Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

Zarządzanie obciążeniem przednich opon w rolnictwie mieszanym

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 06 kwietnia 2023

Wielozadaniowość pracy w rolnictwie mieszanym wymaga zamontowania na ciągniku wszechstronnych opon, inaczej niż dzieje się to przy samych uprawach polowych. Podczas manewrów w obejściu opony wykonują sporą część swojej pracy na twardym podłożu z dużym obciążeniem na przedzie ciągnika, zwłaszcza jeśli używasz ładowacza czołowego.
W rolnictwie mieszanym pracujesz także w polu, dlatego też twoje opony powinny być w stanie dostosować się do zupełnie innych warunków fizycznych, panujących na miękkim podłożu. Szczególnie zależy nam tutaj na unikaniu nadmiernego ubijania gleby.
Wymieniając ogumienie na nowe, powinieneś zatem wziąć pod uwagę fakt, że nie mogą to być zwykłe opony.
 

Oprócz zdolności do pracy przy niskim ciśnieniu, nowy komplet będzie musiał być w stanie wytrzymać duże obciążenie skoncentrowane na przednich kołach ciągnika. Poniżej podpowiadamy, jakie cechy powinny mieć opony przeznaczone do rolnictwa mieszanego.

1. Dlaczego w rolnictwie mieszanym nie warto używać zwykłych opon?

Praca w gospodarstwie mieszanym jest w rzeczywistości ambitnym zadaniem, oznacza bowiem konieczność dostosowania się do stale zmieniających się warunków fizycznych, które będą wymagać technicznych opon o ogromnej elastyczności parametrów.

Na przykład, do oprzętów w pomieszczeniach hodowlanych z wąskimi korytarzami i niskim stropem dobrze nadaje się teleskopowy wózek widłowy, podczas gdy pracę na polu wykonamy o wiele lepiej ciągnikiem o dużej mocy.
W przypadku opon obowiązuje dokładnie ta sama zasada, istnieją bowiem mocne opony, które pracują z wysokim ciśnieniem przy ciężkich pracach na betonie, oraz opony bardzo elastyczne, które świetnie sprawdzą się przy niskim ciśnieniu na miękkiej glebie.

Jednak nie wszystkie gospodarstwa mają możliwość dysponowania kilkoma ciągnikami w zależności od wykonywanej pracy. Jeśli posiadasz ciągnik o mocy 100 lub 115 KM do prac polowych, będzie on również doskonale współpracował z ładowaczem czołowym przy wszystkich pracach wymagających podnoszenia paszy czy obornika. Dobór odpowiednich opon do tak wykorzystywanego ciągnika jest ważny.

Zdecydowanie warto wybierać mądrze, i to takie opony, które pozwolą ci pracować w szerokim zakresie ciśnień, zapewniając tym samym wielozadaniową pracę bez konieczności częstej wymiany ogumienia.

Najlepsze opony do pracy z ładowaczem czołowym

W trakcie załadunku, rozładunku lub manewrowania na miejscu w obejściu i w pomieszczeniach hodowlanych, przednie opony są mocno obciążone przez przenoszony ładunek, znajdujący się na ładowaczu czołowym.

Wybierając w takim wypadku opony radialne o wzmocnionym karkasie i dużej ilości warstw opasania na bieżniku i ścianach bocznych, będziesz miał model idealnie przystosowany do przenoszenia obciążeń.
Opony te muszą także być w stanie wytrzymać większe ciśnienie powietrza, co pozwoli pojazdowi zachować stabilność podczas prac wymagających wielu manewrów. Natomiast podczas manewrowania pod obciążeniem takie ogumienie powinno wykazywać się odpornością na naprężenia boczne.

Prace w obejściu w gospodarstwie mieszanym

 

Opony zdolne pracować przy niskim ciśnieniu, wyposażone w zoptymalizowany pod kątem trakcji bieżnik

Optymalne opony do rolnictwa mieszanego powinny być także odpowiednie do wszystkich prac polowych: sianokosów, siania, opryskiwania, orki oraz siewu.

Innymi słowy, powinny być w stanie funkcjonować przy niskim ciśnieniu, zapewniając większą powierzchnię styku z podłożem, co poprawi trakcję ciągnika, zwłaszcza na miękkim podłożu w mokrych warunkach.
Im skuteczniej opony będą przekazywać siłę trakcji na podłoże, tym mniejszy będzie poślizg i tym więcej czasu zaoszczędzisz. Dodatkowo, ograniczy to zużycie paliwa i zwiększy wydajność twojej codziennej pracy.

Opony mają ogromny wpływ na zagęszczanie gleby twoich pól.

Jeśli pracujesz w polu na mocnych i sztywnych oponach, przeznaczonych do prac w obejściu, spowodujesz zagęszczanie gleby, co w perspektywie kilku lat zmniejszy ilość uzyskiwanych plonów.
Jeśli nie pracujesz w proporcjach czasu, które umożliwiałyby ci każdorazową zmianę opon w ciągniku, polecamy ci wybór uniwersalnego ogumienia, które daje możliwość pracy w szerokim zakresie ciśnienia od 0,8 bara do 2,4 bara.

 

2. Jak poprawnie obliczać obciążenie przedniej osi?

W czasie użytkowania ciągnika z ładowaczem czołowym podczas załadunku lub rozładunku cyklicznie zmienia się obciążenie przedniej osi.
Sprawia to, że ustawienie odpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach staje się bardzo trudne, tym bardziej, że będzie ono zależne od rodzaju wykonywanych prac: powinno być inne przy transporcie paszy dla zwierząt gospodarskich, inne przy składowaniu słomy w wyższych partiach stodoły, a jeszcze inne przy ładowaniu odpadów organicznych do pojemników na śmieci...
Każda z tych prac będzie bowiem dawać zupełnie odmienny schemat obciążenia opon.

Obciążenie osi przedniej podczas składania balotów

 

Bez względu na rodzaj prac wykonywanych z ładowaczem czołowym, konieczne jest zbalansowanie ciężaru przenoszonego przez przednią oś poprzez obciążenie tyłu pojazdu za pomocą metalowych obciążników balastujących, umieszczonych na ciągniku.

Umiejętne balastowanie tyłu ciągnika pomaga skompensować brak równowagi, wywołany podnoszeniem dużego ładunku, w dodatku umieszczonego z dala od punktu ciężkości ciągnika. Balast równoważy obciążenie obu osi, zwiększając stabilność pracującego ciągnika.

Poniżej przedstawiamy przykładowe konfiguracje dla ciągnika z ogumieniem wielozadaniowym, uwzględniające nacisk ładunku, znajdującego się na ładowaczu czołowym:

PRZYKŁAD 1: New Holland NH 8260 - 115 KM

  • Rozmiar opon: przód 380/85 R28 VX-Tractor 139D - tył 460/85 R38 VT-Tractor 154D
  • Rozkład mas na ciągniku: przód 2040 kg - tył 2940 kg
  • Ładowacz czołowy: MX T408+. Wymiary i obciążenia podane na podstawie danych producenta
  • Waga ładowacza: 490 kg - SIŁA ZWROTNA przy osi obrotu narzędzia 2400 kg
Opony VX-TRACTOR - New Holland NH 8260 115 KM - ładowacz MX T408

 

  • Całkowite obciążenie osi przedniej: 2400 kg + przeniesienie obciążenia (× 1,9) = 4560 kg + masa przodu ciągnika 2040 = 6600 kg
  • Należy uwzględnić przeniesienie obciążenia na tylną oś ciągnika, powstałe dzięki odpowiedniemu balastowi umieszczonemu na tyle ciągnika, tj. 500 kg mniej na przedzie, dla masy 1000 kg:
    6600 - 500 kg = 6100 kg, w rezultacie przewidywana nośność wynosi 3050 kg na oponę.
  • Rzeczywista nośność tych opon przednich wynosi 3270 kg przy ciśnieniu powietrza 1,8 bara i przy prędkości 10 km/h w sytuacji użytkowania cyklicznego.
Nasza rada dla powyższej konfiguracji opon
Należy zwiększyć ciśnienie powietrza na przedzie, aby uzyskać nadciśnienie 400 gramów lub 2,2 bara, czyli 295 kg więcej nośności. Ostatecznie 3270 kg + 295 kg = 3565 kg
  • Pozwoli to również na pracę cykliczną przy prędkości 15 km/h.
  • Spowoduje to w rezultacie zmniejszenie strefy ugięcia (opona nie będzie tak mocno rozpłaszczać się na podłożu), większą sztywność ścian bocznych, a tym samym zmniejszenie ryzyka uszkodzenia lub przecięcia ścian bocznych.
  • Zachowanie karkasu i bieżnika będzie lepsze z dobrą stabilnością podczas podnoszenia.

 

PRZYKŁAD 2: Massey Ferguson 5710 SL - 100 KM

  • Rozmiar opon: przód 340/85 R28 VX-Tractor 133D - tył 420/85 R38 VX-Tractor 149D
  • Rozkład mas na ciągniku: przód 1800 kg - tył 1920 kg
  • Ładowacz czołowy: MX T408. Wymiary i obciążenia podane na podstawie danych producenta
  • Waga ładowacza: 480 kg - SIŁA ZWROTNA przy osi obrotu narzędzia 2100 kg
Opony VX-TRACTOR - Massey Fergusson 5710 SL 100 KM - ładowacz MX T408

 

  • Całkowite obciążenie osi przedniej: 2100 kg + przeniesienie ciężaru (× 1,9) = 3990 kg + ciężar przodu ciągnika 1800 kg = 5790 kg
  • Należy uwzględnić przeniesienie obciążenia na tylną oś ciągnika, powstałe dzięki odpowiedniemu balastowi umieszczonemu na tyle ciągnika, tj. 400 kg mniej na przedniej osi, przy masie 800 kg:
    5790 - 400 = 5390 kg na przedniej osi, w rezultacie przewidywana nośność wynosi 2695 kg na oponę.
  • Rzeczywista nośność tych opon przednich wynosi 2790 kg przy ciśnieniu powietrza 1,8 bara i przy prędkości 10 km/h.
Nasza rada dla powyższej konfiguracji opon
Należy zwiększyć ciśnienie powietrza z przodu, aby uzyskać nadciśnienie 400 gramów lub 2,2 bara, czyli 245 kg dodatkowej nośności. Ostatecznie 2790 kg + 245 kg = 3035 kg
  • Pozwoli to również na pracę cykliczną przy prędkości 15 km/h.
  • Spowoduje to zmniejszenie strefy ugięcia, dając większą sztywność ścian bocznych, a tym samym ryzyko uszkodzenia lub przecięcia ścian bocznych zmniejszy się.
  • Zachowanie karkasu i bieżnika będzie lepsze z dobrą stabilnością podczas podnoszenia.

 

3. Dlaczego warto zmieniać ciśnienie w zależności od rodzaju wykonywanych prac?

Dlatego, iż zakres prac wykonywanych w rolnictwie mieszanym jest niezwykle szeroki, powinieneś mieć możliwość korzystania z bardzo wytrzymałych opon przy manewrach na twardych nawierzchniach w obejściu, które będą jednocześnie zdolne do pracy na polu z niskim ciśnieniem, co pozwoli ci zoptymalizować zdolności trakcyjne zaczepu i chronić glebę.

Żeby być w stanie ustawić odpowiednie obciążenie na przednich oponach ciągnika, musisz nauczyć się wybierać takie ustawienia ciśnienia powietrza, które będą optymalne dla wykonywanej czynności.

Innymi słowy, należy uwzględnić zmianę ciśnienia w trzech zakresach w zależności od konkretnych obciążeń twojego ciągnika.

Trzy zakresy ciśnienia, pozwalające chronić opony przed zużyciem:

  • 2,2 bara lub w miarę możliwości więcej, przy pracy z ładowaczem czołowym, aby uniknąć szybkiego zużycia: zwiększenie ciśnienia do 2,2 bara umożliwia przenoszenie większych ładunków i zapewnia lepszą stabilność na twardym podłożu.
  • 1,6 do 2 barów do użytku drogowego: jest to średnie ciśnienie, które optymalizuje żywotność opony rolniczej podczas regularnego użytkowania na drogach. Asfalt jest twardą, wysoce ścieralną nawierzchnią, dlatego też nie należy jeździć po nim z niskim ciśnieniem, ponieważ może to spowodować przedwczesne uszkodzenie bieżnika opony, zwłaszcza przy dużych prędkościach.
  • 0,8 do 1,1 bara do prac w polu: na miękkim podłożu jest zupełnie odwrotnie, ponieważ należy zmniejszyć ciśnienie, aby uniknąć ubijania gleby. Zmniejszenie ciśnienia do 1,1 bara pozwoli na większą powierzchnię styku opony z podłożem, mniejszy poślizg i uzyskanie optymalnej siły trakcji.
    Opony uniwersalne w rolnictwie mieszanym

     

4. Która opona najlepiej sprawdzi się do pracy w rolnictwie mieszanym?

Na rynku jest wiele opon stworzonych dla rolnictwa mieszanego, ale ogumienie z serii VX-TRACTOR firmy Bridgestone wyróżnia się wyjątkowymi właściwościami.

Ta najwyższej klasy opona wielozadaniowa ma wzmocniony karkas zaprojektowany tak, aby wytrzymywać naprężenia związane z pracami w obejściu i użytkowaniem na drodze. Jednakże tym, co daje jej prawdziwą przewagę trakcyjną podczas prac polowych, są klocki bieżnika dłuższe niż w większości dostępnych w sprzedaży modeli opon uniwersalnych.

 

Zalety opony VX-TRACTOR dla rolnictwa mieszanego

  • Seria zaprojektowana specjalnie dla potrzeb rolników, którzy wykorzystują swoje maszyny wszechstronnie.
  • Opona VX-TRACTOR to najbardziej uniwersalne ogumienie do ciągników dostępne aktualnie na rynku, wygrywa z innymi dzięki swoim osiągom i wytrzymałości.
  • Karkas tej opony został zaprojektowany tak, aby wytrzymać ciśnienie w zakresie od 0,6 do 2,4 bara, co czyni ją odpowiednią do wszystkich rodzajów zastosowań i zdolną do przenoszenia ciężkich ładunków, zwłaszcza jeśli twój ciągnik jest wyposażony w ładowacz czołowy.
  • Bieżnik opony składa się z sześciu warstw wysokiej jakości gumy, która zwiększa wytrzymałość tego sprzętu i minimalizuje negatywne skutki tarcia podczas użytkowania ogumienia na twardych powierzchniach.
  • Opona charakteryzuje się doskonałymi zdolnościami trakcyjnymi i wyjątkową przyczepnością w każdych warunkach, a to dzięki konstrukcji technicznej inspirowanej najbardziej zaawansowanymi modelami Bridgestone.
  • Seria VX została zaprojektowana tak, aby wytrzymywać więcej dzięki dłuższym i szerszym klockom bieżnika. Objętość gumy jest w tej oponie aż o 20% większa niż u naszych bezpośrednich konkurentów. Zastosowana w produkcji tego ogumienia mieszanka oleju roślinnego sprawia, że jest ono o wiele odporniejsze na zużycie niż inne modele dostępne na rynku.

 

Podsumowując, opona Bridgestone VX-TRACTOR szczególnie dobrze nadaje się do pracy w rolnictwie mieszanym.
Jest to solidna, odporna na zużycie, wszechstronna i wysokowydajna opona.
Jej technologiczna konstrukcja pozwala z kolei na dłuższą żywotność, większą nośność i wyjątkową przyczepność do podłoża podczas prac polowych.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: