Opór toczenia opon rolniczych wzrasta podczas deszczowej pogody

W jaki sposób najskuteczniej kontrolować opory toczenia opon rolniczych?

Dobra znajomość opon ciągnika pomoże ci utrzymać rentowność na zadowalającym poziomie i jeszcze lepiej chronić glebę. Opór toczenia opon rolniczych ma znaczenie dla ogólnej wydajności maszyn, mimo iż jest parametrem często zapominanym. Warto go jednak brać pod uwagę. Aby dobrze zrozumieć zjawisko oporu toczenia, trzeba wiedzieć, że zależy ono od ciśnienia powietrza w ogumieniu, rozmiaru opon, rodzaju gleby i stopnia jej wilgotności. Z drugiej strony, ma ono bezpośredni wpływ na zużycie bieżnika, na współczynnik poślizgu i tym samym na czas spędzony na polu, ale przede wszystkim na zużycie paliwa. Jeśli nauczysz się umiejętnie kontrolować opory toczenia, możesz nie tylko poprawić wydajność twojej maszyny, ale także sprawić, że praca z nią będzie bardziej ekologiczna i mniej kosztowna.

W dzisiejszym artykule przybliżymy ci praktyczne metody skutecznego zarządzania oporami toczenia. Jeśli dostosujesz twoje opony do rzeczywistych warunków pracy i zoptymalizujesz sposób ich użytkowania, będziesz w stanie wdrożyć praktyczne rozwiązania zmniejszające zużycie ogumienia i paliwa. Dzięki nim lepiej zadbasz o glebę i zwiększysz dochody gospodarstwa:

1. Jakie znaczenie mają opory toczenia opon rolniczych dla rolników pokonujących codziennie 50 km lub więcej?

Opór toczenia opon rolniczych jest kluczowym parametrem, który należy wziąć pod uwagę w przypadku pokonywania dziennie 50 km lub więcej. Opór toczenia, który jest powiązany z obciążeniem zaczepu i tarciem o siebie materiałów, stanowi siłę, która przeciwstawia się ruchowi ciągnika. Może on mieć znaczący wpływ na wiele innych parametrów, dotyczących opon rolniczych.

Opór toczenia na drodze sprzyja przyspieszeniu zużycia
Opór toczenia na drodze sprzyja przyspieszeniu zużycia

Czy opory toczenia opon rolniczych mogą być źródłem problemów?

Nieodpowiednie ciśnienie powietrza jest jedną z głównych przyczyn powstawania oporów toczenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponach na drodze może prowadzić do przedwczesnego zużycia opon, nadmiernego zużycia paliwa, zwiększonego poziomu hałasu i utraty komfortu prowadzenia pojazdu.

Poza ciśnieniem należy również ściśle kontrolować geometrię przedniej osi ciągnika. Nieprawidłowe ustawienie osi wzdłużnych pojazdu lub błąd w pochyleniu kół może zwiększać opory toczenia, uniemożliwiając prawidłową synchronizację osi przedniej i tylnej. Jeśli geometria kół nie będzie prawidłowa, może dojść do nieregularnego zużycia, co znacznie skróci żywotność opon tym, którzy często jeżdżą drogami.

Czasami opór toczenia powstaje w wyniku wadliwego połączenia między ciągnikiem a ciągniętym narzędziem rolniczym lub z powodu niewspółosiowości zaczepu. Może to powodować zbaczanie ciągnika z kursu, zmuszając kierowcę do ciągłego korygowania układu kierowniczego. W tego typu sytuacji z czasem opony ulegają nieregularnemu zużyciu, które w przypadku intensywnego użytkowania na drodze będzie postępować w błyskawicznym tempie.

Jeśli chcesz uniknąć oporów toczenia, osie obu elementów zaczepu muszą być wyrównane
Jeśli chcesz uniknąć oporów toczenia, osie obu elementów zaczepu muszą być wyrównane

Rozwiązania zmniejszające opór toczenia na drodze

Chcąc zaradzić tego rodzaju problemom, ważne jest dostosowanie ciśnienia w oponach do specyfiki użytkowania ciągnika na twardym podłożu. Podczas intensywnego użytkowania na drodze temperatura gumy wzrasta wraz z prędkością, co czyni ją bardziej podatną na zużycie. Z kolei wysokie ciśnienie minimalizuje powierzchnię styku opony ze ściernym asfaltem, zmniejszając dzięki temu opory toczenia i spowalniając zużycie gumy

Ponadto, jeśli chcesz poprawnie kontrolować opory toczenia, zaleca ci się regularne sprawdzanie geometrii ciągnika i przyczepy. Kontrola ta będzie niezbędna do wydłużenia żywotności opon. W dodatku poprawiasz w ten sposób stabilność, zwrotność i bezpieczeństwo jazdy ciągnikiem podczas intensywnej eksploatacji na drodze.

Pamiętaj jednak także, że to przede wszystkim zastosowanie odpowiednich zaczepów między ciągnikiem a narzędziem lub przyczepą pomoże ci zmniejszyć opór toczenia. Zaczep typu „Scharmuller” pozwoli uniknąć efektu kołysania góra-dół, a zaczep z siłownikiem hydraulicznym pozwoli uniknąć szarpnięć przód/tył podczas hamowania. Tego rodzaju niepożądane efekty są bardzo szkodliwe dla opon. 

Zaczepy typu „Scharmuller” i zaczepy hydrauliczne zmniejszają opory toczenia
Zaczepy typu „Scharmuller” i zaczepy hydrauliczne zmniejszają opory toczenia

 

2. A co z oporami toczenia podczas pracy w polu?

Na powstawanie oporów toczenia w polu wpływają głównie dwa czynniki: nieprawidłowe ciśnienie (tym razem zbyt wysokie) lub nieprawidłowe przeniesienie obciążenia (zbyt duże obciążenie na jednej osi).
Innymi słowy, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie lub obciążenie jest źle rozłożone, opony zapadają się w podłoże, zwłaszcza jeśli jest ono miękkie lub wilgotne. Stwarza to dodatkową przeszkodę dla ogumienia. To właśnie ten wysiłek, który opona musi wykonać, aby mimo to nadal poruszać się do przodu, składa się na opór toczenia. Mamy tutaj niestety do czynienia z szeregiem negatywnych konsekwencji:

Wzrost współczynnika poślizgu

Zbyt duże obciążenie pojazdu przy zbyt wysokim ciśnieniu w oponach, w dodatku na mokrej nawierzchni, to idealne warunki do zwiększenia poślizgu kół. Gdy opony napotykają za duży opór gleby, może to prowadzić do nadmiernego poślizgu, a nawet ugrzęźnięcia zaczepu. W każdym bądź razie ogranicza to siłę trakcyjną ciągnika, powodując rzeczywistą utratę wydajności.

Nieodpowiednie ciśnienie zwiększa opory toczenia i poślizg kół
Nieodpowiednie ciśnienie zwiększa opory toczenia i poślizg kół

Nadmierne zużycie paliwa

Ciągnik zużyje więcej paliwa niż tak naprawdę potrzebuje, gdy opór toczenia opon rolniczych będzie zbyt wysoki. Kiedy opony tracą przyczepność lub zapadają się w podłoże z powodu niskiego ciśnienia lub innych czynników, zwiększa to prędkość obrotową silnika i wymaga więcej mocy, aby przesunąć zaczep do przodu. Rezultat jest łatwy do przewidzenia: zwiększa się zużycie paliwa. To niepotrzebne zużycie będzie miało znaczący wpływ na finanse rolnika i przyczyni się do zwiększenia kosztów operacyjnych.


Utrata czasu

Tracisz na polu czas, gdy opony mają problemy z trakcją lub przyczepnością, które to prowadzą prostą drogą do zmniejszenia wydajności pracy. To proste: jeśli opony nie mają odpowiedniej przyczepności do podłoża, twoja maszyna będzie potrzebowała więcej czasu, aby wykonać daną pracę. Może to prowadzić do zmniejszenia ogólnej wydajności gospodarstwa, ponieważ praca trwa dłużej, niż zakładano.


Pogorszenie stanu gleby

Niszczysz twoją glebę, gdy opony wywierają nadmierny nacisk na podłoże, uszkadzając górne warstwy ziemi. Może to być szczególnie odczuwalne w mokrych warunkach, gdy podłoże jest o wiele bardziej podatne na poślizg. Jeśli ciśnienie powietrza w oponach jest zbyt wysokie, ogumienie wygładza i zbija glebę, zmniejszając jej porowatość i zdolność do wchłaniania wody. Rezultat: stopniowa utrata żyzności gleby, która wpływa negatywnie na wzrost upraw.


Opór toczenia sprzyja zagęszczaniu gleby
Opór toczenia sprzyja zagęszczaniu gleby

Rozwiązania pozwalające na zmniejszenie oporów toczenia w polu

W jaki sposób możesz przezwyciężyć te problemy? Po prostu zmniejsz ciśnienie w oponach na polu, aby zwiększyć powierzchnię styku bieżnika z podłożem. Dostosowując ciśnienie do rodzaju gleby, przewożonego ładunku i wykonywanej pracy, możesz skutecznie zmniejszać opory toczenia na polu, optymalizując w ten sposób osiągi ciągnika i chroniąc glebę.

 

3. Opory toczenia podczas prac w obejściu

Prace w obejściu w rolnictwie mieszanym wymagają odpowiednich opon rolniczych, które są w stanie wytrzymać zróżnicowane i często spore obciążenia. Zarówno w przypadku ciągników wyposażonych w przednie widły lub łyżki, jak i bardziej wyspecjalizowanych maszyn, takich jak ładowarki teleskopowe, opór toczenia jest kluczowym czynnikiem wpływającym na zużycie opon.

Jakim przeciążeniom poddawane są opony podczas prac w obejściu?

Prace wykonywane na betonie przy bardzo niskich prędkościach dość mocno obciążają twoje ogumienie. Wtedy bowiem każdy ruch i każdy obrót kół wiążą się z powstawaniem oporów toczenia na poziomie podłoża i ze skrętem klocków bieżnika. Im częściej powtarzają się te przeciążenia, tym bardziej powodują one:

  • Szybsze zużycie gumy
  • Przedwczesne zużycie bieżnika
  • Uszkodzenia wewnętrzne karkasu
  • W ostateczności także odrywanie się klocków bieżnika.
    Uszkodzenia klocków bieżnika z powodu przeciążeń powstających w obejściu
    Uszkodzenia klocków bieżnika z powodu przeciążeń powstających w obejściu

Jak sprostać pracy w obejściu

Chcąc sprostać tego rodzaju wyzwaniom, musisz zacząć regulować ciśnienie w oponach. Najlepszym rozwiązaniem jest utrzymywanie wysokiego ciśnienia z przodu. Dzięki temu twoje opony będą miały lepszą odporność na obciążenia cykliczne i większą sztywność podczas manewrowania, a ty będziesz w stanie zminimalizować ryzyko nadmiernego odkształcenia i uszkodzenia karkasu podczas prac wykonywanych w obejściu.

Regulacja ciśnienia powietrza zmniejsza zużycie ogumienia przy pracy z ładowaczem czołowym
Regulacja ciśnienia powietrza zmniejsza zużycie ogumienia przy pracy z ładowaczem czołowym

Jeszcze inną metodą ochrony opon podczas pracy w obejściu jest przestrzeganie zalecanego dla każdego typu ogumienia limitu przeniesienia obciążenia. Zadbanie o to zapewni ci optymalną stabilność pojazdu i zmniejszy nacisk na opony, pomagając przedłużyć ich żywotność.

Umiejętna kombinacja wszystkich opisanych powyżej metod pomaga zmniejszać opory toczenia i maksymalizować wydajność maszyn rolniczych.

 

PODSUMOWANIE:
Kontrola ciśnienia w oponach rolniczych pozwala ci optymalizować wydajność twoich maszyn i stale poprawiać rentowność gospodarstwa. Ciśnienie powietrza odpowiednie do rodzaju gleby i do wykonywanej pracy zmniejsza opory toczenia, co z kolei pozwala uniknąć przedwczesnego zużycia opon, wyższego zużycia paliwa, zwiększonego poślizgu kół i minimalizuje wpływ maszyn na jakość gleby, zapewniając ci w ten sposób dobre plony.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zvyšte ziskovost svých provozních činností

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *