Ochrona gleby jest jakże często niedocenianym przez rolników aspektem, ma ona jednak bezpośredni wpływ na produktywność gospodarstwa. Poniżej opisujemy rezultaty naszych badań wpływu opon ciągnikowych na zagęszczenie gleby. Stopniowe ubijanie ziemi to słabo zauważalny i powolny proces, który może znacznie zmniejszyć wydajność produkcyjną pola zanim zdążysz się zorientować, co się tak naprawdę dzieje.
Dzięki badaniom, analizom ekspertów i nowatorskim rozwiązaniom technologicznym udało nam się wykazać, w jaki sposób rozsądny wybór opon, w połączeniu z ich odpowiednim użytkowaniem, może uchronić cię przed zbytnim zagęszczaniem gleby. Zachowasz w ten sposób żyzność gleby i zoptymalizujesz swoją wydajność w długoterminowej perspektywie.
1. Konsekwencje zagęszczenia gleby przez opony ciągnika
Ubijanie gleby powodowane przez opony ciągnika może wydawać się błahym problemem, ma jednak wbrew pozorom duży wpływ na wydajność gospodarstwa.Ubita gleba upośledza systemy korzeniowe upraw
Ubicie gleby utrudnia wzrost korzeni roślin, które nie mogą przebić się do jej głębszych warstw i mają trudności z dostępem do składników odżywczych i wody, których potrzebują do wzrostu.
Znaczne zmniejszenie wydajności plonów, w niektórych przypadkach nawet o 50%, jest bezpośrednią konsekwencją zagęszczenia gleby.
Ubita gleba zmniejsza efektywność nawozów
Poza zmniejszeniem ilości plonów, ubicie gleby zmniejsza również skuteczność substancji chemicznych, takich jak nawozy i środki ochrony roślin, które w zagęszczonej glebie gorzej się rozprzestrzeniają. Taka sytuacja wymusza zwiększone zużycie owych substancji, zwiększając tym samym twoje koszty operacyjne.
Ubita gleba szybciej ulega erozji
Z powodu nadmiernego zagęszczenia ziemi pogłębiają się problemy z erozją i koleinami, co utrudnia równomierne nawadnianie pól i uniemożliwia magazynowanie w głębokich warstwach gleby wody potrzebnej na czas lata.
Ubita gleba to obniżona jakość upraw
Zagęszczenie gleby może również pogarszać jakość zbieranych plonów, szczególnie w przypadku upraw bulwiastych. Zbyt zwarta gleba prowadzi do powstawania zdeformowanych lub nieregularnych produktów rolnych, co zmniejsza ich wartość rynkową.
2. Zdanie eksperta na temat ubicia gleby spowodowanego przez opony ciągnika
Ekspert Francuskiego Krajowego Instytutu Badań Agronomicznych INRA, Hubert Boizard, poświęcił prawie dwie dekady pracy naukowej na analizę jakości gleb.
Jego badania, prowadzone na różnych systemach i technikach upraw, wykazały wpływ zagęszczenia gleby na jakość uzyskiwanych plonów.
Według tego badacza zagęszczenie gleby może mieć różny charakter w zależności od ciężaru opon ciągnika i warunków pracy:
- W przypadku lekkich prac, takich jak uprawa i sadzenie, gdzie obciążenie osi jest niewielkie, zastosowanie opon niskociśnieniowych może ograniczyć ubicie gleby, niezależnie od stopnia wilgotności gleby.
- Jednakże, podczas żniw większe i cięższe maszyny wywierają większy nacisk na podłoże, zwiększając ryzyko zagęszczenia gleby, zwłaszcza w mokrych warunkach.
Dobór opon pod kątem wykonywanej pracy
Badacz Hubert Boizard zwraca również uwagę na to, że ryzyko zagęszczenia gleby różni się w zależności od przyjętego systemu uprawy. Na przykład w systemie uprawy zbóż wpływ nacisku opon na glebę da się stwierdzić na około 15% powierzchni pól, podczas gdy w systemie uprawy buraków zagęszczenie może dotyczyć nawet 100% powierzchni pól ze względu na ciężar sprzętu.
Te wyniki sugerują, że wybór i użytkowanie opon rolniczych powinny być dostosowane nie tylko do typu maszyny, ale także do rodzaju upraw i specyficznych warunków każdego gospodarstwa rolnego.
3. Testy opon ciągnikowych pod kątem ubijania gleby
Chcąc zobrazować wpływ opon ciągnika na zagęszczenie gleby, przeprowadzono testy w rzeczywistych warunkach. Oto najważniejsze wyniki:
TEST NUMER 1 z ciągnikiem John Deere 8320 (320 KM) wyposażonym w opony VF VT-TRACTOR 800/70 R38:
- Ciśnienie: 0,8 bara
- Wynik: Niski wpływ na strukturę gleby (wskaźnik zagęszczenia 2)
- Zalety: Zachowanie poziomej i kruchej struktury gleby, dobre przenikanie wody
TEST NUMER 2 z ciągnikiem John Deere 6195M (195 KM) wyposażonym w opony Maxi Traction 650/65 R42:
- Ciśnienie: 1,3 bara
- Wynik: Umiarkowany wpływ (wskaźnik zagęszczenia 3)
- Obserwacje: Większe zagęszczenie niż w teście numer 1, wierzchnia warstwa gleby nieco bardziej ubita
TEST NUMER 3 z tym samym ciągnikiem i tymi samymi oponami, co podczas testu 2, ale przy ciśnieniu powietrza 2 bary:
- Ciśnienie: 2 bary
- Zwiększony wpływ na glebę do głębokości 25 cm (wskaźnik zagęszczenia 5)
- Konsekwencje: Pionowa deformacja gleby wpływająca na system korzeniowy
TEST NUMER 4 z ciągnikiem John Deere 6190 (190 KM) wyposażonym w wąskie opony Performer 95 300/95 R52:
- Ciśnienie: 4 bary
- Wynik: Bardzo duży wpływ (wskaźnik zagęszczenia 6)
- Skutki: Tworzenie się zwartych grudek, znaczne pogorszenie żyzności gleby
I odwrotnie, zwiększanie ciśnienia w oponach rolniczych prowadzi do zwiększonego zagęszczenia i pogorszenia żyzności gleby.
Testy te pokazują, że wybór odpowiednich opon w celu zminimalizowania wpływu na zagęszczenie gleby ma znaczenie.
4. Chcąc uniknąć ubijania gleby oponami ciągnika, warto wziąć pod uwagę jej rodzaj
Wzięcie pod uwagę charakterystyki gleby ma zasadnicze znaczenie dla zminimalizowania wpływu opon ciągnika na jej ubijanie.
Przed rozpoczęciem pracy na polu zastanów się, do której grupy zalicza się twoja ziemia:
1. Ziemia twarda i zwarta
- Stan: Twarda gleba, trudna do skruszenia.
- Wpływ maszyn: Mechaniczne zniszczenie gleby, wymagające głęboszowania.
- Uprawa: Bez głęboszowania bardzo trudna.
- Nośność gleby: maksymalna, wszystkie rodzaje maszyn mogą po niej przejeżdżać bez pogłębienia ubicia.
2. Ziemia krucha i lekka
- Stan: Miękka gleba, łatwo krusząca się.
- Uprawa: Idealna do uprawy, grudki gleby łatwo się dzielą.
- Nośność gleby: Średnia, ryzyko szybkiego zagęszczenia w przypadku ciężkich maszyn lub nieodpowiednich opon.
- Wskazówka: Używaj niskociśnieniowych opon VF (0,8 bara), aby rozłożyć obciążenie na jak największej powierzchni, ograniczając tym samym ubicie gleby.
3. Ziemia mokra i lepka
- Stan: Podmokła gleba, bardzo lepka i miękka.
- Uprawa: Należy unikać uprawy roli, ponieważ gleba może łatwo ulec degradacji pod ciężarem maszyn.
- Nośność gleby: zerowa, gleba ugina się i zbija się w grudy niezależnie od ciężaru maszyn.
- Ryzyko: Poślizg kół, tworzenie się kolein, uniemożliwienie rozwoju korzeni upraw.
5. Dlaczego warto analizować ślad opon rolniczych?
Ślad pozostawiony przez opony ciągnika jest bardzo cenną wskazówką, pozwalającą ci łatwo ocenić poziom zagęszczenia gleby. Podpowiadamy, jak go interpretować:
Ślad opony świadczy o ubiciu gleby
Ślad pozostawiony przez opony jest odzwierciedleniem poziomu zagęszczenia. Zmienia się on w zależności od rodzaju gleby, warunków pogodowych, ciśnienia w oponach i masy maszyny.
Zbyt głęboki ślad wskazuje na wysoki poziom zagęszczenia, który może wymagać korekty parametrów pracy maszyn w celu ochrony pola i zapewnienia sobie godziwych plonów.
Rozkład masy
Analiza śladu opony ujawnia dokładny rozkład nacisku pod kołem. Opony radialne, z płaskim bieżnikiem, zapewniają bardziej zrównoważony rozkład obciążenia niż opony diagonalne, które koncentrują większy nacisk na środku bieżnika.
Rozkład ciężaru zależy od technologii i wewnętrznej struktury opony, wpływając w ten sposób na ochronę gleby.
Szerokość, długość i głębokość śladu
Głęboki ślad sugeruje nadmierne zagęszczenie, co może przyspieszyć erozję gleby i zaburzyć naturalną gospodarkę wodną pól.
Dlatego też zmniejszenie ciśnienia w oponach poszerza i wydłuża ślad, poprawiając przy tym przyczepność pojazdu i zapobiegając poślizgowi kół. Niskie ciśnienie powietrza sprzyja bowiem lepszemu rozkładowi masy, który jest korzystny dla upraw, ponieważ umożliwia lepsze przenoszenie siły trakcyjnej na glebę bez jej uszkadzania.
6. Ochrona gleby przed ubiciem podczas żniw
Ciężar i rozmiar maszyn żniwnych mogą znacząco zagęścić glebę.
Oto kilka strategii pozwalających na zminimalizowanie szkód:
Wybór odpowiedniego ogumienia
- Postaw na opony IF (Improved Flexion) i VF (Very Improved Flexion), które z łatwością wytrzymują cięższe ładunki i lepiej rozkładają obciążenie na podłożu.
- Ustawiaj na bieżąco ciśnienie w oponach podczas żniw i sprawdzaj ślad pod kątem optymalnego rozłożenia obciążenia.
Staraj się jeszcze lepiej chronić twoją glebę
- Unikaj pracy na wilgotnej ziemi, aby zmniejszyć ryzyko zagęszczenia.
- Nie zapominaj, że czasem warto zacząć żniwa wcześniej, niż potem żniwować w deszczu.
Kiedy tylko możesz, zmniejszaj obciążenie
- Jeśli naprawdę dbasz o stan gleby, unikaj jazdy z przeciążonymi przyczepami.
- Regularnie opróżniaj zbiornik podczas żniw, aby zminimalizować nacisk ładunku na podłoże.
Zwracaj uwagę na to, jak jeździsz po polu
- Zawsze poruszaj się po polu tymi samymi torami, aby ograniczyć wpływ opon na podłoże.
- Technologia rolnictwa precyzyjnego (controlled traffic farming) z systemem naprowadzania RTK umożliwia ci wybór trajektorii maszyn z dokładnością do kilku centymetrów.
7. Jak można poprawić stan gleby po zakończeniu żniw?
Podczas zbiorów, kiedy zapewne używasz wielu ciężkich maszyn, gleba może zostać mocno zagęszczona.
Oto kilka rozwiązań, które pomogą ci przywrócić ją do stanu wyjściowego:
Orka ścierniskowa
- Przydatna do obróbki górnej warstwy gleby.
- Zakopuje resztki słomy w celu przyspieszenia ich rozkładu.
- Niezbyt skuteczna w przypadku potrzeby dogłębnej regeneracji gleby po przejeździe ciężkich maszyn.
Orka klasyczna
- Rozbija górne warstwy gleby.
- Ryzyko utworzenia podeszwy płużnej, blokującej przepływ wody i rozwój korzeni roślin.
Głęboszowanie
- Rozbija glebę w dolnych warstwach bez jej odwracania.
- Pomaga napowietrzyć glebę, rozbija podeszwę płużną i sprzyja przenikaniu wody w głąb ziemi.
8. Dzięki której oponie rolniczej zachowasz żyzność gleby?
Kontrolowanie ubicia gleby ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jej żyzności.
Na co warto zatem zwrócić uwagę na co dzień:
Poprawne parametry obciążenia i ciśnienia
- Unikaj nadmiernego obciążenia i ciśnienia, aby ograniczyć ubicie gleby.
- Zawsze przed pracą poczekaj, aż gleba porządnie wyschnie.
Wydajne przenoszenie mocy na podłoże
- Używaj opon wysokiej jakości, aby zmniejszyć opory toczenia.
- Postaraj się o jak najlepszy rozkład siły trakcyjnej, dzięki któremu unikniesz głębokiego zagęszczenia gleby.
Efektywne kontrolowanie poślizgu kół
- Aby zoptymalizować trakcję bez uszkadzania podłoża, utrzymuj odpowiedni poślizg kół.
- Zwiększ rozmiar opon, aby uzyskać szerszy ślad.
Opona rolnicza VF VT-TRACTOR zapobiega ugniataniu gleby
- Stworzona w celu zmniejszenia zagęszczenia wierzchniej warstwy gleby.
- Unikalna struktura korpusu opony sprawia, że może ona pracować przy bardzo niskim ciśnieniu (0,8 bara).
- Pozostawia po sobie szerszy ślad, dzięki czemu porowatość i żyzność gleby zostają zachowane.
- Wysoka nośność opony oznacza, że możesz pracować na wyśrubowanych osiągach, nie uszkadzając gleby.
Dzięki naszym oponom zapewnisz także lepszą ochronę wierzchniej warstwie gleby.
9. Nowatorskie technologie rolnicze zapobiegające ubiciu gleby
Najnowsze innowacje w dziedzinie opon rolniczych, takie jak opony VF i obręcze Tank Air Wheel, oferują zaawansowane rozwiązania w zakresie ochrony gleby przed ubijaniem:
Opony VF w połączeniu ze zdalnym systemem pompowania
- Opony VF (Very Improved Flexion) w połączeniu ze zdalnym systemem pompowania umożliwiają precyzyjne dostosowanie ciśnienia do rodzaju terenu.
- Ta kombinacja dobrych rozwiązań zapewni ci lepszą ochronę gleby i wyższe plony.
- Dbałość o poprawne ustawienie ciśnienia zoptymalizuje także zużycie paliwa.
Dzięki obręczy Tank Air Wheel masz ciśnienie pod kontrolą
- Ta innowacyjna obręcz, opracowana we współpracy z Sodijantes Industrie, zawiera zintegrowany zbiornik powietrza o ciśnieniu 6 barów.
- Dzięki zdalnemu pompowaniu umożliwia bardzo szybką regulację ciśnienia powietrza, skracając czas oczekiwania na przejście z niskiego do wysokiego ciśnienia.
- Jest idealnym rozwiązaniem dla chcących zoptymalizować parametry między pracą w polu a jazdą na drodze.
PODSUMOWANIE
Umiejętny dobór i użytkowanie opon rolniczych z myślą o minimalizowaniu ubicia gleby jest kluczowym czynnikiem, pomagającym w utrzymaniu wydajności pól i jakości plonów.
Wśród dostępnych obecnie rozwiązań wyróżnia się opona VF VT-TRACTOR firmy Bridgestone. Dzięki możliwości pracy przy bardzo niskim ciśnieniu, ta innowacyjna opona oferuje swoim użytkownikom optymalne rozwiązanie, pozwalające na zachowanie integralności gleby, znacznie zmniejszając ryzyko jej zagęszczenia.
Zastosowanie opony VF VT-TRACTOR stanowi zatem dużą zaletę dla rolników, którzy chcą zoptymalizować stan swoich gleb, jednocześnie polepszając ich wydajność w czasie i zwiększając plony.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
- Co warto wiedzieć o ubijaniu gleby przez opony ciągnikowe?
- Z jakich powodów warto obserwować ślad opon rolniczych?
- Które z opon rolniczych sprzyjają zachowaniu żyznej gleby?
- Nowe rozwiązania technologiczne, które zapobiegają ubijaniu gleby
- Która z opon rolniczych zadba o zdolność produkcyjną gleby?
- Co może dać spółdzielni opona rolnicza VF?
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *