Dobór obręczy do szerokich opon rolniczych

Czy przy szerokich oponach rolniczych powinienem zmienić felgi?

Wszyscy wiemy, że felga jest nieodłącznym partnerem opony, zatem dobra opona z kiepską felgą to dość niefortunne rozwiązanie. Standardowe obręcze są produkowane z myślą o przeciętnym użytkowaniu i właśnie tu najczęściej zaczynają się kłopoty.
Nieustanne poszukiwanie złotego środka, czyli przeciętnego ciśnienia, uniwersalnych opon, standardowych obręczy, kłóci się z precyzyjnym podejściem do rolnictwa.
Jeśli zdecydowałeś się na szerokie, w pełni technologiczne opony, z pewnością masz ku temu dobry powód: ochrona gleby, poprawa trakcji, zwiększenie nośności…
Zatem żeby konfiguracja koła i opony była optymalna, musisz ulepszyć także felgi, jeśli naprawdę chcesz uzyskać płynną pracę kół pojazdu. Pozwoli ci to na uzyskanie zarazem pełnej produktywności, idealnych osiągów i optymalnej ochrony gleby.

Wiemy, że istnieje całkiem sporo kompatybilnych konfiguracji obręczy, kół i opon, ale jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Dziś w naszym artykule znajdziesz wszelkie informacje potrzebne do wyboru najlepszej obręczy do szerokiego ogumienia.

1. Jaką felgę powinienem wybrać do szerokich opon?

Istnieją dwie możliwe strategie wymiany opon.

  1. Priorytetowo traktujesz felgę, aby obniżyć koszty, a zatem wybierasz spośród kilku modeli opon kompatybilnych z wymiarami posiadanej felgi.
  2. Priorytetowo traktujesz oponę, aby maksymalnie zwiększyć wydajność pracy. Z pewnością będziesz musiał zmienić felgi, aby uzyskać optymalną konfigurację koła, jednak zwróci ci się to dzięki stałemu wzrostowi produktywności przez cały okres eksploatacji ogumienia.

Jaka szerokość obręczy jest kompatybilna z daną szerokością ogumienia?

Do każdego modelu opony producent zaleca taki model obręczy, który idealnie pasuje do szerokości wybranego ogumienia.

Istnieją też alternatywne obręcze, zwane kompatybilnymi, które mają szerokość taką samą lub zbliżoną do modelu felgi zalecanego przez producenta.

Pracując z modelami kompatybilnymi zazwyczaj nie będziesz mieć większych problemów, jednakże jest to pewien kompromis, a konfiguracja opona/felga będzie mniej precyzyjna niż gdybyś zamontował zalecany przez producenta opony model.

Schemat wymiarowy felgi: średnica/szerokość
1. Wystandaryzowana wysokość lub średnica obręczy w calach, służy do oznaczenia obręczy jako 20 cali, 32 cale, 42 cale…
2. Szerokość obręczy w calach, jest liczbą powiązaną z profilem: W15, DW23, TW18 itd…

Wiedz, że możliwe jest też zwiększenie szerokości posiadanej felgi, ale tego typu operacja jest niezwykle delikatna i precyzyjna. Może być ona przeprowadzona wyłącznie przez autoryzowanego usługodawcę, który dysponuje specjalnymi obrabiarkami do wykonywania tego typu operacji zgodnie z obowiązującymi normami.

Spawanie felg przez Sodijantes industries
Spawanie felg przez Sodijantes industries,
eksperta w dziedzinie adaptacji felg klasy premium

Z felgami nie ma żartów, ponieważ źle dobrana obręcz lub niewłaściwa szerokość opony może prowadzić do licznych problemów, takich jak utrata ciśnienia, obracanie się opony na obręczy, a nawet wypadnięcie opony z obręczy i unieruchomienie maszyny rolniczej w środku pola.

Jak dobierać średnicę obręczy

Na rynku dostępnych jest wiele rozmiarów opon o odpowiadających im różnych średnicach obręczy.
Jeśli chodzi o obręcze, zawsze masz dwie opcje, ponieważ możesz zwiększyć lub zmniejszyć ich średnicę:

  1. Na przykład zwiększenie średnicy z 38 cali do 42 cali zapewni ci lepszą trakcję przy tej samej mocy ciągnika, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa.
  2. Z drugiej strony, zmniejszenie średnicy obręczy pozwoli ci znacznie zwiększyć objętość powietrza w oponie, co da ci większą nośność lub możliwość pracy z niższym ciśnieniem w celu ochrony gleby.
Zmniejszenie średnicy obręczy przy szerszych oponach zwiększa nośność, przy tej samej wysokości opony
Zmniejszenie średnicy obręczy przy
szerszych oponach zwiększa nośność,
przy tej samej wysokości opony

Jaki typ obręczy wybrać: felgi spawane o stałym rozstawie kół czy felgi o zmiennym rozstawie kół?

Istnieją różne rodzaje profili (W, DW, TW itd.), które zwiększają ogólną sztywność obręczy. Profil W jest najprostszy, ale też najmniej sztywny.

Istnieje również kilka rodzin felg: felgi spawane o stałym rozstawie kół i felgi o zmiennym rozstawie kół z regulowaną obręczą.

Zespawana felga o stałym rozstawie po lewej stronie, tłoczona i zespawana po prawej stronie
Zespawana felga o stałym rozstawie po lewej stronie,
tłoczona i zespawana po prawej stronie
  1. Spawane obręcze o stałym rozstawie kół są wytrzymałe i idealne do maszyn o dużych gabarytach oraz do bardzo ciężkich ładunków. Są bardziej wytrzymałe, ale za to nie umożliwiają regulacji rozstawu kół ciągnika.
  2. Natomiast obręcze o zmiennym rozstawie kół zapewniają maszynie rolniczej większą elastyczność. Z nimi możesz dostosować rozstaw kół ciągnika do rodzaju upraw, do danych konfiguracji pól, a dzięki temu szybciej obrabiać rzędy lub optymalizować wydajność pracy, przejeżdżając między młodymi roślinami z dużą precyzją.
Obręcze o zmiennym rozstawie kół
Obręcze o zmiennym rozstawie kół

Jaki rozmiar opon powinienem wybrać?

Decyzja na temat rozmiaru opon zależy od wielu czynników, w tym od rozmiaru samej maszyny, charakterystyki twojego gospodarstwa i rodzaju wykonywanej pracy.

Idąc tym tropem, przykładowo bardzo szerokie opony 900 mm doskonale nadają się do gospodarstw rolnych o powierzchni ponad stu hektarów. Szerokie modele dadzą ci dużą nośność i lepszą trakcję.

Nieco bardziej klasyczny rozmiar opon o szerokości 580 mm może być również bardzo dobrym rozwiązaniem, jednak istnieje ryzyko, że w przypadku średnich gospodarstw nie będzie w stanie poradzić sobie z obciążeniami tak dobrze, jak szeroka opona.

Zalety szerokich opon

Pamiętaj, że szerokość opon odgrywa ważną rolę w poprawie osiągów maszyn rolniczych. Szersze opony zapewniają lepsze rozłożenie ciężaru na podłożu, co zmniejsza ubicie gleby i poprawia trakcję.

Co więcej, szersze opony wytrzymują większe obciążenia, dzięki czemu możesz pracować z narzędziami o większym gabarycie i oszczędzać czas podczas codziennych prac w polu.

 

2. Korzyści z obręczy klasy premium w połączeniu z szerokimi oponami

Jeżeli pracujesz na trudnym terenie (gleba gliniasta), na pochyłym lub nierównym podłożu, ważne jest, aby upewnić się co do jakości kół, ponieważ to dzięki nim możesz zwiększyć stabilność i przyczepność maszyn.

Łącząc odpowiednie felgi z szerokimi oponami, będziesz w stanie pracować bezpiecznie i zwiększyć wydajność pracy.

Felgi klasy premium: możesz być pewien, że będą zgodne z normami

Szerokie obręcze klasy premium są zgodne z normami ETRTO, czyli z przepisami dotyczącymi felg i opon. Są one tworzone w taki sposób, aby dokładnie wpasowywać się w wymiary opony.

Dzięki temu możesz mieć pewność, że oba elementy koła będą idealnie sparowane. Zwiększa to trwałość opon, gwarantując przy tym optymalizację osiągów twojej maszyny.

Wysokiej jakości materiały i precyzja regulacji

Obręcz klasy premium jest produkowana przy użyciu znormalizowanych metali, komponentów i spawów. Tak bardzo rygorystyczna procedura gwarantuje wysoką jakość felgi, dzięki której jej pęknięcie staje się bardzo mało prawdopodobne. Produkt finalny klasy premium jest zatem jak najlepiej dostosowany do modelu opony, posiada bowiem regulowaną szerokość tarczy i dokładną co do milimetra regulację przesunięcia.

Innymi słowy, dzięki wysokiej jakości obręczy zyskujesz na wytrzymałości i niezawodności opon, tak bardzo potrzebnych przy intensywnej pracy w rolnictwie.

Sodijantes industries: Cięcie plazmowe i precyzyjne spawanie na tarczy obręczy
Sodijantes industries:
Cięcie plazmowe i precyzyjne spawanie na tarczy obręczy

Dopasuj opony technologiczne do felg klasy premium

Obręcze gorszej jakości mogą zniwelować wszystkie zalety opon z najwyższej półki.

Jeśli wybrałeś opony technologiczne, to felgi klasy premium pozwolą ci zmaksymalizować osiągane z nich korzyści. Sprzyjają one bowiem optymalnej wydajności twoich opon dzięki precyzyjnie wykonanej i dostosowanej do danego typu ogumienia strukturze.

Idealne dopasowanie opony i obręczy

Jeśli wybierzesz obręcz klasy premium, opona i obręcz będą do siebie idealnie dopasowane. Stopka opony będzie w tej sytuacji idealnie osadzona, uszczelniona i chroniona, a ty będziesz mógł pracować przy niskim ciśnieniu bez ryzyka uszkodzenia ogumienia.

Dzięki dobremu dopasowaniu tych dwóch elementów stopka opony nie ślizga się na gnieździe obręczy, dając ci tym samym dłuższą żywotność gumy i zupełne bezpieczeństwo pracy (ponieważ minimalizujesz ryzyko zsunięcia się opony z obręczy przy niskim ciśnieniu).
Dzięki temu możesz efektywnie pracować w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach.

 

3. Na jakie limity felg do szerokich opon warto zwrócić uwagę?

Dobór odpowiedniej obręczy jest również kwestią struktury i wytrzymałości mechanicznej.

Obręcze o zmiennym rozstawie kół, choć bardzo uniwersalne, mogą stanowić ograniczenie w kontekście wielkości obciążenia i prędkości dla bardzo ciężkich pojazdów rolniczych wyposażonych w bardzo szerokie opony.

Tego typu maszyny wymagają bowiem wysokiego momentu obrotowego. W przypadku przykręcanych 6- lub 12-punktowych obręczy o zmiennym rozstawie kół siły rozkładają się na każdą śrubę.

W przypadku bardzo ciężkich pojazdów wyposażonych w bardzo szerokie obręcze i bardzo szerokie opony należy zachować niezwykłą ostrożność. Na przykład takie konfiguracje jak przednia opona do maszyn żniwnych 900/60 R32 z obręczą DW30B lub tylna opona do ciągników rolniczych 710/70 R42 z obręczą DW25B mogą stanowić problem, zwłaszcza podczas jazdy z prędkością przekraczającą 50 km/h na utwardzonej drodze z obciążeniem

Z drugiej strony, felgi spawane oferują bardziej solidne i niezawodne rozwiązanie, lepiej dostosowane do warunków pracy z bardzo szerokimi oponami.

 

4. Chcąc uzyskać idealną konfigurację koła, wybierz obręcze Tank Air Wheel i szerokie opony VF

Wybór odpowiedniej konfiguracji opon, felg i wyposażenia koła ma zasadnicze znaczenie dla maksymalizacji wydajności twojej działalności rolniczej.
Opona VF VT-TRACTOR, koło Tank Air Wheel i zdalny system pompowania tworzą idealne połączenie.

Opona VF VT-TRACTOR, obręcz koła Tank Air i zdalne pompowanie
Opona VF VT-TRACTOR,
obręcz koła Tank Air i zdalne pompowanie

Opona VF VT-TRACTOR

Opona VF VT-TRACTOR została stworzona z myślą o tym, aby chronić twoją glebę. Może ona pracować przy bardzo niskim ciśnieniu, bo już od 0,8 bara. Taka elastyczność opony pod względem ciśnienia roboczego przyczynia się do znacznego zmniejszenia zagęszczenia gleby.

Przy niskim ciśnieniu ciężar ciągnika rozkłada się na większej powierzchni styku z glebą o wiele bardziej równomiernie. W ten sposób chronisz nie tylko strukturę gleby, ale także wzrost korzeni twoich upraw.

Opony Tank Air Wheel i VF VT-TRACTOR
Opony Tank Air Wheel i VF VT-TRACTOR

Obręcz koła Tank Air Wheel

Felga Tank Air Wheel to rewolucyjna technologia, wprowadzona przez Sodijantes Industrie. Dzięki niej zapas sprężonego powietrza znajduje się bezpośrednio w kole, umożliwiając napompowanie opon rolniczych w mniej niż minutę bez opuszczania kabiny ciągnika.

Dzięki zintegrowanemu, niezależnemu kompresorowi, koło wyposażone w system Tank Air Wheel może niemal natychmiast zwiększyć ciśnienie w oponach z 0,8 do 1,8 bara.

System oszczędza twój cenny czas, a także wydłuża żywotność opon nawet o 50% dzięki bieżącemu dostosowywaniu ciśnienia do wymogów terenu. Wystarczy, że wyobrazisz sobie pracę w polu przy niskim ciśnieniu w celu ochrony gleby, a następnie płynny zjazd z pola do transportu drogowego z natychmiastową zmianą ciśnienia powietrza.

Rezerwa powietrza pod ciśnieniem 6 barów znajduje się bezpośrednio w feldze twojego ciągnika
Rezerwa powietrza pod ciśnieniem
6 barów znajduje się bezpośrednio w feldze twojego ciągnika

System zdalnego pompowania

System zdalnego pompowania będzie tutaj wisienką na torcie. Umożliwia on regulację ciśnienia w oponach na bieżąco i bezpośrednio z kabiny, w zależności od ukształtowania terenu i wykonywanych prac.

Nie zapominaj, że na drodze wyższe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a ty oszczędzasz dzięki temu do 30% paliwa.

Na polu z kolei niższe ciśnienie sprzyja ochronie gleby i poprawia trakcję. Nie musisz już iść na kompromis między oszczędnością paliwa a wydajnością pracy w rolnictwie: dzięki zdalnemu pompowaniu ciśnienie w oponach natychmiast dostosowuje się do twoich potrzeb.

 

PODSUMOWANIE
Jeśli planujesz wymienić stare opony na szersze ogumienie rolnicze, powinieneś również zainwestować w odpowiednie felgi. Pozwoli ci to w pełni wykorzystać nowy sprzęt i poprawić osiągi maszyn rolniczych.
A jeśli chciałbyś uzyskać jeszcze większą wydajność pracy, to połączenie opony VF VT-TRACTOR, felgi Tank Air Wheel i zdalnego systemu pompowania będzie dla ciebie idealnym, kompleksowym rozwiązaniem.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *