Niektórzy z was pomyślą zapewne w pierwszej chwili, że chodzi o bieżnik, najbardziej narażony na przeciążenia ze względu na bezpośredni kontakt z podłożem. Jednak nie jest to dobry trop.
Wbrew pozorom bieżnik jest bardzo dobrze zabezpieczony, do tego stopnia, że jest to wręcz najsolidniejsza część opony. Owszem, podczas pracy centralny pas opony bywa narażony na liczne niedogodności: działanie siły trakcyjnej i momentu obrotowego, zużycie, tarcie, przegrzanie, zdarzające się w zależności od rodzaju gleby przecięcia…Mimo to bieżnik został stworzony właśnie po to, aby stawiać czoła tego typu wyzwaniom, dlatego też produkuje się go z wysoce odpornych mieszanek gumowych. Opony rolnicze, w przeciwieństwie do opon samochodowych, są zazwyczaj używane w bardzo wszechstronny sposób: jakże często na drodze, ale także na miękkiej, wilgotnej ziemi na polach oraz w obejściu. Zmiana podłoża oznacza w tym przypadku tyle, że za każdym razem inne elementy opony będą narażone na uszkodzenia.
Dziś zastanowimy się wspólnie nad tym, jakie części ogumienia najmocniej ucierpią podczas poszczególnych typów prac i w jaki sposób da się temu zaradzić, aby przedłużyć żywotność opon.
Bark to miejsce na styku bieżnika i boku opony, czyli obszar, w którym klocki bieżnika kończą się, przechodząc w ścianę boczną. To jest właśnie ta część opony, która pod wpływem nadmiernego obciążenia lub momentu obrotowego potrafi się bardzo mocno ugiąć.
Bark opony jest niezwykle istotny, ponieważ nadaje kształt jej strukturze i zapewnia spójne przejście między poszczególnymi częściami. W dodatku bark opony spełnia liczne funkcje, odgrywając rolę w tłumieniu drgań, utrzymaniu stabilności, jakości prowadzenia pojazdu i wreszcie w przenoszeniu siły trakcyjnej.
Gdy ciągnik jest przeciążony, bark opony jest poddawany siłom, które mogą powodować poważne odkształcenia, prowadzące nawet do uszkodzenia samej konstrukcji, jeśli opona nie może pochwalić się wystarczająco wysoką jakością w zakresie technologii lub jeśli jest używana niezgodnie z przeznaczeniem.
Jeśli dochodzi do uderzenia lub wypadku, bark opony znajduje się często na linii frontu.
Sprawę utrudnia fakt, że nie jest to obszar, w którym uszkodzenia są łatwo widoczne. Dzieje się tak dlatego, że przeciążenia występują głównie w strukturze wewnętrznej, czyli w samym sercu karkasu opony. Niestety, do oceny stanu barku opony nie wystarczą same oględziny naoczne.
Warto wiedzieć, że wytrzymałość tego obszaru zależy przede wszystkim od jakości tekstylnych i gumowych warstw opasania zastosowanych w produkcji karkasu.
Chcąc chronić bark opony, powinieneś kontrolować poziom obciążenia przenoszonego na ogumienie i dostosowywać do niego ciśnienie powietrza. Dzięki temu jesteś w stanie prawidłowo skompensować nacisk na poszczególne struktury opony. Rzecz jasna, ustawienie ciśnienia powinno uwzględniać prędkość jazdy oraz rodzaj podłoża: będzie ono zależało od tego, czy jeździsz wyłącznie po polu, wyłącznie po drodze lub też może podczas jednego dnia pracy przejeżdżasz kilkakrotnie z pola na drogę i z powrotem.
Właściwe ciśnienie powietrza w ogumieniu sprawi, że ciężar samej maszyny i ładunku rozłoży się na bieżniku w sposób bardziej równomierny, zmniejszając tym samym nacisk na bark opony. Prawidłowo napompowana opona lepiej znosi uderzenia i duże obciążenia, przez co zwiększa się jej trwałość, a osiągi ulegają poprawie.
Stopka opony jest tą częścią opony, która wymaga naszej szczególnej uwagi. Po barku jest to drugi najbardziej obciążony obszar w oponie rolniczej.
Dla przypomnienia stopka łączy oponę z gniazdem felgi, ze względu na co powinna gwarantować doskonałe uszczelnienie i spójność pomiędzy tak niejednorodnymi materiałami, jak guma i metal. Z kolei z punktu widzenia mechaniki to właśnie stopka przenosi moment obrotowy z obręczy na oponę.
Pamiętajmy przy tym, że warstwy osnowy opony biegną zarówno za (od strony wewnętrznej), jak i przed stopką (od strony zewnętrznej), co sprawia, że obszar ten jest szczególnie delikatny i wrażliwy na ruch i na powtarzające się w jego obrębie ugięcia.
Jeśli stopka opony jest tak wrażliwa, to także dlatego, że jest bardzo złożoną strukturą. Ta złożoność sprawia, że mimo iż składa się ona z metalowych wzmacnianych prętów, jest podatna na przeciążenia mechaniczne, ale także na szkodliwe czynniki zewnętrzne.
Jeśli na przykład ciała obce, takie jak ziemia, kamienie lub gałęzie, wślizgną się między stopkę a kołnierz obręczy, mogą spowodować znaczne uszkodzenia całej opony.
Ponadto jeśli felga będzie w złym stanie, to znaczy zdeformowana, zardzewiała lub zużyta, może niestety dodatkowo przyspieszyć zużycie tej części opony.
Poniżej kilka wskazówek, które pomogą ci skutecznie chronić stopki opon rolniczych:
Bieżnik jest najbardziej zewnętrzną częścią opony, a co za tym idzie, logicznie rzecz biorąc, bierze na siebie sporo. To on przyjmuje i amortyzuje wszelkie bodźce pochodzące z podłoża, na którym się pracuje. Ze wszystkich elementów ogumienia to właśnie bieżnik ma najbliższy kontakt z podłożem i w konsekwencji to na jego powierzchni koncentrują się wszystkie przeciążenia.
Bieżnik jest wytrzymałą strukturą, ponieważ składa się z krzyżujących się warstw tekstylnych i gumy (zwanych opasaniem), zapewniając tym samym oponie dobrą trakcję, przyczepność i odporność na zużycie.
Warstwy opasania bieżnika odgrywają kluczową rolę w stabilizacji całej opony, ponieważ to one zapewniają dobrą kontrolę prowadzenia. Pomagają także ustabilizować oponę na podłożu dzięki temu, że rozkładają na całej jej powierzchni nacisk wywierany przez ładunek. Zapewnia to maszynie rolniczej lepszą przyczepność i dobre prowadzenie na drodze, a oponie równomierne zużycie bieżnika.
Aby skutecznie chronić bieżnik opon rolniczych, ważne jest, aby użytkować posiadane ogumienie zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem.
Ściany boczne opon stanowią o ich elastyczności. Nie tylko utrzymują bieżnik na swoim miejscu, ale także działają jak amortyzatory, pochłaniając wstrząsy, moment obrotowy i przeciążenia powstające podczas wykonywania prac rolniczych.
Ten elastyczny obszar opony jest dość podatny na uszkodzenia, szczególnie w przypadku bezpośredniego kontaktu z podłożem, co czyni go miejscem, w którym często dochodzi do przecięcia, rozdarcia lub przebicia gumy.
Dlatego też podczas pracy z niskim ciśnieniem ze standardowymi oponami, które nie nadają się do tego zastosowania, powinieneś zachować szczególne środki ostrożności.
Ściany boczne opon są poddawane dość mocnym przeciążeniom ze względu na działający na nie moment obrotowy, generowany przez moc ciągnika podczas rozmaitych prac rolniczych.
Tym samym siły działające na ściany boczne opony mogą prowadzić do ich nadmiernego odkształcenia i pęknięcia wewnętrznej struktury ogumienia. Co więcej, nadmierne obciążenie lub nieprawidłowe ustawienie ciśnienia mogą przeciążać ściany boczne, zwiększając jednocześnie ryzyko uszkodzenia i przedwczesnego zużycia ogumienia.
Chcąc zachować strukturę ścian bocznych w dobrym stanie i zapewnić bezpieczeństwo kierowcy, powinieneś przestrzegać limitu ciśnienia zalecanego przez producenta. Zmniejsza to ryzyko wypadków i zapewnia maszynie nie tylko lepsze trzymanie się drogi, ale także dobre prowadzenie podczas skomplikowanych manewrów.
Model VX-TRACTOR firmy Bridgestone to prawdziwa innowacja techniczna w dziedzinie opon rolniczych. Został on pomyślany tak, aby spełnić specyficzne potrzeby najbardziej wymagających rolników: oferuje ci zatem zaawansowane funkcje i bardzo solidną konstrukcję.
Nasza technologiczna opona wyróżnia się niezwykłą odpornością na typowe dla opon przeciążenia.
Jej innowacyjna konstrukcja, a zwłaszcza bieżnik o znacznie większej objętości powietrza niż u konkurentów, zapewnia jej wyjątkową trwałość, która zaskoczy nawet najbardziej wymagających rolników.
Opona VX-TRACTOR dzięki swojemu wzmocnionemu karkasowi wytrzymuje duże obciążenia bez uszczerbku dla osiągów.
W porównaniu ze standardowymi oponami posiada dodatkową warstwę opasania i dwie dodatkowe warstwy stabilizujące bieżnik.
Oznacza to, że może ona pracować w każdych, bardzo trudnych warunkach, także na ekstremalnie wymagającym terenie.
Ta najwyższej klasy opona specjalnie opracowana przez Bridgestone oferuje użytkownikom doskonałą odporność na zużycie. Dzieje się tak dzięki unikatowej mieszance gumy z dodatkiem oleju roślinnego.
W rezultacie nasza opona ma na klockach bieżnika do 20% więcej gumy niż opony konkurencji. Wszystko to sprawia, że jest ona jednym z najbardziej odpornych na zużycie modeli na rynku.
Konstrukcja bieżnika opony VX-TRACTOR to sekret jej wyjątkowych właściwości trakcyjnych. Dzięki jedynemu w swoim rodzaju, opatentowanemu kształtowi klocków bieżnika typu „Involute”, nasza opona zapewni każdemu wyjątkową trakcję przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu ogumienia na podłoże.
Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.
Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.
Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły: