Blog, który służy ci pomocą wykorzystuj swoje grunty rolne jak najlepiej

Jaki jest wpływ parametrów narzędzia na opony ciągnikowe?

Autor: Ekspert ds. opon ciągnikowych | 31 października 2022

Nieprawidłowo ustawione narzędzie może być odpowiedzialne za nietypowe zużycie opon rolniczych. Jeśli zauważysz tego rodzaju uszkodzenie ogumienia, to po skontrolowaniu ciśnienia i geometrii kół ciągnika powinieneś zwrócić uwagę na właściwości zamontowanego narzędzia. Należy po pierwsze upewnić się, że istnieje spójność pomiędzy mocą ciągnika a wielkością narzędzia: zbyt duże narzędzie nie będzie odpowiednie dla maszyn o małej mocy, nawet wyposażonych w szerokie lub duże opony.
Pług powinien być dobrany w zależności od rodzaju gleby uprawnej i być w dobrym stanie, ponieważ zbyt mocno zużyte narzędzie będzie utrudniało pracę, wymagając od ciągnika zwiększonego wysiłku trakcyjnego.

Poniżej opisujemy trzy najczęstsze sytuacje, w których ustawienie narzędzia może mieć wpływ na opony ciągnikowe:

1. Opony kompensują brak współosiowości narzędzia i ciągnika

Ustawienie narzędzia i ciągnika w jednej osi ma znaczenie dla ochrony opon przed szybkim zużyciem. Jeśli narzędzie nie jest ustawione dokładnie w linii pojazdu, będzie ono wywierało większą siłę na jedną ze stron ciągnika. Ta bardziej obciążona strona przeniesie nadmiar ciężaru na opony, które z kolei będą musiały to zrekompensować swoją elastycznością.

Kontroluj ustawienie pługa podczas orki

W trakcie orki pług powinien być idealnie ustawiony wzdłuż osi podłużnej ciągnika, aby móc podążać za nim w linii prostej i korzystać z pełnej mocy trakcyjnej zaczepu. Siła trakcyjna maszyn rolniczych jest przenoszona na podłoże właśnie przez opony i dlatego też jeśli istnieje niewspółosiowość między narzędziem a ciągnikiem, opony nie będą pracować optymalnie.

Dla każdego modelu pługa masz możliwość ustawienia wielu parametrów:

  • Głębokość robocza.
  • Wypoziomowanie pługa, aby wszystkie korpusy pracowały na jednakowej głębokości.
  • Pochylenie poprzeczne pługa: grządziele korpusów powinny ustawić się prostopadle do podłoża.
  • Regulacja szerokości bruzdy i nachylenia pługa: odległość pomiędzy krawędzią bruzdy a dziobem lemiesza powinna być taka sama dla wszystkich korpusów.

Regulacja nachylenia pługa musi być bardzo precyzyjna, ponieważ złe ustawienie osi pługa spowoduje naprężenia boczne w układzie zawieszenia i niewyważenie tyłu ciągnika w prawo lub w lewo.

Na przykładzie widocznym po prawej nieodpowiednie
ustawienie narzędzia prowadzi do znoszenia trakcji,
przez co układ kierowniczy jest zmuszony ją korygować


Nieprawidłowa regulacja nachylenia pługa powoduje zużycie środkowej części klocków bieżnika tylnych opon, które nie znajdują się w linii prostej w stosunku do kierunku jazdy ciągnika.
W takim przypadku trakcja jest słabiej lub mocniej znoszona, co widać po zachowaniu się układu kierowniczego. Koryguje on ustawienie zaczepu w celu utrzymania go w jednej linii z bruzdą. W związku z tym tylna oś znajduje się w ciągłym poślizgu. Jednak, gdy poślizg przekracza 15%, oprócz zużycia opon zwiększa się także zużycie paliwa.

Regulacja szerokości bruzdy pierwszego korpusu w niektórych przypadkach może skorygować nachylenie pługa.

Sprawdzaj współosiowość przyczepy i ciągnika

Kwestia współosiowości jest tak samo ważna w przypadku przyczep, jak i pługów.

Na drodze opory toczenia są wprawdzie mniejsze niż podczas orki, ale prędkość jazdy i ścieralność asfaltu zwiększają poślizg, zwłaszcza jeśli osie poszczególnych części zaczepu nie będą ustawione w jednej linii. Warto systematycznie sprawdzać rozstaw kół, a także współosiowość przyczepy i ciągnika, ponieważ nieprawidłowości na poziomie geometrii zaczepu mogą być jedną z przyczyn zbyt szybkiego zużywania się ogumienia.

Oto sygnały, które powinny cię zaniepokoić:

  • Zauważyłeś nieprawidłowe zużycie na klockach bieżnika tylnych opon ciągnika: prawe tylne opony ze zużyciem na zewnątrz klocków, lewe tylne opony ze zużyciem od wewnątrz klocków.
  • Ciągnik zjeżdża w lewo lub w prawo.
  • Jadąc w linii prostej trzeba nieco kompensować, ponieważ ciągnik ściąga na jedną lub drugą stronę.
Lewa tylna opona - Prawa tylna
Zużycie klocków bieżnika widoczne tylko na tylnych oponach

 

2. Głęboka orka pogarsza stan ogumienia

Opony odgrywają swoją rolę w przenoszeniu mocy silnika na podłoże w celu zapewnienia trakcji. Jednakże każdy element obciążający ciągnik musi być dostosowany lub wyregulowany w celu ograniczenia oporów toczenia. Jeśli pracujesz z narzędziem, zwróć uwagę na następujące kwestie:

Stan techniczny pługa

Części robocze powinny być w dobrym stanie i nie powinny być nadmiernie zużyte. Krawędzie czołowe lemieszy powinny być ostre, odkładnice w dobrym stanie (gładkie i bez nierówności), a tarcze w przypadku pługów talerzowych naostrzone.
Pług w dobrym stanie zminimalizuje opory trakcyjne i zapobiegnie zbyt szybkiemu zużyciu opon niezależnie od rodzaju uprawianej gleby.

Wpływ głębokości roboczej na stopień zużycia opon

Im większa głębokość robocza, tym większa będzie siła trakcyjna przenoszona przez opony na podłoże. Przed rozpoczęciem pracy należy określić pożądaną głębokość roboczą, w zależności od rodzaju gleby, ilości resztek roślinnych oraz głębokości, na jaką chcemy je zakopać. Warto także wziąć pod uwagę zużycie paliwa potrzebne do uzyskania pożądanej siły trakcyjnej oraz wpływ sposobu pracy na zużycie ogumienia.

Im głębiej pracujesz, tym głębiej zapada się narzędzie, tym większe są opory toczenia i tym mocniej hamowana jest praca ciągnika.

  • Ustawienie pługa na głębokość roboczą 10 cm powoduje 2-8% poślizgu; ten bardzo niski stopień poślizgu zmniejsza zużycie opon i paliwa.
  • Ustawienie pługa na głębokość roboczą 20 cm powoduje od 12-18% poślizgu (lub nawet więcej w zależności od wilgotności). Oznacza to, że dla dwa razy większej głębokości poślizg może być aż sześciokrotnie większy. Powyżej tego poziomu poślizgu trzeba będzie dostosować obroty silnika, zmniejszyć prędkość posuwania się ciągnika do przodu lub nieco podnieść narzędzie.

Jeśli pracujesz na głębokości roboczej powyżej 20 cm, współczynnik poślizgu będzie jeszcze wyższy, zużycie opon przyspieszy i będziesz potrzebował więcej czasu na zaoranie danego pola.

Wybór głębokości roboczej musi być zatem dobrze przemyślany, gdyż ma duże znaczenie dla portfela. Natomiast zaletą płytkiej orki jest to, że utrzymuje materię organiczną w powierzchniowej warstwie gleby.

Parametry ciśnienia i jakość opon

Przed przystąpieniem do regulacji pługa niezbędna jest regulacja ciśnienia w oponach. Złe ustawienie ciśnienia przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego: jeśli opony są nadmiernie napompowane, ciągnik będzie miał tendencję do zapadania się i ugniatania luźnej gleby, która właśnie została obrócona. Idealną sytuacją powinno być utrzymanie jak najniższego ciśnienia, co pozwoli na płynną pracę i ochronę gleby.

Aby móc zastosować niskie ciśnienie w oponach, musisz wziąć pod uwagę ciężar narzędzia i technologię opony.

Opony VF VT-TRACTOR szczególnie nadają się do orki spośród opon o sprawdzonej technologii.

  • Są to opony technologiczne zaprojektowane tak, aby chronić Twoją glebę.
  • Posiadają wzmocniony karkas i elastyczne ściany boczne, które pozwalają na pracę przy bardzo niskim ciśnieniu nawet do 0,6 bara.
  • Opony te cechują się bardzo szerokim śladem, nawet o 26% większym niż w standardowych oponach, co mechanicznie zwiększa możliwości trakcyjne.
  • Dzięki nim zwiększysz zdecydowanie swoją produktywność, ciesząc się jednocześnie mniejszym zużyciem paliwa i mniejszym poślizgiem kół.

 

3. Przenoszenie ciężaru z narzędzia na ciągnik ma wpływ na opony

Jeżeli ciągniesz ciężkie narzędzie lub narzędzie wymagające dużego momentu obrotowego, musisz upewnić się, że Twój ciągnik jest w stanie wytworzyć niezbędną siłę trakcyjną do uciągnięcia takiego zaczepu i że opony będą w stanie przenieść tę siłę na podłoże.

Jeśli tylna oś ciągnika przenosi wyłącznie obciążenie narzędzia, trakcja nie będzie optymalna, ponieważ przednia oś będzie miała bardzo mały udział w sile trakcyjnej. Nadmierne obciążenie tylnej osi doprowadzi do większego poślizgu i zwiększy tempo, w jakim Twoje opony będą się zużywać.

Żeby zminimalizować negatywny wpływ obciążenia na opony, konieczne jest skompensowanie przeniesienia obciążenia na tył poprzez dodanie masy na przodzie, aby uzyskać rozkład ciężaru w proporcji 40% na przód i 60% na tył ciągnika.

Opony VT-TRACTOR o nawet 40% większej nośności


Zastosowanie opon VF, takich jak VT-TRACTOR, pozwala na pracę z cięższymi narzędziami i przewożenie większych ładunków. Te technologiczne opony mają mocniejszy karkas, składający się ze specyficznych materiałów, pozwalających na zwiększenie nośności nawet o 40%.

WARTO WIEDZIEĆ: Pług jest narzędziem o wysokim momencie obrotowym, dlatego też podczas ciągnięcia po polu zwiększa się przeniesienie obciążenia na tylną oś. Zmienia to obliczony wcześniej bilans obciążenia w pozycji statycznej.
Tego rodzaju przeniesienie obciążenia należy uwzględnić poprzez nieznaczne zwiększenie balastu przedniego w pozycji statycznej, aby skompensować obciążenie dynamiczne podczas pracy.

Zamontowane na ciągniku narzędzia mogą mieć duży wpływ na zużycie opon, a ich nieodpowiednia pozycja, nawet jeśli błąd będzie nieznaczny, może zmusić cię do przedwczesnej wymiany ogumienia.
Dopracowanie ustawień narzędzia, o które warto dbać na co dzień (ciśnienie, współosiowość, kontrola obciążenia) może mieć spore znaczenie dla trwałości opon.

 

Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: