napompowana. Natomiast przepompowane opony mogą być przyczyną zwiększonego poślizgu kół, zwłaszcza na mokrym podłożu, prowadząc tym samym do przyspieszenia zużycia paliwa i wydłużenia czasu pracy. Zbyt duże ciśnienie powietrza pogarsza również strukturę gleby, prowadząc do powstawania kolein i długotrwałego uszkodzenia warstwy uprawnej.
Błędy w ustawieniach ciśnienia a ubicie gleby
Wysokie ciśnienie w oponach jest głównym winowajcą nadmiernego zagęszczenia gleby. Zjawisko to upośledza naturalny wzrost korzeni twoich upraw i zmniejsza stopień wchłaniania przez nie składników odżywczych. W najgorszym wypadku możesz się spodziewać strat w plonach rzędu nawet do 25%.
Co gorsza, ubita gleba to dla ciebie nie tylko mniejszy dochód ze sprzedaży płodów ziemi, ale także dodatkowe koszty związane z głęboszowaniem.
Skutki pracy z niskim ciśnieniem w oponach, które nie są do tego przeznaczone
Niedopompowanie opon rolniczych o standardowej konstrukcji powoduje liczne problemy.
Są one związane z faktem, że technologia takich opon nie pozwala im pracować w sposób ciągły z obniżonym ciśnieniem.
Ogumienie będzie miało tym samym tendencję do nadmiernego rozpłaszczania się na podłożu, co spowoduje zapadanie się środkowej części bieżnika, a także nieprawidłowe zużycie klocków bieżnika i barków opony.
Co gorsza, niskie ciśnienie zwiększa ryzyko przebicia standardowej opony i czyni ją podatną na uszkodzenia wewnętrzne, które mogą pozostać niezauważone przez długi czas. Przedwczesne zużycie jest w stanie skrócić żywotność opony nawet o 25%.
Ponadto zbyt niskie ciśnienie w tradycyjnej oponie pogarsza stabilność pojazdu, szczególnie podczas hamowania i pokonywania zakrętów, a także zwiększa zużycie paliwa na drodze, bezpośrednio wpływając na koszty operacyjne.
2. Opona w technologii VF idealna do pracy przy bardzo niskim ciśnieniu
Jeśli zależy ci na zwiększeniu wydajności pracy, powinieneś zaufać nowoczesnym technologiom. Opony VF, takie jak VT-Tractor firmy Bridgestone, to opony technologiczne, które mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu: 0,6 bara przy niskiej prędkości lub 0,8 bara przy normalnej prędkości.
Technologia zastosowana w tej oponie pozwala na wysokie ugięcie bardzo elastycznych ścian bocznych bez wpływu na jej wewnętrzną strukturę. Dzięki temu zwiększa się powierzchnia styku opony z podłożem, a jej ciężar rozkłada się na większej powierzchni. Specjalna stopka typu S-line zapewnia doskonałe uszczelnienie między oponą a obręczą, eliminując ryzyko wypadnięcia oraz obrotu opony na obręczy.
Film przedstawiający wyniki testów terenowych na oponach VT-TRACTOR przy bardzo niskim ciśnieniu
Plusy w zakresie zużycia paliwa:
- Konstrukcja opon VF optymalizuje przenoszenie mocy na podłoże, minimalizując utratę energii.
- Szerszy ślad zmniejsza opory toczenia, szczególnie na mokrej ziemi.
- Efektywne wykorzystanie niskociśnieniowych opon VF zapewnia znaczne oszczędności paliwa.
Plusy w zakresie trakcji:
- Szerszy ślad niskociśnieniowych opon VF zmniejsza poślizg kół, przyspieszając tym samym pracę.
- Specjalna konstrukcja klocków bieżnika sprzyja sile trakcyjnej i zapobiega przylepianiu się do opony grud ziemi
Plusy dla gleby:
- Opony VF użytkowane przy niskim ciśnieniu chronią strukturę gleby, minimalizując jej ubicie.
- Nie hamują one wzrostu systemów korzeniowych upraw ani aktywności mikroorganizmów w glebie.
- Jeśli masz opony VF, to wiedz, że woda może przenikać bez przeszkód do głębszych warstw gleby; optymalizujesz zatem swoje plony bez konieczności podlewania pól latem.
3. Praca przy niskim ciśnieniu to mniejsze zużycie paliwa
Podczas prac polowych niższe ciśnienie w oponach ma zasadnicze znaczenie dla optymalizacji zużycia paliwa. Umiejętne dostosowanie ciśnienia w oponach pozwala znacznie zmniejszyć opory toczenia i poślizg opon, co prowadzi do wolniejszej konsumpcji paliwa.
W dodatku opony zużywają się wtedy wolniej, pozwalając ci wykorzystać swoją maksymalną żywotność. Jednak najbardziej zyskuje na tym sama gleba. Dzięki temu wszystkiemu ty nie tylko oszczędzasz pieniądze i zyskujesz lepsze dochody, ale także mniej zanieczyszczasz środowisko.
4. Niskie ciśnienie w oponach zapewnia lepszą trakcję
Niskie ciśnienie w oponach rolniczych poprawia trakcję, która jest elementem odpowiedzialnym za wydajność pracy w gospodarstwie. Właściwe ciśnienie w oponach odgrywa kluczową rolę w maksymalizacji trakcji, przy czym szczególnie korzystne są jak najniższe wartości.
Zmniejszenie ciśnienia w oponach zwiększa bowiem powierzchnię styku opon z podłożem wzdłużnie, zapewniając lepszą przyczepność i znacznie zmniejszając poślizg kół. Zoptymalizowana w ten sposób powierzchnia styku pozwala oponom na lepsze przyleganie do podłoża, dzięki czemu przenoszenie mocy silnika staje się bardziej wydajne.
Lepsza trakcja oznacza, że maszyny mogą pracować wydajniej niezależnie od bieżących warunków glebowych (mokrych czy suchych), dając ci w polu cały wachlarz możliwości.
Dzięki udoskonalonej trakcji twój ciągnik lepiej pożytkuje energię
Ulepszona trakcja oznacza efektywniejsze wykorzystanie mocy silnika, umożliwiając ciągnikowi wykonywanie zadań szybciej i przy mniejszym wysiłku energetycznym. Oznacza to, że rolnicy mogą obrobić większe połacie pola w krótszym czasie, zwiększając ogólną wydajność gospodarstwa.
Nasze testy jasno pokazują, że ciśnienie w oponach i trakcja są ze sobą powiązane. Ustawiając niskie ciśnienie w oponach, można znacznie poprawić trakcję, ograniczyć poślizg kół, spowolnić zużycie opon i paliwa, jednocześnie zwiększając osiągi maszyn rolniczych.
Dla rolników to najlepsza możliwa strategia, łącząca ochronę gleby, wydajność operacyjną i oszczędność kosztów.
5. Niskie ciśnienie w oponach sprzyja ochronie gleby
Niskie ciśnienie w oponach jest z pewnością najważniejszym czynnikiem, mającym wpływ na ochronę gleby i zapobiegającym jej nadmiernemu ubijaniu. Kiedy opony są przepompowane, zazwyczaj w celu skompensowania obciążenia, wywierają znaczny nacisk na glebę, powodując jej ubijanie.
Zagęszczenie gleby zmniejsza jej porowatość, ograniczając tym samym cyrkulację wody i powietrza oraz utrudniając wzrost korzeni roślin.
Ochrona gleby: im niższe ciśnienie, tym mniej zagęszczona gleba
Praca z oponami niskociśnieniowymi zwiększa powierzchnię styku zaczepu z podłożem, lepiej rozkładając obciążenie i zmniejszając nacisk wywierany na każdy centymetr kwadratowy gleby.
Pomaga to zachować odpowiednią strukturę gleby, jej zdolność do kumulowania wody i żyzność, sprzyjając tym samym optymalnemu wzrostowi upraw.
Gleby, które udało się uratować przed zbytnim zagęszczeniem, są bardziej odporne na erozję i ekstremalne warunki pogodowe, stanowią zatem niezachwianą podstawę dobrej wydajności gospodarstwa.
Pamiętaj, że optymalne zarządzanie ciśnieniem w oponach jest kluczem do utrzymania zdrowej gleby, będącej źródłem lepszych dochodów.
PODSUMOWANIE
Mądre zarządzanie ciśnieniem w oponach rolniczych, w szczególności przy wykorzystaniu opon technologicznych, takich jak VT-Tractor firmy Bridgestone, umożliwia bezpieczne wykonywanie prac polowych przy bardzo niskim ciśnieniu.
Zyskujesz dzięki temu wiele: lepszą trakcję, wolniejsze zużycie paliwa, redukcję zagęszczenia gleby i jej skuteczną ochronę.
Wybierając opony VT-Tractor, możesz zoptymalizować wydajność swojej pracy, jednocześnie przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju rolnictwa i ochrony środowiska.
Dziś natomiast znalezienie złotego środka między wydajnością pracy a ekologią stanowi krok w stronę nowoczesnego rolnictwa.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresował również następujący artykuł:
- 12 prostych wskazówek, jak skutecznie regulować ciśnienie w oponach rolniczych
- Jak pracować przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach rolniczych
- Opony rolnicze: na czym polega zależność między ciśnieniem, nośnością i prędkością jazdy
- Z felgami Tank Air Wheel w ciągu zaledwie minuty zwiększysz ciśnienie w oponach
- Kiedy przekroczenie limitu ciśnienia w oponach ciągnikowych jest możliwe
- Żniwa za pasem, możesz jeszcze zmienić opony na niskociśnieniowe
- 11 rzeczy, które warto wiedzieć o ciśnieniu opon rolniczych
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *