Decyzja o wymianie ogumienia w celu dostosowania go do rzeczywistego zastosowania ciągnika zawsze się opłaca, ponieważ przemyślana zmiana opon optymalizuje osiągi maszyny i umożliwia zwiększenie wydajności pracy. Być może zależy ci na zwiększeniu objętości opon w celu poprawy ich nośności, na wyrównaniu ich szerokości z przodu i z tyłu, aby ułatwić sobie przejazdy między rzędami, czy też na zredukowaniu zagęszczenia gleby. W każdym razie zalecamy, abyś przed zakupem zwrócił uwagę na wpływ dynamicznego obwodu toczenia na synchronizację kół.
Jest to parametr związany z synchronizacją osi przedniej z osią tylną w ciągnikach z napędem na cztery koła różniące się rozmiarem. Przy obliczaniu synchronizacji kół bierzemy pod uwagę zwłaszcza dokładny obwód opon.
Niestety, obwód nowej opony bez obciążenia może nie odpowiadać temu, jaki osiąga ona w rzeczywistości podczas pracy.
W praktyce obwód opony zależy od tego, czy ciągnik znajduje się w pozycji statycznej czy roboczej, czy jest załadowany czy pusty, oraz od tego, jakie jest ciśnienie powietrza.
Chcąc zdefiniować dynamiczny obwód toczenia, należy wziąć pod uwagę promień opony pod obciążeniem, rozumiany jako odległość między środkiem osi a podłożem.
Promień ten zmienia się w zależności od wielu parametrów, takich jak zdolność opony do ugięcia (standardowa opona jest sztywniejsza niż niskociśnieniowa opona typu VF), jej obciążenie, moment obrotowy oraz prędkość jazdy.
W trakcie pracy ciągnika obwód toczenia opony pod obciążeniem różni się rzecz jasna od teoretycznego obwodu opony na pusto. Dzieje się tak, ponieważ obciążenie ugina oponę, zmniejszając w ten sposób jej rzeczywisty obwód.
Jeżeli obwód toczenia opony pod obciążeniem ze zmianami momentu obrotowego, ciśnienia lub prędkości różni się od teoretycznego, może to oznaczać, że opona będąca w ruchu nie mieści się już w prawidłowym zakresie wartości od 0,5% do 5% wskaźnika synchronizacji.
Może okazać się, że w praktyce wskaźnik synchronizacji spada poniżej 0,5% lub wzrasta powyżej 5%. Tymczasem dążymy do uzyskania optymalnej wartości 2,5%, lub co najmniej preferowanego zakresu tolerancji w przedziale od 1,5% do 3,5%.
Kiedy podstawa opony rozpłaszcza się na podłożu z powodu dużego obciążenia, swojego momentu obrotowego lub niższego ciśnienia, jej kształt nie jest już idealnie okrągły. Rzeczywisty obwód opony, powstały pod wpływem dynamicznych warunków pracy, zastępuje teoretyczny obwód idealnie okrągłej, nieobciążonej opony.
Dokładne określenie dynamicznego obwodu toczenia nie jest łatwe, ponieważ wpływu momentu obrotowego lub prędkości na promień pod obciążeniem w poruszającym się ciągniku nie da się zmierzyć w warunkach domowych.
Niemniej, możesz samodzielnie dokonać przybliżonych pomiarów promienia koła pod obciążeniem na podstawie wartości obciążenia i rzeczywistego ciśnienia powietrza podczas pracy w polu z opuszczonym narzędziem. Wynik tego pomiaru będzie oczywiście dość mocno różnił się od podanych przez producenta parametrów technicznych, uwzględniających nominalne wartości obciążenia i ciśnienia.
W trakcie przewożenia ciężkich ładunków opona rozpłaszczy się na podłożu pod wpływem ciężaru, przez co jej promień pod obciążeniem będzie mniejszy. Różni się on w zależności od technologii wykonania opony, ponieważ opony niskociśnieniowe są o wiele bardziej elastyczne niż standardowe ogumienie. W związku z tym opona VF zapewnia mniejszy promień pod obciążeniem, a tym samym mniejszy obwód rzeczywisty niż standardowa opona rolnicza o tych samych wymiarach.
W trakcie pracy z narzędziem opartym o podłoże do jego ciągnięcia potrzebny jest duży moment obrotowy. Wtedy silnik napędza maszynę do przodu, jednakże osprzęt stawia opór z tyłu, przy czym te dwie siły są sobie przeciwstawne. Ponieważ opona jest elementem, który przenosi siłę trakcyjną na podłoże, będzie musiała się rozpłaszczyć, aby złapać podparcie, co również zmniejszy jej promień pod obciążeniem.
Kiedy pragniesz zredukować ubijanie gleby na polu, zmniejszasz ciśnienie powietrza do około 0,8 bara. W takiej sytuacji opona także rozpłaszczy się w kontakcie z ziemią, zmniejszając tym samym swój promień pod obciążeniem.
Zmiana obwodu opony oznacza, że synchronizacja kół może być nieprawidłowa, a tym samym negatywnie wpływać na wydajność ciągnika, powodując zakłócenia w jego działaniu.
Kontynuowanie pracy w podobnych warunkach grozi uszkodzeniem przekładni i podzespołów mechanicznych ciągnika, takich jak mechanizmy różnicowe, skrzynie biegów, czy koła łańcuchowe.
Poza tym błędy związane z synchronizacją kół są często przyczyną nieprawidłowego zużycia opon ciągnika i nadmiernego poślizgu na polu, zwłaszcza podczas błotnistej pogody.
Wskaźnik synchronizacji kół uznawany jednomyślnie za prawidłowy przez producentów opon wynosi od 0,5% do 5%. Jeśli chcesz cieszyć się optymalną trakcją, a tym samym zmniejszyć poślizg i zużycie paliwa, to w przypadku zakupu nowych opon powinieneś dążyć do zbliżenia się jak tylko możliwe do wartości 2,5%. Jeśli okaże się to niewykonalne, koniecznie pozostań w zakresie od 1,5% do 3%.
Wybierając przy zakupie opon wartość synchronizacji kół jak najbliższą optymalnej, czyli 2,5%, z pewnością nie odczujesz wahań związanych z dynamicznym obwodem toczenia.
Dzięki marginesowi tolerancji, pomimo nieuchronnych wahań, koła w twoim ciągniku pozostaną w prawidłowej synchronizacji. Innymi słowy, jeśli w teorii osiągasz blisko 2,5% wskaźnika synchronizacji kół, zmniejszasz ryzyko jego spadku poniżej 0,5% lub wzrostu powyżej 5% w sytuacjach dynamicznych.
Prawidłowa synchronizacja kół pozwoli ci czerpać liczne korzyści, zarówno pod względem ochrony gleby, jak i żywotności opon, co na pewno odczujesz w swoich finansach.
W przypadku ciągnika z napędem na cztery koła, opony na osi przedniej muszą obracać się nieco szybciej niż opony na osi tylnej, aby uzyskać efekt lekkiego ciągnięcia i zapewnić prawidłowe działanie wielu podzespołów mechanicznych: silnika, mechanizmów różnicowych, skrzyni biegów itp.
Wynika z tego jasno, że prawidłowa synchronizacja osi przedniej z osią tylną optymalizuje zużycie paliwa.
Zużycie opon jest często przyspieszone przez różnice w prędkości obrotowej przednich i tylnych kół. Umiejętne synchronizowanie kół pozwala zaoszczędzić pieniądze, ponieważ wymiana opon będzie dzięki niemu znacznie rzadsza.
Im bardziej zbliżysz się do wartości 2,5%, tym mniejsze będzie zużycie klocków bieżnika, co oznacza dłuższą żywotność twoich opon.
Opona rolnicza to element łączący ciągnik z podłożem, a opierające się o glebę klocki bieżnika przenoszą niezbędny moment obrotowy i przesuwają pojazd do przodu.
Żeby dać ci optymalną przyczepność, klocki bieżnika muszą wchodzić w kontakt z podłożem przy idealnie kontrolowanym poślizgu koła. Na przyczepność mogą wpływać liczne parametry, takie jak warunki pogodowe, ciśnienie w oponach, poziom ich zużycia i wreszcie także synchronizacja.
Uzyskując wartość jak najbliższą 2,5% wskaźnika synchronizacji kół podczas wymiany opon, jesteś w stanie kontrolować poślizg kół, zapewniając tym samym ciągnikowi optymalną trakcję.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: