Nieprawidłowo ustawione narzędzie może być odpowiedzialne za nietypowe zużycie opon rolniczych. Jeśli zauważysz tego rodzaju uszkodzenie ogumienia, to po skontrolowaniu ciśnienia i geometrii kół ciągnika powinieneś zwrócić uwagę na właściwości zamontowanego narzędzia. Należy po pierwsze upewnić się, że istnieje spójność pomiędzy mocą ciągnika a wielkością narzędzia: zbyt duże narzędzie nie będzie odpowiednie dla maszyn o małej mocy, nawet wyposażonych w szerokie lub duże opony.
Pług powinien być dobrany w zależności od rodzaju gleby uprawnej i być w dobrym stanie, ponieważ zbyt mocno zużyte narzędzie będzie utrudniało pracę, wymagając od ciągnika zwiększonego wysiłku trakcyjnego.
Ustawienie narzędzia i ciągnika w jednej osi ma znaczenie dla ochrony opon przed szybkim zużyciem. Jeśli narzędzie nie jest ustawione dokładnie w linii pojazdu, będzie ono wywierało większą siłę na jedną ze stron ciągnika. Ta bardziej obciążona strona przeniesie nadmiar ciężaru na opony, które z kolei będą musiały to zrekompensować swoją elastycznością.
W trakcie orki pług powinien być idealnie ustawiony wzdłuż osi podłużnej ciągnika, aby móc podążać za nim w linii prostej i korzystać z pełnej mocy trakcyjnej zaczepu. Siła trakcyjna maszyn rolniczych jest przenoszona na podłoże właśnie przez opony i dlatego też jeśli istnieje niewspółosiowość między narzędziem a ciągnikiem, opony nie będą pracować optymalnie.
Dla każdego modelu pługa masz możliwość ustawienia wielu parametrów:
Regulacja nachylenia pługa musi być bardzo precyzyjna, ponieważ złe ustawienie osi pługa spowoduje naprężenia boczne w układzie zawieszenia i niewyważenie tyłu ciągnika w prawo lub w lewo.
Nieprawidłowa regulacja nachylenia pługa powoduje zużycie środkowej części klocków bieżnika tylnych opon, które nie znajdują się w linii prostej w stosunku do kierunku jazdy ciągnika.
W takim przypadku trakcja jest słabiej lub mocniej znoszona, co widać po zachowaniu się układu kierowniczego. Koryguje on ustawienie zaczepu w celu utrzymania go w jednej linii z bruzdą. W związku z tym tylna oś znajduje się w ciągłym poślizgu. Jednak, gdy poślizg przekracza 15%, oprócz zużycia opon zwiększa się także zużycie paliwa.
Kwestia współosiowości jest tak samo ważna w przypadku przyczep, jak i pługów.
Na drodze opory toczenia są wprawdzie mniejsze niż podczas orki, ale prędkość jazdy i ścieralność asfaltu zwiększają poślizg, zwłaszcza jeśli osie poszczególnych części zaczepu nie będą ustawione w jednej linii. Warto systematycznie sprawdzać rozstaw kół, a także współosiowość przyczepy i ciągnika, ponieważ nieprawidłowości na poziomie geometrii zaczepu mogą być jedną z przyczyn zbyt szybkiego zużywania się ogumienia.
Oto sygnały, które powinny cię zaniepokoić:
Opony odgrywają swoją rolę w przenoszeniu mocy silnika na podłoże w celu zapewnienia trakcji. Jednakże każdy element obciążający ciągnik musi być dostosowany lub wyregulowany w celu ograniczenia oporów toczenia. Jeśli pracujesz z narzędziem, zwróć uwagę na następujące kwestie:
Części robocze powinny być w dobrym stanie i nie powinny być nadmiernie zużyte. Krawędzie czołowe lemieszy powinny być ostre, odkładnice w dobrym stanie (gładkie i bez nierówności), a tarcze w przypadku pługów talerzowych naostrzone.
Pług w dobrym stanie zminimalizuje opory trakcyjne i zapobiegnie zbyt szybkiemu zużyciu opon niezależnie od rodzaju uprawianej gleby.
Im większa głębokość robocza, tym większa będzie siła trakcyjna przenoszona przez opony na podłoże. Przed rozpoczęciem pracy należy określić pożądaną głębokość roboczą, w zależności od rodzaju gleby, ilości resztek roślinnych oraz głębokości, na jaką chcemy je zakopać. Warto także wziąć pod uwagę zużycie paliwa potrzebne do uzyskania pożądanej siły trakcyjnej oraz wpływ sposobu pracy na zużycie ogumienia.
Im głębiej pracujesz, tym głębiej zapada się narzędzie, tym większe są opory toczenia i tym mocniej hamowana jest praca ciągnika.
Jeśli pracujesz na głębokości roboczej powyżej 20 cm, współczynnik poślizgu będzie jeszcze wyższy, zużycie opon przyspieszy i będziesz potrzebował więcej czasu na zaoranie danego pola.
Wybór głębokości roboczej musi być zatem dobrze przemyślany, gdyż ma duże znaczenie dla portfela. Natomiast zaletą płytkiej orki jest to, że utrzymuje materię organiczną w powierzchniowej warstwie gleby.
Przed przystąpieniem do regulacji pługa niezbędna jest regulacja ciśnienia w oponach. Złe ustawienie ciśnienia przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego: jeśli opony są nadmiernie napompowane, ciągnik będzie miał tendencję do zapadania się i ugniatania luźnej gleby, która właśnie została obrócona. Idealną sytuacją powinno być utrzymanie jak najniższego ciśnienia, co pozwoli na płynną pracę i ochronę gleby.
Aby móc zastosować niskie ciśnienie w oponach, musisz wziąć pod uwagę ciężar narzędzia i technologię opony.
Jeżeli ciągniesz ciężkie narzędzie lub narzędzie wymagające dużego momentu obrotowego, musisz upewnić się, że Twój ciągnik jest w stanie wytworzyć niezbędną siłę trakcyjną do uciągnięcia takiego zaczepu i że opony będą w stanie przenieść tę siłę na podłoże.
Jeśli tylna oś ciągnika przenosi wyłącznie obciążenie narzędzia, trakcja nie będzie optymalna, ponieważ przednia oś będzie miała bardzo mały udział w sile trakcyjnej. Nadmierne obciążenie tylnej osi doprowadzi do większego poślizgu i zwiększy tempo, w jakim Twoje opony będą się zużywać.
Żeby zminimalizować negatywny wpływ obciążenia na opony, konieczne jest skompensowanie przeniesienia obciążenia na tył poprzez dodanie masy na przodzie, aby uzyskać rozkład ciężaru w proporcji 40% na przód i 60% na tył ciągnika.
Zastosowanie opon VF, takich jak VT-TRACTOR, pozwala na pracę z cięższymi narzędziami i przewożenie większych ładunków. Te technologiczne opony mają mocniejszy karkas, składający się ze specyficznych materiałów, pozwalających na zwiększenie nośności nawet o 40%.
Zamontowane na ciągniku narzędzia mogą mieć duży wpływ na zużycie opon, a ich nieodpowiednia pozycja, nawet jeśli błąd będzie nieznaczny, może zmusić cię do przedwczesnej wymiany ogumienia.
Dopracowanie ustawień narzędzia, o które warto dbać na co dzień (ciśnienie, współosiowość, kontrola obciążenia) może mieć spore znaczenie dla trwałości opon.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: