Dbanie o stan gleby i unikanie nadmiernego zagęszczenia jest dobrą strategią, pozwalającą na zagwarantowanie sobie bogatych plonów. Wszyscy wiemy, że aby uniknąć zagęszczenia, musisz pracować przy niskim ciśnieniu.
Odwołując się do zaleceń producenta widzisz, że możesz obniżyć ciśnienie w swoich standardowych oponach. Jednakże praca przy niskim ciśnieniu wiąże się z przestrzeganiem pewnej ilości dodatkowych ograniczeń. Trzeba bardzo uważać, aby nie spowodować przy okazji uszkodzenia maszyny, co wiąże się z ewentualną wymianą kompletu opon.
To z kolei pociąga za sobą jeszcze większe koszty, które zniweczą korzyści finansowe płynące z podjętych wysiłków ochrony gleby. Warto pamiętać, że praca przy niskim ciśnieniu naraża maszynę na dość duże ryzyko uszkodzenia, a także znać sposoby na uniknięcie tego typu szkód. Oto zasady i dobre przyzwyczajenia, które pozwolą Ci kontrolować stan kół w maszynach rolniczych:
Redukcja ciśnienia jest korzystna podczas pracy w polu i sprzyja ochronie gleby. Jednak niskie ciśnienie jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadania opon z felg. Zwykle wiążemy to zjawisko także z nadmiernym przeniesieniem ciężaru, zbyt dużym nachyleniem terenu lub niewłaściwym stylem jazdy na drodze lub w polu.
Jeśli chcesz jak najdłużej korzystać z opony rolniczej, to niezależnie od tego, czy jest to opona standardowa, czy ogumienie klasy premium, musisz przestrzegać indeksu prędkości dla każdego modelu. To ograniczenie, którego nie należy przekraczać, w przeciwnym razie opona może ulec przedwczesnemu uszkodzeniu, zwłaszcza podczas jazdy z niskim ciśnieniem:
Rzecz jasna, wypadnięcie opony z felgi oznacza natychmiastową konieczność wymiany opony i stratę czasu pracy ze względu konieczność naprawy. Najskuteczniejszym rozwiązaniem pozwalającym na oszczędzenie Twojego portfela jest ograniczenie prędkości podczas jazdy na niskim ciśnieniu z oponami, które nie zostały zaprojektowane do tego typu ustawień. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy ciągnik jest obciążony, czyli na zakrętach i przy nawracaniu.
W trakcie pracy przy niskim ciśnieniu na zboczach, wypadnięcie opony z felgi może być spowodowane zbyt dużym przeniesieniem obciążenia, które nie jest kompensowane przez opony, znajdujące się niżej niż zazwyczaj. Jeśli Twoje pole jest położone na terenie pochyłym, powinieneś podjąć niezbędne środki ostrożności, aby uniknąć tego typu wypadku.
Jeżeli Twój ciągnik zjeżdża z pochyłości, pełne obciążenie zaczepu zmiażdży przednią oś maszyny i odwrotnie, podczas wspinaczki ciągnika przednia oś będzie całkowicie odciążona i to tylne opony poniosą cały ciężar zaczepu. Ryzyko wypadnięcia opony z felgi wzrasta także wtedy, gdy pracujesz bokiem do stoku, ponieważ przeniesienie obciążenia zwiększa się po jednej ze stron pojazdu proporcjonalnie do jego nachylenia.
Im bardziej zbocze, na którym pracujesz, jest strome, tym większe będzie obciążenie dla opon. Jeśli nie ustawiłeś dobrze poziomu ciśnienia lub zlekceważyłeś zjawisko przeniesienia obciążenia, grozi Ci wypadnięcie opony z felgi, gdy tylko obciążenie opon zjazdowych przekroczy indeks nośności zalecany przez producenta.
Wypadnięcie opony z felgi oznacza, że Twój pojazd zostanie unieruchomiony na długi czas, zwłaszcza że na pochyłym polu naprawa może okazać się bardziej skomplikowana i czasochłonna.
Szybkość jazdy i nachylenie terenu to nie jedyne czynniki, które należy wziąć pod uwagę, aby uniknąć uszkodzenia opon rolniczych. Jeśli zdecydowałeś się na pracę przy niskim ciśnieniu, musisz perfekcyjnie opanować ten parametr i nie schodzić poniżej zaleceń producenta, żeby nie doświadczyć na własnej skórze wypadnięcia opony z felgi.
Jeśli Twoje pola znajdują się na stromych zboczach lub na terenie o znacznym nachyleniu, nie wahaj się zwiększyć ciśnienia powietrza o 0,3 bara w ciągniku, a nawet o 0,5 bara w maszynach żniwnych. W przypadku opon standardowych zawsze lepiej jest utrzymywać minimalne ciśnienie powyżej bara, ponieważ nie są one zaprojektowane do ciągłej pracy przy niskim ciśnieniu.
To prawda, że niektóre tabele ciśnień dostarczane przez producentów pokazują bardzo niski minimalny poziom ciśnienia, który może zaczynać się od 0,6 bara dla danej prędkości i obciążenia. Jazda z ciśnieniem 0,6 bara na standardowych oponach jest wprawdzie możliwa, mimo że nie są przeznaczone do pracy na takim poziomie ciśnienia, jednak tylko w wyjątkowych sytuacjach i ekstremalnych warunkach, np. gdy pracujemy na bardzo mokrym i bardzo luźnym podłożu.
W konsekwencji, chcąc pracować z niskim ciśnieniem na standardowym ogumieniu, należy bezwzględnie przestrzegać kilku zasad, aby nie dopuścić do wypadnięcia opony z felgi. Przede wszystkim trzeba znać masę ciągnika, jego narzędzia, a także ich nośność. Te informacje pozwolą Ci określić, czy jest sens pracować z niskim ciśnieniem. Jeśli już ustawisz niskie ciśnienie w zwykłej oponie, przestrzegaj następujących 4 zasad:
Z łatwością unikniesz wypadnięcia opony z felgi dzięki zastosowaniu w pracy kilku dobrych praktyk, takich jak przestrzeganie instrukcji producenta, kontrolowanie prędkości czy też założenie opon, których technologia odpowiada temu rodzajowi użytkowania, takich jak opony VF.
W przypadku jazdy z niskim ciśnieniem w polu i na drodze, Twoją złotą zasadą gwarantującą długą żywotność opon rolniczych będzie przestrzeganie zaleceń producentów dotyczących trzech kluczowych parametrów: obciążenia, ciśnienia i prędkości:
Jeżeli chcesz chronić swoją glebę, pracując przy niskim ciśnieniu, najlepszym wyborem jest z pewnością wyposażenie się w technologiczne opony typu VF, które zostały zaprojektowane z myślą o pracy na niskim ciśnieniu. Ich wielowarstwowa struktura i wzmocniony karkas dają im dużą wytrzymałość na zginanie. To ogumienie ma także bardziej elastyczne i mocniejsze niż standardowa opona rolnicza ściany boczne.
Największą zaletą opony VF jest jej specyficzna konstrukcja, która pozwala na zwiększenie nośności. Dzięki niej opona może przenosić do 40% więcej obciążenia w porównaniu ze standardowym modelem przy tej samej prędkości i w dodatku przy niższym ciśnieniu.
Wypadnięcie opony z felgi następuje w momencie utraty ciśnienia na skutek odklejenia się stopki. W przypadku standardowych opon zdarza się to częściej, ponieważ mają one sztywniejszą konstrukcję. Zatem, jeśli naprężenia przy ugięciu będą zbyt duże, opona wypadnie z gniazda felgi na zasadzie efektu dźwigni.
Natomiast stopka opony VF VT-TRACTOR jest przeznaczona do pracy przy niskim ciśnieniu i ma idealnie do tego przystosowaną mieszankę gumową. Ta opona cechuje się także większą grubością gumy bieżnika, co pozwala jej na znacznie większą elastyczność. Technologia stopki S-Line gwarantuje natomiast idealne połączenie między felgą a oponą przy zmniejszonym ciśnieniu roboczym, oferując Twojemu pojazdowi lepsze właściwości dynamiczne.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: