Paliwo może stanowić nawet 30% rocznego budżetu gospodarstwa, dlatego też kontrolowanie jego zużycia jest dla rolników kluczowe.
Na zużycie paliwa wpływa wiele czynników: w pierwszej kolejności rzecz jasna prędkość jazdy, ale także rodzaj gleby, warunki pogodowe, wybór metod uprawy i sposób użytkowania maszyn.
Niestety, rola opon w zwiększaniu zużycia paliwa jest często pomijana, mimo iż wpływ źle wyregulowanego współczynnika poślizgu i nadmiernych oporów toczenia jest podwójnie szkodliwy.
Parametry te bowiem zarazem zwiększają zużycie paliwa i zmniejszają wydajność pracy w gospodarstwie.
Zrozumienie związku między oponami a zużyciem paliwa może prowadzić do znacznych oszczędności, czasami sięgających ponad 30% twojego budżetu.
W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć mechanizmy odpowiedzialne za współzależność pomiędzy oponami a zużyciem paliwa.
1. Jakie znaczenie ma opór toczenia?
Opór toczenia jest parametrem dość często pomijanym, mimo iż odgrywa decydującą rolę w zużyciu paliwa i wydajności pracy w gospodarstwie.
Zrozumienie znaczenia oporu toczenia i podjęcie odpowiednich działań pomoże ci zoptymalizować wydajność pracy i zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Czym właściwie jest opór toczenia?
Siła trakcyjna, jak jest potrzebna ciągnikowi do pracy i manewrowania, ma kluczowe znaczenie zwłaszcza w polu. Zależy ona zasadniczo od interakcji między oponami a powierzchnią podłoża.
Siła trakcyjna to siła, jaką ciągnik musi wykonać, aby uciągnąć narzędzie, pokonując przy tym opór toczenia, czyli to, w jaki sposób podłoże reaguje na ruch opony do przodu. Opór toczenia przekłada się na ilość ziemi przed oponą, którą ta musi pokonać, aby poruszać się do przodu.
Choć zjawisko to może wydawać się nieistotne, odgrywa ważną rolę w twojej pracy. Opór toczenia wpływa na poślizg kół, ma znaczenie dla ochrony gleby, trwałości sprzętu, wydajności operacyjnej, ale także dla zużycia paliwa.
Jakie czynniki zwiększają opory toczenia?
Opory toczenia zależą przede wszystkim od rodzaju podłoża, na którym pracujesz. Na przykład miękkie podłoże, w które opona mocno się zapada, stawia zupełnie inny opór niż asfalt drogowy, który jest płaski i twardy.
Następnie, szereg innych czynników może zwiększać opory toczenia:
- Zbyt duże obciążenie
- Zbyt sztywny lub nieodpowiedni bieżnik
- Nieprawidłowe ciśnienie w oponach: zbyt niskie lub zbyt wysokie
- Zbyt luźna lub zbyt wilgotna gleba.
Zmniejszenie oporów toczenia oznacza znaczne oszczędności w zużyciu paliwa, jednocześnie sprzyjając bardziej opłacalnemu i przyjaznemu dla środowiska rolnictwu.
2. Kiedy nadmierny poślizg uniemożliwia redukcję zużycia paliwa
Poślizg kół jest do pewnego stopnia pożądany, ponieważ dzięki niemu opony rolnicze mogą lepiej przenosić moc silnika na podłoże i przesuwać zaczep do przodu.
Jednak zbyt duży poślizg może mieć negatywny wpływ na zużycie paliwa i wydajność pracy.
Skąd mam wiedzieć, że poślizg kół jest nadmierny?
Zbytni poślizg opon występuje wtedy, gdy opony obracają się z prędkością szybszą niż prędkość jazdy ciągnika, co powoduje utratę energii i zwiększone zużycie paliwa.
Istnieje wiele oznak, które mogą wskazywać na nadmierny poślizg kół, w tym zbyt szybkie zużywanie się opon. Kiedy opony stale się obracają, to logicznie rzecz biorąc szybciej się zużyją, co pociąga za sobą dodatkowe koszty związane z ich częstszą wymianą.
Nieodpowiednie opony, takie jak opony diagonalne, nieprawidłowe ciśnienie w oponach lub niewłaściwe metody pracy mogą również zwiększać poślizg opon.
3. Jaki wpływ ma regulacja ciśnienia na zużycie paliwa?
Optymalizacja zużycia paliwa i ochrona gleby zależą w dużej mierze od ustawienia ciśnienia w oponach.
Zbyt wysokie ciśnienie na polu lub zbyt niskie ciśnienie na drodze będzie zwiększać zużycie paliwa, a tym samym uszczuplać twoje finanse.
Jak będą zachowywać się w polu przepompowane opony?
Wysokie ciśnienie może być konieczne, aby zrekompensować ciężar narzędzi, ale z drugiej strony nadmierne ciśnienie powietrza będzie miało tendencję do wciskania opony w podłoże i zwiększania oporów toczenia.
Ponadto nadmierne ciśnienie zmniejsza rozmiar bieżnika stykającego się z powierzchnią podłoża, co zmniejsza przyczepność i sprzyja nadmiernemu obracaniu się kół.
Wymaga to od silnika większej mocy, aby umożliwić poruszanie się ciągnika do przodu, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa i przedwczesnym zużyciem opon.
Poza tym nadmiernie napompowane opony mają tendencję do ubijania gleby. Wywierają one na glebę duży nacisk, powodując jej zagęszczenie. Zjawisko to ogranicza zdolność ziemi do wchłaniania wody i dostarczania składników odżywczych do upraw, co ma negatywny wpływ na jakość plonów.
Chcąc zaradzić temu problemowi, można zmniejszyć prędkość jazdy, co pozwoli nam z kolei zmniejszyć ciśnienie powietrza. W tym celu należy oczywiście znać dokładne obciążenie ciągnika i narzędzia, a także zdefiniować przeniesienie obciążenia na poszczególne osie zaczepu.
Jaki wpływ na zużycie paliwa ma niskie ciśnienie podczas jazdy drogą?
Zbyt niskie ciśnienie w oponach na drodze powoduje zwiększenie oporów toczenia. Oczywiście trudno to zauważyć, ponieważ twój ciągnik ma moc pozwalającą na jazdę na niedopompowanych oponach.
Aby jednak zrozumieć to zjawisko, wystarczy wyobrazić sobie ręczne pchanie samochodu po płaskiej drodze: jeśli wszystkie cztery opony są dobrze napompowane, nie będzie to stanowiło problemu.
Zadanie to może jednak okazać się o wiele trudniejsze przy niedopompowanym ogumieniu. Tak samo dzieje się w przypadku twojego ciągnika z niedopompowanymi oponami, co doprowadza do znacznego wzrostu zużycia paliwa, a także przedwczesnego zużycia ogumienia.
Pragnąc określić odpowiednie ciśnienie do jazdy po drodze, należy znać obciążenie ciągnika i narzędzia oraz przeniesienie obciążenia, a następnie zapoznać się z danymi producenta dotyczącymi ciśnienia w zależności od wybranej prędkości jazdy, dodając od 0,3 bara do 0,4 bara ciśnienia.
4. Jak możesz zmniejszyć twoje zużycia paliwa?
Choć nie wszyscy o tym wiedzą, to zużycie paliwa można znacznie zmniejszyć w bardzo prosty sposób.
Zmiana metod uprawy
Możesz zacząć od zmiany swoich metod uprawy, stosując płytszą orkę, co zmniejszy opór toczenia związany z trakcją narzędzia, a w konsekwencji zredukuje zużycie paliwa.
W dodatku, ta prosta we wdrożeniu modyfikacja będzie także stymulowała rozwój mikroorganizmów glebowych, co jest wysoce korzystne dla twoich upraw.
Zmniejszenie prędkości na drodze i w polu
Także zmniejszenie prędkości na drodze i w polu pozwala zaoszczędzić paliwo. Niższe prędkości wymagają mniejszej mocy od ciągnika, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo pracy.
Znalezienie właściwej równowagi między szybkością jazdy i wydajnością maszyny jest zatem ważne, jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze bez uszczerbku dla produktywności.
Częsta regulacja ciśnienia powietrza
Poprzez częste dostosowywanie ciśnienia w oponach rolniczych do rodzaju podłoża (pole lub droga), zmniejszasz opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa.
Wiąże się to ze stałym monitorowaniem poziomu ciśnienia i jego umiejętną regulacją:
- Zmniejszenie ciśnienia na polu w celu zwiększenia: przyczepności i trakcji oraz zminimalizowania ubicia gleby.
- Zwiększenie ciśnienia na drodze: które pozwoli ci zmniejszyć opory toczenia i zaoszczędzić paliwo.
W dłuższej perspektywie także inwestycja w zdalny system pompowania może się zdecydowanie opłacić, pomagając utrzymać odpowiednie ciśnienie dla każdej strefy roboczej.
System ten umożliwia regulację ciśnienia za pomocą elementu sterującego, zamontowanego bezpośrednio w kabinie traktorzysty.
Wał odbioru mocy z trybem ekologicznym
Zainstalowany w nowoczesnych ciągnikach WOM z trybem ekologicznym (Eco) oznacza, że moc silnika można dostosować do potrzeb narzędzia.
Jeśli twoja maszyna jest wyposażona w tę opcję, używaj jej do prac wymagających niewielkiej mocy, a zaoszczędzisz 15 do 20% kosztów paliwa.
Równomierne rozłożenie obciążenia
Przeciążony lub niewyważony ciągnik może potrzebować więcej energii do wykonania tej samej pracy. Dlatego też ważne jest równomierne i zgodne z masą narzędzia rozłożenie obciążeń.
Prawidłowe rozłożenie mas na ciągniku i jego oponach może zminimalizować opory toczenia i poprawić wydajność, zmniejszając zużycie paliwa.
5. Opona VX-R TRACTOR została zaprojektowana z myślą o wydajności paliwowej
Oprócz wszystkich rozwiązań sugerowanych powyżej, możesz także zdecydować się na zakup opon, które zostały zaprojektowane w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
Opona VX-R TRACTOR firmy Bridgestone to duża innowacja w dziedzinie opon rolniczych. To ogumienie oferuje ci znaczące korzyści w zakresie oszczędności paliwa.
Szerszy bieżnik to lepsza trakcja i niższe zużycie paliwa
Opona Bridgestone VX-R TRACTOR ma szerszy bieżnik, który poprawia trakcję i znacznie zmniejsza opory toczenia. Ciągnik może poruszać się do przodu przy mniejszym wysiłku, przez co zużywa mniej paliwa.
Dzięki większemu śladowi, opona VX-R TRACTOR:
- Optymalizuje przenoszenie mocy na podłoże.
- Zmniejsza poślizg kół.
- Pomaga utrzymać stabilność maszyny rolniczej.
- Ogranicza ryzyko nadmiernego ubicia gleby.
Dzięki tym wszystkim cechom nasze opony zwiększają wydajność twojej pracy, także na mokrej glebie.
Optymalizacja synchronizacji kół pomoże ci zredukować zużycie paliwa
Synchronizacja kół to stosunek prędkości obrotowej między przednimi i tylnymi kołami ciągnika z nierównym napędem na cztery koła. Może mieć ona wpływ na zużycie paliwa.
USłaba synchronizacja kół może prowadzić do szeregu problemów:
- Nierównomierne zużycie opon.
- Nadmierny poślizg.
- Problemy ze skrzynią biegów.
- Skrócona żywotność opon.
Opona VX-R TRACTOR została stworzona do pracy z idealnym współczynnikiem synchronizacji, mieszczącym się w granicach 2,5%. Ten optymalny współczynnik zapewnia doskonałą synchronizację przedniej i tylnej osi ciągnika, gwarantując ci doskonałą przyczepność i wysoką wydajność trakcji.
Dobra synchronizacja kół poprawia wydajność paliwową ciągnika, zmniejszając zużycie paliwa i wydłużając żywotność opon.
PODSUMOWANIE
Kontrola zużycia paliwa w sektorze rolniczym to nie tylko kwestia posiadanych maszyn czy obranych metod pracy, ale także umiejętnego doboru opon.
Odpowiednie opony mogą znacznie zoptymalizować zużycie paliwa, ponieważ zapewniają ci niskie opory toczenia i lepszą trakcję.
Opona VX-R TRACTOR firmy Bridgestone jest tego doskonałym przykładem. Dzięki szerszemu bieżnikowi zapewnia doskonałą trakcję, ograniczając poślizg, a tym samym zużycie paliwa.
Jej innowacyjna konstrukcja zapewnia idealną synchronizację kół, chroniąc oponę przed przedwczesnym zużyciem przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej efektywności paliwowej.
Wybór opony VX-R TRACTOR oznacza wybór rozwiązania, które nie tylko obniża rachunki za paliwo, ale także maksymalizuje wydajność pracy każdego ciągnika.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:
- 5 prostych technik, które zoptymalizują opony rolnicze
- Jaki jest wpływ parametrów narzędzia na opony ciągnikowe?
- Przegląd stanu pojazdów: co mogę zyskać na zmianie opon rolniczych?
- Czy na pewno wykorzystujesz w pełni możliwości twoich opon rolniczych VF?
- Opony rolnicze: zasady dotyczące synchronizacji kół
- Zarządzanie obciążeniem przednich opon w rolnictwie mieszanym
- W jaki sposób objawia się niedostateczna synchronizacja kół?
- Znaczenie dynamicznego obwodu toczenia opon rolniczych
- Jakie znaczenie ma szerokość przekroju opon rolniczych?
- Czy opony w twoim ciągniku mają wystarczająco duży ślad?
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
DODAJ
KOMENTARZ
Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *