Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

Dlaczego warto sprawdzać stan opon żniwnych przed rozpoczęciem zbiorów?

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 02 sierpnia 2022

Czy wiesz, że najwięcej awarii opon żniwnych zdarza się na samym początku sezonu zbiorów i że usterki te są zazwyczaj następstwem problemu, który wystąpił w poprzednim sezonie?
Nieznaczne uszkodzenia ścian bocznych, nieodpowiednie przechowywanie w zimie, czy też przeciążenie podczas zeszłorocznych zbiorów są częstą przyczyną osłabienia opon. Jeśli nie zostanie ono zauważone na czas, może doprowadzić do zatrzymania sprzętu w trakcie żniw, czyli wtedy, gdy jest on potrzebny tu i teraz.
Przegląd kombajnu jest niezbędny przed żniwami, co do tego zgodzą się wszyscy. Tak samo stosunkowo prosty przegląd opon może uchronić Cię przed unieruchomieniem zaczepu w najgorszym możliwym momencie.

 

Podpowiadamy, co należy sprawdzić w oponach i na co zwrócić uwagę przed kolejnymi żniwami:

1. Jak nieprzygotowane opony żniwne mogą zaszkodzić wydajności pracy?

Kontrole mechaniczne kombajnu przed żniwami są standardowym działaniem, pozwalającym uniknąć uszkodzenia silnika w najgorszym możliwym momencie. Kontrola stanu opon może wydawać się drugorzędna, ale ich uszkodzenie będzie tak samo zgubne jak usterka samego kombajnu, ponieważ także zmusi Cię do przestoju w pracach wtedy, kiedy nie możesz sobie na to pozwolić.

Możliwe problemy związane z nieprawidłowym ustawieniem ciśnienia powietrza

Zwiększanie obciążenia zaczepu i ochrona gleby to dwa przeciwstawne dążenia. Tendencja do zwiększania obciążenia wynika rzecz jasna z chęci przyspieszenia zbiorów, jednak taka sytuacja wymusza pracę z bardzo wysokim ciśnieniem (3,5 do 4 barów). Jednak, żeby zachować glebę w dobrym stanie, należy zmniejszyć ciśnienie w oponach. Oznacza to, że nie wolno przeciążać zbiornika i trzeba częściej go opróżniać. Wybór pomiędzy tymi dwoma opcjami jest prawdziwym dylematem, zwłaszcza że zastosowanie średniego ciśnienia na poziomie około 3 barów nie jest dobrym wyjściem z sytuacji.

Jeśli będziesz pracować przy maksymalnym obciążeniu, ale z niedopompowanymi oponami, zaczną się one nadmiernie uginać i mieć duże trudności z wytrzymaniem obciążenia. Ryzykujesz wtedy wypadnięcie opony z felgi lub nawet jej wybuch. Z drugiej strony, jeśli regularnie opróżniasz zbiornik nie dopuszczając do przeciążenia, to przy ciśnieniu wynoszącym 3 bary skompresujesz więcej gleby niż to konieczne. Niższe ciśnienie na poziomie około 2,4 bara pozwoliłoby Ci na lepszą ochronę gleby.

W każdym bądź razie należy jak najdokładniej obliczyć optymalne ciśnienie powietrza w oponach, znając różnicę obciążenia między pustym a pełnym kombajnem. Obciążenie zaczepu ma znaczny wpływ na opony, ponieważ to one kompensują dodatkowe kilogramy pełnego zbiornika poprzez mniejsze lub większe odkształcenia.

Co ryzykujesz, pracując na nieprzygotowanych oponach

Zarówno na drodze jak i w polu sytuacją, której najbardziej obawiają się rolnicy, jest konieczność zatrzymania maszyny podczas pracy w celu usunięcia awarii, czy to mechanicznej, czy też spowodowanej przebiciem opony.

Nieprzygotowana opona, z nieodpowiednio dobranym ciśnieniem i zużytym bieżnikiem, ścianami bocznymi oraz klockami, które wykazują oznaki osłabienia, może doznać przebicia w miejscu, gdzie dobra opona przejechałaby bez problemów. Przebicie spowoduje zatrzymanie maszyny, stratę cennego czasu i co gorsza konieczność poniesienia kosztów naprawy na miejscu.

Jak długo trwa naprawa unieruchomionej w polu opony żniwnej?

Naprawa opony w terenie bywa niełatwa. Czas trwania takiej interwencji zależy od rodzaju uszkodzenia i zdolności mechanika, który przybędzie na miejsce. W przypadku przebicia opony, jeśli masz dobre relacje z jej sprzedawcą, mającym do dyspozycji zespół profesjonalnych i sprawnych mechaników z pojazdami i sprzętem, z pewnością zostaniesz szybko obsłużony.

Niestety proces naprawy opony w kombajnie jest bardziej skomplikowany niż w przypadku ciągnika. Jeśli mechanik ma do dyspozycji oponę w odpowiednim rozmiarze, to dojazd do Ciebie i wymiana przebitego ogumienia i tak potrwa minimum 4 godziny. Możesz też czekać kilka dni, jeśli Twojego rozmiaru opony nie ma w magazynie sprzedawcy.

 

2. Co warto skontrolować, aby zapobiec uszkodzeniu opon żniwnych

Opony żniwne powinny być regularnie kontrolowane i konserwowane, zwłaszcza przed rozpoczęciem nowego sezonu zbiorów. To badanie zajmie tylko około dziesięciu minut i może pomóc w przewidywaniu ewentualnych uszkodzeń.

Kontrola opon w pozycji statycznej

Kontrola opon przed żniwami powinna odbywać się dwuetapowo. Najpierw należy sprawdzić ich stan w pozycji statycznej, w szczególności zwracając uwagę na:

  • Bieżnik, ściany boczne, obręcz, stopka: przyjrzyj się dokładnie pod kątem obecności ciał obcych, anomalii lub uderzeń.
  • Zamocowanie kół: sprawdź wzrokowo, czy nie ma śladów korozji, luźnych nakrętek itp.
  • Nakrętki zaworów: upewnij się, że są na swoich miejscach i że są szczelne, aby uniknąć wystąpienia problemu z nieszczelnością podczas jazdy.
  • Należy dokładnie sprawdzić stan klocków bieżnika, ponieważ ich nieregularne zużycie może świadczyć o niewłaściwym ustawieniu kół lub o przebiciu, prowadzącym do powolnej utraty ciśnienia.
  • Ciśnienie: powinno być zgodne z zaleceniami producenta, ponieważ nieodpowiednie ciśnienie powoduje szybkie zużywanie się opon na drodze, zwiększa zagęszczenie gleby na polu i zużycie paliwa podczas żniw.

Kontrola opon w trakcie jazdy

Następnie badamy zachowanie się opon podczas jazdy. Jeśli zaobserwujesz któreś z poniższych zjawisk, weź pod uwagę konieczność naprawy:

  • Anormalne wibracje: mogą być spowodowane wadą mechaniczną, montażową lub źle ustawionym ciśnieniem.
  • Słaba przyczepność do drogi: problem ten jest zazwyczaj związany z nieprawidłowym ustawieniem ciśnienia powietrza.
  • Anormalne wstrząsy pojazdu lub kołysanie: jest to często spowodowane złym przeniesieniem obciążenia lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza.

Jeśli podczas kontroli zostanie stwierdzona jedna z wymienionych wyżej nieprawidłowości, najlepiej od razu skonsultować się ze sprzedawcą, aby wyjaśnić jej przyczyny i poznać możliwe konsekwencje problemu oraz uniknąć ewentualnych usterek podczas żniw.

 

3. Jeśli zmieniasz opony żniwne, to jakie wybrać najlepiej?

Jeżeli stwierdzisz na tyle poważny problem, że zdecydujesz się na wymianę kompletu opon w kombajnie, wybierz taki model ogumienia, który poprawi wydajność maszyny oraz pozwoli Ci zaoszczędzić czas, zwiększyć produktywność i chronić glebę.

Aby pracować szybciej, wybierz opony, które przenoszą większe obciążenia

Aktualnie na rynku dostępne są bardzo wydajne opony żniwne, w tym opony wykonane w technologii IF CFO lub VF CFO (skrót od Cyclic Field Operations, czyli polowe prace cykliczne). Opony te mają mocniejszy, niezawodny karkas, który jest w stanie przenosić większy ciężar niż standardowe opony rolnicze. Ponadto posiadają wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu mogą przenosić nawet o 55% większe obciążenia niż standardowe opony rolnicze. Dzięki temu jesteś w stanie pokonać większy dystans bez zatrzymywania się i tym samym obrobić kilka hektarów dziennie więcej.

Opony nowej generacji posiadają innowacyjną konstrukcję klocków bieżnika, która optymalizuje siłę trakcyjną.

Jak ograniczyć wpływ opon żniwnych na moją glebę?

Oto co możesz zrobić, oprócz wyboru wysokiej jakości opony żniwnej, aby zmniejszyć wpływ ogumienia na glebę:

  • Przed rozpoczęciem prac na polu sprawdź warunki glebowe
    Mokra gleba jest bardzo podatna na zagęszczanie, dlatego najlepiej odczekać jakiś czas przed zbiorem, aby uniknąć niepotrzebnych szkód.
  • Zacznij zbiory nieco wcześniej niż planowałeś
    Aby uniknąć pracy w wilgotnych warunkach i zachować strukturę gleby, możesz przyspieszyć termin żniw w zależności od uprawianych odmian roślin, jeśli pozwala na to kalendarz uprawy.
  • Zmniejsz obciążenie
    Ubicie gleby można zredukować poprzez zmniejszenie nacisku na podłoże. W tym celu należy kontrolować ciężar maszyny poprzez regularne opróżnianie zbiornika i rezygnację z jazdy po polu z pełnymi przyczepami. Podczas zbiorów napełniaj przyczepy tylko wtedy, gdy znajdują się one na pasie trawy na skraju pola.
  • Przyjmij rozsądny schemat jazdy po polu
    Aby ograniczyć negatywny wpływ przejazdów maszyn rolniczych na glebę pól, zaleca się, aby zawsze jeździć tym samym torem, na przykład za pomocą systemu prowadzenia maszyn RTK. System ten pozwala na ustawienie i odtworzenie tej samej trasy dla maszyn rolniczych.
  • Drugą opcją jest opróżnianie zbiornika na skraju pola bezpośrednio do ustawionych tam przyczep, bez wjeżdżania nimi na pole.

Czas poświęcony na dojazdy do przyczepy zostanie w dużej mierze zrekompensowany dzięki uniknięciu dodatkowej obróbki gleby (mniej przejazdów maszyn spulchniających, oszczędność czasu i paliwa).

Niektóre opony żniwne mogą pomóc w ochronie gleby

Przewożenie większych ciężarów może prowadzić do zagęszczenia gleby, zwłaszcza gdy używasz nieodpowiednich opon lub ustawiasz złe ciśnienie. Dlatego warto zamontować opony, które bardziej równomiernie rozłożą obciążenie, aby chronić glebę.

Dzięki bardzo miękkim i mocnym ścianom bocznym, opony w technologii IF CFO i VF CFO mają dużą zdolność do uginania się i większą powierzchnię styku z podłożem. Pozwala to na zmniejszenie ciśnienia powietrza i znacznie redukuje ubicie ziemi, nawet podczas jazdy z obciążeniem.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: