Posiadasz wprawdzie opony VF, jednak aby uprościć sobie pracę, podobnie jak większość użytkowników tego sprzętu wysokiej klasy, najczęściej decydujesz się na ustawienie w nich średniego ciśnienia.
Gdybyś jednak poświęcił codziennie kilka chwil na regulację ciśnienia powietrza, mógłbyś odczuć znaczne korzyści finansowe, wynikające z mniejszego zużycia paliwa, skrócenia czasu pracy, a także z lepszej ochrony gleby, dzięki której w skali kilku lat zwiększą się twoje plony. Dzięki częstszemu ustawianiu bardzo niskiego ciśnienia w oponach VF możesz sporo zaoszczędzić.
Dlaczego zatem nie wykorzystujesz w pełni możliwości opon niskociśnieniowych, jeśli już je zakupiłeś?
Prawdą jest, że opony VF świetnie sprawdzają się przy średnim ciśnieniu 1,4 bara. Dzięki wzmocnionej konstrukcji, która daje im o 40% większą nośność niż w przypadku standardowej opony technologicznej, nawet bez regulowania ciśnienia pracują dobrze w każdych warunkach.
Jeśli jednak zdecydujesz się na korzystanie z opon VF przy bardzo niskim ciśnieniu, używając ich tym samym zgodnie z przewidywaniami producenta, osiągniesz jeszcze lepsze wyniki pracy oraz zauważysz drastyczny spadek kosztów eksploatacyjnych.
Inaczej niż przy standardowych oponach technologicznych, które wymagają wysokiego ciśnienia pracując pod obciążeniem, opony VF są zdolne do intensywnej pracy przy ciśnieniu 0,8 bara pomimo obciążenia.
Dzieje się tak dzięki ich elastycznym, ale jednocześnie wzmocnionym ścianom bocznym. Taka budowa opony VF to jej największa zaleta, pozwala bowiem na rozłożenie ciężaru ciągnika i narzędzi na większą powierzchnię styku z podłożem, co w znacznym stopniu ogranicza ubijanie gleby.
Technologiczne opony niskociśnieniowe chronią twoją glebę, pozwalając korzeniom rozwijać się symetrycznie we wszystkich kierunkach dzięki zachowaniu dobrej przepuszczalności ziemi, co w dłuższej perspektywie gwarantuje ci polepszenie jakości plonów.
Z tego względu opony VF świetnie nadają się do pracy przy uprawach wiosennych (takich jak jęczmień jary, kukurydza, groch, słonecznik) lub do prac odbywających się jesienią, kiedy to gleba jest bardzo podatna na ubijanie ze względu na dużą wilgoć.
Powtarzające się przejazdy ciągników, przyczep oraz innych maszyn rolniczych w tych samych miejscach sprzyjają zagęszczaniu gleby, zwłaszcza gdy używasz standardowych opon z wysokim ciśnieniem.
Zazwyczaj wymaga to przeprowadzenia dodatkowych prac w celu rozbicia zwartej struktury gleby, takich jak głęboszowanie ziemi, które przywraca jej naturalny aspekt.
Głęboszowanie pozwala napowietrzyć glebę, rozbić podeszwę płużną, a tym samym przywrócić cyrkulację wody i powietrza w głębszych warstwach ziemi.
Jest to jednak zabieg bardzo czasochłonny, podczas którego dochodzi do znacznej konsumpcji energii w postaci paliwa.
Ogumienie jest tym elementem, który zapewnia kontakt ciągnika z podłożem. Nie skorzystamy z posiadania wydajnej maszyny rolniczej, jeśli jakość zamontowanych na niej opon nie będzie na odpowiednim poziomie. Siła trakcyjna silnika jest przenoszona na podłoże przez opony ciągnika, a dokładniej przez klocki bieżnika. Im lepiej dostosowane do podłoża, dłuższe i mocniejsze będą klocki bieżnika, tym lepsza okaże się zdolność trakcyjna pojazdu, nawet na miękkiej glebie.
W trakcie pracy z oponą VF pod ciśnieniem 0,8 bara uzyskamy bardzo szeroki, ale też bardzo długi ślad, rzecz jasna dlatego, że taka opona nie będzie się zapadać, ale za to rozpłaszczy się na styku z podłożem. Idąc dalej tym tropem, możemy stwierdzić, że przy zwiększonej powierzchni styku zwiększa się również liczba klocków bieżnika w kontakcie z ziemią, co mechanicznie zwiększa zdolności trakcyjne twojego zaczepu.
Minimalny poślizg jest niezbędny dla uzyskania optymalnej wydajności pracy.
Szacuje się, że dla ciągnika idealny współczynnik poślizgu wynosi od 12 do 15%.
W przypadku opon VF, które mają dużą powierzchnię styku z podłożem, uzyskanie niskiej wartości poślizgu jest dość naturalną sprawą. Do tego, w przypadku opony VT-TRACTOR, klocki bieżnika cechują się specyficzną, zakrzywioną pod wieloma kątami konstrukcją, dzięki czemu poprawiają trakcję i zapobiegają gromadzeniu się grudek ziemi na bieżniku.
Zmniejszenie poślizgu kół oznacza mniej ślizgania się opon na podłożu, dzięki czemu praca zostaje wykonana szybciej, a opony zużywają się wolniej. Prowadzi to w prosty i logiczny sposób do sporych oszczędności.
Opony VF, w tym model VT-TRACTOR, powstały w wyniku wieloletnich badań i testów, dzięki czemu charakteryzują się bardziej zaawansowaną konstrukcją klocków bieżnika, starannie zoptymalizowanych pod względem grubości, rozmiarów i kątów nachylenia.
W modelach niskociśnieniowych zostały one pomyślane tak, aby zapewnić oponie doskonałą penetrację gleby. Klocki bieżnika o unikalnym profilu „involute” zostały opracowane po to, aby siła ciągnika była przenoszona na podłoże w taki sam sposób, w jaki robią to przekładnie zębate, czyli efektywnie i z jak najmniejszą stratą energii.
Konstrukcji karkasu i profilowi klocków bieżnika zawdzięczamy bardziej efektywne samooczyszczanie się opony podczas obrotu koła.
Jeśli z kolei pracujesz na oponach VF przy niskim ciśnieniu, uzyskujesz większy ślad z większą ilością klocków bieżnika w kontakcie z podłożem, przez co skuteczniej przenosisz siłę trakcyjną zaczepu na glebę. W wyniku zwiększonej w ten sposób poziomej siły trakcyjnej zmniejszają się siły działające w pionie, które są odpowiedzialna za zapadanie się opony w podłoże.
Dzięki tym wszystkim mechanizmom praca odbywa się z optymalnym wykorzystaniem mocy, a zużycie paliwa zostaje zredukowane.
Kiedy używasz standardowych opon, często jesteś zmuszony do ich przepompowania, aby pojazd był w stanie utrzymać ciężar narzędzi.
Na miękkim lub mokrym podłożu nie będzie to najszczęśliwsze rozwiązanie, ponieważ zbyt mocno napompowane opony zapadają się w podłoże. Prowadzi to do wzrostu oporów toczenia, nadmiernego poślizgu i zmusza silnik do przyspieszenia obrotów, rekompensujących utratę przyczepności i zbyt słabe przenoszenie siły trakcji na podłoże.
Oczywistym jest, że im większa będzie zadana moc silnika, tym więcej paliwa zużyjesz.
Ogumienie typu VF używane z niskim ciśnieniem rozłoży masę zaczepu na większej powierzchni podłoża bez zapadania się w glebę, co skutkuje zmniejszeniem oporów toczenia, zwłaszcza na mokrym podłożu.
Oznacza to, że będziesz miał niższy współczynnik poślizgu, dzięki czemu twoja maszyna rolnicza będzie rozwijała mniejszą moc do wykonania tej samej pracy, co przełoży się na dużą oszczędność paliwa.
Niektórzy z użytkowników opon VF niechętnie zmniejszają ciśnienie, żywiąc błędne przekonanie, że może to pogorszyć stan wewnętrznej struktury opony.
Przewidziane przez producenta użytkowanie opon wykonanych w technologii VF pozwala na sporadyczne wyjazdy na drogę przy niskim ciśnieniu zdefiniowanym w zależności od danych obciążeń.
Wewnętrzna struktura opony VF pozwala jej na normalną pracę przy niskim ciśnieniu bez ryzyka uszkodzenia elementów konstrukcji opony.
Choć opony VF mają wiele zalet, jeśli chodzi o ochronę gleby, lepszą trakcję i mniejsze zużycie paliwa, to niektórym użytkownikom może nie odpowiadać prowadzenie ciągnika z oponami pod niskim ciśnieniem.
Zazwyczaj potrzeba nieco czasu, aby przyzwyczaić się do tej technologii, która różni się od standardowych, sztywniejszych opon.
Jazda z oponami VF jest bardziej płynna, ponieważ te technologiczne opony są znacznie bardziej elastyczne na poziomie ścian bocznych, co daje przy okazji złudzenie kołysania bocznego w porównaniu z oponami o twardszych ścianach bocznych.
Z kolei podczas pokonywania zakrętów lekkie opóźnienie reakcji wynikające z miękkości opon może w pierwszej chwili wywołać nieprzyjemne wrażenie braku kontroli. Jeśli jesteś przyzwyczajony do jazdy na standardowych oponach z wysokim ciśnieniem, okres adaptacji do jazdy z niskim ciśnieniem będzie niezbędny.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: