Opony VF VT-TRACTOR

Którą z technologii opon rolniczych warto wybrać? Standardową, IF czy VF?

Opona jest istotną częścią ciągnika, ponieważ to ona przenosi moc jego silnika na podłoże. Zatem, kiedy przychodzi czas na wymianę ogumienia, istotną kwestią jest wybór odpowiedniej technologii. Będzie on zależał przede wszystkim od sposobu użytkowania maszyny.
Główne zastosowania ciągnika w rolnictwie to regularna praca na polu przy dużych uprawach, praca w obejściu lub transport. W przypadku prac wykonywanych w obejściu na twardym podłożu najlepsze będą solidne opony pracujące przy wysokim ciśnieniu. Jednak w przypadku prac w polu potrzeby w zakresie ogumienia będą zgoła odmienne. Konieczne jest wtedy umożliwienie ciągnikowi pracy z dużymi, ciężkimi narzędziami bez powodowania zbytnich uszkodzeń gleby. Ubicie gleby w dłuższej perspektywie przyniosłoby rzecz jasna więcej szkody niż byłoby pożytku z wykonanej pracy. Wybór technologii opon ma zatem ogromne znaczenie, ponieważ może mieć duży wpływ na szybkość pracy, oszczędność paliwa i ochronę gleby.

 

W niniejszym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice, jakie istnieją pomiędzy trzema typami opon: standardowymi, IF i VF:

Ponieważ istnieje wiele rodzajów ogumienia rolniczego, ważne jest, aby wybrać model najlepiej dostosowany do specyfiki swojej pracy. Dzięki temu można wykonywać określone zadania w jak najlepszych warunkach, niezależnie od tego, czy będzie to siew, orka, opryski roślin, karmienie zwierząt gospodarskich czy żniwa. Jeśli wahasz się pomiędzy oponami diagonalnymi a radialnymi, lub pomiędzy modelami standardowymi a oponami z technologią niskiego ciśnienia, takimi jak IF lub VF, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

1. Wybierz odpowiedni model karkasu opony w zależności od tego, jakie prace najczęściej wykonujesz ciągnikiem

Niezależnie od technologii produkcji opon, należy najpierw wybrać odpowiednią strukturę karkasu. Istnieją dwa różne rodzaje osnów:

  • Starsze opony o strukturze diagonalnej
  • Nowsze opony o strukturze radialnej

 

2. Jakie są zalety i wady struktury diagonalnej?

Diagonalny karkas ma bardziej zaokrąglony kształt bieżnika i składa się z włókien tekstylnych (początkowo bawełnianych, później nylonowych) skrzyżowanych po przekątnej, stąd nazwa „diagonalny”.

Ta konstrukcja sprawia, że bieżnik i ściany boczne są od siebie całkowicie zależne, co zwiększa sztywność całej opony.

Im większa ilość krzyżujących się warstw tekstylnych, tym bardziej wytrzymały będzie bieżnik. Zgodnie z tą logiką grubość ścian bocznych opony także ulega zwiększeniu. Ze względu na swoją uproszczoną konstrukcję opony diagonalne są z reguły tańsze od opon radialnych.

Przekrój poprzeczny opony o budowie diagonalnejPrzekrój poprzeczny opony o budowie diagonalnej


Wytrzymałość konstrukcji diagonalnej zależy od liczby warstw nakładających się na siebie włókien. Im więcej warstw, tym mocniejszy, ale i tym sztywniejszy karkas.

Ze względu na twardszą strukturę ściany bocznej, oponie tego typu brakuje elastyczności, prowadzi się ona gorzej na drodze, przyczepność w polu też jest gorsza niż w przypadku ogumienia o konstrukcji radialnej, zaś wewnętrzne ciśnienie powietrza zostaje skoncentrowane w centralnej części bieżnika. Opona diagonalna nie nadaje się zatem do ochrony gleby.

Diagonalny karkas dobrze sprawdzi się w przypadku cięższych prac przy hodowli zwierząt lub w pracach leśnych wymagających większej wytrzymałości ścian bocznych, a także w maszynach rolniczych pracujących wyłącznie na utwardzonym podłożu.

 

3. Czym charakteryzuje się karkas radialny i dlaczego warto w niego zainwestować?

SJeśli w danym gospodarstwie uprawia się głównie rośliny polowe (pszenicę, jęczmień, rzepak, buraki, kukurydzę, ziemniaki itp.), warto wybrać opony radialne, aby chronić glebę i poprawić właściwości trakcyjne zaczepu.

Karkas radialny ma charakterystyczny geometryczny kształt, a jego bieżnik idealnie i płasko przylega do podłoża. Opona radialna składa się z warstw włókien nylonowych lub rayonowych ułożonych prostopadle do osi koła na ścianach bocznych, niezależnie od warstw opasania tworzących bieżnik.

Dzięki takiej konstrukcji opona ma wzmocniony bieżnik i bardziej elastyczne ściany boczne, które zapewniają ogumieniu dobrą możliwość ugięcia.

Przekrój poprzeczny opony o budowie radialnejPrzekrój poprzeczny opony o budowie radialnej


Kształt opony radialnej został specjalnie zaprojektowany, aby umożliwić równomierne zużycie na całej szerokości bieżnika, zapewniając karkasowi lepszą odporność na ścieranie i dłuższą żywotność. W przeciwieństwie do osnowy diagonalnej, konstrukcja radialna zapewnia doskonałe prowadzenie i optymalny komfort jazdy. Gwarantuje też skuteczną amortyzację wstrząsów dzięki ścianom bocznym, które uginają się z łatwością, by w ten sposób dopasowywać się do podłoża.

Radialne opony rolnicze umożliwiają równomierne rozłożenie nacisku na podłoże, co potencjalnie zmniejsza efekt ugniatania gleby. Ich bieżnik jest zbudowany zgodnie z kierunkiem osi toczenia, co znacznie poprawia zdolności trakcyjne ciągnika i ułatwia przenoszenie mocy ciągnika na podłoże.

 

4. Najbardziej rozpowszechniona jest standardowa opona radialna

Standardowe opony radialne są obecnie najczęściej stosowane w sektorze rolniczym, zdecydowanie wypierając opony diagonalne. Powodów powodzenia opon radialnych jest sporo:

  • Nadają się one do pracy w polu ze względu na możliwość dobrego rozłożenia ciężaru na podłożu.
  • Są też dobrze przystosowane do transportu drogowego.
  • Oferują również wysoką wytrzymałość bieżnika i cechują się żywotnością dłuższą niż standardowe opony diagonalne.

Ze względu na swoją specyficzną konstrukcję są one odpowiednio droższe od opon diagonalnych, ale proporcjonalnie do ceny zakupu oferują doskonałą jakość, ponieważ pozwalają na znacznie większą wszechstronność działania.

Dzięki miękkim ścianom bocznym, które dają im lepsze rozłożenie nacisku na podłoże, ten typ opon rolniczych zużywa się równomiernie na całej szerokości, w przeciwieństwie do opon o konstrukcji diagonalnej.

Żeby opona standardowa pracowała w optymalnych dla siebie warunkach i zachowała pożądaną trwałość, należy nieustannie kontrolować jej ciśnienie, co pozwala korzystać ze wszystkich jej możliwości.

Obciążenie takiego ogumienia musi odpowiadać danej prędkości i ściśle określonemu ciśnieniu. Zmiana ciśnienia między drogą a polem jest niezbędna, aby uniknąć ugniatania gleby na polu i jednocześnie chronić opony przed zużyciem na drodze.

Nośność zaczepu będzie jednak ograniczona podczas pracy z dużym momentem obrotowym lub w przypadku przekroczenia określonej prędkości.

 

5. Dlaczego warto wybrać oponę radialną w technologii IF zamiast standardowej opony radialnej?

Ten rodzaj opon oferuje takie rozwiązania techniczne, które zdecydowanie pomagają zoptymalizować wydajność pracy. Opony wykonane w technologii IF (Improved Flexion) mają lepsze osiągi niż standardowe modele.

Opona IF

Opona IF: na czym to polega?

Opona rolnicza IF (Improved Flexion) ma wzmocniony karkas z mocniejszymi, ale i bardziej miękkimi ścianami bocznymi. Jedną z głównych zalet tych opon jest możliwość obniżenia ciśnienia do 1 bara w celu ochrony gleby, dzięki elastycznym i wzmocnionym ścianom bocznym, co nie jest możliwe w przypadku standardowych opon rolniczych, w których zalecane ciśnienie wynosi średnio 1,6 bara.

W przypadku pracy w polu tak niskie ciśnienie pozwala na uzyskanie optymalnego współczynnika poślizgu wynoszącego od 10 do 15%.
W przeciwieństwie do opon standardowych, zastosowanie w oponach IF niskiego ciśnienia umożliwia uzyskanie szerszej powierzchni styku z podłożem w celu lepszego rozłożenia obciążenia.

Stała oszczędność czasu

Używając opon standardowych, ciśnienie trzeba regulować przy każdym przejeździe z jednego obszaru roboczego na drugi. Wybierając opony IF, możesz zaoszczędzić wiele czasu, ponieważ nie musisz już regulować ciśnienia pomiędzy polem a drogą.

Ogumienie tego typu ma elastyczną i wytrzymałą konstrukcję, która jest w stanie pracować pod takim samym ciśnieniem, niezależnie od sposobu użytkowania ciągnika i charakteru napotkanego podłoża.

20% więcej nośności w porównaniu z oponami standardowymi

Dzięki elastycznej strukturze i lepszej wytrzymałości, opony wykonane w technologii IF oferują dodatkową korzyść w zakresie nośności w porównaniu z oponami standardowymi o tym samym rozmiarze. Mogą one bowiem przenosić do 20% większe obciążenia przy takim samym ciśnieniu powietrza.

Przykładowo, poniżej przedstawiono porównanie opony IF 710/70 R42 z oponą standardową o tym samym rozmiarze 710/70 R42:

  • Opona IF: maksymalne obciążenie 4890 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 4055 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,

Opona IF może zatem unieść 835 kg więcej.


  • Opona IF: maksymalne obciążenie 6700 kg przy ciśnieniu 1,6 bara i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 5620 kg przy ciśnieniu 1,6 bara i prędkości 65 km/h,

Opona IF może zatem unieść 1080 kg więcej.


 

6. Czy warto wybrać oponę radialną w technologii VF, na przykład VT-TRACTOR?

Opony wykonane w technologii VF to idealna szansa na zwiększenie osiągów Twojego ciągnika. Inwestycja w sprzęt najwyższej klasy będzie zwiększać wydajność Twojej pracy przez wiele lat.

Czym jest opona VF?

Opona rolnicza VF (Very Improved Flexion) została zaprojektowana z bardziej zaawansowanych materiałów niż opony standardowe, co zwiększa jej wytrzymałość, elastyczność, nośność i trakcję.

Ma ona wzmocniony bieżnik i bardzo elastyczne, odporne na wstrząsy i zginanie ściany boczne. W zależności od modelu, opony VF są dopuszczone do użytku drogowego przy maksymalnej prędkości 70 km/h.

Do 40% większa nośność

Dzięki wzmocnionej konstrukcji opony w technologii VF mogą przenosić do 40% większe obciążenia niż standardowe opony o tym samym rozmiarze przy równoważnym ciśnieniu. Jest to prawdziwa zaleta w przypadku pracy z dużymi narzędziami, ponieważ umożliwia zwiększenie wydajności lub zmniejszenie liczby przejazdów z przyczepą podczas żniw.

Przykładowo, oto porównanie opony VF 710/70 R42 z oponą standardową w tym samym rozmiarze 710/70 R42:

  • Opona VF: maksymalne obciążenie 5600 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 4055 kg przy ciśnieniu 1 bar i prędkości 65 km/h,

Opona VF może zatem unieść 1545 kg więcej.


  • Opona VF: maksymalne obciążenie 7750 kg przy ciśnieniu 1,6 bara i prędkości 65 km/h,
  • Opona standardowa: maksymalne obciążenie 5620 kg przy ciśnieniu 1,6 bara i prędkości 65 km/h,

Opona VF może zatem unieść 2130 kg więcej.


Porównanie nośności opon standardowych, opon IF i VF dla różnych prędkości przy stałym ciśnieniu 1 barPorównanie nośności opon standardowych,
opon IF i VF dla różnych prędkości przy stałym ciśnieniu 1 bar

Codzienna oszczędność czasu

Dzięki technologii VF nie trzeba już regulować ciśnienia przy każdej zmianie podłoża, można utrzymywać takie samo ciśnienie na drodze i w polu. Dla opon VF nie obowiązują też ograniczenia prędkości pod obciążeniem. Transport na drodze może odbywać się zupełnie bezpiecznie i z dużą prędkością.

Stosując opony VF rzeczywiście i skutecznie oszczędzasz sporo czasu, ponieważ nie musisz już regulować ciśnienia, a przy tym możesz jeździć szybciej drogą.

Oszczędność czasu

Lepsza ochrona gleby

Te niskociśnieniowe opony mogą pracować nieprzerwanie przy ciśnieniu 0,8 bara. Dzięki konstrukcji ścian bocznych zostawiają one bardzo szeroki ślad. Zmniejsza to znacznie ryzyko poślizgu i ubijania gleby.

Zmniejszenie zagęszczenia gleby zapewni ochronę upraw, a w perspektywie długoterminowej zwiększy wydajność Twoich pól.

Lepsza ochrona gleby

Lepsza trakcja dla optymalnej rentowności

Ogumienie VF serii VT-TRACTOR powstało w wyniku szeroko zakrojonych badań i testów w terenie, w ramach których zoptymalizowano klocki bieżnika. Mają one w rezultacie bardziej zaawansowaną konstrukcję, a ich rozmiar, kąt nachylenia i grubość zostały optymalnie dobrane w celu uzyskania doskonałej penetracji podłoża.

Dzięki odpowiedniej szerokości i długości śladu opony, więcej klocków bieżnika styka się z podłożem w tym samym czasie, co znacznie zwiększa możliwości trakcyjne i ogranicza zjawisko poślizgu kół. Opona VT-TRACTOR w technologii VF posiada również starannie zaprojektowaną konstrukcję, która zapewnia optymalizację samooczyszczania w każdym terenie, nawet na trudnych glebach.

Podsumowując, lepsza trakcja, zoptymalizowany poślizg i skuteczniejsze samooczyszczanie tej opony przyczyniają się do niższego zużycia paliwa, a tym samym gwarantują Ci oszczędność w porównaniu z pozostałymi modelami.

 


Blog Bridgestone-agriculture.pl jest pisany i prowadzony przez ekspertów w dziedzinie opon ciągnikowych, którzy są gotowi udzielić Ci wszelkich porad dotyczących opon rolniczych. Pomagamy Ci zmaksymalizować produktywność dzięki informacjom na przeróżne tematy związane z oponami: dane techniczne opon rolniczych - osiągi opon rolniczych - porady dotyczące ciśnienia w oponach rolniczych - rozwiązania dotyczące redukcji ubicia gleby - ciśnienie w oponach do opryskiwaczy - dlaczego i jak obciążać opony ciągnika - itd.

Aby pójść o krok dalej i pomóc Ci zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, Eksperci ds. opon ciągnikowych oferują Ci bezpłatną, szczegółową publikację książkową, która wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w polepszaniu wydajności pracy.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Większość osób, które przeczytały nasz artykuł, zainteresowały również następujące artykuły:

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.


DODAJ
KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie upubliczniony.
Pola wymagane są oznaczone gwiazdką *