Opony BRIDGESTONE VT-TRACTOR o zmniejszonym promieniu obciążenia statycznego

Jak promień obciążenia statycznego wpływa na moje opony rolnicze

Warto poznać i zrozumieć niektóre z koncepcji technicznych dotyczących opon rolniczych, ponieważ mogą one pomóc w poprawie jakości i wydajności pracy.
Jedną z nich jest promień obciążenia statycznego, czyli odległość pomiędzy środkiem osi koła a podłożem. Im mniejszy ten promień, tym lepsza trakcja, tym lepiej chronisz swoją glebę i tym mniej paliwa zużywasz. Inaczej mówiąc, jest to prosty do zmierzenia parametr, który pozwoli Ci w kilka chwil określić, czy Twoja praca będzie wydajna i opłacalna.
Oto najważniejsze informacje na temat promienia obciążenia statycznego:

 

1. Czym jest i o czym mówi promień obciążenia statycznego

Kiedy pojazd rolniczy zostaje obciążony, na spodniej stronie opony, czyli na jej styku z podłożem, pojawia się widoczne zgniecenie. Ciśnienie jest takie samo w każdym punkcie we wnętrzu opony, ale ugięcie ogumienia występuje tylko na styku z podłożem. Dzieje się tak, ponieważ spód opony jest obszarem równoważącym ciężar maszyny i nośność podłoża.

Nieobciążona opona ma daną średnicę, która odpowiada jej wymiarom, ale gdy zostanie obciążona, ugina się na poziomie styku z podłożem

Nieobciążona opona ma daną średnicę, która odpowiada jej wymiarom, ale gdy zostanie obciążona, ugina się na poziomie styku z podłożem.
Jeśli uwzględnimy tę deformację opony, to odległość między środkiem piasty a podłożem nie jest już taka sama.
Wtedy promień opony nazywamy promieniem obciążenia statycznego. Ma on wpływ na synchronizację kół i dlatego jest parametrem przydatnym przy ocenie zdolności opony do pracy przy niskim ciśnieniu, a tym samym do zmniejszenia oporów toczenia, poprawy trakcji, ochrony gleby czy zmniejszenia zużycia paliwa podczas prac polowych.

Opony VT-Tractor VF mają mniejszy promień obciążenia statycznego niż opony standardoweOpony VT-Tractor VF mają mniejszy
promień obciążenia statycznego niż opony standardowe

 

2. Zmniejszenie promienia obciążenia statycznego jest korzystne

Niewielki promień obciążenia statycznego poprawia trakcję

Promień obciążenia statycznego zmniejsza się, gdy zwiększamy obciążenie lub obniżamy ciśnienie, jeśli pracujemy na przykład z oponami VF. Im mniejszy promień obciążenia statycznego, tym większy ślad opony na glebie. Zatem zredukowany promień to prawdziwa zaleta poprawiająca trakcję Twojego zaczepu.

Im większa powierzchnia styku opony z podłożem, tym większa liczba klocków bieżnika, które opierają się o podłoże, co w sposób mechaniczny poprawia trakcję. Poślizg jest zmniejszony, a moc silnika lepiej przenoszona na podłoże, co pozwala Ci pracować szybciej i tym samym zrobić więcej.

Test śladu z oponami niskociśnieniowymi VT-TRACTORTest śladu z oponami niskociśnieniowymi VT-TRACTOR

Redukcja promienia obciążenia statycznego pomaga chronić glebę

Mniejszy promień obciążenia statycznego oznacza szerszy i dłuższy ślad na podłożu, a więc lepsze rozłożenie obciążenia na większej powierzchni. Im bardziej opona rozpłaszcza się na styku z glebą, tym mniej się w niej zagłębia. Ta mechanika ma zatem bezpośredni wpływ na zdolność opony do ochrony gleby i zmniejszenia ubicia jej głębokich warstw.

 

3. Zmniejszony promień obciążenia statycznego oznacza mniejszy opór toczenia

Opór toczenia przeciwdziała sile, jaką musi wytworzyć ciągnik, aby opony mogły poruszać się po danej powierzchni.

Opór toczenia jest wprost proporcjonalny do masy, jaka oddziałuje na wszystkie koła ciągnika.

Gdy ciągnik pozostaje w bezruchu, jego masa wywiera siłę pionową, która jest równoważona przez podłoże. Ponieważ opona i podłoże są odkształcalne, opona się rozpłaszcza, a gleba ubija się do momentu, gdy te dwie przeciwstawne siły znajdą się w równowadze. Opór toczenia opony jest niczym innym, jak ich wypadkową.

Jeśli promień obciążenia statycznego zostanie zmniejszony, opona będzie się mniej zagłębiać w podłoże, a obciążenie zostanie skompensowane przez szerszy ślad.

W Twoim ciągniku opory toczenia pochłaniają od 20 do 35% mocy silnika. Im więcej ziemi znajduje się przed oponą, czyli im głębiej jest ona zapadnięta, tym więcej wysiłku musi włożyć silnik, aby ciągnik ruszył do przodu.

Zmniejszony promień obciążenia statycznego oznacza mniejszy opór toczenia

Ustawienie odpowiedniego promienia obciążenia statycznego jest możliwe dzięki doskonałej znajomości ciężaru przenoszonego przez oponę, a także dzięki analizie danych technicznych dotyczących charakterystyki rozmiaru danego ogumienia.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *